Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Grunnen til fedme er urelevant. Mobbing fører ikke noe godt med seg uansett.

 

Sammenkoblingen mellom røyking og fedme er heller ikke relevant. Man kan ikke stille to problemer opp mot hverandre. Et problem er ikke et problem. Det finnes utallige grunner og vinklinger som må tas opp til vurdering for å finne ut hvordan det skal løses.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mente sett i sammenheng til om man skulle benytte mobbing som metode eller ikke.

7732533[/snapback]

Mobbing og uthenging burde vel ikke brukes som metode uansett problemstilling?

7732549[/snapback]

 

 

Hvorfor ikke.

 

Metoden fungerer veldig godt på en problemgruppe, er ikke dette en grunn nok til å se om det fungerer på andre problemområder. Siden fedme er et ØKENDE problem, kan vi vel konkludere med at de metoder som hittil er benyttet for å bekjempe dette ikke har vært suksessfulle. Mulig det har bremset opp problemet, men allikvel ikke godt nok.

 

Vi ser at å sette oss ned å prate om fedme, prøve å forstå fedme, skylde på årsaker rundt fedme ikke fører noen vei.

 

Røykere ble direkte angrepet med støtte fra staten, ergo bør vi vurdere dette for å¨bekjempe fedme :)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke.

 

Metoden fungerer veldig godt på en problemgruppe, er ikke dette en grunn nok til å se om det fungerer på andre problemområder. Siden fedme er et ØKENDE problem, kan vi vel konkludere med at de metoder som hittil er benyttet for å bekjempe dette ikke har vært suksessfulle. Mulig det har bremset opp problemet, men allikvel ikke godt nok.

 

Vi ser at å sette oss ned å prate om fedme, prøve å forstå fedme, skylde på årsaker rundt fedme ikke fører noen vei.

 

Røykere ble direkte angrepet med støtte fra staten, ergo bør vi vurdere dette for å¨bekjempe fedme :)

7732634[/snapback]

 

Jeg synes heller vi skal bytte strategi i kampen mot røyk, og finne en som faktisk ikke er moralsk forkastelig, og bruke den samme strategien i kampen mot fedme.

 

 

Hvorfor utbroderer jeg senere.

Lenke til kommentar
Matematikk er veldig enkelt

 

Det er fysisk UMULIG å legge på seg 2 kg masse når man tilfører kroppen kun 1 kg masse.

Enkleste og mest logiske forklaringa jeg har hørt på lenge ...

7732698[/snapback]

 

Det hjelper jo ikke så mye, det er jo ingen som legger på seg like mye som de spiser (vi spiser jo ganske mange kilo mat i året), men det betyr ikke at det ikke er forskjeller i folks forbrenning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Med det fokuset som er på helse og sunnhet idag vil det nok ikke ta så mange år før vi kan sette overvektige folk i samme bås som røykere. Personlig ser jeg ingen problemer da det, fordi når man ser på unge folk idag ser man raskt at fedme er et voksende problem. Syns det er irriterende å høre feite folks klage sang om at det er alle andre enn deres egen skyld. Dårlig tid i hverdagen f.eks og min favoritt "det ligger i familien". Hvis far og mor er stor, så spiser de feil og avkommet blir nok foret med samme maten. Løsningen på problemet er nok en holdningsendring i samfunnet, med økt fokus på helse og sunnhet som vi ser idag. Dessuten bør det kanskje bli lov til å si høyt at det er ukult å være feit på samme måte som det er lov å si det er ukult å røyke idag. Slik at enkelte late slabedasker tar seg sammen.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar
Med det fokuset som er på helse og sunnhet idag vil det nok ikke ta så mange år før vi kan sette overvektige folk i samme bås som røykere. Personlig ser jeg ingen problemer da det, fordi når man ser på unge folk idag ser man raskt at fedme er et voksende problem. Syns det er irriterende å høre feite folks klage sang om at det er alle andre enn deres egen skyld. Dårlig tid i hverdagen f.eks og min favoritt "det ligger i familien". Hvis far og mor er stor, så spiser de feil og sjansene er at avkommet blir foret med samme måten. Løsningen på problemet er nok en holdningsendring i samfunnet, med økt fokus på helse og sunnhet som vi ser idag. Dessuten bør det kanskje bli lov til å si høyt at det er ukult å være feit på samme måte som det er lov å si det er ukult å røyke idag. Slik at enkelte late slabedasker tar seg sammen.

7732736[/snapback]

 

Litt av problemet er at det er gruppene med lavest utdannelse som har størst problemer med både fedme og røyking, og selv om andelen røykere blant de med høyere utdanning har gått mye ned, så har den blant de med lavere utdanning så og si vært uendret. Det tyder på at slike fokuskampanjer virker dårlig blant den gruppen der problemet er størst.

 

AtW

Lenke til kommentar

Først og fremst vil jeg rette en takk til Griffin for hvertfall å ha forsøkt å konkretisere noe som etterhvert trolig viser seg å være en tom floskel: Mobbing av røykere.

Jeg har nå etterlyst det to ganger og det er svært betenkelig at folk som prater om denne mobbingen ikke kan komme med skikkelige konkrete eksempler på hva mobbingen er. Så jeg gjør igjen et forsøk: Kan noen være så snille å komme med konkrete eksempler på hva denne såkalte mobbingen av røykere er.

Hvis dere mener at denne mobbingen består av infokampanjer om røyking og lover og regler som alle må forholde seg til, så sier jeg : Ikke misbruk ord og utrykk. Ingen er tjent med at mobbing blir et utvannet begrep fordi det blir brukt på tulleting.

Lenke til kommentar
Folk som røyker inne når det er andre tilstede har jeg dog lite til overs for, når de permanent skader lungene mine bør jeg få slenge så mye dritt jeg bare vil til dem om røykinga. Om de holder seg unna andre når de røyker er jeg derimot like hyggelig.

7723443[/snapback]

 

Hvis du hadde gjort det i mitt hjem, så hadde jeg bokstavelig talt kasta deg ut.

 

Ulempene med fedme overgår ulempene med røyking, da røyking  hvertfall har noen positive sider. <snipp>

7722469[/snapback]

Positive sider? Nå har ikke jeg fulgt med i timen her men såvidt jeg har forstått så finnes det absolutt INGEN positive sider ved røyking, annet enn om man er aksjonær i et tobakksfirma...

 

<snipp>

7723541[/snapback]

 

Tja... Er dere blinde? Ta en titt utenfor ett utested, så vil dere se en gjeng med folk. Ofte er disse totalt ukjente ovenfor hverandre, men allikavel står der sammen, snakker sammen. Mens de røyker. Sosialt, med andre ord.

Røyking har også beroligende effekter, gjerne på folk med ADD/ADHD.

 

Mobbing er en stygg ting, men jeg har ikke noe sympati for feite folk. For 98% er det selvforskyldt.

7723857[/snapback]

 

Så det er bare 2% som tvinges til å spise usunn/for mye mat når de er barn?

 

hadde noen kommet og mobbet meg fordi at jeg veier for mye (noe som jeg gjør) så hadde jeg rett og slett slått ned personen. Uansett hvem det er.

7724181[/snapback]

Da hadde jeg anmeldt deg :love:

 

Å slå ned folk er uakseptabelt, samme om noen kommenterer vekta di eller ikke.

7724231[/snapback]

 

Jeg hadde slått deg ned OG anmeldt deg for trakassering.

 

I dag reddet jeg noen dager av livet til en smellfeit dame på Ica. Siden jeg bor i det mest ressurssterke området i Norge er det heldigvis liten konsentrasjon av overvektige. Men på Ica i dag rusla en lita dundre foran meg og sperra veien med sin enorme rompe.

 

Hvor jeg utbryter: Imponerende at du klarer å vagge deg vei frem gjennom reolene, men dessverre finner du grandisen i bakerste rad og det er vel litt for langt å gå? Så puttet jeg masse grønnsaker i vogna hennes, smilte lurt og sa at hun skulle ha en god dag. Så henne i kassa etterpå, med masse sunn mat og farris istede for cola :)

 

Min livredderaksjon har begynt :)

7727238[/snapback]

 

Du sier her at du er aktivt ute og leter etter folk som har ett problem? Er du dum?

Her kommer du og direkte mobber og psykisk drar til ei ukjent dame, fordi du ikke har intelligens nok til å skjønne det at du faktisk sårer folk. Går du bort til folk med Downs Syndrome og sier "Haha, du er dum og stygg"?

Kommer du bort til meg, og gjør noe sånt, så vil jeg slå deg ned, og jeg vil fortsette å slå til du ikke klarer å snakke mer. Og jeg vil med glede ta imot den straffen påtalemyndighetene gir meg.

 

Men faktum er fortsatt at røykere mobbes... kraftig.

Selv digger jeg røyk med pils... pilsen smaker ikke det samme uten...

ellers er det nada...

 

Men at vi kan ha en plass for oss selv, der vi slipper å plage de som ikke vil, med ly mot uvær og kanskje noen varmelamper... ja da skriker gåsa...

Men jeg er for et kompromiss...

 

Når de som vil røyke litt til pilsen må stå/sitte utenfor om vinteren, så bør ikke-røykerne bli henvist til inneplasser om sommeren... Kan'ke få både i pose og sekk... :nei:

 

Men det er prinsippielt galt å mobbe noen som helst... men en opplysningskampanje og avgiftsøkning mot McDonald og co, samt diverse sukkerier i butikkene hadde nok hjulpet en del.

Likeledes kunne butikkene ha flyttet godteriet til en plass hvor en aktivt må oppsøke for å hente, ikke rett foran kassa hvor alle skal forbi...

7728351[/snapback]

 

Jeg er enig. Ikke-røykere tvinger oss ut i kulda på vinteren, men krever at de skal få igjen plassen om sommeren. Nei, dere kan ikke få igjen plassen. For det er dere som tvinger oss ut hit. Vil du sitte her i solen, så får du begynne å røyke, for dette er plassen dere har gitt oss.

 

Og det med at godteriet er ved kassene er noe jeg har irritert meg over i flere år. Jeg er overvektig, men jeg spiser sjeldent sjokolade o.l., og det står somregel haugesvis med snørrunger som skriker etter godteri når man skal betale. Foreldre som har med barn på butikken gruer seg til at de skal betale, for det betyr at de må forbi godteriet.

 

Synes det er ganske så søtt at de som har de mest utroligste meningene om overvektige i denne posten, ALDRI har slitt med et vektproblem :)  Synes jeg leser konstruktive løsningsforslag til overvektsproblematikken hele veien jeg... hmm :thumbdown:

 

I løpet av det siste året har det blitt sosialt akseptert at man kan mobbe røykere.

Ikke bare skal de settes ut i kulda av nærmiljøet, men den norske regjering kjører et mobbeprogram uten like. Har sett flere reklamesnutter på tv, som indirekte har den hensikt å fremstille røykere som mindre intligente. Selv røyker jeg ikke, men i sosiale lag tar jeg meg gjerne en røyk eller ti. Jeg syns faktisk øl smaker bedre med røyk....

 

Men det er ikke poenget. I dagens samfunn er det jo ikke røyken som er det farlige, det er jo rett og slett den økende fedmen som folk opparbeider. Jeg var på fest i helga hos en yngre kamerat. På denne festen var det en del yngre jenter (17-20) og jeg la merke til at de var drastisk feitere enn jenter i samme alder for 10 år siden...

 

Ulempene med fedme overgår ulempene med røyking, da røyking hvertfall har noen positive sider. Så for meg fremstår det som merkelig at det ikke er sosialt akseptert at vi kan henge ut fete mennesker...

 

Jeg spør: Hvorfor kan vi ikke kalle spade for en spade og feite overdimmensjonerte mennesker for det de engentlig er?

 

Innlegget i seg selv bør jo idiotierklæres, da det indirekte hevdes at det IKKE er sosialt akseptert at å mobbe overvektige. Mulig jeg tar en råsjangs, men oivind har vel neppe vært overvektig...

 

- Så er det en ting til. Er det Norgesmesterskapet i denne tråden å bruke krenkende ord og uttrykk om mennesker som har en sykdom? Jeg ser ingen forskjell mellom å bruke ord og uttrykk som feiting, dundre og tjukkas kontra det å kalle noen for nigger, mongo eller evneveik. Jeg vet at mange sliter med lange, vanskelige ord, men ordet "overvektig" i denne eller annen bøyningsform er ikke vanskelig å benytte seg av. Give it a try :thumbup:

 

Så er det en rekke andre ting jeg kunne ha kommentert i denne posten. F.eks den evigvarende problemstillingen "Hva forårsaker overvekt?". OK, vet dere ikke det mest grunnleggende (NEI, innaktivitet er ikke den eneste årsaken..), så klapp nå for guds skyld igjen. LES om problematikken FØR man kommer med ganske så bombastiske, og ikke minst avslørende, påstander.

- "Overvektige blir ikke fokusert på i media". Jøss, må si jeg enda ikke har sett en eneste episode av "Røykholmen". Lurer på når den går.. Går man en runde med seg selv og faktisk finner ut hva media skriver/forteller om så tror jeg vi kan enes om at overvektsproblematikken knuser røykeproblematikken i TV-tid/spalteplass.

 

'nough said :yes:

7731296[/snapback]

 

Takk.

Lenke til kommentar
Med det fokuset som er på helse og sunnhet idag vil det nok ikke ta så mange år før vi kan sette overvektige folk i samme bås som røykere. Personlig ser jeg ingen problemer da det, fordi når man ser på unge folk idag ser man raskt at fedme er et voksende problem. Syns det er irriterende å høre feite folks klage sang om at det er alle andre enn deres egen skyld. Dårlig tid i hverdagen f.eks og min favoritt "det ligger i familien". Hvis far og mor er stor, så spiser de feil og  avkommet blir nok foret med samme maten. Løsningen på problemet er nok en holdningsendring i samfunnet, med økt fokus på helse og sunnhet som vi ser idag. Dessuten bør det kanskje bli lov til å si høyt at det er ukult å være feit på samme måte som det er lov å si det er ukult å røyke idag. Slik at enkelte late slabedasker tar seg sammen.

7732736[/snapback]

 

du vil jo også finne tilsvarende dårlige unnskyldninger hos andre grupperinger i samfunnet så jeg tror ikke dette er kun et fenomen for feite mennesker.

Lenke til kommentar
Med det fokuset som er på helse og sunnhet idag vil det nok ikke ta så mange år før vi kan sette overvektige folk i samme bås som røykere. Personlig ser jeg ingen problemer da det, fordi når man ser på unge folk idag ser man raskt at fedme er et voksende problem. Syns det er irriterende å høre feite folks klage sang om at det er alle andre enn deres egen skyld. Dårlig tid i hverdagen f.eks og min favoritt "det ligger i familien". Hvis far og mor er stor, så spiser de feil og  avkommet blir nok foret med samme maten. Løsningen på problemet er nok en holdningsendring i samfunnet, med økt fokus på helse og sunnhet som vi ser idag. Dessuten bør det kanskje bli lov til å si høyt at det er ukult å være feit på samme måte som det er lov å si det er ukult å røyke idag. Slik at enkelte late slabedasker tar seg sammen.

7732736[/snapback]

 

Og når disse feite, late slabbedaskene skal mobbes, eller fortelles hvor ukult det er å være feit, skal det gå utover dem som faktisk er overvektige pga sykdom? Nå snakker jeg ikke om sykelig fedme, men om sykdom som gir fedme. Jeg kjenner til flere som har sykdommer som er årsak til fedme, og disse er smertelig klar over hvor ukult det er å være feit, spesiellt når "ånnasser" tror det er ustyrtelig morsomt å rakke ned på dem. Men det burde være lov å mobbe ignorante folk også synes jeg. Kanskje jeg burde kalle deg mongo?

Lenke til kommentar

Er vanskelig å ta folk jeg kjenner alvorlig når de klager over vekten sin. Når jeg vet de spiser enormt mye usunnt. Man lurer seg selv på en måte. Selv ser jeg at det er vanskelig å gå ned i vekt. Det er vanskelig å motivere seg og jeg skjønner godt at det kan bli en slags ond sirkel. Men alle mennesker, om man er tynn eller ikke. Klarer å kutte ned på Colaen og snopet. Og bare det gjør en enorm forskjell. Man trenger ikke å sulte seg for å gå ned i vekt, man trenger heller ikke å trene på sats 7 dager i uken. Det går ann å ta seg en tur i blandt, ha et normalt kosthold og likevel gå ned i vekt vist man er overvektig.

Lenke til kommentar
I dag reddet jeg noen dager av livet til en smellfeit dame på Ica. Siden jeg bor i det mest ressurssterke området i Norge er det heldigvis liten konsentrasjon av overvektige. Men på Ica i dag rusla en lita dundre foran meg og sperra veien med sin enorme rompe.

 

Hvor jeg utbryter: Imponerende at du klarer å vagge deg vei frem gjennom reolene, men dessverre finner du grandisen i bakerste rad og det er vel litt for langt å gå? Så puttet jeg masse grønnsaker i vogna hennes, smilte lurt og sa at hun skulle ha en god dag. Så henne i kassa etterpå, med masse sunn mat og farris istede for cola :)

 

hadde du gjort dette med meg skal jeg love deg at jeg ikke hadde forlatt deg før du hadde ligget stille på bakken med store skader.

 

edit: greit nok at du synes feite mennesker er ekle men jeg synes det var toppen av frekkhet og hånlig oppførsel ovenfor denne personen.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Og en ting til:

Det er visse anti-røyking-reklamer i dag, som antyder at hvis du noen gang, iløpet av livet ditt, tar deg ett trekk av en sigarett, så dør du. Momentant.

Dette er så bullshit uten sidestykke.

Det finnes ett mye større problem i dag enn røyking; nemlig alkohol.

Alkoholen tar flere liv enn røyken.

Hvor ofte leser dere om folk i nikotinrus som har tatt livet av folk?

Eller hva med noen som har kjørt ned 10-20 barn fordi de "røykekjører"?

 

eller hva med noe mer morsomt: Har du noen gang prøvd å ha en saklig diskusjon med fulle folk?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...