Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
alle som er litt annerledes skal mobbes  :) typisk tankegang

8242265[/snapback]

 

Bytt ordet mobbing med ordet motivering, hva får du da?

8242289[/snapback]

det du mener er at hvis du mobber en som f.eks røyker, så motiverer du den personen til å slutte å røyke. :)

8242459[/snapback]

 

Ja. Enhver "motivering" som skal endre væremåten til andre, kan oppfattes som mobbing, fordi det går på følelser. Man kan også "sukre" den pillen ved å være empatisk i sin mobbing, men likevel ikke slutte å tro på at det virker. Husk nå også på at det var ikke mobbing av røykerne fra enkeltpersoner, men en hel "kultur". Det gjorde mobbingen desto mere virksom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja. Enhver "motivering" som skal endre væremåten til andre, kan oppfattes som mobbing, fordi det går på følelser. Man kan også "sukre" den pillen ved å være empatisk i sin mobbing, men likevel ikke slutte å tro på at det virker. Husk nå også på at det var ikke mobbing av røykerne fra enkeltpersoner, men en hel "kultur". Det gjorde mobbingen desto mere virksom.

8242505[/snapback]

 

Ehe, så du mente ikke at man burde bruke mobbing som motivering, men at motivering kan virke som mobbing?

 

Hvis ja, så kan jeg si meg enig. Motivering kan misstolkes ja, men motiveringen kan óg bli utdelt med en liten, spydig, undertone. Det er kos :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ja. Enhver "motivering" som skal endre væremåten til andre, kan oppfattes som mobbing, fordi det går på følelser. Man kan også "sukre" den pillen ved å være empatisk i sin mobbing, men likevel ikke slutte å tro på at det virker. Husk nå også på at det var ikke mobbing av røykerne fra enkeltpersoner, men en hel "kultur". Det gjorde mobbingen desto mere virksom.

8242505[/snapback]

 

Ehe, så du mente ikke at man burde bruke mobbing som motivering, men at motivering kan virke som mobbing?

 

Hvis ja, så kan jeg si meg enig. Motivering kan misstolkes ja, men motiveringen kan óg bli utdelt med en liten, spydig, undertone. Det er kos :ph34r:

8242696[/snapback]

 

Ja! Jeg tror på empatisk mobbing, og endel andre hjelpemidler for de fete. Fordi fedme er et mye mere stigmatisert uttrykk enn røykavhengighet er i vårt samfunn.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest om motivasjonsteori i en egen motivasjonsteori-bok. Men har lest litt om det og fordypet meg litt i det i en eksamensoppgave på Oslo Markedshøyskole. Har brukt mye av motivasjonskapittelet i "Psykologi i Organisasjon og Ledelse" av Geir og Astrid Kaufman. Mobbing kan bli sett på som en slags sosial straff, noe som ikke akkurat er annerkjent for å være en effektiv måte å motivere mennesker på. En teori som kan støtte opp om denne påstanden er teorien om indre vs. ytre styrt motivasjon, der indre styrt motivasjon blir ansett for å være mye sterkere enn ytre styrt. To prominente forskere innenfor motivasjonsteori Deci og Ryan, mener også å kunne påvise at hvis fokuset på ytre belønninger (denne gangen i form av positive sosiale sanksjoner som opphøring av mobbing) vil føre til at den indre (altså den sterkeste) motivasjonen blir svekket.

 

Poenget mitt er vel at det blir nyttesløst å mobbe folk til å slanke seg. Alle vet at dette ikke er gunstig for helsen, og trenger derfor ikke til stadighet bli minnet på dette av alle andre. Dette er en ting man må gjøre fordi man bestemmer seg for det selv, og mobbing fra andre vil neppe påvirke denne bestemmelsesprosessen i positiv grad, det kan jo faktisk forverre problemene.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest om motivasjonsteori i en egen motivasjonsteori-bok. Men har lest litt om det og fordypet meg litt i det i en eksamensoppgave på Oslo Markedshøyskole. Har brukt mye av motivasjonskapittelet i "Psykologi i Organisasjon og Ledelse" av Geir og Astrid Kaufman. Mobbing kan bli sett på som en slags sosial straff, noe som ikke akkurat er annerkjent for å være en effektiv måte å motivere mennesker på. En teori som kan støtte opp om denne påstanden er teorien om indre vs. ytre styrt motivasjon, der indre styrt motivasjon blir ansett for å være mye sterkere enn ytre styrt. To prominente forskere innenfor motivasjonsteori Deci og Ryan, mener også å kunne påvise at hvis fokuset på ytre belønninger (denne gangen i form av positive sosiale sanksjoner som opphøring av mobbing) vil føre til at den indre (altså den sterkeste) motivasjonen blir svekket.

 

De er ikke de eneste som mener det, det er jo gjort endel undersøkelser på slikt, og når folk får belønninger skal det mer til at de endrer mening, fordi de tilegner sine handlinger belønningen, og ikke hva de selv mener, faktisk er det mer effektivt i så måte med små belønninger, for da tenker fol "denne belønningen er så liten at den ikke alene kan forklare at jeg gjorde som jeg gjorde, dermed må jeg nesten like det/delvis ha gjort det det av egen vilje"

 

AtW

Lenke til kommentar

VG i dag - Butikkene må skjule røyk og snus

 

Vet ikke om dette grenser til mobbing av denne kundegruppen. Selv syns jeg det er tydelig statelig mobbing. Men det er effektivt :)

 

Så et program på tv2 i går om transfett. Skremmende program. Syns dette bør forbys snarest, samt at gotteri og brus i likehet med røyk og snus, skal ha skyhøye avgifter og ikke minst skal det skjules i butikker :)

Lenke til kommentar

Det du foreslår minner meg litt om å fiske for hissige svar, som du kan underholde deg med og komme med et par sporadiske innspill for å ytterlige provosere. Før det er helt tyst i noen dager, til du igjen kommer med en link og helt tullete påstander som f.eks å legge på skyhøye avgifter på sjokolade og brus og i tillegg gjemme det bort i en krok, høyt opp slik at barn ikke ser det.

Først av alt; ingen får kreft av sjokolade. To; det vil være umulig å innføre noe slikt, og helt molbo-aktig å i det hele tatt foreslå å skattlegge det på lik linje med røyk og alkohol. Den eneste jeg ser for meg kunne foreslått noe sånn er Knut Arild Hareide, og han er jo heldigvis kastet ut av politikken.

Lenke til kommentar

Faen ass, selv har jeg et kosthold som tilsvarer at jeg skulle sett ut som en av publikum i richie lejk sjåw, har bare spist burgere, pizza og drukket øl de siste årene, og veier bare 72kg.

 

Dette får meg til å lure på hva som ligger til grunn til at feite folk, rett og slett blir feite...

 

Selv tror jeg at noen grunner kan være bla. mobbing, dårlig selvbilde, dårlig oppvekst eller rett og slett genetisk betinget.

 

 

(Ja dette var sikkert uten poeng men det driter jeg i, jeg kjeder meg på jobben)

Lenke til kommentar
VG i dag - Butikkene må skjule røyk og snus

 

Vet ikke om dette grenser til mobbing av denne kundegruppen. Selv syns jeg det er tydelig statelig mobbing. Men det er effektivt :)

 

Så et program på tv2 i går om transfett. Skremmende program. Syns dette bør forbys snarest, samt at gotteri og brus i likehet med røyk og snus, skal ha skyhøye avgifter og ikke minst skal det skjules i butikker :)

8263526[/snapback]

Jeg synes dette blir litt "nødbruk" av ordet mobbing, men det får gå. Er enig i at godteri og usunn mat generellt er for billig. Avgiftene burde høynes på disse varene, så kan man senke prisen på sunne matvarer, f.eks. ved å fjerne deler av momsen på de.

 

Transfett er skumle greier, ja. Heldigvis begynner folk å bli litt bevisste på farlighetene ved dette.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
VG i dag - Butikkene må skjule røyk og snus

 

Vet ikke om dette grenser til mobbing av denne kundegruppen. Selv syns jeg det er tydelig statelig mobbing. Men det er effektivt :)

 

Så et program på tv2 i går om transfett. Skremmende program. Syns dette bør forbys snarest, samt at gotteri og brus i likehet med røyk og snus, skal ha skyhøye avgifter og ikke minst skal det skjules i butikker :)

8263526[/snapback]

Jeg synes dette blir litt "nødbruk" av ordet mobbing, men det får gå. Er enig i at godteri og usunn mat generellt er for billig. Avgiftene burde høynes på disse varene, så kan man senke prisen på sunne matvarer, f.eks. ved å fjerne deler av momsen på de.

 

Transfett er skumle greier, ja. Heldigvis begynner folk å bli litt bevisste på farlighetene ved dette.

8266843[/snapback]

 

jesus.. MER avgifter på usunn mat? Jeg trodde det var nok med sukkeravgiften!

 

Personlig mener jeg at å avgiftsbelegge i vilden sky er feil approach til problemet. Det er litt som å forby spilleautomater i Norge. Det hjelper de avhengige, men skader de resterende 99% som spiller noen ganger i året for moro skyld. Jeg synes at det er tragisk, men det er nå bare meg :ermm:

Lenke til kommentar
alle som er litt annerledes skal mobbes  :) typisk tankegang

8242265[/snapback]

 

Bytt ordet mobbing med ordet motivering, hva får du da?

8242289[/snapback]

det du mener er at hvis du mobber en som f.eks røyker, så motiverer du den personen til å slutte å røyke. :)

8242459[/snapback]

 

Ja. Enhver "motivering" som skal endre væremåten til andre, kan oppfattes som mobbing, fordi det går på følelser. Man kan også "sukre" den pillen ved å være empatisk i sin mobbing, men likevel ikke slutte å tro på at det virker. Husk nå også på at det var ikke mobbing av røykerne fra enkeltpersoner, men en hel "kultur". Det gjorde mobbingen desto mere virksom.

8242505[/snapback]

prater ikke om empatisk mobbing, men mobbing som er ment til å såre en person og det kan umulig være en bra måte og få den personen til å slutte å røyke, fører bare til psykiske problemer, det er trosalt bedre med en glad røyker, fremfor en deprimert ikke-røyker. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvis det er noen som oppriktig tror at mobbing, lettere spøkende eller ei, styrker motivasjonen til å få folk til å gjøre noe, så annbefaler jeg dere å lese litt motivasjonsteori.

8246170[/snapback]

 

Hvor mange kilo har den teorien slanket bort?

Lenke til kommentar
Hvis det er noen som oppriktig tror at mobbing, lettere spøkende eller ei, styrker motivasjonen til å få folk til å gjøre noe, så annbefaler jeg dere å lese litt motivasjonsteori.

8246170[/snapback]

 

Hvor mange kilo har den teorien slanket bort?

8269033[/snapback]

Feite folk trenger jo en eller annen form for motivasjon for å gjøre livsendrende tiltak.Når det viser seg at mobbing gjerne påvirker denne motivasjonen i negativ grad sier det seg selv at dette ikke er gunstig, slemt er det også. God motivasjon har slanket bort tusenvis av tonn :p

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Personlig mener jeg at å avgiftsbelegge i vilden sky er feil approach til problemet. Det er litt som å forby spilleautomater i Norge. Det hjelper de avhengige, men skader de resterende 99% som spiller noen ganger i året for moro skyld. Jeg synes at det er tragisk, men det er nå bare meg :ermm:

8266900[/snapback]

 

Helt enig...

 

Vi burde hente tilbake kroneautomatene vi hadde før i tiden -- de gikk det an å ha det gøy med...

Dagens automater satser mer på å betale ut tusener om gangen og ta inn titusener enn på å lage noe harmløst og minimalt kostbart, som kan gi minimal gevinst: Noe man kan drive med i 5 minutter mens man venter på bussen.

 

Det finnes ikke grunn til at vi skal ha automater hvor man har 1% sjanse for å vinne noe som helst per krone spilt... Eller 2% sjanse for gevinst, med halverte gevinster og manglende "bonusspill".

 

Jeg så en kroneautomat stillt opp i et museum...

Steike så stilig den hadde gjort seg i stuen hjemme..! :D

Lenke til kommentar
Personlig mener jeg at å avgiftsbelegge i vilden sky er feil approach til problemet. Det er litt som å forby spilleautomater i Norge. Det hjelper de avhengige, men skader de resterende 99% som spiller noen ganger i året for moro skyld. Jeg synes at det er tragisk, men det er nå bare meg :ermm:

8266900[/snapback]

 

Helt enig...

 

Vi burde hente tilbake kroneautomatene vi hadde før i tiden -- de gikk det an å ha det gøy med...

Dagens automater satser mer på å betale ut tusener om gangen og ta inn titusener enn på å lage noe harmløst og minimalt kostbart, som kan gi minimal gevinst: Noe man kan drive med i 5 minutter mens man venter på bussen.

 

Det finnes ikke grunn til at vi skal ha automater hvor man har 1% sjanse for å vinne noe som helst per krone spilt... Eller 2% sjanse for gevinst, med halverte gevinster og manglende "bonusspill".

 

Jeg så en kroneautomat stillt opp i et museum...

Steike så stilig den hadde gjort seg i stuen hjemme..! :D

8269957[/snapback]

Onkelen min har en i stua si! Ved siden av den utstoppede tigeren og de 500.000kr høyttalerne sine.

Kjempegøy å leke med. De første timene ihvertfall. :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...