Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Leser argumenter om at fete blir såret.

 

Røykere blir og såret. Det er nemmelig ikke sosialt akseptert å røyke lengere og dermed er det mange røykere som mister selvrespekt og selvtillit. Er det ikke betenkelig at folk som begynner å røyke i ustgangspunktet har liten selvtillit?

 

Røykere mobbes med støtte fra staten. I min verden klarer jeg ikke skille fete mennesker og røykere. De har samme utgangspunkt alle sammen, og begge blir såret.

7722710[/snapback]

 

mine 5 cent;

jeg greier ikke å se den mobbingen du viser til. I beste tilfelle så kan jeg se på det som opplysende informasjon om å starte å røyke er det samme som å skade seg selv.

 

Så over til røykere og selvtillit. Jeg har alltid lurt på hvorfor de i det hele tatt begynte å røyke, for i teorien er det deres egen feil at de noen gang ble avhengig, med mindre noen holdt en pistol mot hodet deres.

(ja, jeg vet at en kan forklare dette med gruppepress osv, men det hele munner da ut i selvforskyldt valg)

 

så over til de overvektige. Det er meget mulig at noen av disse har seg selv å¨takke, men ikke alle.

Så vidt jeg minnes har du valpefett (noen ungdommer har det en stund), bullemi, andre pyskiske lidelser, gener osv.

 

Så jeg undres; i din verden, hvordan skiller dem fra hverandre, slik at du tilslutt ikke mobber en som ikke er selvforskyldt for sin situasjon, til en motsetning fra en røyker.

 

 

Per vet ikke hvem Pål er, og kunne ikke gitt mindre faen. Det er millioner av ting der ute vi gjør som påvirker andre. Når jeg legger på meg 5 kg, så er det siste jeg tenker på at jeg skal hindre noen andre i en sykehuskø.

 

Man bestemmer selv. Dessuten er ikke fedme et så alvorlig problem som det fremstilles her. Herregud, det blir jo oppsvulmet minst 1000 ganger.

7746792[/snapback]

 

er det virkelig ikke så stort problem? Så WHO tar helt feil når de sammenlikner dette med epedemi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tar feil hvis du tror usunn mat kun er "skadelig" for overvektige mennesker. Usunn mat er likså skadelig for andre også.

 

Godt poeng. Det spiller fint liten rolle om noen er tykke eller fete når de dør ved 40-50 års alderen av et hjerteattack fordi innsiden av kroppen er dekket med plakk fra høyt kolestrol og fettinntak. Det er fullt mulig å være både tynn på utsiden og fet på innsiden. Mange mennesker er samtidig faktisk store på utsiden og tynne på innsiden, særlig blandt folk som er kraftig bygd og har lett for både å bygge muskler og legge på seg.

 

Hva som er sunt og normalt for ett menneske og hva som er sunt og normalt for et annet kan være to forskjellige ting. Person A kan veie 60 kilo og dø av hjerteattack som 40 åring mens Person B som veier dobbelt så mye kan dø av naturlige årsaker som eldre.

Lenke til kommentar

Jeg er også enig med Harald Stanghelle i at det er den som føler seg mobbet som har definisasjonen på hva han / hun føler seg mobbet av.

 

At ( noen ) ikke ser eller føler det slik at andre kan føle seg mobbet gjør jo ikke problemet enklere.

 

Men det tragikomiske med det hele er at enkelte som ser på seg som liberale, som vil bestemme det meste selv og mener staten ( politikere ) styrer og forvalter for mye, kan være den første til og kritisere sin landsmann for mangler og feil og mener seg selv som innehaver til livets facit.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Du tar feil hvis du tror usunn mat kun er "skadelig" for overvektige mennesker. Usunn mat er likså skadelig for andre også.

 

Jeg mener  heller vi skal fokusere på å bli sunne alle sammen. Sett ned prisene på sunn mat. Sett fokus på fordelene ved å være sunne, fremfor å være syltynne. Slankepress fører bare med seg problemer som spiseforstyrrelser og skyldfølelse.

7745650[/snapback]

 

Jeg mener på ingen måte at fet mat kun er skadelig for fete mennesker, det jeg mener er at når noen spiser fet mat, skader de kun seg selv og ikke de rundt seg.

7747259[/snapback]

 

Ok, da mistolket jeg innlegget ditt: 'Men dette vil også ramme de som ikke har vektproblemer, og likevel liker chips, brus og godteri osv. Skal de tas bort fra hyllene og gjøres dyrere osv, vil nok mange protestere, siden i motsetning til røyk, så er det ikke slik at alle som nyter usunn mat nødvendigvis er usunn, feit eller fører til ekstrakostnader for samfunnet.'

 

Her tolket jeg det som om du var i mot at prisene skulle settes opp, fordi det ville gå ut over tynne mennesker som ønsket å kjøpe brus og godteri.

Lenke til kommentar

Det burde også taes med i en eventuell poll om det er ok å mobbe stygge mennesker ev. tilbakestående mennesker. Eller for den saks skyld syke mennesker generelt, rett og slett fordi dem er så svake og blir syke..

 

Min favoritt i denne genren blir i så måte kreftpasienter og psykisk syke.. :hmm:

Lenke til kommentar
Snakker ikke om en poll om å mobbe Battone

 

Snakker om en poll for å se om vi bør kjøre en hardere linje, en mykere linje eller beholde dagens linje for å bekjempe fedme :)

7752428[/snapback]

 

du snakker om å mobbe fete personer uansett hva årsaken bak er. Hvor er logikken?

Røykere tok et valg, det er der i mot ikke sannheten med alle som sliter med fedme, så hvorfor fortsetter du linjen da?

Er du så veldig interessert i å få noen andre å hakke på?

Lenke til kommentar

Trur du virkelig at staten vil ha en reell kamp mot fedme og røyking.. NOPE..

De hadde forbudt røyking og fjernet forbudet mot diverse naturlige alternative søtningstoffer, som f.eks. stevia, om dette var ønskelig..

 

Det dem vil når man kommer til sakens kjerne er å beholde inntjeningen på disse menneskene.

 

Og om du ikke ønsker å mobbe fete mennesker så burde du ikke gå så hardt ut å si du ønsker det da.. Les overskrift for tråden, samt 1. innlegg.. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg tar opp et ubehagelig tema for de fleste.

Men stort sett alle er enige i at dette er blitt et samfunnsproblem. Og det betyr også at man skal diskutere løsninger.

En poll kunne si mye om hva folk mener om emnet, da man er helt anonym og ikke en gang trenger svare....

 

Jeg er opptatt av samfunnsrelaterte problemer og dessverre er fedme blitt samfunnsproblem nr 1 i den vestlige verden. Overrasket at mange vil legge dette under en stol og prate om noe annet...

 

Kanskje man rører med noe ubehagelig hos seg selv når man leser denne tråden?

Lenke til kommentar
Trur du virkelig at staten vil ha en reell kamp mot fedme og røyking.. NOPE..

De hadde forbudt røyking og fjernet forbudet mot diverse naturlige alternative søtningstoffer, som f.eks. stevia, om dette var ønskelig..

 

Det dem vil når man kommer til sakens kjerne er å beholde inntjeningen på disse menneskene.

 

Og om du ikke ønsker å mobbe fete mennesker så burde du ikke gå så hardt ut å si du ønsker det da.. Les overskrift for tråden, samt 1. innlegg..  :roll:

7752552[/snapback]

 

1. Ja jeg tror staten vil ha en reell kamp mot røyling og fedme.

 

2. En overskrift skaper interesse, noen absolutt denne gjorde

 

3. Å gå ut hardt skaper en god diskusjonstråd...

Lenke til kommentar
Jeg vet jeg tar opp et ubehagelig tema for de fleste.

Men stort sett alle er enige i at dette er blitt et samfunnsproblem. Og det betyr også at man skal diskutere løsninger.

En poll kunne si mye om hva folk mener om emnet, da man er helt anonym og ikke en gang trenger svare....

 

Jeg er opptatt av samfunnsrelaterte problemer og dessverre er fedme blitt samfunnsproblem nr 1 i den vestlige verden. Overrasket at mange vil legge dette under en stol og prate om noe annet...

 

Kanskje man rører med noe ubehagelig hos seg selv når man leser denne tråden?

7752558[/snapback]

 

for min del er det ikke noe ubehangelig emne, men problemet slik jeg tolker deg er at du drar alle under en kam, og det er ikke riktig fremgangsmåte.

Slik jeg ser det er røykere en sak, der de også skader andre, mens fedme skader samfunnet økonomisk, og ikke med ekstra dødsfall som følge av at en er fet. dermed er det jo en annen sak.

 

Dermed blir det jo vanskelig å sidestille røykere og fete, fordi det er to forskjellige saker, det eneste felles er at det er et generelt problem.

 

 

 

battone; mente du noe av det du skrev mot meg?

Lenke til kommentar

Hmm, er egentlig ganske ærlig selv her, men når du snakker slikt svart/hvitt så høres det mer ut som uvitenhet og lite kjennskap til slike problemer. Fedme er ikke årsak til problemene i mange tilfeller, i de aller fleste tilfellene er fedme en konsekvens..

 

En konsekvens som skaper videre problemerm men allikevel en konsekvens. Skal man da behandle konsekvensen eller årsaken.

Mange som lider av fedme, da mener jeg sykelig fedme, har andre lidelser, det være seg alt fra psykisk til fysisk.

Så i realiteten er forslaget ditt om mer mobbing av fete mennesker like ille som å mobbe psykisk og fysisk syke mennesker..

Hva med å snakke til en slik person en gang, hør hans/hennes livshistorie?!

 

En annen sak som vi heller kan diskutere er problemet med ungdom som er fete fordi foreldre aldri har satt grenser eller lært ungene sine om kosthold. De som virkelig bør mobbes er foreldrene og ikke i mange tilfeller den uskyldige..

 

************************

 

battone; mente du noe av det du skrev mot meg?

Er litt usikker, jeg skrev mot oivind_dahle ikke mot deg Christian86, men om du presiserer..

Endret av Battone
Lenke til kommentar
En poll kunne sikkert vært greit det, menda kan jo folk bare slenge ut meninger i hytt og vær uten å begrunne disse.

7752674[/snapback]

Det er jo det mange gjør i de fleste tråder, poll eller ei. :)

 

Jeg synes det blir feil å bruke "egentlig mobbing" som et virkemiddel mot fedme, men jeg støtter gjerne kampanjer mot fett som går like hardt ut som de vi har mot røyking. Kapp opp hovedpulsårer der det nesten ikke er plass til blod fordi de er så feite. Dra frem negative ting ved fett, sukker, overvekt og inaktivitet. Men i stedet for å få folk til å skamme seg fordi man ikke trener, mener jeg man bør prøve å gi alle folk dårlig samvittighet:

 

-fordi de spiser usunt, ikke fordi de er fete

-fordi de er utrente og i dårlig form, ikke fordi de er fete

-fordi de gambler med helsen, ikke for di de er fete

osv. Å gå etter ballen (usunn livsstil), og ikke stakkarene som ser ut som en ball, med andre ord.

 

På dene måten setter man fokus på problemet, og ikke de som har problemet. Alle vet jo at problembarn bare blir verre hvis de får oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Ok, da mistolket jeg innlegget ditt: 'Men dette vil også ramme de som ikke har vektproblemer, og likevel liker chips, brus og godteri osv. Skal de tas bort fra hyllene og gjøres dyrere osv, vil nok mange protestere, siden i motsetning til røyk, så er det ikke slik at alle som nyter usunn mat nødvendigvis er usunn, feit eller fører til ekstrakostnader for samfunnet.'

 

Her tolket jeg det som om du var i mot at prisene skulle settes opp, fordi det ville gå ut over tynne mennesker som ønsket å kjøpe brus og godteri.

7752304[/snapback]

 

Ja, jeg mente det, for man kan spise usunn mat en sjelden gang, uten at det skader deg noe nevneverdig. Det vil ramme de som koser seg med sånn mat innimellom. Men selvfølgelig, vi bør jo kunne være villige til å ofre oss litt for allmenn helse da...

Lenke til kommentar
blir det ingen poll dotten?

7752166[/snapback]

 

Nå bor jeg ikke på forumet da, så tålmodighet er en dyd :) Nettopp kommet hjem så skal se på det i morgen etter jobb, vi skal selvfølgelig alltids klare å ordne noe.

 

*på med kappen og tøflene og frem med moppen, tøffelhelten drar avgårde for å bekjempe stråmenn og troll i det stummende, men allikevel ikke så tyste(noe som gjør det ekstra merkelig), mørket*

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...