gribb Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 eh... hvor skal jeg starte? Jeg har en 4-5 år gammel ibm aptiva med intel 400mhz prosessor. Den kjører på windows 98 og har dvd rom og to harddisker på en 3-4 gigabyte hver. Første harddisken har hatt navnet C:, og den andre har hatt D: og dvd'en E: Har lasta ned mandrake linux til innstallasjon på d: og defragmenterte denne i går kveld. I dag var jeg på d: og lagde en floppy som installeringen av linux kunne boote fra. Men da jeg boota fra den og skulle vise til hvor alle innstalerings filene lå på harddisken, så fant den bare den ene harddisken (C:)! Jeg finner den fortsatt ikke på windows... Hva skal jeg gjøre..?! Setter STOOOR pris på all hjelp! Lenke til kommentar
akerb Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Hei! Umiddelbart virker det som at du har forskjellig filsystem på de to harddiskene dine. Hvis du kjører windows 98, er det sjanser for at harddisk 2 (d:) er formatert med FAT32, og litt avhengig av bootdiskett & annet kan det resultere i at bootdisken ikke får opp d: pga. filsystemet. Forsøk å boote med en bootdisk som er laget fra oppstardiskett-makeren i win98, og se om disken kommer opp da. Gjør den det, ville jeg repartisjonert d: og formatert den til fat16, for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
Destro Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 installere Pqm :wink: eller se i fdisk om du har mistet den eller om den har blit gjort om til en anna filsystem. letest er å få tak i "PQM" partitionMagik og gjøre det via programet. Lenke til kommentar
gribb Skrevet 27. november 2002 Forfatter Del Skrevet 27. november 2002 Takk for hjelpen, men jeg trenger nok litt mer detaljerte opplysninger/instruksjoner! På forhånd takk! Lenke til kommentar
bertie Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 det han mente var å lage en bootdiskett i windows 98. Husker ikke akkurat hvor du gjør det men... Så booter du fra denne disketten og ser om du finner D: da. Gjør du det har du hvertfall ikke mistet D. bertie Lenke til kommentar
Hjelper'n Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 hehe, når jeg såg tittelen var jeg tenkt til å skrive "Let under senga!" men når jeg leste litt så fikk jeg en misstanke; er den formatert i NTFS? eller FAT32? såvidt jeg husker er det kun 2K og XP som støtter NTFS.. Lenke til kommentar
CrasY Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 alt av NT tar NTFS. w2k/xp tar NTFS 4.0 og 5.0 og gamle NT 4.0 tar 4.0 NTFS. Lenke til kommentar
wil Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 ville kanskje ha gått inni fdisk å formatert D: det kan også ha skjedd noe under defragmenteringen. å jeg tror jeg skjønner problemet. når du skal finne filene som du har lastet ned for å kunne installere linux så heter ikke de partisjonene C. og D: veit du. jeg tror det var slik det var. men det var jo rart at den fant C: da, men du for vel til å kjøre windows ikke sant. men jeg tror heller ikke at D: er borte egentlig. jeg tror at den bare er skjult på en eller annen måte. hvis du har partition magic så finner du lett ut om du har d: eller ikke. hadde faktisk nesten samme problemet jeg også, men da skulle jeg partisjonere harddisken slik at linux skulle installeres. også gjorde jeg ett eller annet som gjorde at D: ble bare borte, det jeg måtte gjøre var å slette D: og opprette en nye D: partisjon først da fikk jeg fram D: partisjonen igjen, men det var jo ikke noe infomasjon på den da. Håper jeg hjalp deg litt videre. Lenke til kommentar
gribb Skrevet 28. november 2002 Forfatter Del Skrevet 28. november 2002 Takk for engasjement! Har såvidt begynt å få snusen i ting. Lasta ned R-Studio, et program som skal fungere til partisjonering og recovery av data. Det forteller meg at c: disken er 7.9giga... og det er selvfølgelig samlet størrelse på begge diskene (den fysiske c: disken er 3.5gig). Det er tydeligvis 4 partisjoner (jeg har aldri opprettet noen partisjoner selv), og etter å ha scannet partisjon 1 (som starter på 5.5gig) fant den 1 FAT boot sector og 337 FAT directory entries... Så skiten ligger tydeligvis der et eller annet sted. Spørsmålet blir da: skal jeg høyreklikke på partisjon 1 og velge recover all files, eller skal jeg velge create region først, og så recover all files? Bertie: testa å boote en floppy sånn at jeg starter i dos, men fant ingenting da heller... Hjelper'n: It's a deal! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå