Sersten Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Viss ein steler i ein butikk nor ein er 14 og kamarao får øye på det og det går 1-2 år så blir du ringt hjem fra politiet og dei sier at du har stjålet brus, snop "what ever" - kass straff får du da? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Hvis man var fjorten når man gjorde det, så var man da under den kriminelle lavalder og kan da ikke straffes. Om saken først kommer opp etter man har kommer over den kriminelle lavalder spiller ingen rolle. På den annen side kan barnevernet kobles inn. Skriv bokmål, forresten. Lenke til kommentar
suprmatias Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Det er veldig sant. Jeg har en far som er politimann, så jeg har en viss peiling på lover og regler her i Norge. Og skriv bokmål, som sagt over. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Når du er under den kriminelle lavalderen, som er 15 år i Norge, står dine foreldre ansvarlige for kriminelle handlinger utført av sine barn. Det vil si at de er økonomisk ansvarlige for tilbakebetaling av herverk, erstatning osv. Ved mer alvorlige forbrytelser (drap, voldtekt osv) er jeg usikker, da barnevernet ofte kobles inn i saken. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Som regel blir slike saker oversendt Konfliktråd. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Når du er under den kriminelle lavalderen, som er 15 år i Norge, står dine foreldre ansvarlige for kriminelle handlinger utført av sine barn. Det vil si at de er økonomisk ansvarlige for tilbakebetaling av herverk, erstatning osv.7724765[/snapback] Jeg trodde at foreldre/foresatte er økonomisk ansvarlig helt til man er myndig, altså 18 år. Les bare hvordan media påstår at foreldrene til han 16 år gamle piratkongen fra Stavanger kommer til å bli økonomisk ruinert. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Når du er under den kriminelle lavalderen, som er 15 år i Norge, står dine foreldre ansvarlige for kriminelle handlinger utført av sine barn. Det vil si at de er økonomisk ansvarlige for tilbakebetaling av herverk, erstatning osv.7724765[/snapback] Jeg trodde at foreldre/foresatte er økonomisk ansvarlig helt til man er myndig, altså 18 år. Les bare hvordan media påstår at foreldrene til han 16 år gamle piratkongen fra Stavanger kommer til å bli økonomisk ruinert. 7731899[/snapback] Nå vet ikke jeg hvem du prater om, men kan det tenkes at han var under den kriminelle lavalder når han utførte handlingen? At rettssaken er nå spiller ingen rolle dersom det er tilfellet. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Viss ein steler i ein butikk nor ein er 14 og kamarao får øye på det og det går 1-2 år så blir du ringt hjem fra politiet og dei sier at du har stjålet brus, snop "what ever" - kass straff får du da? 7722902[/snapback] Jeg hadde trodd at en slik sak ville være foreldet uten at jeg skal si det sikkert. Er dette noe som har skjedd med noen eller er det en hypotetisk situasjon? Høres veldig rart ut at det har tatt 2 år å ta kontakt med noen. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Når du er under den kriminelle lavalderen, som er 15 år i Norge, står dine foreldre ansvarlige for kriminelle handlinger utført av sine barn. Det vil si at de er økonomisk ansvarlige for tilbakebetaling av herverk, erstatning osv.7724765[/snapback] Jeg trodde at foreldre/foresatte er økonomisk ansvarlig helt til man er myndig, altså 18 år. Les bare hvordan media påstår at foreldrene til han 16 år gamle piratkongen fra Stavanger kommer til å bli økonomisk ruinert. 7731899[/snapback] Det spørs helt hvor gammel han var når handlingen ble utført. Det kan hende at det økonomiske ansvaret oversendes til foreldrene ved veldig alvorlige saker. Dog, antipiratene opererer med helt urealistiske tall. Men det er en annen diskusjon. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 For at foreldre skal stå ansvarlig økonomisk som nevnt tidligere her så er det bestemmelsene i skadeerstatningsloven § 1-2 som må komme til anvendelse. § 1-2 lyder som følger: 1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse. 2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding. Videre hva gjelder denne konkrete saken kan jeg vanskelig se at det vil komme til å medføre noen reell straff for trådstarter. Om det var seg selv han beskrev i åpningsinnlegget. I verste fall må vel foreldrene eller han selv betale for brusen og snopet. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 vil ikke foreldelse på en slik sak også bli et moment etter så lang tid? Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 vil ikke foreldelse på en slik sak også bli et moment etter så lang tid? 7732960[/snapback] Jeg går ut ifra at det er regelen om 3 års foreldelsesfrist som er gjeldene i denne saken. I så fall er man vel her innenfor fristen. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 For at foreldre skal stå ansvarlig økonomisk som nevnt tidligere her så er det bestemmelsene i skadeerstatningsloven § 1-2 som må komme til anvendelse. § 1-2 lyder som følger: 1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse. 2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding. Videre hva gjelder denne konkrete saken kan jeg vanskelig se at det vil komme til å medføre noen reell straff for trådstarter. Om det var seg selv han beskrev i åpningsinnlegget. I verste fall må vel foreldrene eller han selv betale for brusen og snopet. 7732786[/snapback] Da var det jeg som tok feil. Takk for informasjonen. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Om du stjeler litt brus eller snop og de finner ut av det år etterpå tviler jeg sterkt på at de gidder å reagere i det hele tatt. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Videoopptak skal som hovedregel slettes innen én uke, men kan oppbevares i 30 dager hvis det foregår politietterforskning. Så hvis butikken finner det ut 2-3 år etterpå, har butikken drevet ulovlig virksomhet i laaaang tid, og bør straffes deretter. Lenke til kommentar
Sersten Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 OK:P viss noken lurte så var det berre eg så lurte om ka så hadde skjedde-altså ;D Takk for svar. Lenke til kommentar
olemedkrutt Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Ikke stjel din nabb, spør om penger fra foreldrene dine. Lenke til kommentar
Poseboen Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Jeg kan ta veldig feil, men du kan vel bli anmeldt og få en "prikk" på rullebladet? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Og skriv bokmål, som sagt over. 7724527[/snapback] Om han vill, er nynorsk tillat! Lenke til kommentar
ptta Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Jeg kan ta veldig feil, men du kan vel bli anmeldt og få en "prikk" på rullebladet? 7974171[/snapback] Uten at jeg gidder å lete på lovdata midt på natta så heter det vel i straffeloven at man ikke kan gjøre noe kriminelt når man er under 16år. Bare ellers kriminelle handlinger. Siden man ikke har gjort noe kriminelt kan man vel heller ikke straffes, som en prikk på rullebladet må ansess å være? NB! Må understrekke at dette innleget bare er et resultat av min hukomelse og mine antagelser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå