Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Det blir nok enda hardere reklamering ja, eller enda mer vridning mot sukkerfrie alternativ, smakssatt vann etc som man ser skjer allerede nå :)

8358386[/snapback]

Kan egentlig ikke si at en vridning mot sukkerfrie alternativer hvor sukkeret er substituert med kjemikalier hvor det tom. finnes indikasjoner på at det kan være en mulig sammenheng mellom disse kjemikaliene og kreft av ulike former, er noe særlig bedre. Iom. at mye av disse også er relativt nye på markedet vet man heller ingenting om potensielle langtidsvirkninger.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kollektiv avstraffelse er i hvert fall dumt. Bare fordi noen feitinger ikke klarer å begrense seg når det kommer til chips, brus og søtsaker, skal alle bli straffet i form av høyere priser. Jeg er sikker på at de som er "avhengige" ( "" fordi det ikke er snakk om avhengighet, men mangel på viljestyrke) bryr seg fint lite om brusen koster 12 eller 20 kroner.

 

Narkomane og alkoholikere kjøper jo stæsjet sitt, uansett hva det koste vil. De tar bare pengene fra andre steder, f.eks. at de bruker mindre penger på barna sine.

 

Butikkene burde heller nektet tjukke personer å handle usunn mat, akkurat som de nekter barn under 18 å handle røyk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

I følge forskningsrapporten jeg har linket til lenger oppe i tråden stemmer dette ikke. De 5% av befolkningen som drikker mest brus (1 liter +++ daglig) ville redusert forbruket sitt med 44% etter en momsøkning, som kan tyde på at det ikke er nødvendigvis avhengighet som gjør at de drikker så mye brus, men lav pris. Hvis ikke hadde de trolig ikke redusert forbruket sitt så mye. Det var også et forsøk der man hadde prøvd svenske priser, og det tyder på at hadde brus blitt enda billigere, ville forbruket økt med 35% i denne gruppen.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Uasett, jeg synes jeg ikke at det skal være statens oppgave å passe på hva vi spiser og ikke spiser. Vil en person ødelegge helsen sin med røyk, feit mat eller whacky tobaccy, er det greit for meg. Folk har fri vilje, og alle vet hva som er usunt og ikke (med mindre man har levd 40 år i regnskogen i Kongo uten TV, radio og påvirkning utenfra).

 

Hvorfor skal jeg betale mer hvis jeg kjøper meg en cola på en lørdag?

 

Man får jo brus ned i 5 kr for halvannen liter, allikevel kjøper folk Coca Cola til fire ganger høyere pris. Da tviler jeg på at det er prisen som er den avgjørende faktoren.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Det morsomme med slike forsøk er at de ofte foregår over kort tid. Og korttidseffekten og langtidseffekten er ikke alltid den samme.

 

Når noe plutselig blir mye billigere, så er det helt naturlig at man i en periode utnytter dette til fulle. Men over tid så vil man ofte falle tilbake til gamle vaner.

Lenke til kommentar
Når noe plutselig blir mye billigere, så er det helt naturlig at man i en periode utnytter dette til fulle. Men over tid så vil man ofte falle tilbake til gamle vaner.

8366333[/snapback]

Jepp, ser stadig folk på butikken her som hamstrer påskesnop til halv pris. Hadde det alltid vært halv pris hadde det ikke skjedd, men siden det er over en kort periode på gjerne 2 uker tenker folk: "Jøss, nå må jeg benytte sjansen".

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Jeg kan hvertfall si at en endring i brusprisen/godteriprisen ville nok hatt null effekt for min del på konsumet. Endringen måtte bli stor for at jeg evt. ville begynt å kutte ned(og jeg vil ikke regne meg som en stordrikker, men jeg drikker ett vanlig glass cola omtrent hver dag til middagen). Synes det derfor høres tvilsomt ut at folk som da nærmest er avhengige av brus skal drikke mindre bare fordi det blir noe få kr. dyrere.

En ting som ville fått meg til å kanskje droppe det helt er tilgjengelighet. Om man feks. flyttet alt brussalg inn på 'polet hadde jeg muligens ikketatt meg bryderiet med å stikke innom bare for å få tak i sakene.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Det morsomme med slike forsøk er at de ofte foregår over kort tid. Og korttidseffekten og langtidseffekten er ikke alltid den samme.

 

Når noe plutselig blir mye billigere, så er det helt naturlig at man i en periode utnytter dette til fulle. Men over tid så vil man ofte falle tilbake til gamle vaner.

8366333[/snapback]

 

Det er allikevel ganske solid grunnlag vitenskaplig for at pris spiller inn på konsum, det er gjort forholdsvis mye undersøkelser på det. (gså i flere tidssjikt).

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg kan hvertfall si at en endring i brusprisen/godteriprisen ville nok hatt null effekt for min del på konsumet. Endringen måtte bli stor for at jeg evt. ville begynt å kutte ned(og jeg vil ikke regne meg som en stordrikker, men jeg drikker ett vanlig glass cola omtrent hver dag til middagen). Synes det derfor høres tvilsomt ut at folk som da nærmest er avhengige av brus skal drikke mindre bare fordi det blir noe få kr. dyrere.

En ting som ville fått meg til å kanskje droppe det helt er tilgjengelighet. Om man feks. flyttet alt brussalg inn på 'polet hadde jeg muligens ikketatt meg bryderiet med å stikke innom bare for å få tak i sakene.

8366456[/snapback]

 

Det blir en prioritering som alt annet, nesten ingen vil betale feks 1000 kroner for brus, og et sted går grensa for alle, øker man prisen vil ihvertfall noen prioritere annerledes.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Enig. Dessuten så har de stadig lavere prisene på brus og godteri også ført til at forbruket vårt har økt sakte men sikkert over tid.

 

EDIT: Leif

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Et lite inspill mht. det å avgiftsbelegge usunn mat:

 

Begge mine foreldre er feite. Til orientering lever de på meget sundt kosthold, aldri brus eller godteri. Ikke potetgull heller.

 

De lever på "god, sunn Norsk husmannskost", dvs. frokost og lunch med brødskiver, og middag på ettermiddagen. Middagen består som regel av fisk og poet med grønnsaker, eller kjøtt og potet med grønnsaker. En gang i blant har de suppe.

 

Slik har de levd så lenge jeg har kjent dem, dvs. 32 år.

 

De som blir feite blir det fordi de dytter for mye i trynet. En liten promille blir feite "fordi de har anlegg for det" etc. Dersom mine foreldre hadde hatt en mere aktiv livsstil, og ikke vært så stillesittende, og i tillegg hadde begrenset volumet litt, så hadde de vært slanke. Å sette opp sukkeravgiften ville ikke hjelpe mine foreldre i det hele tatt. De spiser nok for mye karbohydrater, så vi måtte vel innføre potetavgift, da. :roll:

 

Jeg har et liberalt grunnsyn i livet, og synes det er feil vei å gå å innføre ekstra skatter og avgifter for å styre folks valg. Det er bedre at folk blir lært opp til å ta ansvar selv. Så er det fint om skolen legger til rette for å begrense fristelsene for barn og ungdom, det er jeg enig i. Dømmekraften når man er 14 er litt forskjellig til den man har når man er 24.

 

Men jeg kan ikke fordra at Staten skal ta disse valgene for meg. Jeg drikker brus kun i helgene, og ville gjøre det uansett om brusen koster meg 15 eller 25 kroner. Det er feil at jeg skal betale mer fordi noen ikke klarer å begrense seg. Dessuten måtte brusen kostet 125 kroner dersom det skulle være noen skikkelig effekt av en sånn avgift. (Ps. det er ikke alle som heller drikker øl i helgen, Ø.D...)

Lenke til kommentar

Militæret er løsningen.

Tvungen militærplikt for ALLE.

Alle må inn til rep hvert 3dje år som bør vare en stund. Man slipper ikke ut av rep med mindre man har en fornuftig vekt (får tåle lubne folk, ellers kommer de aldri ut).

tjenesten utføres i intensive avdeliger som infanteriet og slikt.

 

Drit i den menneskerettspapirgreia, staten må ta ansvar her selv om det er upopulære grep.

 

Da blir vi atter en slank nasjon av krigere slik vi engang var. Sunne og friske.

Lenke til kommentar
Militæret er løsningen.

Tvungen militærplikt for ALLE.

Alle må inn til rep hvert 3dje år som bør vare en stund. Man slipper ikke ut av rep med mindre man har en fornuftig vekt (får tåle lubne folk, ellers kommer de aldri ut).

tjenesten utføres i intensive avdeliger som infanteriet og slikt.

 

Drit i den menneskerettspapirgreia, staten må ta ansvar her selv om det er upopulære grep.

 

Da blir vi atter en slank nasjon av krigere slik vi engang var. Sunne og friske.

8371398[/snapback]

Ser i på militæret som løysinga på problemet, på eit kvart tidspunkt binde opp ein tredjedel av arbeidstokken i militæret er både dyrt for staten i kost og losji-utgifter og i tapte inntekter.

 

Menneskerettspapirgreia?

Lenke til kommentar
Militæret er løsningen.

Tvungen militærplikt for ALLE.

Alle må inn til rep hvert 3dje år som bør vare en stund. Man slipper ikke ut av rep med mindre man har en fornuftig vekt (får tåle lubne folk, ellers kommer de aldri ut).

tjenesten utføres i intensive avdeliger som infanteriet og slikt.

 

Drit i den menneskerettspapirgreia, staten må ta ansvar her selv om det er upopulære grep.

 

Da blir vi atter en slank nasjon av krigere slik vi engang var. Sunne og friske.

