Pricks Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Skulle akkurat til å si det samme. Noen foreldre, blant annet dem som har ekstremt overvektige barn, er ikke skikket til å oppdra barna de har satt til liv. Et tilfelle hvor barnevernet burde vært kontaktet. 8055323[/snapback] Hvordan i all verden kan foreldre bare sitte og se på at barnet blir slik? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Hva mener du at hun skulle gjort? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Ikke la barnet spise seg i hjel? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Ikke la barnet spise seg i hjel? 8067396[/snapback] Er ikke uenig, men lurer på hva hun konkret skulle foretatt seg? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Ikke la barnet spise seg i hjel? 8067396[/snapback] Er ikke uenig, men lurer på hva hun konkret skulle foretatt seg? 8068662[/snapback] En 7-åring blir ikke 180+ kg uten videre. Det er antageligvis fet/sukkerholdig mat lett tilgjengelig i hjemmet, og begrenset grensesetting mht inntak av denne. Normal kost hadde jo vært ett sted å begynne, frukt og grønt, magert kjøtt og mindre raske karbohydrater, samt svært lett mosjon. Evt. mobbet henne, det er jo en god løsning. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Nå begynner det og ligne noe. Jeg har selv vært i den situasjonen og ingen av forslagene til nå har vært uprøvd, og intet godt resultat avstedkom. Har dere flere? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Hvilken situasjon har du vært i? Den 7åringen må jo rett og slett ha vært FORET med mat eller hatt en form for sykdom som gjorde at hun aldri følte seg mett. Man blir ikke slik av å spise litt usunt hver dag. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Hvilken situasjon har du vært i? Den 7åringen må jo rett og slett ha vært FORET med mat eller hatt en form for sykdom som gjorde at hun aldri følte seg mett. Man blir ikke slik av å spise litt usunt hver dag. 8069374[/snapback] Situasjon av å være foreldre ... Kom igjen da Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Så et program på discovery for en stund siden om mennesker som likte å mate partnerene sine alt for mye (og usunt), de så på dem som et lite "prosjekt". Endret 3. mars 2007 av Zethyr Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Så et program på discovery for en stund siden om mennesker som likte å mate partnerene sine alt for mye (og usunt), de så på dem som et lite "prosjekt". 8069528[/snapback] Såkalte "feeders". Virkelig bizarre og triste greier. Endret 3. mars 2007 av Vice Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Dagens VG Slankepiller på supern. Herregud for et samfunn vi lever i. Leste forresten en artikkel her om dagen om hvor mye dyrere det var å leve sundt vs det å leve usundt. Vissnok hadde ikke folk i lavere sosiale lag råd til å leve sundt, selv om de ville det! Tenk deg å bli tvunget inn i fedme helvete på den måten! Jeg er sjokkert. Men dette forklarer hvorfor Bogstadveien kryr av slanke pene mennesker, mens stovner senter bugner over at fettberg. Endret 7. mars 2007 av oivind_dahle Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Dagens VGJeg er sjokkert. Men dette forklarer hvorfor Bogstadveien kryr av slanke pene mennesker, mens stovner senter bugner over at fettberg. 8096646[/snapback] I følge din teori må det da være svært positivt at boligprisene på Stovner har steget med hele 30% på ett år nå slik at man nå etterhvert blir kvitt alle de "fattige fettbergene". Mange kan nå altså selge boligen sin med grov fortjeneste der borte og så endelig "få råd til" å leve et sunt liv! Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Dagens VG Slankepiller på supern. Herregud for et samfunn vi lever i. Leste forresten en artikkel her om dagen om hvor mye dyrere det var å leve sundt vs det å leve usundt. Vissnok hadde ikke folk i lavere sosiale lag råd til å leve sundt, selv om de ville det! Tenk deg å bli tvunget inn i fedme helvete på den måten! Jeg er sjokkert. Men dette forklarer hvorfor Bogstadveien kryr av slanke pene mennesker, mens stovner senter bugner over at fettberg. 8096646[/snapback] Men du vil fremdeles sette opp prisene på usunne matvarer, fremfor å sette prisene ned på sunne. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Dagens VG Slankepiller på supern. Herregud for et samfunn vi lever i. Leste forresten en artikkel her om dagen om hvor mye dyrere det var å leve sundt vs det å leve usundt. Vissnok hadde ikke folk i lavere sosiale lag råd til å leve sundt, selv om de ville det! Tenk deg å bli tvunget inn i fedme helvete på den måten! Jeg er sjokkert. Men dette forklarer hvorfor Bogstadveien kryr av slanke pene mennesker, mens stovner senter bugner over at fettberg. 8096646[/snapback] Men du vil fremdeles sette opp prisene på usunne matvarer, fremfor å sette prisene ned på sunne. 8096811[/snapback] Jeg vil sette ned prisen på sunne og sette prisen opp kraftig på usunne. Dette medfører at folk i lavere samfunnslag kanskje blir tvunget til å spise sundt. Forøvrig så jeg på nyhetene at folk på frogner levde 13 år i snitt lengre enn folk i groruddalen. Kanskje med noe med kosthold/trim å gjøre? Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Jeg synes folk rett og slett kan velge hva de selv spiser. Å tvinge folk å spise sunnere mat ved å prise usunn mat høyere er rett og slett teit. Skal vi da sette opp prisen på røyk enda mer også da for å tvinge enda flere folk til å slutte å røyke? Prøver bare å sette meg litt inn i din situasjon øyvind dahle. Det var slik at du var "feit" før og nå har du blitt slank eller ihvertfall slankere? Har lest på forumet en god stund lengre enn jeg har vært registrert her. Hadde du hatt samme syn når du hadde vært feit? Er ikke noe for å henge ut deg på noen måte, bare for å sette meg inn i din situasjon. Det har sikkert vært nevnt her men det er veldig forskjell på folk p.g.a stoffskiftet i kroppen. Jeg sier ikke det er en unnskyldning for de som er feite, men noen kan spise hva de vil uten å legge på seg mens andre merker det veldig godt bare de rører noe som er usunt. Personlig drikker jeg 2-3 liter H-melk hver dag og spiser veldig mye(veldig lite junkfood), men jeg går aldri opp i vekt. Eneste er hvis jeg trener og samtidig drikker proteintilskudd men da er det hovedsaklig muskler. Jeg røyker ikke og er heller ikke feit, men å henge ut noen som gjør/er noen av delene er unødvendig. Likevel å høre på en person som enten sier at han/hun ikke klarer å slutte å røyke eller ikke klarer å gå ned i vekt er jeg lei av. Forstår det kan være vanskelig, men handler i bunn og grunn bare om viljestyrke. Begge tingene er opp til personen selv og begge tingene er både usunt og mulig å kvitte seg med. En ting som er patetisk er røykere som ikke tar hensyn til oss ikke røykere. Kommer en på vorspiel/fest hos meg og tenner en røyk inne så kaster jeg vedkommende ut med engang. De aller fleste spør selvfølgelig, men de som bare tar seg friheten og begynner å røyke inne er rett ut.(Skjedd en gang). Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Vissnok hadde ikke folk i lavere sosiale lag råd til å leve sundt, selv om de ville det! Jeg vet ikke akkurat om det stemmer. Frukt og grønt er veldig billig (samt pasta og ris), og man trenger ikke å bruke en hel gris hvis man skal ha kjøtt til. Av bare tomater og noe billig krydder kan man f.eks. lage en god, sunn og billig pastasaus. Mulig det bare er jeg som har for god råd, men 15-30 kroner dagen til mat per person er da ikke så mye? Endret 7. mars 2007 av Pricks Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 dette er ikke en diskusjon rundt meg Men jeg vet ikke om du har fått med deg at prisen på røyk har steget de siste årene. Vi har også avgifter på alkohol for å holde forbruket nede. Så vi kan trygt konkludere med at pris fungerer. Fedme er et økende problem, og om 5-10 år er det en krise. Hvorfor ikke handle nå? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Vissnok hadde ikke folk i lavere sosiale lag råd til å leve sundt, selv om de ville det! Jeg vet ikke akkurat om det stemmer. Frukt og grønt er veldig billig (samt pasta og ris), og man trenger ikke å bruke en hel gris hvis man skal ha kjøtt til. Av bare tomater og noe billig krydder kan man f.eks. lage en god, sunn og billig pastasaus. Mulig det bare er jeg som har for god råd, men 15-30 kroner dagen til mat per person er da ikke så mye? 8097040[/snapback] Bor du i Norge? Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) dette er ikke en diskusjon rundt meg smile.gif Ok, den er grei. Siden du startet diskusjonen ville jeg bare sette meg mer inn i ditt syn og din situasjon. Det var alt. Men jeg vet ikke om du har fått med deg at prisen på røyk har steget de siste årene. Vi har også avgifter på alkohol for å holde forbruket nede. Så vi kan trygt konkludere med at pris fungerer. Hvem har ikke fått med seg det? Det er likevel lettere å sette opp prisen på røyk for det er klare grenser for hva som ikke er røyk og hva som er røyk. Dette sier jo seg selv. Det er verre å sette opp prisene på usunn mat, for da blir det en evig diskusjon og dilemma om hva som skal ta som går under denne kategorien. Skal bare gatekjøkken mat rammes? McDonalds? Peppes? Skal kylling/pasta inngå i prisøkningen? Hva med taco med kylling? Hvis du kjøper deg burgere på meny, skal dette rammes av prisøkningen? Skal maten på resturanter bli rammet? Hvem går igjennom hvert eneste måltid på enhver resturant for å avgjøre om dette er usunt eller ikke? Kommer til å bli så mye spetakkel rundt dette for gatekjøkken/resturanter /butikker kommer til å krangle for å få færrest mulig av produktene/måltidene sine rammet av denne prisøkningen. Kommer til å bli x antall saksmål mot de som bestemmer dette. F.eks Mcdonalds sier at en "sunn" kyllingburger som de har inneholder 10% mindre enumettet fett og har ditt og datt sunne ting som ikke burgeren på Burger King har. Siden denne burgeren på Burger King ble ikke rammet av prisøkningen fordi den ikke ble ansett som usunn så mener McDonalds at ikke denne burgeren hos dem ikke heller skal være det. Det kommer til å bli evig spetakkel da om hva definasjonen på usunn mat er hvor "sunnhetseksperter" kommer til å gå på nervene til hverandre i en endeløs krangel om hva som er sunt. Jeg ser ikke noe annet enn problemer med dette. Endret 7. mars 2007 av Lambada Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Vissnok hadde ikke folk i lavere sosiale lag råd til å leve sundt, selv om de ville det! Jeg vet ikke akkurat om det stemmer. Frukt og grønt er veldig billig (samt pasta og ris), og man trenger ikke å bruke en hel gris hvis man skal ha kjøtt til. Av bare tomater og noe billig krydder kan man f.eks. lage en god, sunn og billig pastasaus. Mulig det bare er jeg som har for god råd, men 15-30 kroner dagen til mat per person er da ikke så mye? 8097040[/snapback] Bor du i Norge? 8097053[/snapback] Jada. På ICA nå har de f.eks. kyllingkjøttdeig til 20 kroner for 400 gram. Sleng på pasta og selvlaget pastasaus, og du er kanskje oppe i 30 kroner. Er man to om det så blir det 15 kroner for hver person. Det er ikke så mye akkurat. Og er man bare en så tar man bare halvparten så mye og sparer til neste dag. Og på Rema har de karbonadedeig til litt over 100 kr/kg. Dette blir "dobbelt så dyrt", men man kan f.eks. holde seg til 100 gram kjøtt i stedet, og ta mer pasta. Eller man kan lage noe med ris og med grønnsaker (eller wokgrønnsaker) og salat til. Er det nå så dyrt å leve sunt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg