Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

dette ser interessant ut, men så kommer det vel ann på viljen ...?

Matforsk.

8113339[/snapback]

 

Hva med friheten til å selv velge hva man skal spise?

8113367[/snapback]

 

 

Folk har jo vist at de ikke klarer det.

Husker ikke nøyaktige tall her nå, men 20% av alle voksne er jo nå overvektige.

og i 2010 vil 38% av alle barn være det....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Folk har jo vist at de ikke klarer det.

Husker ikke nøyaktige tall her nå, men 20% av alle voksne er jo nå overvektige.

og i 2010 vil 38% av alle barn være det....

8113416[/snapback]

 

Personlig tror jeg ikke noe særlig på tvang. Det ville føre noe godt med seg å pålegge mennesker hva de skal spise gjennom lov. Misnøyen vil bare øke.

Lenke til kommentar

 

Folk har jo vist at de ikke klarer det.

Husker ikke nøyaktige tall her nå, men 20% av alle voksne er jo nå overvektige.

og i 2010 vil 38% av alle barn være det....

8113416[/snapback]

 

Personlig tror jeg ikke noe særlig på tvang. Det ville føre noe godt med seg å pålegge mennesker hva de skal spise gjennom lov. Misnøyen vil bare øke.

8113454[/snapback]

 

 

Justere tilgangen med priser da :)

Folk kan godt velge pizza om de vil det. Grandisen koster bare 178,50

Mens et måltid du selv må bruke tid på å tilberede og lage fra bunnen koster 7,50.

Lenke til kommentar

Ja det er noe galt når det er billigere å kjøpe pizza / hamburger / whatnot enn å lage seg "ekte" mat selv. Dessverre kan vi jo ikke regne med lavere priser på sunn mat, men jeg ville nå ikke motsatt meg avgiftsøkning på "usunn mat".

 

Det er ikke helt vettugt å se en generasjon vokse opp der mange ikke kan steke et egg engang, og flere helst vil ha grandis på julaften...

Endret av JimL
Lenke til kommentar
Justere tilgangen med priser da :)

8113469[/snapback]

Men er dette noe fungerende alternativ da? Vi har ekstreme priser på nikotin og alkohol, som nevnt, men likevel ser vi at minst ett av disse produktene er mest populære blant "fattige".

Hva alkohol gjelder tror jeg heller ikke Norge ligger spesielt lavt på gjennomsnittet, sammenlignet med andre vestlige land. Skal prising ha noen effekt må det settes helt latterlig ekstreme priser. Hadde en grandis kostet 1000kr hadde nok mange spist mindre grandis.

Men noe av problemet er jo at det er ikke noe galt i utgangspunktet ved å spise en grandis. Den er på ingen måte giftig eller skadelig. Hvorfor skal man så betale i dyre dommer for en grandis og så en billigere penge for feks. ris&brød&poteter som man kan bli like feit av?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man så betale i dyre dommer for en grandis og så en billigere penge for feks. ris&brød&poteter som man kan bli like feit av?

 

 

Jeg tror at når folk må selv lage maten og delta aktiv i dette, så gjør det noe med holdningene. De blir kanskje mer fokusert på hva de har i maten og kunnskapen om mat øker betraktelig

 

Som JimL sier er det ikke bra når folk ikke klarer å koke egg engang...

 

Hurtigmat og frossenmat fører som regel bare til latskap, og passivitet i forhold til hva man dytter i seg .)

Lenke til kommentar
Hurtigmat og frossenmat fører som regel bare til latskap, og passivitet i forhold til hva man dytter i seg .)

8113731[/snapback]

 

Helt enig, men det jeg syns er værst i Norge er mangelen på kjøtt for vi spiser kjøttdeig, som jeg hater det ordet, og det er en massa av kjøtt, fett, og bein. Hva skjedde med de gode biffene på denne kua? Vi alle vet at vi må leve på kjøttdeig under krigen, men gi oss da kjøttet til fredstid. Hva står på menyen idag? En smak med kjøttdeig? Jeg vil ha en biff, 0indrefilet, ytrefilet, og det er ingen i landet som vet disse ordene. Hva er skjedd med Norge? Enten så gir vi innbyggerene ekte vare eller så gir vi de TORO.

 

Kanskje de som slakter sauer i bakgården ikke er relegiose men sultne. :)

Lenke til kommentar

Det jeg har lagt merke til er at det er stor mangel på sunn hurtigmat. Butikkene som ligger rundt skolene selger for det meste micropizza, berlinerboller og andre kaloribomber. Skal du ha noe sunt, må du kjøpe deg frukt - men det blir du igjen ikke spesielt mett av.

 

Salatene som alle de "sunne" tenåringsjentene som skal slanke seg spiser, er jo full av kalorier og sukker fra dressingen. Leste et sted at salaten til Mac'ern med dressing hadde samme kalorinivå som en medium Big Mac meny, men dette har jeg ingen kilder på.

Lenke til kommentar
Justere tilgangen med priser da :)

8113469[/snapback]

Men er dette noe fungerende alternativ da? Vi har ekstreme priser på nikotin og alkohol, som nevnt, men likevel ser vi at minst ett av disse produktene er mest populære blant "fattige".

Hva alkohol gjelder tror jeg heller ikke Norge ligger spesielt lavt på gjennomsnittet, sammenlignet med andre vestlige land. Skal prising ha noen effekt må det settes helt latterlig ekstreme priser. Hadde en grandis kostet 1000kr hadde nok mange spist mindre grandis.

Men noe av problemet er jo at det er ikke noe galt i utgangspunktet ved å spise en grandis. Den er på ingen måte giftig eller skadelig. Hvorfor skal man så betale i dyre dommer for en grandis og så en billigere penge for feks. ris&brød&poteter som man kan bli like feit av?

8113598[/snapback]

 

Det finnes vel et utall undersøkelser som viser at priser og tilgjengelighet på alkohol spiller inn hvor mye folk drikker..

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Folk har jo vist at de ikke klarer det.

Husker ikke nøyaktige tall her nå, men 20% av alle voksne er jo nå overvektige.

og i 2010 vil 38% av alle barn være det....

8113416[/snapback]

 

Personlig tror jeg ikke noe særlig på tvang. Det ville føre noe godt med seg å pålegge mennesker hva de skal spise gjennom lov. Misnøyen vil bare øke.

8113454[/snapback]

 

Justere tilgangen med priser da :)

Folk kan godt velge pizza om de vil det. Grandisen koster bare 178,50

Mens et måltid du selv må bruke tid på å tilberede og lage fra bunnen koster 7,50.

8113469[/snapback]

 

Man snakker om overvektige, men 20% hørtes da veldig mye ut.. Men det kan hende det stemmer! :ermm: Det spørs bare hva de har sett på ved "måling" av overvekt? BMI? I så fall er det jo bare bullshit! :hrm:

 

Et måltid man selv tilbereder fra bunnen kan da bli MINST like usunt og fetende som et måltid man kjøper i "halvfabrikat" eller frosset! Det å justere priser på noe av hurtigmaten kan kanskje være effektiv på noen områder, men å øke priser på alt som er lettvint blir litt teit...

 

Opplysningskampanjer og holdningskapende arbeid er det som teller.. Noe mer enn ser jeg på som både unødvendig og urealistisk..

Lenke til kommentar

Det jeg sier er; fjern det norske subsidierte landbruket og la utviklingsland gi oss god mat til en fornuftig pris.. Mye av grunnen til prisene på sunn mat i Norge er høye tollmurer for å beskytte norsk landbruk.. Jeg er av den tro at mennesker vil velge det sunne altenativet om det finnes og er til en konkurransedyktig pris..

Lenke til kommentar
Bare dumt at Kapitalismen bygger på det billigste i markedet. At det er billigere å produsere fete burgere enn å produsere ett beger med salat osv.

8181964[/snapback]

Litt uforståelig hvordan man skal prøve å sverte kapitalismen i enhver situasjon.

F.eks. en fornuftig kapitalistisk arbeidsgiver vil sørge for å ha sunn og god mat i kantina så de ansatte holder seg friske og energirike. Det samme med et fornuftig skolevesen. En fornuftig kapitalistisk person vil holde seg frisk, sunn og aktiv gjennom et sunt kosthold og regelmessig trening. Dette har noe av grunnen i at man taper penger på å ha usunne ansatte eller være usunn på egenhånd, samt at man gjør det for livskvalitet.

Lenke til kommentar
Det jeg sier er; fjern det norske subsidierte landbruket og la utviklingsland gi oss god mat til en fornuftig pris..  Mye av grunnen til prisene på sunn mat i Norge er høye tollmurer for å beskytte norsk landbruk..  Jeg er av den tro at mennesker vil velge det sunne altenativet om det finnes og er til en konkurransedyktig pris..

8124663[/snapback]

 

Skal vi ta å spytte på bøndene i sammeslengen? Eventuelt slå i hel allt motstand med dette argumentet; "Ikke klag! Sunn mat blir så billig at selv dere som ikke tjener noe kan få tak i det!"?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det jeg sier er; fjern det norske subsidierte landbruket og la utviklingsland gi oss god mat til en fornuftig pris..  Mye av grunnen til prisene på sunn mat i Norge er høye tollmurer for å beskytte norsk landbruk..  Jeg er av den tro at mennesker vil velge det sunne altenativet om det finnes og er til en konkurransedyktig pris..

8124663[/snapback]

 

Det gode utviklingslandet kommer ikke og legger "god" mat i ditt lille nebb. Du kan med enkle håndgrep lage lekkerbiskner av det vi har til rådighet. Men hvis du mener at vi både skal legge ned produksjonen av våre varer, importere både råstoff og kokkene fra de landene som er fattigere enn oss, for dermed å lønne disse med slavekontrakter, så ser jeg ikke bort fra at planen blir "positiv", for deg ... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Det jeg sier er; fjern det norske subsidierte landbruket og la utviklingsland gi oss god mat til en fornuftig pris..  Mye av grunnen til prisene på sunn mat i Norge er høye tollmurer for å beskytte norsk landbruk..  Jeg er av den tro at mennesker vil velge det sunne altenativet om det finnes og er til en konkurransedyktig pris..

8124663[/snapback]

 

Det gode utviklingslandet kommer ikke og legger "god" mat i ditt lille nebb. Du kan med enkle håndgrep lage lekkerbiskner av det vi har til rådighet. Men hvis du mener at vi både skal legge ned produksjonen av våre varer, importere både råstoff og kokkene fra de landene som er fattigere enn oss, for dermed å lønne disse med slavekontrakter, så ser jeg ikke bort fra at planen blir "positiv", for deg ... :thumbdown:

8182544[/snapback]

 

Jeg lager lekkerbiskener av det jeg får tak i, men i forhold til et vanlig usunt kosthold som den "normale" mann i gata har så bruker jeg minst dobbelt så mye i det totale matbudsjettet, om ikke mer.. Om man ser bort fra all godisen den vanlige mann spiser.. Spiser kanskje for 100 kr i frukt i uka, grønnsaker noe sånt som 300.. fisk 100-200 ,-... kylling 100.. Melk 50,-... Da tar jeg ikke med diverse tilskudd og andre ting man legger i seg..

 

Mener ikke å legge ned landbruket, mener bare at det må omstilles.. Vi kan lage kvalitet fremfor kvantitet, så kan diverse fattige bønder få en mulighet å selge sine varer til en fornuftig pris på verdensmarkedet..

Nå i dag subsidierer Norge, EU og amerikanerne sitt landbrukså mye, samtidig har dem skyhøye tollmurer at det ikke er mulig for bønder i u-land å konkurrerer på tilnærmet lik linje som disse.

 

Jeg snakker som du skjønner ikke om slavekontrakter slik du mener, det er det du er blitt indoktrinert til å tru. Eneste måten å hjelpe u-land på er ikke med bistand. Bistand ganger kun vestlig økonomi, og ødelegger landet der bistanden blir brukt.. Alt jeg ønsker er at vi kan få tilgang til mat fra u-land uten disse tollmurene og at norske bønder må åpne for å konkurrerer på lik linje med andre..

 

Jeg trur vi vil få billigere produkter ja, samtidig vil noen overflødige bønder måtte ut på arbeidsmarkedet, men i det store og det hele vil det bli som før..

Selvsagt må vi fortsatt beskytte bøndene mot andre som fortsatt subsidierer landbruket, men ikke mot land som ikke gjør det..

Lenke til kommentar

Dagens VG

 

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=163029

 

 

Jeg siterer:

 

Eksperter spår at over halvparten av alle australske barn vil være overvektige innen 2030. De legger skylden på en diett bestående av sukkerdrikker med masse sukker og snacks med masse fett.

Noen australske sykehus behandler allerede nå barn ned i toårsalderen for overvekt.

 

Det samme vil skje i Norge. Når er nok nok? Når skal vi reagere?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...