Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Så registrerer jeg attpåtil at diskusjonen har sunket på et så lavt nivå at man stigmatiserer en gruppe og sier de er dumme. Gjenomsnittlig så legger en mann på seg 0,5 kg i året etter fylte 30 år (eller var det 25?).

7744545[/snapback]

 

Det var da snakk om *sykelig* fete da... Fra min side...

Og da *kun* på grunn av et usunnt kosthold.

7744585[/snapback]

 

Så er ikke kostholdet hovedproblemet med overvektige, det er mangel på aktivitet. Som tidligere påpekt. Så skal man ha politiske virkemidler så er det mer riktig å satse på noe som stimulerer mer fysisk aktivitet. Som eksempelvis å ha mer enn fattige to timer gym på skolen.

 

Mobbingen er for ordens skyld også indirekte årsak til endel av de sykelig overvektige tilfellene. Man blir syk av den og utvikler BED. Det finnes også andre medisinske grunner til at folk blir overvektige. Dette har med gener å gjøre.

 

Virus kan gjøre oss fete

Genetisk fedme

 

Les å lær. Men kanskje man skal utvikle en sensor som oppdager de som ikke er syke eller har genfeil og så kan man mobbe dem? Eller kanskje man skal oppføre seg som folk og informere og gi støtte på sivilisert vis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss holde oss til fakta:

 

- Fedme er et økende samfunnsproblem

- Fedme er langt mer utbredt i vestlige samfunn

 

Så kan man spekulere i grunner

 

- Vi beveger oss mindre

- Vi spiser mer

- Osv

 

Dog er årsakene til fedme helt uintressante. Sannheten er at det er vært spekulert og studert i disse årsakene i en årrekke. Vi har også sett at opplysningskampanjer og endring av holdninger ikke fungerer.

Grunnen til at de metoder vi har prøvd ikke fungerer er jo at fedme fortsatt er et økende problem.

 

Alle som deltar i denne diskusjonen MÅ være enige om at fedme medfører kun negative sider for den det gjelder, samt samfunnet ellers.

 

Poenget er å gjøre noe med problemet nå. Og noen ganger er veien til helbredelse et rent helvete. Ja jeg vet det er ekkelt å få sannheten servert mitt i trynet. Men om vi diller og daller med å skjule sannheten kan vi heller ikke gjøre noe med problemet....

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Det er jo ingen som sier at fedme ikke er et problem (såvidt jeg har sett her). Det er virkemidlene for å gjøre noe med problemet vi er uenige i.

 

Du fremmer forslag om et virkemiddel som vil gi den konsekvensen at folk vil bli syke og mer overvektig og som vil gi andre samfunnsmessige problemer. Som påpekt.

 

Tiltak for å bedre dette?

 

Gi fedmeoperasjon til de med genetisk fedme (slik som i dag).

Samfunnsmessige tiltak som gir økt fysisk aktivitet (mer gym på skolen, mer fokus på turer og kultur for mer fysisk aktivitet (som i gamle dager)), momsfritak på treningssentre, informasjonskampanjer i media og fokus på godt kosthold i skolen (a la hva Jamie Oliver gjør i Storbritannia).

 

Og støtte til de som slanker seg. Akkurat som røykerne vet så hjelper det ikke med spydighet for å få en til å slutte å røyke. Man trenger støtte for å slutte å røyke og man trenger støtte til å gjennomføre en slankekur.

Lenke til kommentar

Oyvind: Hvorfor skal du gå aktivt inn på hver enkelt person, når dette strengt tatt ikke er et problem for deg? Eller plager det deg så veldig, at du bare er helt nødt?

 

Vel, da har jeg en idè til deg!

 

Du kan ta ped (om du ikke har fra før) og bli gymlærer av den revolusjonære typen! For som nevnt tidligere er mengden gym i det norske skoleverket helt usannsynlig dårlig! 1-2-3 timer i uka, bare slengt inn mellom noen tilfeldige timer er blir for tragisk..

 

Derfor mener jeg at om du er så "pushy" på dette området, så kan du gjøre en endring der det faktisk er mest effektivt, nemlig hos barn og unge! Om du i disse stadiene klarer å gjøre en forskjell og i tillegg klarer å motivere til videre trening og sunn livsstil, DA vil du klare å gjøre en forskjell, som jo påvirker emnet vi her diskuterer.

 

Men derimot å henge ut tjukke og usunne mennesker som mindre intelligente vil jeg se på som helt forferdelig dårlig og kan kanskje t.o.m gjøre problemet verre!

Endret av Keltern
Lenke til kommentar

Siden jeg er en del av samfunnet og dette er et samfunnsproblem angår dette meg like mye som det angår dere. Jeg ønsker et samfunn hvor MINE penger ikke går med til å dekke utgiftene på et stadig større problem. Og når man i 2010 snakker om 38% av barna er overvektige er det skremmende tall.

 

Vi ser jo at man ikke klarer å gjøre noe med enkeltindividet, ergo må vi se på det som en gruppe. Samme problemet var det med røykerne. Dette ble tatt som en gruppe. Kort oppsummert fikk vi en røykelov, som ble slik at man skulle begrense mulighetene til røykerne, man skulle fjerne røyk fra hyllene, reklame var allerede forbudt og man innførte enda høyere avgifter.

 

Hvorfor er det utenkelig å gjøre det samme med matvarer som ikke egner seg?

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i at tiltak mot usunn/fet mat i samme stil som det vi har med tobakk kan være en god ide.

 

Det vil i tillegg forhåpentligvis gjøre at matvareprodusentene tenker litt annerledes, fordi om de klarer å omgå avgiftene vil de lettere klare å omsette varene sine.

 

Men dette vil også ramme de som ikke har vektproblemer, og likevel liker chips, brus og godteri osv. Skal de tas bort fra hyllene og gjøres dyrere osv, vil nok mange protestere, siden i motsetning til røyk, så er det ikke slik at alle som nyter usunn mat nødvendigvis er usunn, feit eller fører til ekstrakostnader for samfunnet. Derimot vil enhver som røyker i et lokale der det finnes andre, påføre de røyk uten at de kan gjøre noe med det samt påføre seg selv mer "helseskader" enn en som spiser usunn mat.

Lenke til kommentar

Tja -- det siste jeg nevner i denne tråden, blir:

 

Mennesker er åpenbart ikke i stand til å ta vare på seg selv, og trenger restriksjoner for ikke å:

Drikke seg i hjel.

Kjøre seg i hjel.

Slanke seg i hjel.

Spise seg i hjel.

Sitte til de dør.

Røyke seg selv og andre til døde.

Arbeide seg fordervet.

 

Ikke alle, men noen. Noen få. Noen få på hver av metodene... Og noen på to eller tre av de overnevnte.

Metodisk, og uten tanke på konsekvensene av sin livsstil.

 

Framtidige problemer:

Trene seg i hjel.

Drikke seg i hjel... på drikkevann.

Lenke til kommentar
,17/01-2007 : 20:52]Jeg må si meg enig i at tiltak mot usunn/fet mat i samme stil som det vi har med tobakk kan være en god ide.

 

Det vil i tillegg forhåpentligvis gjøre at matvareprodusentene tenker litt annerledes, fordi om de klarer å omgå avgiftene vil de lettere klare å omsette varene sine.

 

Men dette vil også ramme de som ikke har vektproblemer, og likevel liker chips, brus og godteri osv. Skal de tas bort fra hyllene og gjøres dyrere osv, vil nok mange protestere, siden i motsetning til røyk, så er det ikke slik at alle som nyter usunn mat nødvendigvis er usunn, feit eller fører til ekstrakostnader for samfunnet. Derimot vil enhver som røyker i et lokale der det finnes andre, påføre de røyk uten at de kan gjøre noe med det samt påføre seg selv mer "helseskader" enn en som spiser usunn mat.

7745159[/snapback]

 

Du tar feil hvis du tror usunn mat kun er "skadelig" for overvektige mennesker. Usunn mat er likså skadelig for andre også.

 

Jeg mener heller vi skal fokusere på å bli sunne alle sammen. Sett ned prisene på sunn mat. Sett fokus på fordelene ved å være sunne, fremfor å være syltynne. Slankepress fører bare med seg problemer som spiseforstyrrelser og skyldfølelse.

Lenke til kommentar

Jeg skal selvfølgelig innrømme at overvektige barn ikke er bra, og når tallene kommer så langt som 38% har det jo gått så alt for langt over streken..

 

Men jeg mener at om man skal få til noe på dette området, så hjelper det ikke å gå å kjefte på dem det gjelder, ei heller kalle dem mindre intelligente!

 

For å kunne gjøre noe her, må man komme høyt opp i systemet, for jeg tviler meget sterkt på at det kommer til å skje noe med de som er vordende eller de som vi har sittende som politikere nå! Denne bransjen har for mye innvirkning på samfunnet og er en såpass stor del av økonomien til at de kan bli satt restriksjoner på.. I alle fall virker det slik!

 

Slik som sukker-industrien også har en stor innflytelse på verdensøkonomien.. For sukker brukes jo i og på alt! :dontgetit: DET eksempelet man kan komme med, er jo stevia, som ikke har de skadelige virkningene som sukker har, det er et kraftigere stoff enn sukker, og man blir ikke like avhengig av det som sukker heller(?). Dette stoffet har blitt prøvd innført, men stanset grunnet sukkerindustriens "forskning" som sier at stoffet førertil kreft og andre sykdommer..

 

Men om man kommer langt opp i systemet, uten å bli korrupt, da kanskje man har en sjanse.. For jeg tror det skal godt gjøres å få igang kampanjer som faktisk påvirker de som spiser for mye på diverse fastfood/junkfood steder, slik det er nå.

Endret av Keltern
Lenke til kommentar

Hvordan i all verden er feite et samfunnsproblem? Fordi de er langt unna dagens ideal? Et ideal som for jenter er ekstrem tynnhet eller for gutter å være muskuløs? Kroppsfiksering er ikke en oppgave staten skal ta seg av.

 

Personene må selv slanke seg, om de SELV vil. Diskriminering mot feite er derimot forkastelig.

Lenke til kommentar
Hvordan i all verden er feite et samfunnsproblem? Fordi de er langt unna dagens ideal? Et ideal som for jenter er ekstrem tynnhet eller for gutter å være muskuløs? Kroppsfiksering er ikke en oppgave staten skal ta seg av.

 

Personene må selv slanke seg, om de SELV vil. Diskriminering mot feite er derimot forkastelig.

7746132[/snapback]

 

Det er vel ikke vansklig å skjønne at mere sykdommer og dårligere helse er et samfunnsproblem?

 

AtW

Lenke til kommentar

Tykkhet kan føre til dårlig helse og sykdom. Det er helt greit. Men de fleste tykke lever helt greit.

 

Uansett, hvordan er det et samfunnsproblem igjen? Er ikke det deres eget valg å gjøre det de selv vil? Info om at det kan være farlig er greit, men de skal ikke diskrimineres. Dette kan godt ende i samme vei som røykere som diskrimineres konstant hele tiden. Fedme er ikke et samfunnsproblem, men et personlig problem (dersom personen føler det slik).

Lenke til kommentar
Tykkhet kan føre til dårlig helse og sykdom. Det er helt greit. Men de fleste tykke lever helt greit.

 

Uansett, hvordan er det et samfunnsproblem igjen? Er ikke det deres eget valg å gjøre det de selv vil? Info om at det kan være farlig er greit, men de skal ikke diskrimineres. Dette kan godt ende i samme vei som røykere som diskrimineres konstant hele tiden. Fedme er ikke et samfunnsproblem, men et personlig problem (dersom personen føler det slik).

7746236[/snapback]

 

Mener du det ikke er et problem for samfunnet om befolkningen har dårligere helse?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan da?

 

Dessuten handler det om enkeltpersoner, det er ikke slik at alle er feite.

7746273[/snapback]

 

Folk lever kortere,folk har det værre, det belaster helesstemet mer. Folk er oftere syke, noe som både er kjipt og lite produktivt. Samfunnet er summen av alle enkeltpersonene. Samfunnet blir tjukkere, folk blir i snitt tjukkere enn før.

 

AtW

Lenke til kommentar
Siden jeg er en del av samfunnet og dette er et samfunnsproblem angår dette meg like mye som det angår dere. Jeg ønsker et samfunn hvor MINE penger ikke går med til å dekke utgiftene på et stadig større problem. Og når man i 2010 snakker om 38% av barna er overvektige er det skremmende tall.

 

Med de enorme mengdene staten tar inn på momsen (langt mer der enn skatt) så betaler de nok for seg rent økonomisk ^^

 

Vi ser jo at man ikke klarer å gjøre noe med enkeltindividet, ergo må vi se på det som en gruppe.

 

Ikke? Jeg har nå opplevd flere enkeltindivider som har slanket seg etter individuell behandling.

 

  Kort oppsummert fikk vi en røykelov, som ble slik at man skulle begrense mulighetene til røykerne,

 

Røykeloven ble ikke innført fordi man skulle ramme røykere. Den ble innført av hensyn til arbeidsmiljø. Egentlig en overflødig lov i den sammenheng, da røyking på arbeidsplass helt klart er ulovlig ihht arbeidsmiljøloven. Men det var ikke nok med en arbeidsmiljølov til å få slutt på røyken på arbeidsplass så man trengte ytterligere lovverk.

 

Det er ikke helsefarlig å være overvektig på jobb for de rundt. Dog finnes det nok av jobber hvor man får sparken om fysikken ikke er som den skal. Blant annet i mitt eget yrke (forsvaret).

 

 

Hvorfor er det utenkelig å gjøre det samme med matvarer som ikke egner seg?

7745035[/snapback]

 

Alle spiser matvarer, kun røykere røyker. En vesentlig forskjell. Matvarer inneholder ikke giftstoff som nikotin heller, for den saks skyld. Og matvarer er sunt og nødvendig, såfremt det er i riktige mengder. Røyk er aldri sunt. Også en vesentlig forskjell.

 

Skal vi også konkludere med at de som drikker blir mobbet? Tenke seg, de får ikke ha reklame, det er uttallige kampanjer, den beste alkoholen blir gjemt vekk på polet, man får ikke lov til å drikke på jobb, man får ikke kjøpe alkohol etter 20.00. Man får ikke engang lov å drikke på valgdagen, selv om politikerne kan drikke og gå inn i Stortinget og stemme. Stakkars vi som drikker, vi blir mobbet og man er ute etter å ta oss. Jeg, som liker min pils, føler meg virkelig mobbet. :mrgreen:

(Ja ironi på slutten)

 

Armenminau: Ville vel vært litt kjipt å havne i sykehuskø fordi folk eter seg syke og røyker på seg kreft og du derfor må vente (med det ubehaget og risikoen det medfører)?

Lenke til kommentar
Siden jeg er en del av samfunnet og dette er et samfunnsproblem angår dette meg like mye som det angår dere. Jeg ønsker et samfunn hvor MINE penger ikke går med til å dekke utgiftene på et stadig større problem. Og når man i 2010 snakker om 38% av barna er overvektige er det skremmende tall.

 

Med de enorme mengdene staten tar inn på momsen (langt mer der enn skatt) så betaler de nok for seg rent økonomisk ^^

 

 

Akkurat det med MINE PENGER,er jeg enig i ikke er spesielt relevant, men vi har jo ikke evig med ressurser, ressureser for å dekke problemene av overvekt går på bekostning av andre ting. Men dette gjelder jo alle ting som koster samfunnet penger.

 

AtW

Lenke til kommentar

De største problemene er jo at folk blir syke. Befolkningen generelt blir sykere. Med en velferdsmodell og et felles helsevesen så rammer man indirekte andre om man velger å leve farlig (spise seg feit, røyke, råkjøre osv). Man belaster de felles godene.

 

Det er ikke kjekt å sitte i sykehuskø når man er uforskyldt syk fordi de som har selvpåførte skader/sykdommer fyller opp køen.

 

Det handler om å dra lasset sammen. Ikke bare sørge for at egens helse blir bedre men også at man ikke skaper ringvirkninger som rammer andre.

Lenke til kommentar
Merkelig få som bet på denne...men uansett hvor dårlig agnet er... er det nok fisk biter noen på  :!:

7730422[/snapback]

Jeg var stort sett uenig i flere deler av innlegget ditt, men valgte det villeste for å basere min argumentasjon videre på :)

7731000[/snapback]

Den er alltid morsom å kaste inn i en røykedebatt... spriter opp stemninga litt... :roll:

 

Er vel litt som Øvind her... liker å kaste inn en brannfakkel fra tid til annen.

Jeg nekter å tro at folk har slike holdninger...

Slike holdninger kan i beste fall forsvares litt dersom en er psykiatri-pasient... noe som forklarer den butikk hendelsen også...dersom det er sant, noe jeg ikke tror det er...

 

Siden jeg er en del av samfunnet og dette er et samfunnsproblem angår dette meg like mye som det angår dere. Jeg ønsker et samfunn hvor MINE penger ikke går med til å dekke utgiftene på et stadig større problem. Og når man i 2010 snakker om 38% av barna er overvektige er det skremmende tall.

 

Vi ser jo at man ikke klarer å gjøre noe med enkeltindividet, ergo må vi se på det som en gruppe. Samme problemet var det med røykerne. Dette ble tatt som en gruppe. Kort oppsummert fikk vi en røykelov, som ble slik at man skulle begrense mulighetene til røykerne, man skulle fjerne røyk fra hyllene, reklame var allerede forbudt og man innførte enda høyere avgifter.

 

Hvorfor er det utenkelig å gjøre det samme med matvarer som ikke egner seg?

7745035[/snapback]

 

Helt enig...

 

Faktisk...hvorfor ikke dra det så langt som at røykere, alkoholikere, narkomane, arbeidsnarkomane, folk i utsatte yrker, bilførere, syklister, fallskjermhoppere, skateboardere, snowboardere, jegere, motorsyklister, trailersjåfører, butikkansatte (ran-risiko), husmødre (fleste ulykker skjer i hjemmet), topp-idrettsutøvere, politikere og eldre ikke får tilgang til legehjelp/sykehus... De representerer tross alt brorparten av alt helsebehovet vårt i landet... de har selv valgt noe som direkte skadet dem eller gjorde dem syke... La dem kjøpe paracet på Rema og holde seg for seg selv...

De er jo et samfunnsproblem må vite...

 

En samfunnsendring må til... Norge er tross alt et av landene i verden som har flest byråkrater og kontorpersonale... stillesittende yrker... og når da folk spiser som før, så er det ikke rart en går opp i vekt.

Jeg har selv måttet halvert matinntaket fordi jeg skiftet jobb til fra en meget fysisk jobb til kontor...

Og det er jo veldig populært å plassere ungene foran playstationen for å få de til å holde fred... Landet er tuftet på lite aktivitet.

 

Jeg er forøvrig faktisk enig i noe Øyvind her kommer med...

Legg usunn mat (godteri især) på en plass som aktivt må oppsøkes i butikken (eget rom helt bakerst bak melken eller noe) slik at en ikke trenger å fristes mens en står i kø til kassa.

Sett ned moms og avgifter på riktige matvarer (motsatt fra dagens situasjon).

Sett opp moms og avgifter på snop, grandis og brus..gjerne 50-70% moms for meg.

 

Men hadde du slengt med leppa på butikken til meg, så hadde du nok vært trygg...idiotoppførsel er heldigvis lett å sette verbalt på plass... og det er ikke fordi jeg er redd katta di, for den er lett å få avlivet om den brukes som no trussel...

Ei heller fordi du er så godt trent som du sier selv...

Men rett og slett fordi det gjør godt å tenke på at det er de som er så bortkomne at de gjør slik som må leve med å være dummere enn folk flest, ikke jeg...

 

Ikke at jeg tror du hadde kommet bort da jeg ikke er så veldig overvektig av meg... knapt over bmi'en pr. i dag... (etter at jeg begynte i kontor)

 

Men som tidligere nevnt, jeg tror nok det bare er en brannfakkel for å starte en diskusjon...ikke noe mer, intet mindre... :yes:

Lenke til kommentar
Hvordan da?

 

Dessuten handler det om enkeltpersoner, det er ikke slik at alle er feite.

7746273[/snapback]

 

Folk lever kortere,folk har det værre, det belaster helesstemet mer. Folk er oftere syke, noe som både er kjipt og lite produktivt. Samfunnet er summen av alle enkeltpersonene. Samfunnet blir tjukkere, folk blir i snitt tjukkere enn før.

 

AtW

7746290[/snapback]

Belaster helsesystemet my ass...

Røykere, feite og andre som lever usunt sparer staten millioner i pensjonsutbetalinger ved å korte ned på livene sine...

Og når de dør tidlig tar de heller ikke opp dyre sykehjemsplasser...

Det er jo de som ofrer seg så friske kan belaste samfunnet med sin tilstedeværelse til de er 120 år gamle...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...