8371398[/snapback]

 

Hmm, foreslår du leser deg opp litt på kosthold om du mener folk har godt av kostholdet som er i militæret. Mange får faktisk ødelagt en ellers perfekt forbrenning ved å være i militæret. Lite og uregelmessig mat i en lang periode for så å bli etterfulgt av overflod av mat i en annen periode. :roll:

Når jeg tenker meg om så har jeg aldri før eller siden spist så mye usunn mat eller drukket så mye alkohol som da jeg var i stormer i panserbataljonen eller infanterist i telemarksbataljonen. Egentlig heller aldri møtt så mange syke mennesker som jeg gjorde i den perioden..

Lenke til kommentar

Dagens bidrag i medie:

 

Aftenposten

 

Hvis tiltak skal virke mot fedmeproblemet, må det svi litt - man må klemme til og fokusere på det som virkelig hjelper, sier Drevon, som er professor i medisin ved Avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo.

 

 

Tror en del som oppfatter ubehag og at det svir litt som lett mobbing :fun:

 

Vi blir tjukkere og tjukkere. Tiltak bør gjøres umiddelbart spør du meg.

Har enkelte tjukke venner som syns det begynner å bli ubehagelig å være sammen oss andre som er fokusert på trening, helse og kosthold. Men jeg er lite intressert i å opprettholde vennskap med mennesker som er blitt passive og lar andre leve livet for seg .)

Lenke til kommentar

Han mener ikke "lett mobbing" når han sier man skal klemme til og fokusere på det som virkelig hjelper. Denne professoren, blant andre, hadde sett på deg som en tulling.

Og at du ikke er interessert i å opprettholde vennskap med noen bare fordi de er feite (eller blitt passive, som du sier for å pynte litt på setningen) forsterker bare inntrykket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

At det drives intens forskning på alt som kan linke overvekt til noe annet enn inaktivitet og for høyt inntak av mat er jo ikke noe nytt. Og ja, det er ikke sånn at alle er overvektige fordi de spiser for mye og trener for lite (helst det siste) men det utgjør definitivt flertallet. Noen har lettere for å legge på seg. Noen går på medisiner som nesten gjør vektnedgang umulig (og det har vært grundig klinisk bevist i de fleste tilfellene), og andre medisinerer seg selv med mat når de har det kjipt. For de fleste av oss handler det dog bare rett og slett om å komme oss i mer aktivitet, fordi vi er blitt veldig stillesittende på veldig kort tid.

 

Men selvfølgelig er det mye å hente på sånn type forskning, for det er mye enklere å skylde på dårlige gener, fæle hormoner eller liknende, enn å endre livsstilen. Slik forskning vil vi ha. Såvidt jeg så ut fra artikkelen var det i dette tilfellet stort sett en gjennomsnittlig forskjell mellom de med anlegg for å bli feite og ikke med 3 kilo..? Det er jo ikke akkurat enormt mye det heller, og i hvertfall ikke godkjent unnskyldning for å ikke ønske å prøve å gjøre noe med kroppen sin i tillegg.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Dagens bidrag i medie:

 

Aftenposten

 

Hvis tiltak skal virke mot fedmeproblemet, må det svi litt - man må klemme til og fokusere på det som virkelig hjelper, sier Drevon, som er professor i medisin ved Avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo.

 

 

Tror en del som oppfatter ubehag og at det svir litt som lett mobbing :fun:

 

Vi blir tjukkere og tjukkere. Tiltak bør gjøres umiddelbart spør du meg.

Har enkelte tjukke venner som syns det begynner å bli ubehagelig å være sammen oss andre som er fokusert på trening, helse og kosthold. Men jeg er lite intressert i å opprettholde vennskap med mennesker som er blitt passive og lar andre leve livet for seg .)

8373154[/snapback]

Til opplysning kan mobbing ramme uskyldige. Jeg fikk selv høre fra barnehagen av hvor tjukke foreldrene mine var. Det var ikke noe hyggelig, og det var heller ikke noe hyggelig for en forskremt barneskoleelev, og heller ikke noe hyggelig for den usikre tenåringen Jon Hilmar. Gjennom hele oppveksten var jeg tynn som en strek, og ble også mobbet for dette. "Ble det ikke noe mat igjen til deg ved middagsbordet" hørte jeg mange ganger. :(

Lenke til kommentar
Han mener ikke "lett mobbing" når han sier man skal klemme til og fokusere på det som virkelig hjelper. Denne professoren, blant andre, hadde sett på deg som en tulling.

Og at du ikke er interessert i å opprettholde vennskap med noen bare fordi de er feite (eller blitt passive, som du sier for å pynte litt på setningen) forsterker bare inntrykket.

8373326[/snapback]

 

 

Tror du skal være forsiktig med å putte ord i andres munn. Tror neppe han hadde sett på meg som en tulling, men kanskje sett litt rart på deg som påfører han meninger han kanskje ikke har :)

 

Sikkert mange som anser meg som en tulling, men du må være forsiktig å identifisere disse og kanskje like viktig gi et inntrykk av at det er rimelig mange som mener det :)

 

Da fremstpr du nemmelig slik du prøver å få meg til å fremstå: som en tulling :)

 

 

Vennskap med folk som lukker seg inne bak sin egen dør hvor de ikke eier tiltakslyst er ikke jeg intressert i å opprettholde.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...