Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Man blir ikke fet av å mobbe andre, man kler bare av seg selv!

 

En liten overvektig gutt i 9-10-års alderen var med klassen sin på skoletur. De skulle ha en kosedag på Badeland. De hadde forhåndsbestilt lunsj . Jeg satt ved nabobordet hvor de fikk maten sin servert. De andre barnas kommentarer såret gutten dypt; "Du er da så tykk at du kan da ikke spise sånn mat. Jeg vil ikke bade i samme basseng som deg etterpå for da kommer flodbølgen. Syns du vannet er for varmt?"Nei svarer gutten". Det tror vi det er, det lukter kokt flesk her. Om noen av de to voksne som var med grep inn? Nei. :mad:

 

Skolen mottok noen dager senere et brev om hendelsen. Som jeg enda ikke har fått noen tilbakemelding på. Dette skjedde i begynnelsen av Desember. Barn kan være temmelig stygge mot hverandre, det vet vi jo. Men det gjør vel ikke saken bedre at voksne mennesker som er vitne til noe slikt lar det passere?

7740421[/snapback]

 

Rart at ingen voksne mennesker som var vitne til detta grep inn og slanket stakkars feite gutten, ja...

 

Er fedme foreldreansvar eller samfunnsansvar..?

 

Fedme er svært skadlig, og fører til mobbing.

Alle som skiller seg ut på negativ måte er utsatt for mobbing.

I alle skoler med normale barn vil det finnes mobbere;

det er tross alt krig i verden fordi ingen blir enige om hvem sin pappa som er sterkest. Eller fordi mange parter mener de selv har mest rett, eller mener at han andre slo først.

 

De feite er som verdens fattige; det er et problem, lokalt -- heller enn globalt -- og ingen gjør noe med det.

Mennesker dør, og ingen gjør noe med det.

 

Hvorfor bryr alle seg om mobbing i hverdagen, men ingen aksepterer at det er noe galt med systemet når vi tillater at norges befolkning blir feite og verden fattigere..?

 

Barn er som voksne: De mobber dem som skiller seg ut. Voksne klager over land og statsministere og terrorister, fordi disse gjør ting de ikke liker.

Barn mobber dem som skiller seg ut.

 

Fedme er en uting som aldri bør bli akseptert -- og som folket, gjennom regjeringen og stortinget, burde gjort noe med.

 

Det er svært få feite som er like lykkelig, like friske og like oppegående som mennesker med normal vekt.

 

Hva skjer med hunde-eiere som feiter opp dyrene til de ikke klarer å gå selv..?

Kalles de hundeeiere med hunder som er utsatt for mobbing -- eller dyreplagere..?

 

Hva skjer med barneeiere som overfôrer barna sine..?

Blir barna tauet inn av dyrevernet og avlivet..? Ikke..?

Hvem løser problemet da..? Ingen..?

Hvorfor ikke..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nordmenn har for god råd, hvis vi ikke øker prisen med 200-300% på feite matvarer kjøper folk fortsatt dette...

 

La de feite svi for sitt frotseri

 

:fun:

7741291[/snapback]

 

Nå må du ikke blande deg selv med alle andre da :)

7741362[/snapback]

 

La momsen for mat være +5% for hver 1% fett..!

+50% moms for svineribbe og pinnekjøtt..!

Dobbel pris for smør..!

 

Da ville kanskje samfunnet tape mindre penger på fedme -- siden de feite betaler for sykdommen og sin død..?

Lenke til kommentar
La momsen for mat være +5% for hver 1% fett..!

+50% moms for svineribbe og pinnekjøtt..!

Dobbel pris for smør..!

 

Da ville kanskje samfunnet tape mindre penger på fedme -- siden de feite betaler for sykdommen og sin død..?

7741373[/snapback]

 

menneskekroppen lever fremdeles i steinalderen og er lite tilpasset dagens samfunn med all den stillesittingen som er per idag. enten må kroppen fysiologi endres (noe som ikke kommer til å skje) eller så bør hele det vestilige samfunn endre på deler av strukturen sin.

Lenke til kommentar
La momsen for mat være +5% for hver 1% fett..!

+50% moms for svineribbe og pinnekjøtt..!

Dobbel pris for smør..!

 

Da ville kanskje samfunnet tape mindre penger på fedme -- siden de feite betaler for sykdommen og sin død..?

7741373[/snapback]

Hva med også legge på en avgift på, la oss si, 20% på TV'er PC'er Spillkonsoller etc. Disse er i like stor grad med på å skape fedme i samfunnet.

Lenke til kommentar
La momsen for mat være +5% for hver 1% fett..!

+50% moms for svineribbe og pinnekjøtt..!

Dobbel pris for smør..!

 

Da ville kanskje samfunnet tape mindre penger på fedme -- siden de feite betaler for sykdommen og sin død..?

7741373[/snapback]

Hva med også legge på en avgift på, la oss si, 20% på TV'er PC'er Spillkonsoller etc. Disse er i like stor grad med på å skape fedme i samfunnet.

7741472[/snapback]

 

Så jeg som er aktiv (6-9 treningsøkter i uka) skal betale mer for å slappe av ved PC'en en ettermiddag fordi andre sitter der hele tiden?

Endret av Atanatar
Lenke til kommentar
La momsen for mat være +5% for hver 1% fett..!

+50% moms for svineribbe og pinnekjøtt..!

Dobbel pris for smør..!

 

Da ville kanskje samfunnet tape mindre penger på fedme -- siden de feite betaler for sykdommen og sin død..?

7741373[/snapback]

Hva med også legge på en avgift på, la oss si, 20% på TV'er PC'er Spillkonsoller etc. Disse er i like stor grad med på å skape fedme i samfunnet.

7741472[/snapback]

 

Trening har vel en god del mindre effekt på fedme enn kosthold (men det har såklart andre postive følger). Dessuten tviler jeg på en engangsavgfit på TV-innkjøp vil stoppe folk fra å kjøpe det. PCer er nyttige for samfunnet.

 

Når det skal sies er det jo mildt sagt en underlig ide å skatte bare fett, de fleste(?) er vel enige i at om det er noe som har for stor del av kosten, så er det karbohydrater.

 

AtW

Lenke til kommentar

Trening har vel en god del mindre effekt på fedme enn kosthold

 

Nja, si ikke det. Trening er ofte mer effektivt enn kostholdsendringer. Kroppen legger seg lett til visse vaner. Trening øker produksjonen av viktige hormoner og kjemikalier, øker muskelstørrelse som i tur forbrenner proporsjonalt mer kalorier, særlig i problemområdene... således er trening svært effektivt mot fedme. Ofte mer effektivt enn kosthold. De fleste tykke mennesker har et såkalt tilnærmet normalt kosthold.

Lenke til kommentar
Kosthold er helt klart det viktigste i forhold til fedme. Mins 70% av vekten styres av kostholdet. Dessverre er det en illusjon at man blir så mye slankere av å trene, når det er kostholdet som stort sett styrer vekta :)

 

jeg tror ikke det viktigste er å jage ut folk til å trene eller kun å endre kostholet. Så lenge folk får økt fysisk aktivitet7bevegelse (feks gå tur eller lignende) vil dette øke forbrenningen. økt forbrenning sørger for at en går ned i vekt.

 

det er typisk norsk å ville legge avgofter eller bruke lovverket mot folk en ikke liker. Det må noe helt annet til enn det.

Lenke til kommentar
Trening har vel en god del mindre effekt på fedme enn kosthold.

 

Så lenge en får økt bevegelse øker forbrenningen og det skal mer til før en legger på seg. Det er jo egentlig ganske enkelt regnestykke....

7741678[/snapback]

 

Klart høyere forbrenning hjelper, men mer eller mindre normal trening fører ikke til så fantastisk mye høyere forbrenning. Trening er definitivt bra for kroppen, men det er enklere(?) og mer effektivt å spise mindre om vekttap er målet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sunne friske mennesker handler stort sett sundt og passer på eget kosthold. Fete mennesker handler stort sett usundt...

 

For slanke mennesker betyr det svært lite om prisen på vaniljesaus stiger med 400%. Derimot rammer det de som drikker dette som vann.

 

Når supertjukkasser går ned mange kilo vil de merke mer energi og dermed kanskje de da er villige til å trene litt. Men at de trener vil være en positiv effekt av at vi har tvangsslanket de.

Lenke til kommentar

Det mest effektive er jo en kombinasjon!

 

Trening OG kosthold.. :)

 

Noen vil kanskje kalle meg en lubben/tjukk person, kanskje ikke "så" mye ut fra utseende, for når jeg forteller vekta mi til folk, tror de ikke på meg! :!:

 

Mye er bein og muskler, men så ligger de litt under huden som jeg selvsagt helst skulle vært kvitt.. men kun for min egen del, selvtillit og selvbilde har jo litt og si.. :)

 

Oyvind: Har du bytta mening angående det å mobbe tjukke folk forresten?

 

Det hørtes jo bare absurd ut at siden du følte informasjonskampanjer og skremsels"propaganda" rettet mot røykere var mobbing, skulle gå ut å gjøre livet surt for HELT uskyldige mennesker.. :ermm:

Endret av Keltern
Lenke til kommentar

Én ting er det som er mest effektivt, rent tallmessig. En annen ting er hva som er mest effektivt for den som faktisk skal gjennomføre endringa. Personlig syns jeg kun å spise sunn mat er mye vanskeligere enn å trene regelmessig og spise sunn mat samtidig. Dette varierer dog antageligvis mye fra individ til individ.

Lenke til kommentar
Keltern?

 

Helt uskyldige mennesker?

7742167[/snapback]

 

Var det noe med kallenavnet mitt?

 

Det jeg mente med helt uskyldige mennesker, var at de ikke hadde noe som helst med det du mente var mobbing av deg. Om det derimot er sykelig feite folk som står å sier deg rett opp i trynet, at røyking er forferdelig usunt for deg, da kan du derimot ta til motmæle(?), ikke sant?

 

Hvorfor mener du at du har rett til å rakke ned på folk som aldri har gjort noe vondt mot deg?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...