Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Finnes det en eneste lege som tør å påstå at ikke overvekt fører til Diabetes type 2, høyt blodtrykk, hjertesykdommer (som er det som tar livet av flest her i landet), leddsykdommer og likende? Hva med alle dem som får ødelagt kroppen sin under den vekten den bærer og ikke kan arbeide like mye som før, eller i det hele tatt? Er ikke dette et problem? Å si at man kan bli syke både som tykk og tynn blir litt feil i denne sammenhengen synes jeg.

8374322[/snapback]

 

Om jeg ikke husker feil, så har folk som er svakt overvektige når de er middelaldrene lengre forventet levetid enn de som er normalvektige.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan bekrefte at overvekt fører til diabetes type 2. Min mor har utviklet dette for noen år tilbake, i følge legen som følge av overvekt.

 

Som tidligere nevnt i denne tråden så har min mor aldri vært noen "godtegris", så høyt sukkerforbruk kan vi se bort i fra i hennes tilfelle.

8375033[/snapback]

 

Da har du enten misforstått legen, eller så er legen for bestant, jeg tviler på at man med 100% sikkerhet kan si hva som er den spesifike grunnen til sykdommer som ikke smittes i et enkelt tilfelle, i tilegg er det alltid en kombinasjon av faktorer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare gå i gang og mobbe tilbakestående og funksjonshemmede mens vi først begynner?

8391782[/snapback]

 

 

Fordi kan ikke noe for det :)

 

 

De aller aller fleste overvektige kan skylde seg selv.

Jeg for min del kom akkurat inn fra Frognerparken nå, og kan ikke legge skjul på at folk er blitt tykkere.

 

Mye tror jeg skyldes hverdagskosen og "fordi du fortjener det". Før spiste man for å overleve, mens man nå spiser for å ha en opplevelse. Folk koser seg plutselig hver dag nå, og det er kanskje derfor vi ikke opplever noen glede når vi virkelig skal kose oss (eks jula, påske etc).

 

Jeg ønsker virkelig en endring nå!

Lenke til kommentar
De aller aller fleste overvektige kan skylde seg selv.

 

De aller fleste ja. Og hva med de som ikke er skyld i det? Blir de bare en akseptabel "casualty in war"?

 

 

Folk koser seg plutselig hver dag nå, og det er kanskje derfor vi ikke opplever noen glede når vi virkelig skal kose oss (eks jula, påske etc).

8391854[/snapback]

 

Kanskje jeg ikke er folk, men jeg koser meg nå absolutt i både påsken, julen og ferien. Jeg vet ikke hva du gjør (ikke vet jeg hvilken gruppe du snakker for heller med din bruk av "vi"). :)

 

Vi kunne vært litt flinkere til å dele på resursene. Mens vi eter oss fete her i nord så sulter man i Afrika. Kanskje bare sende ned halvparten av all maten vår. Så blir folk mettere der nede og vi tynnere her oppe. Men da kommer vel alle de som er motstander av bistand løpende.

 

Generelt sett er jeg mer bekymret over at folk fortærer mer mat enn hva miljøet tåler. At folk blir feite er kun et symptom på den større sykdommen; Overforbruk. Dette går både på matvarer og andre faktorer. Nordmenn er for aktive på forbrukermarkedet. Vi burde spise mindre, bygge færre pc'er, fly mindre, kjøre mindre osv osv osv. Kjøp av for mye mat er bare en liten brikke i det store og hele.

 

"The sky is falling because of you"

Lenke til kommentar
snip

8391854[/snapback]

You got me :p

 

 

Jeg gjør som mange gjør (både rett og galt) å skylde på samfunnet. Generelt propper vi i oss altfor usunn mat og maasse godterier.

 

Hadde det vært helt opp til meg hadde jeg fjerna ALT godteri og ALL usunn mat.

Sikkert mange som har noe imot det, men det er fordi at de er lært opp til at slik mat er god.

 

Spiser man grønnsaker og masse annen sunn mat lenge nok så liker man det. Og spiser man det fra man er født av, så blir det helt naturlig å spise det. Og kanskje ikke godteri smaker godt engang.

 

 

Jeg vil også ha forandring. Umiddelbart.

Lenke til kommentar

Har lest igjennom deler av tråden her nå og det er utrolig hvor lite innsiktsfulle enkelte personer her er. Ja, det er et faktum at det norske folk gjennomsnittelig har lagt på seg en del kilo i løpet av de siste årene men det er faktisk ikke slik at alle som er "store" eller "fete" er det helt selvforskyldt. Jeg er selv ganske stor, egentlig litt for stor, og har egentlig vært det hele livet. Det er fortsatt ikke slik at jeg stapper i meg all mat jeg kan se. Jeg spiser faktisk sunnere enn de fleste personene jeg kjenner, uten at det fører til noe stort vekttap. Jeg kjenner en person som er tynn som en spiker (ihvertfall i forhold til meg) mens han fremdeles langer i seg flere brødskiver før lunsj. Han har nok en unormal høy forbrenning, og det er det ganske mange som har.

 

En av de første postene her sa at "man legger ikke på seg 2kg hvis man spiser 1kg", og det er helt riktig. Problemet er bare det at ikke alle har en såpass høy forbrenning at de klarer å bli kvitt den ene kiloen før de spiser en kilo til! Det er ikke slik at man ikke blir sulten igjen før man er kvitt den ene kiloen. Løsningen på dette er naturligvis økt aktivitet i fritiden, noe som har blitt mindre og mindre vanlig de siste årene. Å plage noen eller å mobbe dem fordi de er overvektige er ikke akkurat ansett som god folkeskikk. Personlig kan jeg heller ikke relatere til at det er akseptert å mobbe røykere. Mange begynte å røyke på 60-tallet og de var nok ikke klar over at det var skadelig å røyke. Det er allikevel overraskene å se at mange i dag velger å røyke selv om de vet om skadevirkningene. Dette har antagelig noe med gruppepress å gjøre, som det er lett å bli utsatt for i ungdomsperioden. Å røyke er ansett som direkte helsefarlig, ikke bare for deg selv men også for alle andre rundt deg som påvirkes passivt (og jeg tviler sterkt på at det er noen store fordeler som kan veie opp for alle ulempene...). Å være overvektig er ikke nødvendigvis helseskadelig, det er faktisk langt viktigere å holde seg i god form enn å bekjempe overvekt.

Endret av nitramdg
Lenke til kommentar
Vi kunne vært litt flinkere til å dele på resursene. Mens vi eter oss fete her i nord så sulter man i Afrika. Kanskje bare sende ned halvparten av all maten vår. Så blir folk mettere der nede og vi tynnere her oppe. Men da kommer vel alle de som er motstander av bistand løpende.

Hjelp til selvhjelp er vel bedre.

Lenke til kommentar

Jeg blir nesten litt sint på folk på 150kg som vagger bortover med en stor cola i neven. Dagsforbruket deres av mat og søte drikker kunne sikkert holdt liv i en liten landsby i Malawi. Tjukke folk er mordere. ^^

 

Ellers er jeg for slike skremselsreklamer ala de som gikk på røyking for noen måneder siden. Vist hva brus og sukker gjorde med tennene og den generelle helsen til folk.

Lenke til kommentar
Det mest ironiske i mine øyne er når folk med klare helseproblemer fortsatt velger å fore kroppen med dritt ved at de bare bytter ut vanlig Cola med Cola Light el.

For brus skal de drikke!  :hrm:

8395194[/snapback]

 

 

"To Mc Feast, en diger fries, en sunday-is og en stor Cola light. Jeg er nemmelig på slanker'n"

 

:)

 

Godt å se at stadig flere er enige med meg her :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Ja vi kan sitte ned og skylde på hormoner som jobber mot deg, hate forsikringsselskaper, skylde på treig forbrenning, si at alt skal tilrettelegges for deg sånn at overvekten aldri blir en praktisk ulempe, eller komme seg ut å gå ut en halvtime/time per dag.

 

For de fleste som ikke er i aktivitet i dag, vil det gjøre underverker bare det, overvektsepedemien er først og fremst kommet på grunn av inaktivitet. De fleste sitter i ro på jobb, og da må man kompensere med aktivitet når man har fri.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Okei, i mine øyne er skattlegging av en vare som ingen MÅ ha, og som kan bidra til å redusere et forbruk av brus som er unødvendig høyt. Det er ingen som blir fattige av en avgiftsøkning på brus, de fleste vil knapt merke det. Dessuten, dersom man har et så høyt forbruk at dette gjør store utslag på husholdningsbudsjettet, er det kanskje greit å revurdere inntaket av den grunn.

Lenke til kommentar
Folk som mobber eller ser ned på tykke mennesker er foraktelige og uvitende, og burde oppdatere seg litt i genetikk og medisin.

8396503[/snapback]

 

Har mennekset forandret seg genetisk de siste 50 år?

Kan du være så snill å vise meg noen linker.

 

Hvorfor var ikke et fedme et problem i 1957?

Hadde vi andre gener da?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...