Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Hvilke kostnader?

7734665[/snapback]

Du kan jo prøve å betale sykehusregningen selv om du får lungekreft i et land som ikke har offentlig helsevesen til å ta kostnaden ved sykdom forårsaket av røyking.

 

Noen synes det er en ide, å la røykerne betale selv, sammen med andre som har selvpåførte lidelser. Men det er en annen diskusjon.

 

Geir :)

7734826[/snapback]

Så de tjener faktisk nok på tobakk for å dekke sykehusregningen? Jeg vil IKKE betale de avgiftene. Med alle skattene og avgiftene vil betaler hele tiden for ALT så hadde vi garantert spart penger ved å betale sykehusregningen selv, dersom avgiftene var uberlave som i mange andre land.

 

La oss røyke ifred om vi selv vil. Staten har ingenting med det å gjøre, og har heller ingen rett til å kreve inn penger for dette.

 

btw, sykehusargumentet brukes hele tiden. Det er det eneste jeg ser - sykehus. Ellers ser jeg f.eks. et veinettverk som tilsvarer alle andre land for 50 år siden.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det hele er noe livsstils-terror og de fleste burde skaffe seg ett speil først før de kritiserer andre, enten de røyker, spiser for mye eller Gud vet hva.

 

Hvor blir det av den liberale tankegang dette forum gjennomtrekkes av.

 

Her kritiserer de fleste Sosialdemokratiet fordi de vil ( Ta vare ) på oss fra vugge til grav.

 

Men allikevel har de fleste noe de skulle si om sine landsmenn enten det er røyking, overvekt eller andre feil og mangler.

 

Når det gjeldet hva man vil ( sine ) skattepenger går til er dette vel og bra, men man har da muligheter for å avgi sin stemme ved valg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Burde slutte og tyte om overvekt, og fokusere på å hjelpe de med ekstrem fedme. For meg finnes det ikke "overvekt", bare trivselsvekt. Hvis noen foretrekker og ikke være helt"normale" så burde de få lov til det uten fyrop fra andre.

Jeg har funnet min egen måte og opprettholde terrorbalansen: Jeg eter som et svin og trener som et svin :)

Lenke til kommentar
Sorry ass, mener det er bull**** at røykere bør respekteres fordi de har gjort et valg osv. Slike utsagn kommer fra folk som ikke klarer å slutte. Jeg tror at enhver røyker egentlig, innerst inne vil slutte. Ingen med en normal psyke ønsker å skade seg selv.

7735350[/snapback]

 

De som starter å røyke starter jo for å være kul, eller å passe inn i det "harde" miljøet de omgås, så det er vel en del som ikke vil slutte selv om de kan, fordi da er de ikke like kul o_O

Lenke til kommentar

For å dra tråden litt tilbake til topic:

 

Vi ser at fedme er et økende problem i samfunnet, og spesielt blandt barn og unge hvor disse rammes hardest. De negative sidene rundt fedme er så store at det ikke lenger er et personlig problem, men blir også nå et samfunnproblem.

 

Vi kan spekulere i årsaker rundt dette, men dette er i utgangspunktet ikke det diskusjonen går på.

 

Samtidig ser vi at de tiltak staten har gjort med opplysningskampanjer og holdningskampanjer rundt problemet ikke har klart å løse det, da problemet er ØKENDE.

 

Erfaringsmessig ser vi at opplysningskampanjene og holdningskampanjene mot en annen problemgruppe: røykerne har bidratt til at mange har sluttet. Videre ser vi at røykerne skal tas! De skal ut av det offentlig rom (kafer, pubber, restauranter, videre skal de ikke en gang røyke utenfor sykehus men gjerne 1 km unna) Holdningskampanjene bygger på at røykere er dumme, og skremselspropagandaen viser gjerne lunger som deles i to og helles tjære oppi. Dette grenser klart opp mot det flertallet i samfunnet kaller mobbing. Videre skal sigaretterene nå gjemmes, slik at de ikke er synlig i butikkene....

 

Jeg stiller med spørsmålet om dette virkemidlet også da kan brukes til å bekjempe fedme? Kan vi gå like hardt ut mot denne problemgruppen for å bekjempe problemet. Eller er overvektige en beskyttet gruppe som skal forstås og tas i med silkehansker?

 

Min mening er klar:

 

Start mobbekampanjen NÅ!

Lenke til kommentar

Tja -- Eller tvangs-slank eller tvangs-veie alle mennesker.

 

Vi har ikke lov til å drepe oss selv med pistol, hovedsakelig fordi vi påfører samfunnet ubotelig skade i det at samfunnet har gitt oss ti års skolegang...

 

Men å spise oss til døde -- det er helt lov.

 

Eller spise på oss hjerteopperasjoner som er så dyre at 150 mennesker i Afrika sulter i hjel fordi pengene som skulle gått dit blir brukt på å skaffe akkurat *oss* ett nytt hjerte fordi noen sodomiserte kroppen sin...

Lenke til kommentar

Overvektige beskyttet gruppe? Slå på MTV det. Å være overvektig er ikke det idealet dagens samfunn setter fokus på. Man skal være slank og fin. Og vise hud (såfremt man er slank). Overvektige er nå en av de minst beskyttede gruppene jeg vet om. Slankehysteriet slår mot deg bare man går inn på VG.no (som til og med promoterer slankeklubben sin som bare det.) Det er politisk ukorrekt å være feit i dagens samfunn og slankepresset har aldri, jeg gjentar, aldri vært større. Noe som igjen medfører at det aldri før har vært så mange som blir syk av det.

 

Røyking har i flere tiår vært akseptert. Det har vært promotert som hipt og kult, lenge før Clint Eastwood og hans cigar. Selv i dagens ungdomsmiljø anses det som kult og riktig, man blir ofte presset til å begynne.

 

Siden når har det vært akseptert å være feit? Siden når har man spist for harde livet for å bli anerkjent på skolen? Siden når har noen opplevd gruppepress om å legge på seg? Opplever man forkjempere for at folk skal spise seg fete? Nei. Opplever man leger som går ut og oppfordrer til å spise seg overvektig? Nei.

 

Når det gjelder røyking så er tilfellet motsatt. De har til og med forkjempere, bl.a. leger.

 

Skulle man behandlet feite på samme måte som røykere så ville de feite få en lettere hverdag med mindre press og mindre mobbing. Å være røyker i dag er rene barnematen i forhold til å være feit, når det kommer til mobbing, press og forventninger.

 

Sett fra øynene til en slank ikke-røyker (med unntak av en fest eller to) :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Kanskje litt mobbing hjelper de til å ta av seg noen kg? Om ingen sier noe vil de jo ikke bry seg.

 

-Satt litt på kanten seff

Endret av Slettet-xwByZdFZ
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at røykere blir syke av presset om å slutte. Merkelig nok er det tusenvis av nordmenn som blir syke av presset mot å bli overvektig. Beskyttet gruppe? Tror nok ikke det ;)

 

Og igjen er FRP ute med sine tulleforslag. Halvparten av FRP velgerne ville ikke engang taklet homokyss. Men det er en annen sak :)

Lenke til kommentar

Dotten:

 

Du sier at overvektige personer har et problem og er ikke akseptert, hvorfor i alle dager er det da et økende problem?

 

Hvis min sjef innfører nulltoleranse mot å komme for sent på jobben, så gjør ikke mine kollegaer det. Volvo innførte det i dag, og jeg tror ikke volvo sliter med at folk kommer for sent i fremtiden:)

Lenke til kommentar
Dotten:

 

Du sier at overvektige personer har et problem og er ikke akseptert, hvorfor i alle dager er det da et økende problem?

 

7737548[/snapback]

 

Det er da mange faktorer her. Endel av dem nevnt tidligere.

 

At overvektige generelt sett føler seg mobbet er jo ikke rart. Vi dyrker skjønnhetsidealet. Røykere er ikke utsatt for en promille av den hetsen, baksnakkingen og mobbingen som feite er. For ikke å snakke om samfunnspresset. I tillegg blir de diskriminert i langt større grad, selv om diskrimineringen ofte er faglig begrunnet (slank deg eller mist jobben din eksempelvis).

 

Dette er jo et stort problem fordi

a) vi er mindre aktive (TV, Playstation, PC, Internett osv)

b) Tidspress = Junkfood

c) Vi er rikere. Mer penger til mat. Og matkulturen vår er endret fra poteter og fisk til grandiosa, hamburger og feite biffer.

 

Det trengs langt mer viljestyrke i dag for å holde seg slank enn for 30 år siden, vil jeg hardnakket påstå.

 

Slankepresset i vårt samfunn er jo av leger ansett som et stort problem. Det er en grunn til at det også er rekordmange undervektige. Man er livredd for å få en kg eller to ekstra.

 

Overvektige trenger ikke mer mobbing. Det skal vanskelig gjøres å mobbe de mer enn det de blir i dag uansett.

Lenke til kommentar

Kjære dotten

 

I 2010 vil 38% av dagens unge være feite, og da snakker vi ikke om 2 kilo for mye. Om vi ikke gjør noe nå vil det kanskje bli enda værre.

 

Jeg er sikker på at en hard mobbekampanje hvor godisen i butikken flyttes til øverste rad på bakre hylle, hvor grandiosaen gjemmes og cola kun selges frem til 1500 gjør underverker. Dette med skyhøye avgifter og hard skremselspropaganda på tv vil fungere.

 

Det er mobbing av en gruppe som virkelig trenger å bli mobbet :)

Lenke til kommentar
Kanskje litt mobbing hjelper de til å ta av seg noen kg? Om ingen sier noe vil de jo ikke bry seg.

 

-Satt litt på kanten seff

7737467[/snapback]

Hvorfor skal de ta av noen kilo?

7737564[/snapback]

 

Nei -- hvorfor skal de tenke på seg selv og dem de er glad i, på sine barn, foreldre og samfunnet -- når de kan være overvektige og syke lenge... og dø tidlig..?

 

Selvfølgelig vil vi ikke at de farlig feite skal leve lenge og at familiene til disse skal ha sine kjære lengst mulig...

Lenke til kommentar
Kjære dotten

 

I 2010 vil 38% av dagens unge være feite, og da snakker vi ikke om 2 kilo for mye. Om vi ikke gjør noe nå vil det kanskje bli enda værre.

 

Noe som ikke endrer det faktum at overvektige mobbes mer enn nok som det er. At overvekten er et problem er helt klart, men nå vet nok alle at det var aldri røykerne som ble mobbet på skolen og det ikke er røykerne som blir sett ned på når det kommer til drømmeidealet vi blir presentert i media. Hvem er det som alltid ble utsatt for mobbingen i klassen? Var det gutten som var tøff nok til å røyke bak skolen, eller var det den lille tykke gutten?

 

Jeg er sikker på at en hard mobbekampanje hvor godisen i butikken flyttes til øverste rad på bakre hylle, hvor grandiosaen gjemmes og cola kun selges frem til 1500 gjør underverker. Dette med skyhøye avgifter og hard skremselspropaganda på tv vil fungere.

 

Det er mobbing av en gruppe som virkelig trenger å bli mobbet :)

7737687[/snapback]

 

Skremselspropaganda på tv er det mer enn nok av. Å skjule sigaretter, som består av gift, på lik linje med bl.a paracet ser jeg ikke problem med.

 

Folk må stimuleres til å lette på ræven. Foreldrene og skolene har et stort ansvar her. En ide kunne også være å fjerne moms på treningstilbud.

 

Jeg nekter å tro at du virkelig mener røykere blir utsatt for et større press i dagens samfunn enn feite. Mener du virkelig det?

 

http://www.forskning.no/Artikler/2002/mai/1020759791.3

http://www.nettavisen.no/innenriks/article866866.ece

http://home.online.no/~kneshei/anoreksi.htm

http://www.helsenytt.no/artikler/overspising.htm

 

- En av årsakene til denne spiseforstyrrelsen er det vanvittige slankemaset i samfunnet vårt, sier psykiater Finn Skårderud.

 

Slankepresset har faktisk skapt en ny sykdom (BED) som medfører mer overvekt.

 

Når presset er så stort at det oppstår sykdommer av det, så skal det vanskelig gjøres å mobbe dem enda mer ;)

 

Jeg har enda til gode å se noen bli så syk av røykekampanjene at de begynner å røyke enda mer. Eller at man tar selvmord fordi man ble konstant hetset fordi man røykte.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...