Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker

Anbefalte innlegg

Det er faktisk så enelt.. ;) Forbrenner man flere kcal enn man tar inn, vil man gå ned i vekt.

7780521[/snapback]

Men det er bare halve sannheten. Spiser man mindre enn kroppen er vant med, så risikerer man å bli syk.

Jeg har selv opplevd det. Måtte kutte ned på treninga pga. skade. Begynte å legge på meg. Prøvde å kutte ned på matmengden. Besvimte i dusjen og knuste og dusjkabinettet. :w00t:

Det er ingen tvil om at mange er feite pga. usunt kosthold og manglende trening. og jeg himler også med øynene når jeg ser feite mennesker proppe i seg hamburgere på McDonalds. Men slike lettvindte sannheter og påstander av typen ulrikft her kommer med, det vitner bare om ignoranse for en situasjon som er langt mer kompleks enn energi inn og energi ut. Kroppen er langt mer kompleks enn det.

7780590[/snapback]

Lettvinte påstander? :) det ER så enkelt, nå har jeg nok flere år med utdanning i treningslære enn det du kan drømme om, så å leke nedlatende her hjelper lite. Kroppen fungerer veldig enkelt, får den flere kcal enn den forbrenner inn i kroppen, vil den gå opp i vekt. Får den færre kcal enn den forbrenner inn i kroppen vil den gå ned i vekt. Selvsagt er det små individuelle forskjeller på hva slags forbrenning man har, men da må man selvsagt også tilpasse kostholdet deretter. Man kan ikke si "han har jo høyere forbrenning enn meg, det er urettferdig" og spise like mye, man må tilpasse kosthold og aktivitetsnivå til den kroppen man har. Alt i alt bunner det ut i: Du må forbrenne flere kilokalorier enn du tar inn via kjeften for å gå ned i vekt.. JA, det er så enkelt, handler ingenting om det er en lettvint sannhet, det ER sannheten. Det at svake mennesker attribuerer eksternt er ingen nyhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det vil bli utfallet at noen må gjøre mer enne andre for og forbrenne fett når den naturlige forbrenningen er lavere....

http://en.wikipedia.org/wiki/Somatotype

7780829[/snapback]

Ja, i denne artikkelen kommer det jo fram at teorien er gammel, regnet som utdatert, at opphavsmannen ikke har noe med biologi å gjøre og jeg tar med denne setningen: "His behavioral conclusions were based largely on interviews which he or his students carried out over a long span of time, and the actual psychometric data was often more suggestive than conclusive"

AtW

Lenke til kommentar
Lettvinte påstander? :) det ER så enkelt, nå har jeg nok flere år med utdanning i treningslære enn det du kan drømme om, så å leke nedlatende her hjelper lite.

7780866[/snapback]

Ikke drømmer jeg om deg. Og å påberope seg utdannelse gjør bare ignoransen større. Hold deg til sak.

Kroppen fungerer veldig enkelt, får den flere kcal enn den forbrenner inn i kroppen, vil den gå opp i vekt.

7780866[/snapback]

Og dermed har du ignorert at kroppen også trenger en mengde næringsstoffer. Som påpekt, det du sier er bare halve sannheten.

Får den færre kcal enn den forbrenner inn i kroppen vil den gå ned i vekt. Selvsagt er det små individuelle forskjeller på hva slags forbrenning man har, men da må man selvsagt også tilpasse kostholdet deretter. Man kan ikke si "han har jo høyere forbrenning enn meg, det er urettferdig" og spise like mye, man må tilpasse kosthold og aktivitetsnivå til den kroppen man har. Alt i alt bunner det ut i: Du må forbrenne flere kilokalorier enn du tar inn via kjeften for å gå ned i vekt.. JA, det er så enkelt, handler ingenting om det er en lettvint sannhet, det ER sannheten. Det at svake mennesker attribuerer eksternt er ingen nyhet.

7780866[/snapback]

Det er ikke uriktig. Men det er, som påpekt, bare en del av sannheten. Kroppen trenger andre ting også utover bare ren næring.

Hadde det vært så enkelt som du og andre skal ha det til, så kunne vi levd på brus. Og bare tatt noen slurker nå og da når vekten begynte å bikke under ønsket nivå. Man trenger ikke mange år med "utdanning i treningslære" for å skjønne at dette er absurd.

Lenke til kommentar

Hadde det vært så enkelt som du og andre skal ha det til, så kunne vi levd på brus. Og bare tatt noen slurker nå og da når vekten begynte å bikke under ønsket nivå. Man trenger ikke mange år med "utdanning i treningslære" for å skjønne at dette er absurd.

7780917[/snapback]

Vekten hadde gått ned om man hadde gjort det, det er det som er påstått, ikke at man blir en kjernesunn person av det.

AtW

Lenke til kommentar

7780917[/snapback]

Vekten hadde gått ned om man hadde gjort det, det er det som er påstått, ikke at man blir en kjernesunn person av det.

AtW

7780931[/snapback]

:roll: Man kan gå ned i vekt med å kappe av seg hodet også.

Men det er ikke en reell løsning for levende mennesker, og det er det som diskuteres her.

Lenke til kommentar

7780917[/snapback]

AtW

7780931[/snapback]

Men det er ikke en reell løsning for levende mennesker, og det er det som diskuteres her.

7780999[/snapback]

Å ta til seg mindre mat er en høyst reell mulighet, det er ganske lett å sørge for å få nok næringsstoffer når man har et inntak som gjør at man stabiliserer seg på en sunn vekt. Man går ned i vekt av å slutte å drikke brus også, men det burde ikke være nødvendig å spesifisere at om det er alt man drakk, og man ikke erstatter det med noe annet så dør man. Enkelte ting er underforstått, at man trenger vitaminer, mineraler og andre ting i tillegg til energi føler jeg faller inn under denne kategorien.

AtW

Lenke til kommentar

7780917[/snapback]

AtW

7780931[/snapback]

7780999[/snapback]

Sa jeg noen gang at det var sunt å drikke brus i små mengder for å gå ned i vekt? Nei.. Slike infantile retoriske spørsmål og utspill du kommer med her blir bare for dumt.

1) Man går ned i vekt om man har negativ kaloribalanse.

2) Skal man gå SUNT ned i vekt må man passe på å få i seg alle viktige næringsstoffer og balansere proteiner, fett og karbohydrater. Likefullt er det Kaloriunderskudd vha kostholdskontroll og kardio som er det sentrale her.

Lenke til kommentar
Å ta til seg mindre mat er en høyst reell mulighet, det er ganske lett å sørge for å få nok næringsstoffer når man har et inntak som gjør at man stabiliserer seg på en sunn vekt. Man går ned i vekt av å slutte å drikke brus også, men det burde ikke være nødvendig å spesifisere at om det er alt man drakk, og man ikke erstatter det med noe annet så dør man. Enkelte ting er underforstått, at man trenger vitaminer, mineraler og andre ting i tillegg til energi føler jeg faller inn under denne kategorien.

7781148[/snapback]

Men det er tydeligvis nødvendig å spesifisere at det er flere ting å ta hensyn til enn kun hvor mye man spiser, ettersom enkelte fremstiller energiinntak som hele sannheten og "så enkelt er det".

Jeg vet selv av erfaring at det er langt fra så enkelt. Som jeg jeg skrev ovenfor, jeg måtte selv legge om treninga pga. en skade. Det førte til at jeg begynte å legge på meg. Jeg tenkte å kompensere med å spise litt mindre mat. Og jeg spiser ikke masse usunn mat, men faktisk relativt sunt. Etter et par uker besvimte jeg i dusjen og knuste dusjkabinettet.

Så å komme med påstander om at det bare er å spise mindre er å ignorere at kroppens fysiologi er lant mer komplisert enn som så.

Lenke til kommentar
Sa jeg noen gang at det var sunt å drikke brus i små mengder for å gå ned i vekt? Nei..  Slike infantile retoriske spørsmål og utspill du kommer med her blir bare for dumt.

7781256[/snapback]

Sa jeg noen gang at du sa... osv? Jeg tok konsekvensen av det du sa og illustrerte hvor absurd det ble.

Og det nyttet tydeligvis... :)

2) Skal man gå SUNT ned i vekt må man passe på å få i seg alle viktige næringsstoffer og balansere proteiner, fett og karbohydrater. Likefullt er det Kaloriunderskudd vha kostholdskontroll og kardio som er det sentrale her.

7781256[/snapback]

Nå nærmer vi oss virkeligheten. :)

Det er punkt 2 som ikke er like lett for alle. Derfor er det viktig å ha med hele sannheten. Ved å bare forholde seg til punkt 1 så fremstiller man det som om fedme utelukkende har med svak personlighet å gjøre og at alle kan gå ned bare de gidder. Tar man hensyn til punkt 2 så viser det seg at for enkelte personer så er det faktisk svært krevende, og det krever god kontroll og en skikkelig tilpasset diett i kombinasjon med riktig trening. Dette kan for enkelte kreve både kunnskap, nøye tillpassning og riktig oppfølging.

