Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Det koster nok mer å få i seg 400 kalorier enn 200, generelt sett.

 

At fattige lettere blir overvektige skjønner jeg lite av. Det koster mye penger å spise seg overvektig. Langt mer enn å holde seg slank.

 

Men muligens fattige ikke har samme resurser eller tid til å trene som det rike har. Å spise et sunt måltid er billigere enn å spise et usunt ett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan kjøpe en haug med epler for prisen av en sjokolade og en liter cola er mye dyrere enn en liter melk. En halv liter brus er vel samme prisen som en liter melk.

 

Edit: Og det er høyst diskutabelt hvor sunt melk er. Et glass om dagen er vel det kostholdeksperter anbefaler. Mer enn dette er usunt.

Lenke til kommentar

Det spørs helt hva du spiser da. Enkelte grønnsaker er billigere enn sjokolade mens andre er dyrere. Dette spørs litt på året da flere grønnsaker er mye dyrere enkelte årstider enn hva de pleier å være. Så noe direkte svar på det er det jo ikke, mange variabler som spiller inn.

 

Det som ofte er en faktor, er at de som er "usunne" spiser veldig enformig, mens de "sunne" spiser forskjellig. Personlig kjøper jeg inn endel grønnsaker og frukt og det blir dyrt for blir alltid noen grønnsaker og frukt som blir dårlig før de blir spist. Når man da kjøper inn tomater, agurk, issalat, paprika, blomkål, brokkoli, banan, epler, avokado, purreløk, hodekål, rødløk, seleri så blir det dyrt for blir alltid svinn. (ja pleier faktisk å kjøpe inn mesteparten av dette). Lager da taco f.eks så blir det aldri endel grønnsaker som blir kastet.(pleier å ha hver grønnsak i egen skål).

Lenke til kommentar

Men så er grønnsaker allerede subsidiert i hue og rævva. Hva er det norske bønder får i støtte hvert år? Var det ikke 200.000 til 300.000 per bonde? Så det er jo allerede et faktum at subsidiene er der. Kan ikke akkurat se at Freia får samme støtten.

 

Jeg kan få mange tacoer til samme prisen som en hamburger med løvstekburger, for å si det slikt.

 

Kylling og ris er fortsatt temmelig sunt og det er fortsatt billigere enn det meste. Å lage en salat med litt skinke i seg er både sunt og mettende og det er lant billigere enn å stappe i seg et måltid med biff og pommes frittes.

 

Sammenlign gjerne kiloprisen på snop i løsvekt med kiloprisen på bananer, for den saks skyld. Lørdagsgodt til guttungene er ikke akkurat billig, selv om det kun inneholder et par sjokoladebiter, noen sure føtter og en krokodille eller to.

 

Å spise sunt er billigere enn å spise usunt. Egg&Bacon er langt dyrere frokost enn en skive med ost og en paprikabit på.

Lenke til kommentar
Jeg kan få mange tacoer til samme prisen som en hamburger med løvstekburger, for å si det slikt.

 

Ikke hvis du kjøper hamburgeren i butikken og lager den på samme måte som tacoen. Hamburger pakke med 4 hamburgere og brød kostet vel 29.90 i butikken synes jeg og huske.

Lenke til kommentar
Jeg kan få mange tacoer til samme prisen som en hamburger med løvstekburger, for å si det slikt.

 

Ikke hvis du kjøper hamburgeren i butikken og lager den på samme måte som tacoen. Hamburger pakke med 4 hamburgere og brød kostet vel 29.90 i butikken synes jeg og huske.

8097700[/snapback]

 

Nå nevnte jeg løvstekburger ;)

 

Er vel minst 30 kroner for to av dem. Brød, salat, grønnsaker, dressing kommer i tillegg.

 

Skal jeg først lage hamburger så gjør jeg det skikkelig. Og det er ingen billig affære. Skal man ha pommes frites til øker prisen ytterligere. Men så er jeg ikke særlig glad i alt som har med poteter (chips, frites, vanlig) å gjøre, så lenge det ikke er bakt potet med taco og rømme i. Eller litt bacon.

 

Nå ble jeg så sulten at jeg må ringe madammen og be henne kjøpe inn noe slikt. Spørs om jeg klarer å svelge med den halsbetennelsen jeg har, men jeg ble sulten av dette snakket her.

 

Må uansett legge på meg mange kilo før jeg trenger å frykte at Dahle står på døren med sine fat-jokes, så jeg spiser med god samvittighet ^^

Lenke til kommentar
Jeg kan kjøpe en haug med epler for prisen av en sjokolade og en liter cola er mye dyrere enn en liter melk. En halv liter brus er vel samme prisen som en liter melk.

 

Edit: Og det er høyst diskutabelt hvor sunt melk er. Et glass om dagen er vel det kostholdeksperter anbefaler. Mer enn dette er usunt.

8097499[/snapback]

 

En halvannenliter Cola er vel på samme pris som en liter med melk. Ingen kan påstå at Cola er sunnere enn melk, uansett hvordan du vrir og vender på det.

 

Grønnsaker som er dyre: Tomater, Agurk, brokkoli, blomkål, isebergsalat.

 

Selvfølgelig kan du kjøpe mange billige dårlige epler, men det frister ikke, fordi da kan man heller kjøpe seg en GOD sjokolade.

Lenke til kommentar

En halvannenliter Cola er vel på samme pris som en liter med melk.

 

Nei det er den ikke, om man da ikke handler billigbrus på Lidl.

 

Ingen kan påstå at Cola er sunnere enn melk, uansett hvordan du vrir og vender på det.

Hvem har påstått det? Så hva er det jeg vrir på? Melk er ikke sunt om det drikkes for mye. Drikker man en liter melk dagen så skal det mye til for ikke å legge på seg, det skal jeg skrive under på.

 

Grønnsaker som er dyre: Tomater, Agurk, brokkoli, blomkål, isebergsalat.

8097772[/snapback]

 

De er billige. Takket være statlig støtte i milliardklassen. Vi betaler nok godt under det som vil være normal markedspris takket være denne støtten. Spesielt om man snakker om norske. Grønnsaker i EU land er oftere dyrere enn hva man finner i Norge grunnet EU sine høye tollsatser mot Israel og andre.

 

Ellers; Vi går bananas

 

Kanskje veien å gå er å åpne opp for mer import og mindre spesialbehandling av dyr norsk jordbruk. For sant skal sies, i dag betaler man mindre enn hva som ville vært normalt for grønnsaker. Men dette veies opp gjennom økte skatter og avgifter grunnet enorme subsidier til norsk jordbruk.

Lenke til kommentar
Jeg kan kjøpe en haug med epler for prisen av en sjokolade og en liter cola er mye dyrere enn en liter melk. En halv liter brus er vel samme prisen som en liter melk.

 

Edit: Og det er høyst diskutabelt hvor sunt melk er. Et glass om dagen er vel det kostholdeksperter anbefaler. Mer enn dette er usunt.

8097499[/snapback]

 

En halvannenliter Cola er vel på samme pris som en liter med melk. Ingen kan påstå at Cola er sunnere enn melk, uansett hvordan du vrir og vender på det.

 

Grønnsaker som er dyre: Tomater, Agurk, brokkoli, blomkål, isebergsalat.

 

Selvfølgelig kan du kjøpe mange billige dårlige epler, men det frister ikke, fordi da kan man heller kjøpe seg en GOD sjokolade.

8097772[/snapback]

1 1/2 liter Cola koster fra 15-18 kr + pant i en vanlig butikk.

1 liter melk koster fra 9-12 kr i en vanlig butikk.

 

Tipper dessuten det er få som bestemmer seg for å kjøpe frukt/grønnsaker, ser prisen på det, og bestemmer seg for å kjøpe en sjokolade istedet.

Lenke til kommentar
Det koster nok mer å få i seg 400 kalorier enn 200, generelt sett.

 

At fattige lettere blir overvektige skjønner jeg lite av. Det koster mye penger å spise seg overvektig. Langt mer enn å holde seg slank.

 

Men muligens fattige ikke har samme resurser eller tid til å trene som det rike har. Å spise et sunt måltid er billigere enn å spise et usunt ett.

8097447[/snapback]

 

Med fare for å tråkke på noen tær: det kommer nok av samme grunn som at fattige røyker mer og gjør andre dårlige ting mer, nemlig at fattige i snitt er dummere enn en rike.

 

AtW

Lenke til kommentar

ATW: Leste om det der for litt siden (link)

 

Men det er litt merkelig det der, siden jeg har hørt et annet sted at en voksen mann legger på seg i gjenomsnitt en halv kilog i året fra fylte 21 eller noe i den dur.

 

Så da kan man konkludere med at det er mange som blir mindre intelligente etterhvert som årene går :wee:

 

Når en agurk koster 20 kr, så synes ikke jeg dette er billig. Heller ikke når en isebergsalat koster 29,90.

8097926[/snapback]

 

 

Så det er dyrt selv om du trolig betaler mindre enn hva den reelle markedsprisen ville vært, om støtten til norsk jordbruk opphørte?

 

Selv anser jeg det ikke som dyrt når jeg får noe til billigere peng enn produksjonskostnaden. :)

Lenke til kommentar
ATW: Leste om det der for litt siden (link)

 

Men det er litt merkelig det der, siden jeg har hørt et annet sted at en voksen mann legger på seg i gjenomsnitt en halv kilog i året fra fylte 21 eller noe i den dur.

 

Så da kan man konkludere med at det er mange som blir mindre intelligente etterhvert som årene går :wee:

 

Hehe, kanskje du skal bli journalist? De er jo eksperter i tvilsomme årsak/virkninger :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå nevnte jeg løvstekburger wink.gif
Hehe lettest å ta generelt da. Taco generelt mot hamburger generelt....

 

Skal jeg først lage hamburger så gjør jeg det skikkelig. Og det er ingen billig affære. Skal man ha pommes frites til øker prisen ytterligere. Men så er jeg ikke særlig glad i alt som har med poteter (chips, frites, vanlig) å gjøre, så lenge det ikke er bakt potet med taco og rømme i. Eller litt bacon.

 

Det blir det samme som jeg skal si at jeg skal ha den og den tacoen som er dyrere enn vanlig. Er jo veldig opp til de forskjellige hva de liker å gjøre ut av det. Hvis noen liker å ha masse safran på hamburgeren så blir jo dette dyrest igjen. Jeg tror det er gjennomsnittlig dyrere å lage standard hamburger enn taco. Nok om den diskusjonen, blir bare fram og tilbake.

 

Ellers deler jeg synet ditt Dotten bortsett fra at man kan drikke mye melk uten å legge på deg. Som skrevet tidligere i denne posten, jeg drikker 2-3 liter h melk uten å legge på meg ett gram. Dette er jo spesielt, men vil ikke si at selv om man drikker 1 liter lettmelk så legger man på seg. 1 liter lettmelk er ikke mye og er mange som drikker dette uten påvirkning på vekta.

 

Darkness| hvilken verden lever du i som 1 1/2 cola er samme pris som 1 liter melk? Kjøper du melka på bensinstasjon og brusen i butikken så skjønner jeg.

Lenke til kommentar
lilleslem: Det selges brus/cola helt ned i 6 kroner for 1.5 liter, så det er billigere enn melk, det at smaken er mer "merkbar" enn melk har vel og sitt og si.

De ALLER fleste unngår å kjøpe slik billig cola og betaler heller mer for skikkelig cola. Det skal sies at enkelte butikker kjører kampanjer på 1.5l cola og da kan det bli samme pris som 1l melk, men ikke i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Nå er riktignok Cola kanskje den dyreste brusen på markedet, og derfor et dårlig eksempel. Men du får f.eks 4 halvannenliterere med Cola for 39,90 på tilbud. Panten kan man ikke regne med.

 

Det Dotten sier om markedsverdi, anser jeg ikke som relevant. Da må vi heller importere mer grønnsaker, hvis det er så sinnsykt dyrt å produsere i Norge.. og det er en helt annet diskusjon.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...