Dotten Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Som skrevet tidligere i denne posten, jeg drikker 2-3 liter h melk uten å legge på meg ett gram. Dette er jo spesielt, men vil ikke si at selv om man drikker 1 liter lettmelk så legger man på seg. 1 liter lettmelk er ikke mye og er mange som drikker dette uten påvirkning på vekta. 8098042[/snapback] Dette blir individuelt. Jeg la på meg fem kg ila fem uker ene og alene fordi jeg gikk fra en liter melk i uken til en liter melk dagen. Hadde jeg fortsatt så ville jeg nok vært ganske overvektig den dag i dag. Men har kamerater som heller i seg bøtter og spann med melk uten at det sees på kroppen. Men dette er også folk som trener mye. Har siden tidenes morgen stappet i meg cola, sjokolade, hamburgere, pizza, tacos, kebab og det som er av "junk food". Det går sjelden en dag uten brus eller sjokolade og jeg må si jeg liker en god biff langt bedre en suppe. Men så har jeg aldri slitt med overvekt heller, var vel mer at jeg hellet mot å veie for lite en lang periode. Aktivitet er nøkkelen. Jeg spiser så mye jeg bare ønsker uten at kiloene kommer. Det er kun i perioder hvor jeg er lite aktiv at kiloene kommer. Trener jeg tre ganger i uken må jeg spise ekstremt mye for ikke å gå ned i vekt. Men det er helt klart mer arbeid med å holde vekten nå enn da jeg var 20. Har vel litt med livet man lever. Unger, jobb osv. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Sunne matvarer (som grønnsaker f.eks) koster mer enn en sjokolade. Det kan godt være i enkelte tilfeller, men det er ikke dyrt. Brus er billigere enn melk.. Kommer an på brusen. Familiedeig (inneholder mye mer fett) er mye billigere enn karbonadedeig. Så klart, men det betyr ikke at man ikke kan ha et sunt kosthold uten at det er dyrt. Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Nå er riktignok Cola kanskje den dyreste brusen på markedet, og derfor et dårlig eksempel. Men du får f.eks 4 halvannenliterere med Cola for 39,90 på tilbud. Panten kan man ikke regne med. Jeg vil egentlig si motsatt jeg. Alle koster det samme (bortsett fra sånn billig varianter), men Cola, Solo og Sprite er ofte på tilbud da dette går det mye av og derfor kan kjøpes inn i store kvantum. Cola er vel sikkert den brusen det er mest tilbud på nettopp fordi den drikkes mest. Så ja er ikke sjeldent at du får den for 10kr for 1.5l, men dette er skikkelig tilbud og er vel dette som gjør at butikken drar ekstra kunder som i tillegg handler andre ting i samme slengen som de er der. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Det Dotten sier om markedsverdi, anser jeg ikke som relevant. Da må vi heller importere mer grønnsaker, hvis det er så sinnsykt dyrt å produsere i Norge.. og det er en helt annet diskusjon. 8098071[/snapback] Og hva får deg til å tro at prisene på grønt er billigere andre steder? Spesielt når man sammenligner med lønnen kontra kostnader. Det er ikke prisen som avgjør om jeg spiser grønt eller sjokolade. Jeg har aldri tatt meg selv i å tenke "nei, kan ikke kjøpe grønt i dag, det blir for mye". Men høyere pris kan ha noe å si på at man ikke kjøper sjokolade. Må si jeg stusser når man skal ha femtilappen for en stor Minde pose med risbrød. Ikke det at det hindrer meg fra å kjøpe det og jeg ville absolutt ikke kjøpt gulrøtter i stedet. Men snop er ikke akkurat billig den dag i dag. Det er bevegelse det norske folk må stimuleres til, det er der nøkkelen ligger. Mer gym på skolen, billigere treningsmuligheter, mer fokus på aktivitet gjennom hele skolegangen og i arbeidslivet. La oss jøre som japanerne og ta litt morgengym i dress på jobb. Edit: diotregning fjernet Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Dette blir individuelt. Jeg la på meg fem kg ila fem uker ene og alene fordi jeg gikk fra en liter melk i uken til en liter melk dagen. Hadde jeg fortsatt så ville jeg nok vært ganske overvektig den dag i dag. Men har kamerater som heller i seg bøtter og spann med melk uten at det sees på kroppen. Men dette er også folk som trener mye. Dette igjen blir også individuelt. Høres ut som du er en av dem som ikke har så god forbrenning. Vi blir vel som ekstrempunkter begge to. Jeg tror likevel en gjennomsnittlig person ikke tar noe særlig skade av 1 liter lettmelk. H-melk derimot er noe helt annet og jeg har hatt flaks at jeg ikke har lagt noe på meg når jeg har drukket så mye. Synes du ikke det er kjipt å drikke kun 1 liter melk i uka? Jeg personlig elsker melk, så må ha flere liter om dagen. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Forbrenningen min er nok ekstrem. Som nevnt, jeg må spise enorme mengder for ikke å gå ned i vekt med jevn trening. Når jeg økte på med melk, så drakk jeg allerede daglig cola og spiste snop, hamburgere m.m. Så det kom i tillegg til det Lenke til kommentar
Hoon Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Forbrenningen min er nok ekstrem. Som nevnt, jeg må spise enorme mengder for ikke å gå ned i vekt med jevn trening. Når jeg økte på med melk, så drakk jeg allerede daglig cola og spiste snop, hamburgere m.m. Så det kom i tillegg til det 8098191[/snapback] Selvom du har en høy forbrenning så vil det jo fortsatt være like usunt, høyt kolestrol, blodtrykk etc etc Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Ikke nødvendigvis. I den rapporten som allerede har blitt nevnt slapp noen av forsøkspersonene nevneverdige endringer i hverken kolesterol, blodtrykkk eller andre uhumskheter. Noen mennesker tåler fett mye bedre enn andre. på samme måte som at oldefaren min tålte røyking så bra at han levde i nesten 100 år med mer enn 20-pakning om dagen fra han var 16. Andre stryker med lenge før det. Lenke til kommentar
HouseWolf Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Ikke nødvendigvis. I den rapporten som allerede har blitt nevnt slapp noen av forsøkspersonene nevneverdige endringer i hverken kolesterol, blodtrykkk eller andre uhumskheter. Noen mennesker tåler fett mye bedre enn andre. på samme måte som at oldefaren min tålte røyking så bra at han levde i nesten 100 år med mer enn 20-pakning om dagen fra han var 16. Andre stryker med lenge før det. 8105593[/snapback] Tenk hvis han ikke hadde røyka. Da hadde han levd nesten 6 år lengre, hvis du skal tro på myten om at hver sigarett stjeler 5 min EDIT: Leif Endret 8. mars 2007 av Roxrud Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Ikke nødvendigvis. I den rapporten som allerede har blitt nevnt slapp noen av forsøkspersonene nevneverdige endringer i hverken kolesterol, blodtrykkk eller andre uhumskheter. Noen mennesker tåler fett mye bedre enn andre. på samme måte som at oldefaren min tålte røyking så bra at han levde i nesten 100 år med mer enn 20-pakning om dagen fra han var 16. Andre stryker med lenge før det. 8105593[/snapback] Tenk hvis han ikke hadde røyka. Da hadde han levd nesten 6 år lengre, hvis du skal tro på myten om at hver sigarett stjeler 5 min EDIT: Leif 8108717[/snapback] Jeg tror ikke det er en myte. Den gjelder for gjennomsnittet. Gjennomsnittsverdier fungerer på ekstremt få mennesker. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Forbrenningen min er nok ekstrem. Som nevnt, jeg må spise enorme mengder for ikke å gå ned i vekt med jevn trening. Når jeg økte på med melk, så drakk jeg allerede daglig cola og spiste snop, hamburgere m.m. Så det kom i tillegg til det 8098191[/snapback] Se på næringsinnholdet i melk, så skjønner man fort hvorfor. Det er rundt 500 kcal i en liter melk, om jeg husker rett... Endret 8. mars 2007 av trøls Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Cirka 600 kcal/liter melk faktisk, i følge wikipedia.. orker ikke kle på meg for å sjekke hva som står på melka i kjøleskapet Sunne matvarer (som grønnsaker f.eks) koster mer enn en sjokolade. Det kan godt være i enkelte tilfeller, men det er ikke dyrt. 8098116[/snapback] Jeg overlever som student, uten annet å leve på enn stipend og lån, på kyllingfilet, indrefilet, løvbiff og laksefilet, og jeg sparer ikke på kjøttet. Så kommer det ris, poteter, salat, saus og slikt i tillegg, pluss at det går rundt et halvt brød per dag. Så ja, å leve sunt har de fleste råd til. Men så spørs det selvsagt også på prioriteringene Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Å være overvektig og å røyke er to ganske ulike ting. Mens å begynne med røyking er et valg man tar selv (ofte for å være med i gjenen og væer kul osv), er ikke fedme noe man går inn for selv. Dessuten ligger årsaken til overvektighet ofte i genene. Selv spiser jeg så mye skrotmat at om jeg hadde hatt de rette genene hadde jeg sannsynligvis hatt en stor kul på magen. Mobbing er ikke noe man skal berive uansett. Å terge folk litt er selvfølgelig helt greit så lenge man vet hvor grensen går. Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Blir man tykk av å drikke melk? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Personlig har jeg vanskelig å kjøpe den med at "personer i lave sosiale lag ikke har råd til å spise sunt og dermed blir feite". Som kjent er det flere røykere i lavere sosiale lag enn i de høye, og få ting er dyrere enn sigaretter. Hvorfor har de råd til sigaretter men ikke "sunn mat"? Lenke til kommentar
Montag Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Dette bør kunne skremme enhver fra potetgullposen, eller hva? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Personlig har jeg vanskelig å kjøpe den med at "personer i lave sosiale lag ikke har råd til å spise sunt og dermed blir feite". Som kjent er det flere røykere i lavere sosiale lag enn i de høye, og få ting er dyrere enn sigaretter. Hvorfor har de råd til sigaretter men ikke "sunn mat"? 8111499[/snapback] Kanskje fordi de kjøper sigaretter og har lite penger igjen til mat? Men nå mener altså jeg at sunn mat ikke trenger å være så fryktelig dyrt i det hele tatt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Personlig har jeg vanskelig å kjøpe den med at "personer i lave sosiale lag ikke har råd til å spise sunt og dermed blir feite". Som kjent er det flere røykere i lavere sosiale lag enn i de høye, og få ting er dyrere enn sigaretter. Hvorfor har de råd til sigaretter men ikke "sunn mat"? 8111499[/snapback] Råd har de, men som sagt, personer i lave sosiale lag er i snitt dummere. Men pris spiller jo inn. Selv om det sikkert fortsatt hadde vært slik at de i lave sosiale lag spiste mest usunt hadde de nok spist sunnere om usunn mat var vesentlig dyrere. AtW Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 dette ser interessant ut, men så kommer det vel ann på viljen ...? Tenk hvis du kunne få skreddersydd en diett, basert på din genetiske kode, optimal for akkurat deg! I fremtiden vil forbrukeren kunne skanne inn sitt eget ”genkort” i en hvilken som helst matbutikk, for så å få et forslag til måltid, oppskrift, og handleliste tilpasset sitt behov. Tekst: Tonje Skjervold Foto: Kjell Merok ”Nutrigenomics” kalles det nye lovende fagfeltet som arbeider med å kunne utvikle måter å skreddersy dietter for hvert enkelt individ basert på vedkommendes arvemessige utrustning. – Vi kan tenke oss at hvert individ er tilstrekkelig genetisk kartlagt til at ”koden” kan brukes til utvelging av optimale måltider, som sikrer både ernæring og helse, forklarer forsker Pernille Baardseth ved Matforsk. Matforsk. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 dette ser interessant ut, men så kommer det vel ann på viljen ...?Matforsk. 8113339[/snapback] Hva med friheten til å selv velge hva man skal spise? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg