Pricks Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 oivind_dahle: forbrenning har mye med fedme og gjøre, hvis to presoner spiser det samme over lang tid så vil kansje den ene legge på seg masse mens den andre holder vekta, dette har ingen ting med valg og gjøre.. Hvis du putter i deg mindre enn du forbrenner så er det umulig å legge på seg. kansje han feiten du skal mobbe spiser sunnere og bedre enn deg og forstsatt er feitere enn deg, kansje han er sunnere enn deg fordi han spiser bra men han er ikke tynn, dette kommer av gener, markedskrefter som pusher usunne produkter og forbrenning. Å skylde på "markedskreftene" blir for dumt. Og har man så enorme problemer med forbrenning at man blir feit selv om man spiser sunt så bør man oppsøke lege. røyking er noe man velger fullt og helt selv, smaker dritt, lukter dritt, man kan bli sjuk av det, mens fedme er mye mer komplisert og har mye mer med personen du adresserer og gjøre enn en røyker... Hvordan vet du at fedme er mye mer komplisert? Røykere sier jo at røyk er godt, og det er i tillegg både fysisk og psykisk avhengighetsskapende. Syk blir man av fedme også. Ja, man mener til og med at fedme er en sykdom i seg selv. så mye av dette når jeg gikk i barnehagen, "noen mobber meg", jeg må finne noen og mobbe selv så jeg kan føle meg bra.. man retter ikke en feil ved og begå en ny en etc, folk slutter ikke og mobbe deg fordet om du mobber andre Hva går denne "mobbingen" ut på? Ingen har forklart det foreløpig... Lenke til kommentar
Hoon Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 ok las oss gjøre det enkelt, på grunn av det samfunnet vi lever i og produkter som blir markedført etc.. så kan jeg spise det samme som deg og fortsatt få fullstendig forskjellig resultat, hvis du spiser masse feit mat og ikke legger på deg gir det da deg rett til og mobbe andre som spiser kansje akkurat det samme som deg fordi de reagerer anderledes på det enn deg. Det er kun gener, forbrenning, stoffskifte etc som har noe og si der. Nå snakker jeg ikke om ektrem fedme men den fedmen man ser overalt i samfunnet i dag, jeg er enig i at mange mennesker spiser altfor mye, usunt etc, men MANGE har ett over gjennomsnittet bra kosthold og fysisk aktivitet, er forsatt litt feite, kan hende disse personene sliter veldig med og holde det kostholdet/livstilen og da er det lite oppbyggende og bli mobbet, mange vil kansje føle det blir meningsløst og slutte og derfor bli større. Det begynte med at en person følte at folk og staten mobbet røykerne, jeg mener det er like galt og mobbe røykere som det er og mobbe feite, tynne, syke, fattige, hemmede etc.. Si noe oppbyggende eller hold kjeft, er så dritt lei av folk som er optatt av og gå rundt og rive ned og ødlegge ting, hvis du ikke har det så bra selv så gjør noe med det, men ikke legg skylda på andre med det samme problemet som deg. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Og hva bestemmer forbrenningen? Svar: Fysisk aktivitet! 7772144[/snapback] Genene dine har nok en del de vil ha sagt når det gjelder forbrenningen din... 7772278[/snapback] Genene er ikke så viktig som man skulle tro. Det som er viktig å huske på er at organene våre bruker en del energi selv om vi bare ligger stille. Dette er langt fra noen nøyaktig kalkulator for basalforbrenning, men test deg selv med 24 timer hvile/dag på denne kalkulatoren: http://www.iform.no/pub/art.php?id=310 Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 ok las oss gjøre det enkelt, på grunn av det samfunnet vi lever i og produkter som blir markedført etc.. så kan jeg spise det samme som deg og fortsatt få fullstendig forskjellig resultat Hvordan vet du det? MANGE har ett over gjennomsnittet bra kosthold og fysisk aktivitet, er forsatt litt feite Hvor har du det fra? Hva er "litt feite"? Det begynte med at en person følte at folk og staten mobbet røykerne Hva går denne "mobbingen" ut på? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Tihi, mye morsomt her. på grunn av det samfunnet vi lever i og produkter som blir markedført etc.. så kan jeg spise det samme som deg og fortsatt få fullstendig forskjellig resultat7773016[/snapback] Regner med at du tenker at vi skal være omtrent like aktive hver dag også, ellers blir dette håpløst. Da vil du få ganske store problemer med å forklare hvordan samfunnet og markedsføringen påvirker hvordan jeg reagerer på mat annerledes enn deg; klarer du det så har du lagt grunnlaget for et nytt fagfelt. Med mindre man har en spesiell sykdom vil kroppen din og min reagere ganske likt på de samme matvarene. Kroppstype (endo-, meso- eller ectomorf) har litt å si, ellers er det ganske likt for alle. Det er kun gener, forbrenning, stoffskifte etc som har noe og si der. 7773016[/snapback] Har du noe som viser til at to mennesker som ellers ser ganske like ut i kroppen har veldig forskjellig stoffskifte(, da selvsagt med unntak av hvis den ene av dem har sultet kroppen sin over i spare-modus)? Lenke til kommentar
Hoon Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 vi lever i ett samfunn hvor junkfood etc er veldig vanlig, to personer kan spise den samme junkfooden men hvis forbrenningen til den ene er høyere enn den andre vil han med lav forbrenning måtte trene mer for og bli kvitt samme mengden fett eller bli litt større enn han med høy forbrenning Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Kan du ikke snart lenke til noen forskningsartikler på dette med "høy" og "lav" forbrenning? Lenke til kommentar
Canute Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Hm, jeg vet ikke hvorfor men jeg er tynn. Jeg trener ikke og jeg spiser ikke sunt. Sitter sikkert rolig i nærmere 12 timer daglig. Jeg har alltid trodd jeg hadde "høy" forbrenning, men hvis det ikke er det som gjør at jeg er tynn hva pokkor er det da? Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Hm, jeg vet ikke hvorfor men jeg er tynn. Jeg trener ikke og jeg spiser ikke sunt. Sitter sikkert rolig i nærmere 12 timer daglig. Jeg har alltid trodd jeg hadde "høy" forbrenning, men hvis det ikke er det som gjør at jeg er tynn hva pokkor er det da? 7773862[/snapback] Det er nok forbrenningen din som gjør det. Hva annet skulle det være? Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 1) 98 prosent av befolkningen har bare en varians i forbrenningen på 5 prosent. Det å skylde på at man har lav forbrenning er ikke et alternativ for det STORE flertallet av nordmenn. 2) Det å kritisere røykere for deres uvaner som fører til dårligere helse og kortere liv er helt husrent, hvorfor skal man ikke kunne kritisere feite mennesker som spiser for mye og dermed oppnår det samme? 3) Det å gå ned i vekt er såre enkelt: Man spiser mindre kcal enn man forbrenner. Dette oppnår man på ingen måte sunt ved å sulte seg ned på 1000kcal om dagen, men ved å justere ned kostholdet samtidig som man begynner å gå, sykle, jogge, svømme, bryte, bokse, spille tennis, gå i fjellet.. Lenke til kommentar
dnthalhuk Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Hm, jeg vet ikke hvorfor men jeg er tynn. Jeg trener ikke og jeg spiser ikke sunt. Sitter sikkert rolig i nærmere 12 timer daglig. Jeg har alltid trodd jeg hadde "høy" forbrenning, men hvis det ikke er det som gjør at jeg er tynn hva pokkor er det da? 7773862[/snapback] Selvom du spiser usunt, spiser du kanskje forholdvis lite. Kjenner en som er forholdvis tynn samtidig som han tilbringer en del tid foran PCen og spiser forholdsvis usunt. La merke til når vi var på lan sammen at selvom han spiste usunt, var det lengere tid mellom grandiosen og den gikk saktere ned enn f.eks hos meg. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Hm, jeg vet ikke hvorfor men jeg er tynn. Jeg trener ikke og jeg spiser ikke sunt. Sitter sikkert rolig i nærmere 12 timer daglig. Jeg har alltid trodd jeg hadde "høy" forbrenning, men hvis det ikke er det som gjør at jeg er tynn hva pokkor er det da? 7773862[/snapback] Du får antakeligvis i deg omtrent den samme mengden kalorier som du forbrenner i løpet av en dag gjennom kosten. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 1) 98 prosent av befolkningen har bare en varians i forbrenningen på 5 prosent. Det å skylde på at man har lav forbrenning er ikke et alternativ for det STORE flertallet av nordmenn. 7774166[/snapback] Blir skeptisk når jeg ser slike tall. Jeg kjenner folk som kaster i seg mengder med mat fordi de ikke klarer å gå opp i vekt. Jeg tror disse menneskene har høyere forbrenning enn meg for å si det sånn. Det du sier trenger ikke egentlig å bety så mye heller. En person med "lav" forbrenning vil jo bli feit hvis han spiser lik mengde mat som en med høy forbrenning. Men på et tidspunkt vil jo dette balansere seg da man forbrenner mer fett jo flere fett celler man får. Ergo vil han til slutt oppnå lik forbrenning som personen med høy forbrenning, bare han med lav forbrenning vil bli mye feitere. Så derfor tviler jeg litt på relevansen til de fakta-opplysningene du kommer med, som du forresten kunne dokumentert, eller ihvertfall skrevet hvor du fikk de fra Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Du tviler på relevansen...? Så det er ikke relevant at det O-store flertallet av mennesker i norge IKKE kan skylde på genetikk, men på sin egen latskap, udugelighet og tiltaksløshet? riktig.. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) Du tviler på relevansen...? Så det er ikke relevant at det O-store flertallet av mennesker i norge IKKE kan skylde på genetikk, men på sin egen latskap, udugelighet og tiltaksløshet? riktig.. 7775632[/snapback] Såfremt de bare har funnet ut hvor mye et menneske forbrenner og ikke hvor mye de forbrenner i forhold til hva de veier, så er det ganske irrelevant, ja. De fleste feite folk stabiliserer seg jo mer eller mindre en plass. De blir jo ikke bare feitere og feitere. Så jeg tror at de individuelle forskjellene m.t.p. forbrenning er mye høyere enn det som går frem av den påståtte undersøkelsen. Når det er sagt så mener jeg uansett at så godt som alle kan bli slanke hvis de spiser og trener riktig. De må bare gjøre ting mye riktigere enn visse andre for å komme like langt. Endret 22. januar 2007 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Så kan man også skylde på helsemessige årsaker. Skader, psykisk syk (som tidligere påpekt, mobbing overvektige kan gjøre de psykisk syk slik at de spiser mer). Selvfølgelig finnes det nok av overvektige som er det grunnet dårskap og holdninger. Men så finnes det nok av overvektige som er det av andre grunner. Når folk som er overvektige er det grunnet genetikk, grunnet skader, grunnet sykdom. Skal de da mobbes for det? Å informere overvektige er helt på sin plass. Akkurat slik røykere blir det. Men det er en vesentlig forskjell på å informere og det å mobbe, som her foreslås. Selv om jeg ikke akkurat kan se at røykere bli mobbet, det vil i så fall bety at alle som drikker også blir mobbet om den retorikken skulle stemme. Og om 2% kan skylde på en merkelig form for forbrenning så er nok de å finne blant den overvektige delen av befolkningen. Noe som gjør at for den gruppen er prosentsatsen høyere. Fedmen er et samfunnsmessig problem og den største årsaken er mangel på aktivitet. Lite som tyder på at vi kommer til å bli enda mer aktive i fremtiden, folk kjører jo til butikken selv om det bare er fem minutts gåtur unna. Kunne kanskje vært en ide at andre enn forsvaret setter krav til fysikken til sine ansatte. Arbeidsgivere tjener jo på å ha ikke røykende med god kondisjon i jobbene sine, da det gir lavere fravær og mer aktive ansatte. Er en grunn til at man har morgentrening i Japan på arbeidsplasser Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Du tviler på relevansen...? Så det er ikke relevant at det O-store flertallet av mennesker i norge IKKE kan skylde på genetikk, men på sin egen latskap, udugelighet og tiltaksløshet? riktig.. 7775632[/snapback] Er det noe bedre å mobbe folk for svake mentale egenskaper? "Haha... du er dum! Haha... du har svak karakter!" Ens mentale egenskaper er også et resultat av bl.a ens fysiske hjerne, og dermed også ens genetikk. Mobbing er useriøst og tåpelig, kan ikke forsvares og hjelper ingen. Men man bør roe litt ned hva man kaller mobbing. Nå kan jo hvem som helst bli beskyldt for mobbing bare man uttaler seg negativt om en ting. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Du tviler på relevansen...? Så det er ikke relevant at det O-store flertallet av mennesker i norge IKKE kan skylde på genetikk, men på sin egen latskap, udugelighet og tiltaksløshet? 7775632[/snapback] QFT. Hvis VG, Dagbladet og alle jævla dameblader hadde gjort jobben sin, hadde den norske befolkning visst at det er fysisk aktivitet som bestemmer hvordan kroppen ser ut. De hadde også fått med seg at den positive effekten av fysisk aktivitet på generell helse er vesentlig. (Fagfolk hevder at det ikke trengs mer forskning innen dette området.) Å unnskylde fedme med lav forbrenning er lavmål. ("Selvfølgelig er det lav forbrenning som gjør deg feit! Gjør noe med det!") Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Jeg kjenner folk som kaster i seg mengder med mat fordi de ikke klarer å gå opp i vekt. Kaster de virkelig i seg store mengder mat, eller er det noe de tror selv eller som de har fått andre til å tro? Kanskje blir de fort mett, og føler at de spiser mye selv om de ikke gjør det? Men jeg venter fortsatt på svar om hva slags mobbing det er snakk om. Hvem vil mobbe overvektige mennesker her, og på hvilken måte? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Og so what? La dem spise hvis de selv har lyst. Ikke deres sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg