Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Axby2kEH
Derimot kunne godt brus og snop vært svindyrt. Jeg synes det er horribelt at jeg kan kjøpe 1,5 liter brus til nærmere 10 kroner (eller 150 gram sukker, om du vil). Når brus er billigere enn melk og juice og liknende, er noe galt.

8357438[/snapback]

 

Det eneste som er galt er at melk og juice er for dyrt!

Igjen kommer denne evinnelige gi- og ta-mentaliteten!

Horribelt? Javel? Synes du innerst inne at det er "horribelt" at brusen koster 15 kroner, eller synes du det er "horribelt" fordi det er politisk korrekt å ønske seg dyrere brus? Nei til økning av pris bare fordi enkelte ikke klarer å gjøre fornuftige valg i butikken! Da får de heller bare ta "straffen" i form av fedme, så kan vi andre slippe å betale blodpris, selv om vi bare kjøper to flasker brus til helgen.

Det er ikke prisen, men prinsippet.

8357481[/snapback]

 

Jeg synes det er horribelt fordi brus er alt for billig og alt for tilgjengelig. At brusdrikkingen og snopespisingen har eksplodert og vi nærmer oss med stormskritt en Diabetes type II epedemi, ser jeg på som et stort problem. Å ikke se en sammenheng mellom billigere brus og godteri og et økende forbruk er optimistisk, om noe. Om høyere priser vil føre til at folk ikke kjøper ukens tredje halvannenliter brus i butikken og jeg slipper å måtte finansiere diabetesbehandlingen deres over skatteseddelen min, hadde jeg synes det var ganske greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korttenkt som vanlig?

 

Prisen for fedme blir langt større for deg og meg enn å betale litt ekstra for matvarer vi allikvel sjelden bruker. Blir som å ikke drenere grunnmuren fordi du sparer på det der og da, men må bygge om hele huset om 5 år pga fuktskader...

8357525[/snapback]

 

Spydig som vanlig? Bare litt mindre skjult denne gangen enn andre ganger.

 

Det finnes andre metoder å forebygge fedme på enn å avgiftsbelegge snop og brus. Jeg er verken en forsker eller ekspert på emnet (!), men det første som slår meg er strengere skole slik jeg vokste opp med. Vi hadde ikke lov å gå utfor skolens område i skoletiden, så da spiste vi mat fra skolekantinen, eller mammas matpakke. I dag blir jo bakerier nærmest holdt i live pga elever som skal handle boller og brus i midttimen! De feite på vår egen alder kan få hjelp fra legen sin, enten via ultimatum eller generelle råd til kosthold. Skremselspropaganda i form av et nærmest forbud mot snop og usunne varer virker også nokså korttenkt!

Lenke til kommentar
Jeg synes det er horribelt fordi brus er alt for billig og alt for tilgjengelig. At brusdrikkingen og snopespisingen har eksplodert og vi nærmer oss med stormskritt en Diabetes type II epedemi, ser jeg på som et stort problem. Å ikke se en sammenheng mellom billigere brus og godteri og et økende forbruk er optimistisk, om noe. Om høyere priser vil føre til at folk ikke kjøper ukens tredje halvannenliter brus i butikken og jeg slipper å måtte finansiere diabetesbehandlingen deres over skatteseddelen min, hadde jeg synes det var ganske greit.

8357537[/snapback]

 

Javel.

Men jeg nekter simpelthen å tro at å øke prisen på f.eks brus vil ha noen effekt på de som trenger hjelp. JEG vil kanskje kjøpe en brus færre hvis de plutselig koster 40 kroner, men ikke han på 160 kilo som har gått og tenkt på tortillachips og halvannen liter cola hele veien til butikken.

Lenke til kommentar

Korttenkt som vanlig?

 

Prisen for fedme blir langt større for deg og meg enn å betale litt ekstra for matvarer vi allikvel sjelden bruker. Blir som å ikke drenere grunnmuren fordi du sparer på det der og da, men må bygge om hele huset om 5 år pga fuktskader...

8357525[/snapback]

 

Spydig som vanlig? Bare litt mindre skjult denne gangen enn andre ganger.

 

Det finnes andre metoder å forebygge fedme på enn å avgiftsbelegge snop og brus. Jeg er verken en forsker eller ekspert på emnet (!), men det første som slår meg er strengere skole slik jeg vokste opp med. Vi hadde ikke lov å gå utfor skolens område i skoletiden, så da spiste vi mat fra skolekantinen, eller mammas matpakke. I dag blir jo bakerier nærmest holdt i live pga elever som skal handle boller og brus i midttimen! De feite på vår egen alder kan få hjelp fra legen sin, enten via ultimatum eller generelle råd til kosthold. Skremselspropaganda i form av et nærmest forbud mot snop og usunne varer virker også nokså korttenkt!

8357567[/snapback]

 

 

Det du syns er kortenkt fungerte rimelig bra på røyking....

 

 

Når kroppen har klart seg uten sukker en stund så vil du merke at den også har mindre lyst på det, snart skjønner du ikke hvordan du kunne helle innpå en liter cola og skylle ned med litt snop.

 

Men slik jeg oppfatter innlegget ditt er du for å begrense tilgangen for skoleelver?

Dessverre er det slik at en rekke unger har med seg gotteri fra mamma og pappa og trenger ikke bakeriet i midttimen.

 

Syns du er litt på tynn is herm ,når du ønsker begrensning med ikke ønsker det samtidig :S

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Ultimatum fra legen? WTF?

"Slank deg, ellers setter jeg deg på en kur med stikkpiller du ikke trenger."

"Slank deg ellers så får du ikke gå på skolen lenger?"

"Slank deg ellers kommer vi og tar PCen din?"

 

(Ja det er satt på spissen men jeg skjønner ikke helt hva slags ultimatum en lege kan komme med.)

 

Jeg ser ikke helt hvordan legers ultimatum kan hjelpe her, dessuten er svært mange allmennleger veldig flinke til å kjefte når folk begynner å bli småfeite uansett. En i familien fikk beskjed om at han var begynt å få litt for mye mage av legen sin, og han begynte umiddelbart å sykle til jobb. Men det er ikke en til en at folk faktisk hører på legene sine, ellers ville det trolig ikke vært flere røykere igjen heller. Jeg ser ikke hvorfor å skade kroppen sin med usunn mat er så annerledes enn å skade kroppen med røyk, og hvorfor det er så veldig mye mer politisk korrekt å skattlegge det ene vs det andre, begge fører til store helseutgifter for samfunnet.

 

Det er dessuten ikke sånn at vi er innom legene så ofte uansett, og det er ofte vanskelig å følge noen opp fra legekontoret når det gjelder overvekt med mindre det er obligatoriske undersøkelser med jevne mellomrom. I ungdomstiden blir også overvekt gjerne tatt i med silkehansker nettopp fordi det er lett påvirkelige barnesinn det ofte har med å gjøre, og det er lett å si noe som kan gjøre stor skade.

 

Og hva er forskjellen med å begrense tilgangen på usunn mat ved å ikke la ungene gå ut i friminuttene vs. å begrense tilgangen ved høyere priser?

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Jeg synes det er horribelt fordi brus er alt for billig og alt for tilgjengelig. At brusdrikkingen og snopespisingen har eksplodert og vi nærmer oss med stormskritt en Diabetes type II epedemi, ser jeg på som et stort problem. Å ikke se en sammenheng mellom billigere brus og godteri og et økende forbruk er optimistisk, om noe. Om høyere priser vil føre til at folk ikke kjøper ukens tredje halvannenliter brus i butikken og jeg slipper å måtte finansiere diabetesbehandlingen deres over skatteseddelen min, hadde jeg synes det var ganske greit.

8357537[/snapback]

 

Javel.

Men jeg nekter simpelthen å tro at å øke prisen på f.eks brus vil ha noen effekt på de som trenger hjelp. JEG vil kanskje kjøpe en brus færre hvis de plutselig koster 40 kroner, men ikke han på 160 kilo som har gått og tenkt på tortillachips og halvannen liter cola hele veien til butikken.

8357589[/snapback]

 

 

Det er utrolig hva pris kan gjøre seru, selv om det bare er snakk om noen kroner.

Dette skjønner du når du ikke bor hjemme lenger og skal ha inntekten din til å dekke alle dine utgifter. Og å låne kan du gjøre kun i en kort periode. Pris er en meget effektiv showstopper.

Lenke til kommentar

Det du syns er kortenkt fungerte rimelig bra på røyking....

Men røyk er ansett som et giftstoff, selv i små mengder.

 

 

Når kroppen har klart seg uten sukker en stund så vil du merke at den også har mindre lyst på det, snart skjønner du ikke hvordan du kunne helle innpå en liter cola og skylle ned med litt snop.

 

Men slik jeg oppfatter innlegget ditt er du for å begrense tilgangen for skoleelver?

Dessverre er det slik at en rekke unger har med seg gotteri fra mamma og pappa og trenger ikke bakeriet i midttimen. Ja, er klar over det. Derfor er det viktig med holdningsskapende arbeid, slik at dagens unger overfører det til sine egne unger, som igjen får kneippbrød med servelat og melk som matpakke.

 

Syns du er litt på tynn is herm ,når du ønsker begrensning med ikke ønsker det samtidig :S

Det er i mine øyne to forskjellige ting å begrense tilgangen av usunne varer for alle og å begrense tilgangen til en bestemt målgruppe i en spesifikk situasjon (skolen). Når ungene kommer hjem så kan de proppe trynet fullt av sjokolade for alt jeg bryr meg, så lenge det er et skikkelig, offentlig program som prøver å bekjempe problemet med andre midler enn å bare sette opp prisen.

8357612[/snapback]

Lenke til kommentar

 

 

Det er utrolig hva pris kan gjøre seru, selv om det bare er snakk om noen kroner.

Dette skjønner du når du ikke bor hjemme lenger og skal ha inntekten din til å dekke alle dine utgifter. Og å låne kan du gjøre kun i en kort periode. Pris er en meget effektiv showstopper.

8357621[/snapback]

 

Og igjen et forsøk på hersketeknikk.

Jeg bor ikke hjemme, jeg har lån i banken og sliter som alle andre med å betale på sin første bolig.

Lenke til kommentar
Ultimatum fra legen? WTF? Ja

"Slank deg, ellers setter jeg deg på en kur med stikkpiller du ikke trenger."

"Slank deg ellers så får du ikke gå på skolen lenger?"

"Slank deg ellers kommer vi og tar PCen din?"

Tull.

Ultimatum som i å si rett ut til pasienten at han må regne med å leve X antall færre år enn andre pga fedmen. Eller at han må regne med X antall andre sykdommer som følge av fedmen.

 

Jeg ser ikke helt hvordan legers ultimatum kan hjelpe her, dessuten er svært mange allmennleger veldig flinke til å kjefte når folk begynner å bli småfeite uansett. En i familien fikk beskjed om at han var begynt å få litt for mye mage av legen sin, og han begynte umiddelbart å sykle til jobb. Men det er ikke en til en at folk faktisk hører på legene sine, ellers ville det trolig ikke vært flere røykere igjen heller. Jeg ser ikke hvorfor å skade kroppen sin med usunn mat er så annerledes enn å skade kroppen med røyk, og hvorfor det er så veldig mye mer politisk korrekt å skattlegge det ene vs det andre, begge fører til store helseutgifter for samfunnet.

 

Folk er gjerne dumme, hører ikke på legene. Fair enough. Jeg er uansett i mot å avgiftsbelegge tobakk også. Røykeloven er jeg derimot enig i, for selv om jeg ikke bryr meg om folk forgifter seg selv, så ønsker jeg ikke å bli sjenert av dem på utesteder.

 

Det er dessuten ikke sånn at vi er innom legene så ofte uansett, og det er ofte vanskelig å følge noen opp fra legekontoret når det gjelder overvekt med mindre det er obligatoriske undersøkelser med jevne mellomrom. I ungdomstiden blir også overvekt gjerne tatt i med silkehansker nettopp fordi det er lett påvirkelige barnesinn det ofte har med å gjøre, og det er lett å si noe som kan gjøre stor skade.

Ja, greit nok. Jeg renner ikke akkurat ned døren til min egen fastlege heller. Angående skrøpelige barnesinn, så kan helsesøster heller gi et vink til foreldrene hvis de ser at barnet lider en overlast mtp fedme. Såpass må foreldre tåle å høre.

 

Og hva er forskjellen med å begrense tilgangen på usunn mat ved å ikke la ungene gå ut i friminuttene vs. å begrense tilgangen ved høyere priser?

Det har jeg sagt før. Prinsippet med at jeg ikke skal lide bare fordi noen få ikke skjønner sitt eget beste.

8357619[/snapback]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det har blitt gjort en del forskning på effekter av priser og forbruk (av brus spesifikt), og den tyder på at pris er særdeles viktig både på forbruket til de som drikker mye brus og de som drikker mindre.

 

Sammendrag av rapporten finnes her;

http://www.nilf.no/Pressemeldinger/Bm/Tekst/pm20040427.shtml

 

Og hele rapporten ligger her

http://www.nilf.no/Publikasjoner/Notater/B...N200413Hele.pdf

 

tatt fra sammendraget;

De 5 prosentene av Norges befolkning som drikker mest brus, drikker over en liter brus om dagen. I henhold til Gustavsens undersøkelse er disse storforbrukerne mer prissensitive enn de som drikker mindre brus. Ved en fordobling av merverdi- og produksjonsavgiften er det beregnet at storforbrukerne vil redusere sin etterspørsel etter brus med sukker med 44 prosent, mens de 25 prosentene av forbrukerne som drikker minst brus, forventes å redusere sitt forbruk med 17 prosent. Det vil si at virkningene av avgiftsendingene vil være størst for de som drikker mest brus fra før.

 

Et tiltak som rammer storforbrukere hardere enn de med et normalt forbruk må jo nesten sies å være effektivt, når man tenker på å oppnå målene?

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Ja, okei, jeg skal ikke begynne å argumentere mot den rapporten.

 

Jeg synes fremdeles ikke at man skal sette prisen opp, selv om det nå skal vise seg å være effektivt. Jeg synes først og fremst man skal røske tak i problemet ved roten, ikke frisere bladene og få det til å se fint ut. Holdninger, med andre ord.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det er jeg helt enig i, og det står det vel strengt tatt i rapporten også, at holdningsskapende arbeid, fjerne brusautomater fra skolene etc er en god begynnelse. Jeg er derimot også tilhenger av å ha ting som fungerer effektivt og raskt, og det tyder jo på at prisjusteringer kan gjøre akkurat det.

 

Jeg ble sittende og pusle litt med hvor stor betydning det ville ha at disse 5% av befolkningen reduserte brusforbruket sitt med 44%. Selv om det er snakk om at disse drikker mer enn en liter om dagen, så satte jeg det til en liter for at det skulle være greit å regne med.

 

5% av befolkningen er sånn ca. 234 000 mennesker, litt avrundet.

Hvis disse drikker 1 liter brus om dagen hver dag i et år, blir dette litt over 85 millioner liter brus, eller ca 34 milliarder overflødige kalorier. Om vi antar at disse kaloriene er på toppen av det vanlige kaloriinntaket (som brus ofte er) vil det tilsvare en vektøkning på 4 555 tonn. Om brusforbruket reduseres med 44% blant disse 5% som rapporten tilsier vil dette tallet komme ned i litt i overkant av 3000 tonn. Det er altså 1555000 kg overvekt som vi blir spart for :)

 

Jeg er villig til å gi det en sjanse.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Så vi som bruker store deler av dagen vår på trening og aktivitet vil lide under høyere priser fordi tjukkasene ikke klarer å kontrollere seg selv?

 

Misforstå meg rett, jeg mener at en slags ekstra avgift på de mest "skadelige" produktene kan være et greit virkemiddel jfr. røyk og alkohol, men ser ikke hvordan dette skal bli implimentert i kategorien mat og drikke uten enorme reformer og tiltak. Kapitalismen styrer tross alt det aller meste...

 

Synes heller vi skal fortsette det gode arbeidet som gjøres på å bevistgjøre folk på hva ting generelt inneholder... Jeg som ungdom hadde ingen aning om at 1.5 liter cola tilsvarte en liten middag i antall kalorier... Vissheten om dette gjorde at brusinntaket mitt (sukkerholdig, iallefall) ble så og si kuttet totalt. Det er ikke så greit å skulle leve sunt, når man bare falmer i rykter og myter om hva som er sunt...

 

Hadde jeg fått viljen min ville ernæring vært et eget fag på barneskolen, med prøver og alt... Det er synd i de menneskene som ikke har noen peiling på ernæring og mest sannsynlig aldri vil bli en fast leser av iform.no o.l. mtp kosthold og vaner.

 

Eller kanskje man kan gjøre godterihyllene skikkelig smale, slik at kun slanke mennesker får tak i de? Skjønt, det er jo surt for de stakkars kroppsbyggerne, da. Kanskje ikke så positivt å ha 100kgs muskelbamser som ikke får tak i stratosen sin... Kan bli skader av slikt.

 

edit: leif.

Endret av Morth
Lenke til kommentar
5% av befolkningen er sånn ca. 234 000 mennesker, litt avrundet.

Hvis disse drikker 1 liter brus om dagen hver dag i et år, blir dette litt over 85 millioner liter brus, eller ca 34 milliarder overflødige kalorier.

 

Jeg er villig til å gi det en sjanse.

8358059[/snapback]

Hehe, det tror jeg ikke brus-produsentene er. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
5% av befolkningen er sånn ca. 234 000 mennesker, litt avrundet.

Hvis disse drikker 1 liter brus om dagen hver dag i et år, blir dette litt over 85 millioner liter brus, eller ca 34 milliarder overflødige kalorier.

 

Jeg er villig til å gi det en sjanse.

8358059[/snapback]

Hehe, det tror jeg ikke brus-produsentene er. ;)

8358286[/snapback]

 

Det blir nok enda hardere reklamering ja, eller enda mer vridning mot sukkerfrie alternativ, smakssatt vann etc som man ser skjer allerede nå :)

Lenke til kommentar
5% av befolkningen er sånn ca. 234 000 mennesker, litt avrundet.

Hvis disse drikker 1 liter brus om dagen hver dag i et år, blir dette litt over 85 millioner liter brus, eller ca 34 milliarder overflødige kalorier.

 

Jeg er villig til å gi det en sjanse.

8358059[/snapback]

Hehe, det tror jeg ikke brus-produsentene er. ;)

8358286[/snapback]

 

Det blir nok enda hardere reklamering ja, eller enda mer vridning mot sukkerfrie alternativ, smakssatt vann etc som man ser skjer allerede nå :)

8358386[/snapback]

Da har jo du fått det som du vil :)

 

Uansett, å støtte opp rundt nye avgifter i dette landet er galskap. Kan ikke se at andre enn lille Ole på 10år blir rammet av dette. Bare og se på hvor mye avgifter røykerne tålte før det begynte og svi. Skal du virkelig ha en halvliter cola til og koste 30kr+? Neste blir vel avgifter på fast-food og lisens for å innha en frityrkoker.

 

Jeg vil gjerne ha min noenlunde billige Iskalde cola i fred.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...