Tokse Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Du forstår tydeligvis ikke artikkelen du linker til.. 7779502[/snapback] På hvilken måte mener du jeg ikke forstår artikkelen? 1) Den sier ingenting om at kcal-antallet magisk blir forandret.. 7779502[/snapback] Har jeg noengang påstått at det er tilfelle? det ER så enkelt: forbrenn flere kcal enn du putter inn i kjeften. Problemet er bare at mennesker er late, veike og ikke evner å ta ansvar for eget liv. De vil heller skylde på barndommen, skolen, foreldre, samfunn og gener.. i stedet for å ta tak i seg selv.. 7779502[/snapback] Jeg tror ikke du skal undervurdere kroppens drifter og hormonenes makt over menneskekroppen. Når kroppens drifter for å spise blir sterkere for stressede mennesker, så mener Birketvedt at det er årsaken til stress man må fokusere på fordi erfaringen hennes viser at mennesker ikke spiser balansert før de er psykisk balanserte mennesker . Hun sier flere ting som tyder på at hun er uenig i din oppskrift "det ER så enkelt: forbrenn flere kcal enn du putter inn i kjeften." - Her sier vi ikke «spis mindre, tren mer». Det har nemlig aldri virket. - Dette handler ikke om vilje. Dette er fysiologi. Fettceller som er vant til å få påfyll, vil reagere når de plutselig ikke får det. Aller helst vil de ha raske karbohydrater som løser problemet fort. Birketvedt mener at det er bortkastet å be en overvektig person spise mindre og trene mer, uten først å ha lokalisert årsaken til at hormonene er i ubalanse. Din oppskrift hadde kanskje fungert hvis det hadde vært riktig å tvinge seg selv til å spise riktig, men Birketvedt hevder at det skal være et naturlig valg og at det bare gjør vondt værre å stresse seg selv: Og her er vi ved kjernen: Sunn mat og mosjon er essensielt i en sunn livsstil, men begge deler skal være et naturlig valg, ikke noe du går og tenker på - og blir stresset av. (Husk:dette er ikke mine meninger, men Birketvedts. Spørsmålet er om du er enig med henne eller ikke..) Så hvilket råd ville du gitt til skiftarbeidende Henning Ronesen (36) som forsøker å gå ned i vekt og som tror at vektproblemene hans skyldes psykisk stress og tolv år med skiftarbeid? Endret 23. januar 2007 av Tor79 Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Men jeg kjenner meg selv, og jeg gikk som sagt rett i gølvet etter et par uker med å spise litt mindre enn tidligere. Fordi jeg måtte kutte ned på trening pga. skade, og skulle kompensere med å følge "så enkelt er det"-løsningen. Og jeg er langt fra noe spesielt sykelig og svak. 7781705[/snapback] Hvor mye mindre enn vanlig spiste du da? Det der er en høyst uvanlig reaksjon. Det kommer kanskje lettere ved brå omstillinger, men vanligvis bør man klare seg. Kutter du ut en god joggetur behøver man ikke fjerne mer enn noen få hundre kcal i kosten for å være i balanse igjen, og det er ikke snakk om så veldig mye mat. 7781867[/snapback] Vanskelig å si, da jeg ikke førte noen oversikt. Men jeg opplevde det ikke som så mye mindre. Det var ikke slik at jeg gikk rundt og kjente meg sulten. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Du forstår tydeligvis ikke artikkelen du linker til.. 7779502[/snapback] På hvilken måte mener du jeg ikke forstår artikkelen? 1) Den sier ingenting om at kcal-antallet magisk blir forandret.. 7779502[/snapback] Har jeg noengang påstått at det er tilfelle? det ER så enkelt: forbrenn flere kcal enn du putter inn i kjeften. Problemet er bare at mennesker er late, veike og ikke evner å ta ansvar for eget liv. De vil heller skylde på barndommen, skolen, foreldre, samfunn og gener.. i stedet for å ta tak i seg selv.. 7779502[/snapback] Jeg tror ikke du skal undervurdere kroppens drifter og hormonenes makt over menneskekroppen. Når kroppens drifter for å spise blir sterkere for stressede mennesker, så mener Birketvedt at det er årsaken til stress man må fokusere på fordi erfaringen hennes viser at mennesker ikke spiser balansert før de er psykisk balanserte mennesker . Hun sier flere ting som tyder på at hun er uenig i din oppskrift "det ER så enkelt: forbrenn flere kcal enn du putter inn i kjeften." - Her sier vi ikke «spis mindre, tren mer». Det har nemlig aldri virket. - Dette handler ikke om vilje. Dette er fysiologi. Fettceller som er vant til å få påfyll, vil reagere når de plutselig ikke får det. Aller helst vil de ha raske karbohydrater som løser problemet fort. Birketvedt mener at det er bortkastet å be en overvektig person spise mindre og trene mer, uten først å ha lokalisert årsaken til at hormonene er i ubalanse. Din oppskrift hadde kanskje fungert hvis det hadde vært riktig å tvinge seg selv til å spise riktig, men Birketvedt hevder at det skal være et naturlig valg og at det bare gjør vondt værre å stresse seg selv: Og her er vi ved kjernen: Sunn mat og mosjon er essensielt i en sunn livsstil, men begge deler skal være et naturlig valg, ikke noe du går og tenker på - og blir stresset av. (Husk:dette er ikke mine meninger, men Birketvedts. Spørsmålet er om du er enig med henne eller ikke..) Så hvilket råd ville du gitt til skiftarbeidende Henning Ronesen (36) som forsøker å gå ned i vekt og som tror at vektproblemene hans skyldes psykisk stress og tolv år med skiftarbeid? 7781943[/snapback] En ting er at du prøver å "gjemme" deg bak en forskers utsagn, en annen ting er at denne forskeren er realtivt langt ute på bærtur. Det at en norsk kvinnelig forsker er mer opptatt av å dulle med mennesker på "det er jo vanskelig for dem"-basis er ikke veldig relevant. Hun alene er ingen bred, tung og ensartet forskermasse, du vil heller ikke finne en slik masse som støtter hennes utsagn. 1) Selvsagt er det vanskeligere å holde et rent kosthold om man har en travel hverdag, det være seg en jurist som jobber 16 timer i døgnet eller en skiftarbeidende verftsarbeider. Likevel er det planlegging og strikte rutiner som er løsningen. Det er ikke mange dagene det tar før kroppen slutter å "crave" søtsaker (raske karbs). Kommer man først over denne kneika er man godt i gang. Og IGJEN: kcalunderskudd = gå ned i vekt. 2) Det at man ikke skal gjøre ting man liker og at alt skal være så koselig, greit og kjekt er et av mange symptom på det bedagelighetssamfunnet vi lever i. Det å forandre seg selv er ikke en "walk in the park", det krever faktisk litt fra de som gjør det.. Det er ikke bare å dra visakortet.. det er ikke bare å trykke på en knapp. Derfor slenger alle og enhver skylden ut på samfunnet, på jobben, på foreldre.. det er kun en person som kan få deg slankere.. det er DEG SELV. Verre er det ikke, igjen.. for n-te gang. Lenke til kommentar
agrsiv Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Mobbing er uansett feil. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg er så enig i de som påpeker at fete folk har så lett å skylde på ulike årsaker for egen fedme. Folk hadde problemer i gamle dager og, man har ikke mer stress og mas i dag enn for hundre år siden. Samfunnet i dag har også dessverre blitt slik at man skal ta vare på felleskapet. Brødfø de som ikke gidder eller orke delta. Mobbing handler om å få en person til å føle seg utenfor fellesskapet. Effektene ved forbud mot brusreklame og annet får disse menneskene til å føle seg enda mer utenfor. Så kan man diskutere om dette medfører mer fedme og enda mer problemer for de som rammes. Vi har sett at å ta i fedmeproblemet med silkehansker har medført enda større problem. Er du feit er det du som må gjøre noe med det, og dessverre rammes samfunnet rundt deg av ditt problem. Du bidrar rett og slett ikke til felleskapet. Hadde vi vært dyr hadde du vært utstøtt av flokken. Jeg har intet problem med å fortelle en feit person at denne er: feit. GJør noe med det, ikke klag og syt og finn på årsaker. Metoden er enkel, men det koster litt mer enn bare å sitte i sofaen å dytte i seg cola og potetgull. For min del kunne jeg tenke meg en rimelig hard linje mot fedme. Fjern gotteri fra kassene i butikken, forby reklame, gjør det dyrt å være tjukk og spise usunt. Det er hvertfall skikkelig dritt å være tjukk i nærheten av meg. Og fete damer med attitude, får en rimelig klar melding om hvor landet deres egentlig ligger.... Lenke til kommentar
Beatric Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Man kan da ikke bli syk om man spiser sunt? Joda, det er fullt mulig. Om man konsekvent velger bort enkelte nyttige matkilder. "Nyttige" innebærer for en ortorektiker dennes formening av hva som er sunt, uten at denne funderer over helheten. Tror vi vil se en viss stigning av denne lidelsen i tiden fremover. En ortorektiker spiser sunt, men på en slik måte at det brukes for å dekker over følelsesmessige vansker. Ortorektikere velger automatisk bort usunn mat. Mange trener hver dag, i blandt flere ganger om dagen for å holde kroppen i form. De elsker tilbakemeldinger for sin sunne livsstil. På innsiden føler de seg dårlige om de ikke lykkes med og spise perfekt eller trene slik de hadde tenkt seg. Det går ut over livskvaliteten. Kroppen får mangler. Den reagerer med symtomer som svimmelhet, frysninger, irritasjon, søvnløshet, magesmerter, håravfall og depresjon. Lenke til kommentar
