Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At ingen grep inn... Vi gjorde et forsøk, men ble oversett. Likegyldighet er like utbredt som fedme desverre. :(  Derfor brevet til skolemyndighetene.

 

Hva er det du skriver? "Fedme er en uting som aldri bør bli akseptert-- og som folket, gjennom regjering og storting burde gjort noe med". Ikke akseptere fedme. Vi MÅ nok akseptere fedme. Enkelte av de fete er ikke blitt fete på grunn av usunt kosthold, det ligge medisinske årsaker bak. Vi må godta fedme, men gjøre noe i de tilfellene det er muligheter for det.

 

Riktig -- så la oss gi dem navnet på årsaken til at de ikke er har normal forbrenning.

Feit høres stygt ut, og er ofte assosiert med fråtseri og andre "dødssynder"...

Hva med... "Matintollerante"..?

 

Angående aksept av tortur og selvmord: Hvorfor skal vi akseptere dette..?

Hvorfor grep ingen inn og reddet Jan Werner Danielsen fra "depresjon" og fedme..?

 

"Det er svært få feite som er like lykkelige, like friske og like oppegående som mennesker med normal vekt".

 

Det mener du.- Jeg svarer for meg selv: Hvor lykkelige de er i forhold til meg kan jeg ikke svare på. Lykke måles ikke bare i kilo. Friske, vel, vet ikke helt hva du mener. Jeg har ingen dokumentasjon på at fete mennesker er sykere enn meg. Det finnes medisinsk fete mennesker som har en langt sunnere livstil enn meg. Mer oppegående enn de? Nei, langt i fra. Det er da ikke hjernen deres det er noe galt med. Etter enkeltes bedømning er det kroppen.

 

Fedme som kommer av fråtseri og mangel på mosjon fører ikke bare til degenering av vitale funksjoner -- men også dårligere kår for mentale atributter.

Mennesker som spiser sunt, og fisk og skalldyr er i følge utallige undersøkelser mer oppegående enn mennesker som ikke spiser sunt.

Sykehusene og alle undersøkelser på fedme viser at fedme fører til sykdom, lidelse og død.

I større grad enn hos de levende friske...

Lenke til kommentar

atw:

 

Det er en sammenheng mellom lav utdanning og røyking, og det er en sammenheng mellom lav utdanning og fedme, da er det jo gjerne en korreleasjon mellom fedme og røking også.

 

Hvorfor det?

Jeg tror ikke det er noen sammenheng mellom røyking og fedme :) Derimot tror jeg det er motsatt, da røyk demper behovet for søtsaker :)

 

 

 

Kanskje utenom de som har partenere oppgående nok til å se på andre ting enn utseende da?

 

Det finnes sikkert, men er vel heller unntaket som bekrefter regelen :)

Lenke til kommentar
atw:

 

Det er en sammenheng mellom lav utdanning og røyking, og det er en sammenheng mellom lav utdanning og fedme, da er det jo gjerne en korreleasjon mellom fedme og røking også.

 

Hvorfor det?

Jeg tror ikke det er noen sammenheng mellom røyking og fedme :) Derimot tror jeg det er motsatt, da røyk demper behovet for søtsaker :)

 

 

 

Kanskje utenom de som har partenere oppgående nok til å se på andre ting enn utseende da?

 

Det finnes sikkert, men er vel heller unntaket som bekrefter regelen :)

7743514[/snapback]

 

Problemet med korreleasjon er at det ikke sier noe om årsak-virkning, men en korrelasjon kan det være selv om det ene ikke er årsaken til det andre eller motsatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kosthold er helt klart det viktigste i forhold til fedme. Mins 70% av vekten styres av kostholdet. Dessverre er det en illusjon at man blir så mye slankere av å trene, når det er kostholdet som stort sett styrer vekta

 

Javel? Forklar så hvorfor kalorinntaket er stabilt og fettinntaket er gått betydelig ned. Det eneste som har forandret seg i negativ retning er at vi sitter så altfor mye stille og spiser for mye sukker. Superenkle karbohydrater som gjør oss sultne og gjør at vi spiser mer enn vi burde i forhold til aktivitetsnivået.

 

Løsningen er på lang sikt derfor ikke å spise mindre. Men å bevege oss mer.

 

Klart høyere forbrenning hjelper, men mer eller mindre normal trening fører ikke til så fantastisk mye høyere forbrenning. Trening er definitivt bra for kroppen, men det er enklere(?) og mer effektivt å spise mindre om vekttap er målet.

 

Det er ikke bare høyere forbrenning det fører til. Det fører også til høyere stoffskifte, større muskelgrupper og overdoser hjernen med endorfiner, testosteron og andre gode kjemikalier og hormoner som hjelper oss til å kontrollere appetitten, gjør oss lykkeligere, minker behov for antidepressiva osv.

 

Sunne friske mennesker handler stort sett sundt og passer på eget kosthold. Fete mennesker handler stort sett usundt...

 

Regner med at dette først og fremst er personlig observasjon? Visste du at de fleste som er overvektige spiser for mye sunn mat?

 

For slanke mennesker betyr det svært lite om prisen på vaniljesaus stiger med 400%. Derimot rammer det de som drikker dette som vann.

 

Nei, det rammer først og fremst fattige.

 

Helt uskyldige mennesker?

 

Impliserer du at det burde være kriminellt å være overvektig?

 

Mobbing i form av å hindre tilgangen er en effektiv løsning som fungerte med tanke på andre problemgrupper

 

Ja, for det er jo ingen som bruker narkotika i norge, er det vel?

 

Fedme spores direkte til mennekser med liten inntakt, lav utdannelse, og de som er mindre pene....

 

Det med mindre pene har jeg aldri hørt om. Fedme, akkurat som rasisme og andre samfunnsproblemer, er en såkalt ond sirkel. Hvorvidt folk blir fattige fordi de er fete eller fete fordi de er fattige er irrelevant. For de aller fleste fete er det bakomliggende fysiske årsaker for deres fedme.

 

Tviler på at tjukkassene bruker så mye på alkohol

 

Går du rundt og mobber folk i rullestol for deres handikapp også? Hvorfor synes du det er ok å mobbe fete mennesker? Synes du tykke mennesker er svake og avskylige? Hvorfor fortjener denne gruppen syke mennesker ditt vrede istedet for din sympati?

 

Svært nysjerrig på hvorfor du er så passiv-aggressiv i forhold til alle som er overvektige.

Lenke til kommentar
Kosthold er helt klart det viktigste i forhold til fedme. Mins 70% av vekten styres av kostholdet. Dessverre er det en illusjon at man blir så mye slankere av å trene, når det er kostholdet som stort sett styrer vekta

 

Javel? Forklar så hvorfor kalorinntaket er stabilt og fettinntaket er gått betydelig ned. Det eneste som har forandret seg i negativ retning er at vi sitter så altfor mye stille og spiser for mye sukker. Superenkle karbohydrater som gjør oss sultne og gjør at vi spiser mer enn vi burde i forhold til aktivitetsnivået.

 

Løsningen er på lang sikt derfor ikke å spise mindre. Men å bevege oss mer.

 

Forklar at kaloriinntaket er det samme, og snittvekten har gått opp? (har ikke kalorinntaket godt opp forresten?). Mindre aktivitet fører jo til høyere vekt om alt annet holdes likt, det er jo alle enige om. Men det sier jo ikke noe om effekten kontra å spise mindre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Forklar at kaloriinntaket er det samme, og snittvekten har gått opp? (har ikke kalorinntaket godt opp forresten?). Mindre aktivitet fører jo til høyere vekt om alt annet holdes likt, det er jo alle enige om. Men det sier jo ikke noe om effekten kontra å spise mindre

 

Vi spiser ikke mer. Vi beveger oss mindre. Folk går opp i vekt fordi inntaket er større enn uttaket. Man går opp i vekt fordi man ikke forbrenner alt man spiser. Overflødige kalorier omdannes til fett. Så blir man større, hovedsakelig i fettmasse men også muskelmasse, og til slutt stabiliserer man seg på en høyere vekt enn det som ville være naturlig og ideellt.

Lenke til kommentar
Forklar at kaloriinntaket er det samme, og snittvekten har gått opp? (har ikke kalorinntaket godt opp forresten?). Mindre aktivitet fører jo til høyere vekt om alt annet holdes likt, det er jo alle enige om. Men det sier jo ikke noe om effekten kontra å spise mindre

 

Vi spiser ikke mer. Vi beveger oss mindre. Folk går opp i vekt fordi inntaket er større enn uttaket. Man går opp i vekt fordi man ikke forbrenner alt man spiser. Overflødige kalorier omdannes til fett. Så blir man større, hovedsakelig i fettmasse men også muskelmasse, og til slutt stabiliserer man seg på en høyere vekt enn det som ville være naturlig og ideellt.

7743675[/snapback]

 

Ja, det er jo eksakt det jeg sier, at mindre spising er mer effektivt betr jo ikke at det trening ikke fungerer i det hele tatt, det er jo åpenbart at man går opp i vekt om man ikke trener, om alt annet holdes likt. Det betr ikke at å spise mindre ikke hadde vært mer effektivt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mindre spising er ikke nødvendigvis så effektivt fordi det bremser stoffskifte og forbrenning og gjør folk sultne. Når folk er sultne gjør og spiser de mye feil. De får også mindre energi.

 

Det funker altså bare for de som overspiser veldig mye, altså de færreste, eller for folk som hater seg selv og er villige til å selvpine for å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Mindre spising er ikke nødvendigvis så effektivt fordi det bremser stoffskifte og forbrenning og gjør folk sultne. Når folk er sultne gjør og spiser de mye feil. De får også mindre energi.

 

Det funker altså bare for de som overspiser veldig mye, altså de færreste, eller for folk som hater seg selv og er villige til å selvpine for å gå ned i vekt.

7743727[/snapback]

 

Gjennomsnittsinntaket i norge er langt over det vi trenger for å fungere bra. Å spise mindre er en vane, ikke selvpining. Om det er enkelt å opprettholde et lavt inntakt kan vel såklart diskuteres.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjennomsnittsinntaket i norge er langt over det vi trenger for å fungere bra

 

WHO retningslinjer gjelder ikke for nordmenn. Vi er større i høyden, benbygningen og muskelmasse. Dessuten er det jævlig kaldt og rungete i terrenget her.

7743783[/snapback]

 

Det er vel me som tyder på at selv WHOs retningslinjer er et overestimat. Feks finnes det øyer i japan med et inntak langt under den anbefalte mengden, og de har en oppsiktsvekkende lang levealder.

 

AtW

Lenke til kommentar
Her er jeg usikker på hva du mener. FOr det er ingen sammenheng mellom røyking og fedme .)

 

Derimot er det en sammenheng mellom de lavere økonomiske lag og røyking:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V...SEKS_ID=1152212

 

Men igjen har dette noe med MENGDEN tobakk som benyttes. Men jeg sier ikke at jeg er for røyking heller, men jeg trives godt med en sigarett når jeg drikker øl. Og det er faktisk ikke så ofte :)

 

 

Fedme derimot linkes direkte mot taperne i samfunnet :)

7743239[/snapback]

Det jeg mener er ikke at det nødvendigvis er en direkte link mellom røyking og fedme (annet enn at de påstås at man blir tynnere av å røyke). Det jeg mente var at røyking kommer på lista i sammenheng med utdannelse, dvs. grupper med lavere utdanning røyker mer enn grupper som har høyere utdanning. I tillegg er det mer røyking blant lavere sosiale lag, som du selv linker til. For å bruke dine egne ord kan røyking dermed "linkes direkte mot taperne i samfunnet".

Lenke til kommentar

Takk oivind_dahle! Du har virkelig inspirert meg.

 

Neste gang jeg ser en overvektig skal jeg slå han helseløs mens jeg skriker til han hvor feit og ynkelig han er. Da lærer han nok.

 

Ja, når jeg tenker meg om skal jeg begynne å gjøre dette mot kreftsyke også! Det er jo også en livsstilssykdom.

Lenke til kommentar

Diskusjonen er helt surrealistisk.

 

Røykere opplever ikke en promille av den mobbingen og det samfunnspresset feite gjør. Som tidligere påpekt.

 

Samfunnspresset og mobbineng som overvektige blir utsatt for gjør både tynne og feite syke og det skaper en sykdom som gjør at man spiser seg feit. Sier sitt.

 

Så registrerer jeg attpåtil at diskusjonen har sunket på et så lavt nivå at man stigmatiserer en gruppe og sier de er dumme. Gjenomsnittlig så legger en mann på seg 0,5 kg i året etter fylte 30 år (eller var det 25?). Da kan vi jo konkludere med at intelligensen synker derfra og ut, om det er slik det skal være. For ikke å påpeke at mobbere ofte er usikre på seg selv og selv har jeg sett undersøkelse som viser at mobbere er lavt utdannede i tillegg. Og kriminelle. Og vil bli dårligere mødre faktisk. Skal de da alle sammen (røykere, overvektige og mobbere) danne sin egen klubb for lavere intelligente? (håper folk tar ironien/sarkasmen her) Vi kan jo holde på å argumentere slik. Eller vi kan heve debatten til et mer saklig og egnet nivå. For slik stigmatisering fører intet godt med seg.

 

Mobbere blir utsatt for mer mobbing og større samfunnspress en røykerne noen gang vil oppleve. Det er kanskje en ide å innse det. Som presisert tidligere her.

 

Hvorfor folk til stadig forsvarer et onde med ett annet er bare merkelig.

 

Men du får ta en tellefon til Valla, du får sikker henne med på laget ;) Lykke til med å øke tilfellene av BED, Bullimi og andre spiseforstyrrelser ytterligere. Som om ikke helsevesenet er sprengt nok.

Lenke til kommentar
Ja, når jeg tenker meg om skal jeg begynne å gjøre dette mot kreftsyke også! Det er jo også en livsstilssykdom.

7744478[/snapback]

Nå tror jeg det er noe jeg ikke har fått med meg. Kan du forklare hvordan jeg skal leve for å være helt sikker på å ikke få kreft?

7744500[/snapback]

 

Du kan sikkert ikke være 100 prosent sikker på ikke å få kreft, men det samme gjelder noen få overvektige med ekstremt lav forbrenning. Du kan vel ikke si noe på at om du har gode treningsvaner og kosthold + at du ikke røyker f.eks, så er sjansen mye mindre for å få kreft enn om du hadde gjort det motsatt.

 

Det vil alltid være noen få mennesker som ikke kan noe for livsstilssykdommene sine. Men pytt pytt. Gleder meg til å få banket inn i hjernen til de kreftsyke hvor jævlige de er.

Endret av Husam
Lenke til kommentar
Så registrerer jeg attpåtil at diskusjonen har sunket på et så lavt nivå at man stigmatiserer en gruppe og sier de er dumme. Gjenomsnittlig så legger en mann på seg 0,5 kg i året etter fylte 30 år (eller var det 25?).

7744545[/snapback]

 

Det var da snakk om *sykelig* fete da... Fra min side...

Og da *kun* på grunn av et usunnt kosthold.

 

Jeg tviler ikke på at Erna Solberg er ved sine fulle fem -- hun ser frisk og rask ut når jeg ser henne.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Takk oivind_dahle! Du har virkelig inspirert meg.

 

Neste gang jeg ser en overvektig skal jeg slå han helseløs mens jeg skriker til han hvor feit og ynkelig han er. Da lærer han nok.

 

Ja, når jeg tenker meg om skal jeg begynne å gjøre dette mot kreftsyke også! Det er jo også en livsstilssykdom.

7744478[/snapback]

 

Jeg sier tusen takk Oivind fordi noen tør være tøff nok til og utsette seg for "mobbing" fra "dakar niten", men i dette tilfellet ikke så niten, så tar "dusten" opp noe som er etter telling av poster viktig, og derfor ikke ta starteren, heller ta utspillet ... Spill nå for helvete videre uten og på død og liv drepe "narren" :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...