Det er ingen tvil om at livsstil og latskap gjør mange unødvendig feite. Men å fremstille dette så generelt og overforenklet som mange har gjort her, det er ignoranse.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

7781148[/snapback]

Men det er tydeligvis nødvendig å spesifisere at det er flere ting å ta hensyn til enn kun hvor mye man spiser, ettersom enkelte fremstiller energiinntak som hele sannheten og "så enkelt er det".

Jeg vet selv av erfaring at det er langt fra så enkelt. Som jeg jeg skrev ovenfor, jeg måtte selv legge om treninga pga. en skade. Det førte til at jeg begynte å legge på meg. Jeg tenkte å kompensere med å spise litt mindre mat. Og jeg spiser ikke masse usunn mat, men faktisk relativt sunt. Etter et par uker besvimte jeg i dusjen og knuste dusjkabinettet.

Så å komme med påstander om at det bare er å spise mindre er å ignorere at kroppens fysiologi er lant mer komplisert enn som så.

7781281[/snapback]

Når det gjelder å gå ned i vekt, som var temaet, så er det så enkelt at det er enrgiinntak, og energiforbruk som teller. (derfor må man permanent endre livsstil om man permanent vil endre vekt). At du vil komme med supplerene informasjon om kosthold generelt er fint det, men når det gjelder vekttap, så er det så enkelt. Det er mange her inne som har vært uenig i det, så flere har forsøkt å fokusere på en ting om gangen.

AtW

Lenke til kommentar
Sa jeg noen gang at det var sunt å drikke brus i små mengder for å gå ned i vekt? Nei..  Slike infantile retoriske spørsmål og utspill du kommer med her blir bare for dumt.

7781256[/snapback]

Sa jeg noen gang at du sa... osv? Jeg tok konsekvensen av det du sa og illustrerte hvor absurd det ble.

Og det nyttet tydeligvis... :)

7781256[/snapback]

Nå nærmer vi oss virkeligheten. :)

Det er punkt 2 som ikke er like lett for alle. Derfor er det viktig å ha med hele sannheten. Ved å bare forholde seg til punkt 1 så fremstiller man det som om fedme utelukkende har med svak personlighet å gjøre og at alle kan gå ned bare de gidder. Tar man hensyn til punkt 2 så viser det seg at for enkelte personer så er det faktisk svært krevende, og det krever god kontroll og en skikkelig tilpasset diett i kombinasjon med riktig trening. Dette kan for enkelte kreve både kunnskap, nøye tillpassning og riktig oppfølging.

Det er ingen tvil om at livsstil og latskap gjør mange unødvendig feite. Men å fremstille dette så generelt og overforenklet som mange har gjort her, det er ignoranse.

7781316[/snapback]

Når du demonstrerer en fullstendig manglende evne til å lese mine innlegg og diskusjonen generelt er den belærende tonen relativt overflødig..

1) Det er ingen magi rundt det å spise sunt. Spiser man mindre brød, mindre karbohydrater generelt og baserer kostholdet sitt på proteiner og sunt fett har man kommet langt. Det er ingen komplisert affære. ALLE kan klare det. Det er snakk om å ville det nok, og det er snakk om å sette igang. Du prøver å fremstille det å gå ned i vekt som om det var en magisk prosess som for noen er djevelsk vanskelig, det er feil. Skal man gå ned i vekt på en sunn måte kutter man ned på karbohydratene, kjører et kosthold som baserer seg hovedsaklig på proteiner og sunt fett.. OG man trimmer 3-7 ganger med varierende intensitet.

2) Igjen: Kcaloverskudd: man blir feitere, kcalunderskudd: man blir slankere.

Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Når du demonstrerer en fullstendig manglende evne til å lese mine innlegg og diskusjonen generelt er den belærende tonen relativt overflødig..

7781410[/snapback]

Du må tåle at folk er uenig med deg og påpeker når det du sier er feil. Og det er ikke jeg som har påberopt meg "mange års utdannelse" eller hva det var.

1) Det er ingen magi rundt det å spise sunt. Spiser man mindre brød, mindre karbohydrater generelt og baserer kostholdet sitt på proteiner og sunt fett har man kommet langt. Det er ingen komplisert affære. ALLE kan klare det. Det er snakk om å ville det nok, og det er snakk om å sette igang. Du prøver å fremstille det å gå ned i vekt som om det var en magisk prosess som for noen er djevelsk vanskelig, det er feil.

7781410[/snapback]

Nei, det er riktig. For noen.

Det du beskriver gjelder for normalt sunne og friske personer flest. men det gjelder ikke alle mennesker.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Når det gjelder å gå ned i vekt, som var temaet, så er det så enkelt at det er enrgiinntak, og energiforbruk som teller. (derfor må man permanent endre livsstil om man permanent vil endre vekt). At du vil komme med supplerene informasjon om kosthold generelt er fint det, men når det gjelder vekttap, så er det så enkelt. Det er mange her inne som har vært uenig i det, så flere har forsøkt å fokusere på en ting om gangen.

7781388[/snapback]

Temaet kan du lese i første post; mobbing av feite mennesker.

Når det gjelder undertemaet, hvordan gå nedi vekt, så er ikke løsningen som presenteres som "så enkelt er det" så enkel. Det er riktig, men det er "ikke så enkelt", da det for enkelte krever en god del mer for å gjennomføre det i praksis.

Lenke til kommentar

7781388[/snapback]

Temaet kan du lese i første post; mobbing av feite mennesker.

Når det gjelder undertemaet, hvordan gå nedi vekt, så er ikke løsningen som presenteres som "så enkelt er det" så enkel. Det er riktig, men det er "ikke så enkelt", da det for enkelte krever en god del mer for å gjennomføre det i praksis.

7781488[/snapback]

Jeg renget det som underforstått at jeg snakket om undertemaet.

I forhold til mye annet som er presentert, så er det en enekel måte å forklare vektnedgang, greit nok, så kan det såklart diskuteres hvor enkelt det er å gjennomføre, jeg kan godt si "mindre vansklig" om det er ønskelig.

AtW

Lenke til kommentar
Jeg renget det som underforstått at jeg snakket om undertemaet.

I forhold til mye annet som er presentert, så er det en enekel måte å forklare vektnedgang, greit nok, så kan det såklart diskuteres hvor enkelt det er å gjennomføre, jeg kan godt si "mindre vansklig" om det er ønskelig.

7781542[/snapback]

Selvsagt snakker vi om undertemaet. Men det må sees i sammeheng med hovedtemaet. Alle vet at spiser man mindre, så blir man tynnere. Men å si generelt at "så enkelt er det" i forbindelse med fedmeproblemet, det er det som gjøres i denne tråden av enkelte, og det er det som er feil.

Lenke til kommentar

7781410[/snapback]

Du må tåle at folk er uenig med deg og påpeker når det du sier er feil. Og det er ikke jeg som har påberopt meg "mange års utdannelse" eller hva det var.

1) Det er ingen magi rundt det å spise sunt. Spiser man mindre brød, mindre karbohydrater generelt og baserer kostholdet sitt på proteiner og sunt fett har man kommet langt. Det er ingen komplisert affære. ALLE kan klare det. Det er snakk om å ville det nok, og det er snakk om å sette igang. Du prøver å fremstille det å gå ned i vekt som om det var en magisk prosess som for noen er djevelsk vanskelig, det er feil.

7781410[/snapback]

Nei, det er riktig. For noen.

Det du beskriver gjelder for normalt sunne og friske personer flest. men det gjelder ikke alle mennesker.

7781457[/snapback]

Noen? ;) Den ekstreme majoriteten av mennesker er det vel du mener. Du må gjerne si "jeg baserer hele argumentasjonsrekken min på 0.01% av befolkningen og deres behov"..

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke uttale meg om hvor stor andel av de overvektige som sliter med årsaker som gjør at det er vanskelig for dem å gå ned i vekt.

Men jeg kjenner meg selv, og jeg gikk som sagt rett i gølvet etter et par uker med å spise litt mindre enn tidligere. Fordi jeg måtte kutte ned på trening pga. skade, og skulle kompensere med å følge "så enkelt er det"-løsningen. Og jeg er langt fra noe spesielt sykelig og svak.

Lenke til kommentar
Men jeg kjenner meg selv, og jeg gikk som sagt rett i gølvet etter et par uker med å spise litt mindre enn tidligere. Fordi jeg måtte kutte ned på trening pga. skade, og skulle kompensere med å følge "så enkelt er det"-løsningen. Og jeg er langt fra noe spesielt sykelig og svak.

7781705[/snapback]

Hvor mye mindre enn vanlig spiste du da? Det der er en høyst uvanlig reaksjon. Det kommer kanskje lettere ved brå omstillinger, men vanligvis bør man klare seg. Kutter du ut en god joggetur behøver man ikke fjerne mer enn noen få hundre kcal i kosten for å være i balanse igjen, og det er ikke snakk om så veldig mye mat.

Lenke til kommentar

Vel, for å oppnå noe slikt må du kutte _alvorlig_ ned på antall kcal pr dag, noe du selvsagt burde unngått, og det at du bruker dine egne erfaringer med tåpelige forsøk som bevis.. vel.. :)

Det ER nemlig slik at de aller, aller, ALLER fleste mennesker får i seg alt greit av næringsstoffer, aminosyrer osv ved å spise sunn norsk mat, bare i mindre mengder.. ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...