HouseWolf Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hmm.. Samtidig som disse "grusomme" reklamene mot røyk pågår, øker reklamen for fet mat osv. Har du noen gang sett en McSigaret? Har du sett en Sigar King? Fedme KAN faktisk komme ufrivillig. Men det er aldri umulig å ta det av. Mangel på kunskap og viljestyrke har vel mye av skylden her. For mange følger matvanen med fra barndommen, mange foreldre er også redde for å se barnet sitt gå sultent, uansett om han ser ut som en berg. Røyk skal faktisk være litt vanskeligere å få tak i før man er 18 år, og noe begge "produktene" skaper er avhengighet. Hvis man venner seg til å spise mye "fetende mat" er det vanskeligere å stoppe. Ett av menneskets instinkt er å spise så mye en klarer av sukkerholdige varer. Dette var nødvendig før, når det eneste sukkeret man kunne få tak i vokste på frukttrær. Og dette bare en gang i året. Derfor er mennesket bygd slik, så de skal ha ett ekstra fettlager til vinter, kulde og dårlige tider. Men ved siden av røykereklamene som går på tv, burde det gått en hel del reklamer som informerte hva fet, eller sukkerholdig drikke faktisk gjorde med kroppen. Det er sånn nå tildags at man blir fete fra barndom. Derfor har ikke disse spekkhoggerne en fjern anelse om hvordan det er å føle seg sunn, tynn eller velltrent. De kjenner ikke denne givende følelsen og har ingen behov for å "konvertere". Men slik har landet blitt. Det er digg å eta, og resten snakker vi ikke om. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 *snipp* 7787201[/snapback] Tja, utgangspunktet er at slikt reklameforbud er på vei. Dette er å anse som prevantivt. Men jeg kan vitterlig ikke huske å ha sett mer enn 2 reklamesnutter for Burger King på ca 2 måneder eller noe. Så enten ser jeg veldig lite på tv, eller så stemmer det kanskje at disse firmaene har lagt om strategien, slik at de ikke retter seg mot barn og unge. ref; aftenposten nettutgave i dag Videre så bekymrer det meg at fordommer er det som holder tanken om at det kun er mat og selvforskyldte ting som skaper fedme, da det finnes andre årsaker som taler for et mangefold blant årsakene. Viruset Ad-37 fikk forsøkskyllinger til å legge på seg. Eksperimentene er gjort av Leah Whigham og kolleger ved University of Wisconsin. AD-37 er et adenovirus, som også gir vanlig forkjølelse: hosting, nysing og feber. Koblingen mellom virus og fedme ble første gang kjent i år 2000. Nikhil Dhurandar ved samme universitet gjorde lignende undersøkelser med adenoviruset AD 36. Ingress hentet fra forskning.no Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Et virus kan aldri omgå fysikkens lover for energikonservering.. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Et virus kan aldri omgå fysikkens lover for energikonservering.. 7787589[/snapback] les hva jeg skriver da da det finnes andre årsaker som taler for et mangefold blant årsakene. alt jeg sier er at det er et mangefold av årsaker til fedme, til en motsetning fra røyking der det stort sett er selvforskyldt. (med forebhold om nyfødte som blir avhengig av mors røyking, om mulig) Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Fedme er akkurat like selvforskyldt som røyking.. Man kan alltids sette opp en mengde årsaker til at noen begynner å røyke.. sosialt press i ung alder, problemer i heimen.. osv, etc.. I bunn og grunn er det EN person som har ansvaret: deg selv. Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Røyking er ikke noe naturlig som å spise, det er ikke noe barn gjør fra første dag de blir født. Å sammenligne dem direkte er jo helt feil. Alle spiser, alle MÅ spise. Hvilke mat du får puttet i deg før du er gammel nok til å gjøre et bevisst valg påvirker måten du forholder deg til mat på. Dette igjen påvirker dine vaner rundt mat, og mange får dermed dessverre usunne matvaner presset på seg fra ung alder. Men JA, de aller fleste er istand til å bygge seg opp et sunt og fornuftig kosthold når de er gammel nok. Dette kan kreve ganske mye arbeid for endel, og for noen er det bortimot umulig, på grunn av måten kroppen deres fungerer. Men dette gjelder et lite mindretall. De fleste mangler bare viljestyrke. Røyking er noe helt annet. Røyking er et helt bevisst valg, og det er noe som strider mot menneskers natur fra starten av. Ingen stapper sigaretter i munnen på 8-måneder gamle unger. Man kan dra frem gruppepress og slikt, men det bunner ut i et helt bevisst valg, for det finnes ikke noen som MÅ ha røyk på samme måte som mat. Du vil aldri dø som følge av at du ikke røyker. Det føles kanskje slik for dem som er veldig avhengig, men det vil aldri skje. Så vennligst ikke sleng røyking og usunne matvaner i samme hop, det blir helt feil. Edit: leif Endret 24. januar 2007 av DrThomas Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Sa jeg at røyking og fedme var det samme? nei. Er både røyking og fedme selvforskyldt? ja. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Sa jeg at røyking og fedme var det samme? nei. Er både røyking og fedme selvforskyldt? ja. 7788083[/snapback] belegg for påstanden? Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Belegg for hvilken påstand...? Lenke til kommentar
Hoon Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 de fleste begynner og røyke fordi det er kult.. begynne og røyke fordi du har problemer i heimen høres litt søkt ut... at røyking og fedme er like selvforskylt blir bare for dumt, røyking er på ingen måte så personlig som fedme, utseende og vekt whatsoever Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Belegg for hvilken påstand...? 7788181[/snapback] du fremsatte en påstand i det siterte innlegget, det er den jeg vil ha. bedre sagt; at fedme er ene og alene selvforskyldt Lenke til kommentar
Hoon Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 mange her som sier det at kroppen ikke kan legge på seg hvis du får i deg mindre enn du forbrenner.. f.eks hvis du skipper frokost så vil forbrenningen bli lavere for at kroppen skal holde på det den har av "drivstoff" hvis man da plutslig spiser en stor lunsj så vil man ta vare på mer av fettet fordi kroppen vet at den trenger den energien en tid fremover.. for en person som kansje lever livet på flere steder og ikke har så mange rutiner så blir det veldig vanskelig og holde dette stabilt, i og med at man må spise når man har tid og ikke nødvendigvis når man skal Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 mange her som sier det at kroppen ikke kan legge på seg hvis du får i deg mindre enn du forbrenner.. f.eks hvis du skipper frokost så vil forbrenningen bli lavere for at kroppen skal holde på det den har av "drivstoff" hvis man da plutslig spiser en stor lunsj så vil man ta vare på mer av fettet fordi kroppen vet at den trenger den energien en tid fremover.. for en person som kansje lever livet på flere steder og ikke har så mange rutiner så blir det veldig vanskelig og holde dette stabilt, i og med at man må spise når man har tid og ikke nødvendigvis når man skal 7788339[/snapback] Så du tror at kroppen "glemmer" alle de fysiske lovene i verden om du spiser en liten frokost og en stor lunch? eller glemmer frokost og spiser en stor lunch..? Isåfall tar du grundig og grunnleggende feil. Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Glem nå alt dette her med kaloribalanse og fysikkens lover, det er ikke alfa omega for et kosthold. Mat er ikke en generisk masse for levering av x antall kalorier per gram, det er sammensatt av vitaminer, mineraler, proteiner og alle mulige andre stoffer kroppen trenger. De forskjellige sammensetningene utløser forskjellige handlinger i kroppen når det fordøyes. Noe mat får deg til å forbrenne mer, noe mindre, noe legger du på deg lett av, annet går bare rett gjennom systemet. Det handler mer om å spise riktig, og man kan ikke bare slenge ut at man skal spise mindre enn man forbruker. Mennesker er ment for å spise til tider mer enn vi trenger, for så å lagre dette opp til tøffere tider. Løsningen for de aller fleste er ikke bare å spise mindre, det hadde gjerne ført til et dårligere kosthold og ubalanse i kroppen. Målet bør være å endre typen mat du tar inn, og samtidig gjerne spise litt mindre av det du spiser når du er "overmett". Man skal ikke trenge å gå sulten, det kan føre til at man blir slappere og har mindre energi til overs... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg