Gå til innhold

Hvordan flasher man biosen på en xbox (1)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sånt er da vel ikke lov?

7737191[/snapback]

Tror ikke det er ulovlig nei, men det åpner jo opp for å gjøre en del ting som ikke er lov og noen ting som er lov.

Eks: Backup av egne spill - Lov

Eks: Backup av andres spill - Ikke så lov

Jeg gjorde dette med min for endel år siden, men jeg hadde da en chip. Jeg vet ikke hvordan dette gjøres uten chip og jeg tror fort vinningen går opp i spinningen i forhold til å kjøpe seg en chip.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan jo i hvert fall fortelle hvordan jeg gjorde det på min, man bruker et gamesave som har blitt hacket til å inneholde et program som starter en softmod installer. Det krever etter min mening bare et minimum av teknisk innsikt, men min oppfatning er kanskje farget av ymse ting ettersom jeg stadig hører folk si at softmodding er så vanskelig?

For det første er det kun på xbox1 at man flasher bios (foreløpig i hvert fall?). På Xbox360 er det firmware i DVD-spilleren som endres hvis du vil modde den. Bare så det er nevnt.

Trinn-for-trinn softmod guide.

Først: ting du vil ha behov for før du starter:

1) Nyeste versjon av Krayzie Ndure (gjør litt egen research for å finne ut hva som er hotteste versjon for tiden), som både er den sikreste og mest brukervennlige installeren, i tillegg til at den støtter funksjonalitet som ingen andre installere støtter. Du finner den nesten helt sikkert på den fildelingstjenesten du selv foretrekker.

2) Et minnekort som kan benyttes både på PC og på Xbox. (Mega X-key, Action replay, Datel Maxdrive, eller evt en hjemmemekka overgang som gjør det mulig å putte helt vanlige USB minnebrikker i en av kontrollerportene på xboxen.) Selv kjøpte jeg en Datel Maxdrive i en nettbutikk, de er vanskelige å få tak i over disk for tiden ettersom Xboxen er litt avlegs.

3) En gammel versjon (dvs ikke classics edition eller liknende) av ett av følgende spill: Mechassault, Splinter Cell eller 007: Agent under fire. Jeg brukte 007: AUF som er litt mer klønete å bruke enn de to andre, men alle tre funker. Det kan være en fordel å slette alle gamesaves til det spillet du skal bruke til moddingen før du setter i gang, hvis du ikke vil savne dem av en eller annen grunn. kan være forvirrende å vite om spillet laster korrekt gamesave hvis ikke.

Når du har fått tak i disse tre tingene:

1) På PC'en din: Start med å pakke ut Krayzie-NDure fila. Les brukerveiledningen som følger med der istedenfor å følge min, eneste grunnen til å lese videre her nå er hvis du av en eller annen grunn ønsker å vite hvordan fremgangsmetoden er FØR du begynner å laste ned, eller for å få noen tips om ting som jeg ville anbefale deg å gjøre selv om KE installeren ikke tvinger deg til å gjøre det. Disse "anbefalingene" mine (som du ikke vil finne i Krayzies egen bruksanvisning)har jeg markert med bold skrift.

2) På PC'en din: Plugg inn "minnekortet" ditt i en USB port på PC'en

3) På PC'en din: Kopier savegame-fila som ligger i KE-pakken over på minnekortet ditt. (fremgangsmetoden er forskjellig avhengig av om du har ActionReplay, mega x-key eller hva det nå er du bruker. På maxdriven er det slik at alle gamesaves må være i zip-format, og hvis du starter maxdrive programmet er det bare å dra zip-fila over i maxdrive vinduet så blir gamesavet automatisk lagt i databasen. Deretter er det en smal sak å kopiere den fra databasen og over til maxdriven

4) På Xboxen din: Skru på Xboxen (pass på at det ikke ligger noe spill i DVD skuffen)

5) På Xboxen din: Sjekk hvilken versjon av Xbox dashboardet du har ved å gå inn på Settings --> System Info og les den beskjeden som scroller over skjermen. Til du kommer til følgende tekst

K:1.00.XXXX.01

D:1.00.YYYY.01

YYYY er versjonsnummeret til dashboardet ditt, og hvis du har dashboard versjon 5960 kan du hoppe over punkt 6

6) På Xboxen din: Du må oppgradere dashboardet ditt. Alle xboxer blir automatisk oppdatert med en gang du forsøker å komme deg inn på Xbox Live, men for å gjøre dette må du ha et relativt nytt Xbox Live spill. Putt dette spillet i DVD skuffen din, og velg at du skal opprette en ny Xbox Live konto. Xboxen din kommer til å restarte seg selv, og dashboardet ditt blir automatisk oppdatert til riktig versjon. Men gå for sikkerhets skyld tilbake til punkt 5 og sjekk at versjonsnummeret ditt nå har blitt 5960

7) På xboxen din: Skru av xboxen.

8.) På xboxen din: Plugg inn minnekortet ditt i en av håndkontroller-portene

9) På Xboxen din: Skru på Xboxen (pass på at det ikke ligger noe spill i DVD skuffen)

10) På Xboxen din: Kopier ditt savegame fra "minnekortet" ditt over på xbox harddisken.

11) På Xboxen din: Putt det spillet (Mechassault/SplinterCell/007:AUF) du har valgt å modde boksen din med i DVD skuffen og start Xboxen på nytt.

12) På Xboxen din: Når spillet starter må du laste inn ditt hackede savegame (som nå ligger på xbox harddisken) De av dere som bruker 007:AUF vil faktisk av en eller annen mystisk grunn måtte starte et nytt spill først, for så å avbryte det nystartede spillet, og deretter laste inn det hackede savegamet, men dette har Krayzie forklart i sin brukerveiledning også.

13) På Xboxen din: Du skal nå være inne i selve kjernen av Krayzies program: Softmod installeren (Jeg har ved et par anledninger opplevd at xboxer kræsjer på dette punktet så det kan hende du må gjøre et nytt forsøk fra punkt 11 og utover.) En ting som kan være greit for folk å vite er at på dette tidspunktet er ikke maskinen din blitt moddet enda, men inntil du restarter xboxen din på nytt kan du likevel gjøre noen av de samme tingene som du kan gjøre på en moddet maskin. Du kan bruke FTP for å overføre filer mellom Xboxen og PC'en din. Du kan kjøre brente kopier av dine egne spill, og du kan sjekke hva slags hardware du har på boksen din. bl.a. hvilken harddisk som er installert på din xbox. Seagate harddisker er en fordel så hvis din xbox hadde det kan du si "YAY!" nå fordi de har 2GB ekstra diskplass. Mer om det senere. Uansett: poenget med dette er at dette er en mulighet for de av dere som ikke ønsker å "ødelegge" boksene deres til å allikevel få kjørt unsigned code - f.eks. backup av spill. Når du nå skrur av maskina igjen vil boksen din være like umoddet som tidligere, med mindre du gjør det som står i punkt 14 og utover før du skrur den av.

---- Du kan stoppe her hvis du ikke vil modde xboxen din permanent ----

14) På Xboxen din: Du får ikke lov til å installere softmoden før du har tatt backup av EEpromen. Så gjør det først. Dette er en fornuftig sikkerhetsbarriære som er lagt inn av Krayzie. Så lenge du har en backup av Eepromen din (helst på PC'en din, i tillegg til den backupen som installeren lagrer på Xboxen) så har du alltid en mulighet til å redde deg i land (til og med hvis harddisken din går ad dundas) og få en fungerende Xbox igjen.

15) På Xboxen din: Installer softmoden og velg et dashboard. Jeg anbefaler unleashX fordi filexploreren i UnleashX har en del funksjonalitet som jeg savner i andre Xbox programmer. Bl.a. muligheten til å se innholdet av memory devices (minnekort) og muligheten til å redigere tekstfiler, ikke bare å se på dem.

16) På xboxen din: Gjør punktene 11 og 12 om igjen

17) På xboxen din: Du er tilbake i installeren igjen: Dersom du hadde en Seagate harddisk kan du formatere den nå. Dette gjør du ved å gå inn i "extras" og velge "Format F" Dersom du ikke gjør dette så vil du ikke få utnyttet de 2 ekstra GB med ledig plass som finnes på F-partisjonen til seagate drivene. Hvis du har en Western Digital harddisk trenger du ikke tenke på dette. Du får ikke noen F drive uansett.

18) På xboxen din: Fremdeles i installeren: velg extras menyen igjen, men denne gangen velger du å endre instillingene for dual-boot. Jeg anbefaller absolutt ALLE å velge den øverste "Dual/Retail" fordi den gjør at hvis du starter xboxen din med eject knappen så vil du starte xboxen i umoddet modus. Og hva er så poenget med det, spør du kanskje? Jo, Xbox Live. Du må starte xboxen i umoddet modus for å kunne benytte deg av Xbox live. Så lenge du har valgt "Dual/retail" vil du kunne logge deg på Xbox Live, inntil du evt bytter harddisk i Xboxen. Da vil du bli sperret ute fordi Xbox Live husker serienummeret på harddisken din. (Ergo er det lurt å vente med å gå inn på Xbox Live til du har fått den harddisken du vil ha installert i Xboxen din.)

19) På xboxen din: Skru av xboxen din og start den på nytt. Hvis du starter den med eject knappen kommer du inn i det gamle Xbox Dashboardet, hvis du starter med powerknappen kommer du inn i det dashboardet du valgte (som jeg håper var UnleashX, rett og slett fordi det har funksjonalitet du ikke vil finne noen andre steder - ikke en gang i Xbox media Center)

Du har nå en moddet Xbox. Have fun!

Som du sikkert har forstått er det billigere å modde med modchip enn å kjøpe et gammelt spill du egentlig ikke hadde tenkt å kjøpe og et minnekort som det er vanskelig å få tak i. Men hvis du skal modde flere Xboxer (som bl.a. jeg har gjort) så tjener du fort inn igjen de kronene i og med at det er snakk om engangs investeringer. En modchip derimot - må man kjøpe ny for hver eneste boks man modder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Jeg har en softmodda xbox, EvoX, men kan ikke spille brente Cd-er på den. Han som softmodda den sier at jeg må finne den typen CD som virker, men er dette det samme på alle EvoX-bokser, eller må jeg finne ut selv hvilken type min Xbox vil ha?

Lenke til kommentar
Jeg har en softmodda xbox, EvoX, men kan ikke spille brente Cd-er på den. Han som softmodda den sier at jeg må finne den typen CD som virker, men er dette det samme på alle EvoX-bokser, eller må jeg finne ut selv hvilken type min Xbox vil ha?

7978494[/snapback]

Bare for å være helt på den sikre siden; Når du sier at den ikke tar brente CD'er så mener du at det eneste du har problemer med er å spille av brente CD'er og ikke brente DVD'er ikke sant? Jeg går utifra at din Xbox tar brente DVD'er helt fint, uten problemer? (Måtte bare spørre for det er en del begreps-forrvirring ute og går - har av og til hørt folk si brente CD'er når det de egentlig mener er brente DVD'er, og det er faktisk betydelige forskjeller)

Saken er den at hvorvidt brente CD'er fungerer på din xbox faktisk er avhengig av flere ting. Bl.a. hvilket merke DVD-spilleren i xboxen din er, men også hvilket merke CD-platene som du brenner på har. Det finnes i hvert fall tre forskjellige produsenter som har laget DVD-spillerne som sitter i xboxene: Thompson, Philips og Samsung. Thompson skal visstnok ikke kunne lese brente CD'er i det hele tatt(?) Noen påstår i alle fall det. Philips tar en del CD'er, Samsung leser det aller meste. Hvis du har en Thompson DVD spiller i xboxen din kan det være årsaken til dine problemer. Men en annen mulig forklaring er at du bruker CD-plater av et dårlig (eller i hvert fall ikke-kompatibelt) merke.

Mitt råd til deg er å kjøpe brennbare DVD'er isteden. Klart det blir dyrere, men prisen for brennbare DVD'er er såpass lav at det burde ikke være noe problem uansett - eneste unntaket er hvis du bare har en CD-brenner (og ikke noen DVD-brenner) selvfølgelig. I så fall ville jeg råde deg til å investere i en DVD-brenner. Det koster ikke all verden lenger det heller.

Jeg tror ikke jeg har forsøkt å brenne på CD-plater i det hele tatt så om min boks tar dem eller ikke aner jeg faktisk ikke. Jeg har kun brukt DVD'er

Hvis problemet ditt derimot er at xboxen ikke tar brente plater i det hele tatt (Hverken DVD eller CD) så tror jeg det har mer med måten du brenner dem på å gjøre, enn med hvilket merke DVD'ene har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...