Gå til innhold

Hvordan lure 1333strap over 400mhz

Nassuz

Anbefalte innlegg

Joda, noen av de gjør det også, ex. Micron lager av hva jeg vet kun PC4200 og PC5300 DDR2 ram selv. De Eier også Crucial som kun lager Rambrikker, med micron chip da selvfølgelig :)

Samsung er også en av verdens største chip fabrikanter, de lager også selv DDR og DDR2 minne brikker + en haug med annet minne til ex. kameraer, mobiltelefoner,mp3 spillere ol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Prøvde ut trikset ditt.

Kjører på en Asus P5B-E plus (som du), E6600@3,4GHz(425x8) og 2GB Geil pc6400@850, 4,4,4,12) alt stabilt 24Hours@Orthos og TAT.

Når jeg satte 400FSB i BIOS og 425FSB i ClockGen fikk jeg lavere latency, høyere båndbredde på minnet og høyere score i 3DMark 01SE (bruker den siden den er mer CPU avhengig).

Men når jeg satte 425FSB i BIOS fikk jeg høyere score i SiSoftSandra på arithmetic CPU score (31218 vs 29557) enn med ClockGen.

Dette synes jeg var en merkelig forskjell!

Alt tyder jo på at maskinen jobber fortere med trikset ditt (får kalle det ditt triks siden du kom med det...), men ikke syntetisk CPU testen i Sandra.

Har ikke testet SuperPi siden du tok deg av den delen, men kan du (trådstarter) sjekke dine scores i CPU testene i Sandra bare for å verifisere mine funn?

Ellers er jeg, på godt nordnorsk, "kokfornøyd" med at jeg tok meg bryet og investeringen i å oppgradere fra AMD X2 til C2D!

Lenke til kommentar

Fint du har testa, og du fikk bedre resultater noe som tyder på at du har gjort dette riktig.

Når det gjelder Sandra har jeg sluttet og bruke cputestene etter jeg fikk variabel og unøyaktig score i fjor en gang, eneste er minnetesten i Sandra jeg bruker noen ganger.

Men du kunne prøve å sette opp vdimm og eller vcore et hakk når du fremtvinger 1066 strap på denne måten, det er mye tøffere for både cpu og rammen din. