Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Marley: "Jeg påfører ingen noen skader jo."

 

Du påfører jo andre skader om du røyker i samme rom som de oppholder seg i. Men jeg føler liksom at noe mangler her? Er det noe jeg har gått glipp av?

 

Edit: glemte "ingen" ...

7733405[/snapback]

 

Jeg røyker ikke inne til vanlig, og kunne hvertfall ikke funnet på å gjøre det hvis personen som eide stedet ikke ville det.

7733474[/snapback]

 

Nei, men det er vel ganske så sikkert at letteste måten å unngå at andre skal bli påvirket av røykingen er å få røykingen bort, altså ut. Så da ser jeg ikke hvor mobbingen av røykerne inntreffer - annet enn om enkeltpersoner mobber røykere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fedme = selvforskyldt

 

Kom på en historie fra i sommer.

Var på Rema 1000 for å handle meg litt tunfisk og salat og fikk øye på en fet kjerring på rundt 25 år. Selfølgelig med en av disse alt for små toppene der magen og det om verre er henger og dingler utfor.

Anyways, hun koste seg skikkelig med en stor Snickers sjokolade.

Frekk som jeg er ser jeg på henne hele tiden mens hun tygger og slafser hele dritten i trynet. Våre blikk møtes og jeg rister på hodet.

Oioi.. Look on her face = priceless.

Hun synest sikkert så synd på seg selv etter at jeg så ned på henne at hun kjøpte seg en til.

7733189[/snapback]

 

Du er kul, ass! :ermm:

Lenke til kommentar
Er ikke fedme et frivillig valg?

For meg fremstår dette som rimelig valgfritt..

Om du hadde tatt deg tid til å lese tråden ville du ha sett at det flere ganger har blitt påpekt at , nei fedme er ikke entydig noe frivillig valg. Røyking derimot er nokl 100% frivillig, (Med unntak av evt. bizarre tilfeller hvor foreldre lærer barna sine å røyke i 5-års alderen.Det verste er at med passiv røyking så kan man faktisk begynne å snakke om slike ting)

 

Går ikke fedme utover de som ikke lider av problemet?

Jeg får et langt dårligere tilbud fra sykehuskøen da kostnadene rundt fedmerelaterte sykdommer snart går gjennom taket. Jeg må arbeide mer og hardere og straffes for dette i form av skatter avgifter fordi felleskapet ikke klarer å ta vare på seg selv. Videre må ting tilpasses fete mennesker, noe som betyr at totaltkostnadene deles på helheten...

Indirekte går det aller fleste av dine valg utover noen på en eller annen måte. Poenget er ikke å lete med lys og lykt etter disse. Man kan si at sykelig fedme belaster sykehussystemet men i så fall er det jo mye bedre enn røyking som i tillegg til å belaste sykehusene skader mennesker under selv forbruket.

 

Jeg akspeterer ikke dette, og stiller derfor spørsmålet rundt hva som skal gjøres for å bekjempe dette...

Kan jeg forstå det slik at du feks. mener at en person som drikker 1 kopp med smult skader de som står rundt seg når handlingen begås? Det må du virkelig utdype. :lol:

 

Vice: Jeg påfører ingen andre noen skader jo.

Dersom du ikke gjør dette så selvfølgelig all honnør til deg for dette. Jeg vet det finnes folk der ute som faktisk tar hensyn, bruker askebeger til søpla si, og faktisk retter seg etter lover og regler. Disse har jeg ingen problemer med og respekterer dem selvfølgelig fullt ut. Dessverre er inntrykket mitt at de som er hensynfulle er en forsvinnende liten mengde. Bare gå til en bussholdeplass og tell sneiper som ligger på bakken. Legg merke til hvor mange som etter at de er ferdige med å røyke, rett ved siden av andre mennesker selvsagt, kaster røyken rett på bakken. Disse må igjen andre folk plukke opp. :thumbdown:

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Overvekt er jo naturens måte å spare opp energi til magre tider! Tenk om det ble atomvinter plutselig, se hvem som overlever lengst ;)

 

Uansett, mobbing er en uting, uansett hvordan du vender på det. Jeg er ikke for mobbing av noen. Jeg ser heller ikke på det som mobbing at røykere går utenfor for å røyke. At noen røyker opp i trynet mitt er sammenlignbart med at noen nyser meg i ansiktet, eller bevisst er nær meg når de har en smittsom sykdom.

 

Uansett hvor feit man er, vil ikke dette smitte... Så hvorfor gidde bry seg om andres vekt? Helt seriøst, det er ikke ditt problem!

Lenke til kommentar

Når det kommer til problemstillingen og sammenligningne med røyking så detter jeg allerede av. Jeg opplever ikke at røykere blir mobbet og jeg opplever ikke myndighetene sin kampanje som mobbing. Å gi informasjon om konsekvensene ved røyking er ikke mobbing.

 

Det er ikke mobbing å si til en overvektig at han bør slanke seg og det er ikke mobbing å fortelle en røyker at han utsetter seg selv og de rundt for gift (nikotin er giftstoff). Å gi informasjon til de som er avhengig av nikotin (et av verdens mest avhengighetsskapende stoffer) om hvordan og hvor de kan få hjelp til å bli kvitt avhengigheten er medmenneskelig, det er ikke mobbing. Da kan man like greit si at narkomane blir mobbet og råkjørere blir mobbet. Leser man for ordens skyld aviser og følger med på tv er det langt mer slankepress enn det er press på å slutte å røyke.

 

Så sammenligningen din og din virkelighetsoppfatning stemmer så lite overns med min egen her at jeg har vanskeligheter med å sette meg inn i en problemstilling jeg finner oppkonstruert og ikke reell. :)

 

Uansett om mobbing av røyking hadde vært "sosialt akseptert" slik du påstår, så er ikke det noe som legitimiserer mobbing av overvektige. Et onde kan ikke brukes til å legitimisere ett annet. Om du mobber feite fordi du mener røykere blir mobbet så kan du ikke klage over at røykere mobbes i hvert fall. For da gjør man seg til en del av problemet, man løser ingenting. Det er som det kjente ordtaket; Det nytter ikke å knulle for å oppnå jomfrudom.

 

Syntes det nesten er mer relevant å spørre seg om endel røykere utsetter anti-røykere for mobbing. Men til det får jeg vel eventuelt starte en egen tråd ;)

 

Poenget mitt er at kosthold og fokus på dette har vært tilstede i alle mine leveår. Når jeg gikk på barneskolen for snart 30 år siden var det fokus allerede da på kosthold og trening. Vi ser altså at opplysningskampanjer rundt trening, helse og kosthold ikke har fungert. Og disse har vi hatt lengre enn opplysningskampanjene rundt røyking...

7722977[/snapback]

 

Nå er røyking gått kraftig ned da, mye takket være informasjonen. Når det gjelder fedme så er det nå slik at vi er mindre aktive og har tilgang til mer mat. Både grunnet teknologiske nyvinninger og det at vi jevnt over blir rikere. Alt dette er faktorer som gjør at folk blir overvektige. Når folk sitter og spiller WOW ti timer døgnet så selvfølgelig går det ut over kroppen annerledes enn for 30 år siden når man måtte bevege seg ut for å finne noe gøyt å gjøre på. For ikke å nevne tv'ens entre.

 

Poenget er at alle de nye faktorene gjør det mye enklere å bli feit i dag enn for 30 år siden. Akkurat som den manglende informasjonen gjorde det mye enklere å røyke for 30 år siden i forhold til i dag. Også en grunn til at langt færre røyker i dag.

 

(merk at dette er forklaringer på trendene, ikke unnskyldninger eller noe som gjør det akseptabelt).

Lenke til kommentar

Synes det er litt merkelige konklusjoner i første post. Skal vi mobbe de overvektige fordi enkelte av oss feilaktig mobber de som røyker? Jeg mener ikke det. Å kalle en spade for en spade betyr ikke at man skal begynne å mobbe de som er overvektige. Det er jo allerede akseptert som et økende samfunnsproblem. Vi må muligens begynne å se på tiltak som kan bedre situasjonen. Hva med å fjerne momsen på sunn mat og øke den på pommes frites o.l.? Det vil jo balansere ut litt av forskjellen med tanke på at mye usunn mat rett og slett er mye billigere enn tilsvarende sunn mat.

 

Når det gjelder opplysningskampanjer så har jeg veldig liten tro på de generellt sett. Rett og slett fordi det er utrolig mange eksempler på at de ikke har hatt noen effekt. I stor grad skyldes dette dårlig research og/eller kunnskaper fra de som er ansvarlige for kampanjene. Vi hadde faktisk litt om akkurat denne problemstillingen i siste forelesning med Karl Fredrik Tangen på Oslo Markedshøyskole.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Overvekt er jo naturens måte å spare opp energi til magre tider! Tenk om det ble atomvinter plutselig, se hvem som overlever lengst ;)

 

 

Jeg vet..! De som er raske nok til å drepe de feite, og sterke nok til å grille dem over bålet..!

 

Hvis mat forsvinner, forsvinner staten, uten staten og mat, forsvinner moral... uten moral, staten og mat, forsvinner alle grunner til ikke å gjøre noe "ulovlig" for å overleve, fram til man klarer å danne ett nytt og mer eller mindre fungerende samfunn...

 

Uansett; Hvis noen legger på seg -- så spiser de feil.

Legger du på deg 1 kg for hver 2 kg kjøtt du spiser, så kan du spise en annen type kjøtt -- eller la vær å spise kjøtt.

Få mennesker over 1 meter og 60 trenger så mye som 200 gram kjøtt til middag.

INGEN mennesker trenger Bernaise eller smør på potetene eller risen, hvis ikke de går ned i vekt av dietten.

Ingen trenger mat med fløte eller mye smør...

 

Poenget er -- folk legger bare på seg det kroppen ikke klarer å forbrenne, og kroppen forbrenner fett for den næringen kroppen ikke får i seg.

 

Å kunne spise indrefilet (17% fett -- ELLER MER) med fløtegratinerte poteter (17% fett eller mer..!) med Bernaise (50% fett eller mer) og soppstuing (20% fett eller mer..!) er ingen menneskerett...

 

Hovedgrunnen til fedme i dag er at folk spiser ting de ikke trenger -- og at de ikke spiser det de trenger.

 

Hvis du legger på deg av karbohydrater, spis mindre sukker og stivelse. Kutt ut poteter og ris.

 

Hvis du legger på deg av proteiner, spis mindre kylling, tunfisk og kalkun.

 

Hvis du legger på deg av fett -- spis mindre oksekjøtt, lam, smør, saus, dressing og fløteprodukter.

 

Seifilet eller tunfisk, eller kalkunfilet, renskåret svinekjøtt og stekt ris er helt kurrant for folk som ikke tåler noe fett.

Oksekjøtt med kun soppstuing er helt kurrant for folk som ikke tåler karbohydrater.

Stekt ris med sopp og grønnsaker er helt perfekt for mennesker som ikke tåler proteiner.

 

Stekt ris med sopp og seifilet er perfekt for mennesker som ikke trenger mye av noe...

 

Et annet problem er at mennesker i vekst spiser, og trenger mer mat, enn voksne.

Mange 16-20-åringer spiser "som de pleide" etter de har sluttet å vokse, og etter at de har lagt opp ungdoms-idretten sin.

 

Neste sak er at resturanter gir samme porsjoner til mennesker på 1.55 meter som til de på 2.15.

Alle porsjoner servert på de fleste resturanter er perfekt for personen på 2 meter og over -- men er alt for mye for dem på 1.80, 1.70, 1.60 eller lavere...

 

Noen lar være å spise: Dette gjør at kroppen din senker aktivitetsnivået, og du forbrenner mindre fett, og blir slapp -- og forbrenner mindre fett på grunn av lavere aktivitetsnivå.

Spis litt så ofte som mulig, og ikke spis mer enn du orker -- selv om du er på resturant eller om du spiser familiemiddag.

Hvis prøver å tvinge deg til å spise opp -- så er det ikke spesiellt opplyste mennesker du har med å gjøre.

Alkohol er karbohydrater.

Drinker gir masse karbohydrater.

 

Meh...

Kutt ut KRL i skolen, og ta to ekstra timer med gym og kosthold i stedet...

Lenke til kommentar
Fedme = selvforskyldt

 

Kom på en historie fra i sommer.

Var på Rema 1000 for å handle meg litt tunfisk og salat og fikk øye på en fet kjerring på rundt 25 år. Selfølgelig med en av disse alt for små toppene der magen og det om verre er henger og dingler utfor.

Anyways, hun koste seg skikkelig med en stor Snickers sjokolade.

Frekk som jeg er ser jeg på henne hele tiden mens hun tygger og slafser hele dritten i trynet. Våre blikk møtes og jeg rister på hodet.

Oioi.. Look on her face = priceless.

Hun synest sikkert så synd på seg selv etter at jeg så ned på henne at hun kjøpte seg en til.

7733189[/snapback]

Kreft = Selvforskyldt

 

Kom på en historie fra i går.

Var på kreftavdelingen på Rikshospitalet. Der fikk jeg øye på en mann i 40-årene med skikkelig alvorlig kreft. Jeg begynte umiddelbart å hoppe og danse rundt sengen hans, mens jeg sa "Dette kan ikke du gjøre, for du har kreft, taper!" Seriøst ansiktsuttrykket hans... det var så sykt priceless.. alle vet jo at folk med kreft straffes av herren. Hva ellers?

 

Alvorlig talt synes jeg ikke du skal se ned på folk bare fordi de er feite. Hadde damen du snakket om vært en av de personene som er så heldig å bli født med høy forbrenning, hadde hun sikkert ikke blitt så feit av Snickersene. Og hva tror du seriøst du kommer til å oppnå med slik barnslig oppførsel? Tror du det virker preventivt?

Lenke til kommentar
La folk røyke hvis de vil. Staten har INGEN rett til å blande seg inn i privatlivet til folk.

7731154[/snapback]

Hva snakker du om? Det er lov til å røyke. Det er ikke lov til å røyke der det skader folk som jobber hver dag.

 

Hvis du mener man ikke bør fortelle røykere sannheten om røyking i reklame på tv så glemmer du at staten må betale mange mange penger pga sykdommer knyttet til røyking, de har rett til å reklamere for sannheten like mye som du har rett til å røyke så mye du vil hjemme.

7731318[/snapback]

Når du kjøper en røykpakke betaler du også en haug med avgifter. Disse avgiftene er til kun for å prøve å få folk til å slutte. Det har de ingenting med. De kan gjerne informere oss om farene med røyk, men ikke slik som idag.

Lenke til kommentar
Når du kjøper en røykpakke betaler du også en haug med avgifter. Disse avgiftene er til kun for å prøve å få folk til å slutte. Det har de ingenting med. De kan gjerne informere oss om farene med røyk, men ikke slik som idag.

7734579[/snapback]

Nå er det vel ikke kun ment for å få folk til å slutte, men ment for å dekke opp noe av kostnadene som røykingen påfører samfunnet.

Lenke til kommentar

[Jeg for min del vil ha et samfunn der vi bryr oss om hverandre smile.gif Mange måter å vise at man bryr seg smile.gif Når mobbing virker på enkelte områder, bør middelet vurderes brukt også til å bekjempe fedme.]

 

Absolutt=) konstruktiv kritikk er bare positivt.. Men det var derfor jeg skrev *hakke på andre* - Jeg snakker om mobbing - et fenomen som det ALDRI kommer noe godt ut av

Lenke til kommentar
Hvilke kostnader?

7734665[/snapback]

Du kan jo prøve å betale sykehusregningen selv om du får lungekreft i et land som ikke har offentlig helsevesen til å ta kostnaden ved sykdom forårsaket av røyking.

 

Noen synes det er en ide, å la røykerne betale selv, sammen med andre som har selvpåførte lidelser. Men det er en annen diskusjon.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hvilke kostnader?

7734665[/snapback]

Du kan jo prøve å betale sykehusregningen selv om du får lungekreft i et land som ikke har offentlig helsevesen til å ta kostnaden ved sykdom forårsaket av røyking.

 

Noen synes det er en ide, å la røykerne betale selv, sammen med andre som har selvpåførte lidelser. Men det er en annen diskusjon.

 

Geir :)

7734826[/snapback]

Jeg tror nok staten tjener de pengene inn og vel så det, med tanke på dagens sigarettpriser.

Lenke til kommentar
Hvilke kostnader?

7734665[/snapback]

Du kan jo prøve å betale sykehusregningen selv om du får lungekreft i et land som ikke har offentlig helsevesen til å ta kostnaden ved sykdom forårsaket av røyking.

 

Noen synes det er en ide, å la røykerne betale selv, sammen med andre som har selvpåførte lidelser. Men det er en annen diskusjon.

 

Geir :)

7734826[/snapback]

Jeg tror nok staten tjener de pengene inn og vel så det, med tanke på dagens sigarettpriser.

7734921[/snapback]

 

Nja. Over de siste 30 årene så går det kanskje opp-i-opp, men det ser ut til at kostnadene med å behandle resultatene av røyking kommer til å overstige sigarettprisene frammover. Bare de to siste årene er det en økende tendens til antall kvinner i alderen 50-55 som kommer til sykehuset med alvorlige skader etter røyking. Dette kan vel ha noe med at antall røykere i 20årene i 1970 tok seg kraftig opp og nå må vi altså betale for dette.

 

Jeg har ikke tall på salg av sigaretter eller kostnader på inngrep gjort i forbindelse med røyking, men dette er bare noe jeg har hørt fra en ansatt på et sykehus.

 

Å betale for slikt selv tror jeg ikke det er mange røykere som tar seg råd til. De har som oftest gått med en visshet om at det ville ende slik. Med fedme er det kanskje ikke likedan? Jeg vet ikke..

Lenke til kommentar

7 milliarder var vel det de regnet med å ta inn i 2006 om jeg husker rett. Hvor store samfunnskostandene er finner jeg ikke tall på akkurat nå.

 

Enten det nå er mer eller mindre så er det uansett folk som sitter i helsekø fordi en haug med folk som har kols og lungekreft fyller den opp. Det er nok litt bittert å bli syk uforskyldt og så måtte sitte ekstra lenge og vente på behandling fordi et allerede sprengt helsevesen blir mer overfylt av folk som er syke som følge av røyking. Eller hva? ;)

Men dette gjelder jo så mange forskjellige ting og så er det uansett et sidespor av selve diskusjonen her rundt mobbing.

Lenke til kommentar

Samfunnskostnader ved tobakksbruken er én del, men den viktigste er nok som nevnt at de belaster helsesystemet slik at andre ikke slipper til for behandling. Andre som ikke har påført seg selv skader ved å regelmessig innta gift for fonøyelsens skyld.

Når det gjelder avgifter på tobakk er det også viktig å huske på at en svært stor mengde blir kjøpt/smuglet fra utlandet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...