Gå til innhold

Skarp teleoptikk (EF, EF-S)

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg vurderer objektiv nummer to. Eg skal ha et høykvalitets teleobjektiv. Eg vurderer å kjøpe enten et godt 70-200 zoomobjektiv eller tilsvarande, men ser samtidig på et EF 135mm 2.0L fastobjektiv. Er det nokon her som har både og, og som kan fortelle meg kva eg vil bli mest fornøyd med?

Eg har ett objektiv no, EF-S 17-55 2.8 IS. Dette er eg kjempefornøyd med.

Mvh, Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket du blir mest fornøyd med er ikke godt og si..

Jeg har begge - 135 F2.0L og 70-200 4.0L. Bilde- og byggekvalitet er helt på topp for begge. 135 objektivet er kjent for å være et av Canons skarpeste og scorer 9.9 på Fredmiranda.com.

Du får jo bra rekkevidde med begge på et 1.6 crop kamera. Zoomen er jo mere fleksibel, men større og ikke så lyssterk. 135 objektivet er mer diskret og lyssterkt, og fantastiskt til portretter (hode og halvfigur) samt til fotografering innendørs i større rom, idrettshaller o.l. Når det gjelder 70-200 4.0 må du stort sett bruke blitz innendørs.

Skal du kun ha to objektiv, dekker du det meste med 17-55 og 70-200. MEN lysstyrken og bokehen(bakgrunnsuskarpheten) du oppnår med 135 2.0 gjør valget vanskelig.

Du får slå mynt og kron..

Lenke til kommentar

Ja, valget er ikkje heilt lett. Eg er sikker på at begge er veldig gode, men ut fra litt forskjellige ståsted. Eg likar å ta ansiktsportrett i naturlig lys, -slik sett er 135'en topp, men til variert fotografering er zoomen sikkert best.

Eg har litt dilla på å kjøpe toppkvalitet, men en zoom er jo fleksibel. Dei kvite 70-200 objektiva er litt indiskrete for en privatmann.-Tenk om Canon kunne selge svart og kvit variant?

-Både og var kanskje det rette, men det er ut i fra et familiebudsjett dette skal finansierast.-Ikkje et firma...

Skal tenke litt meir på det.

takk for innspela.

Erlend

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...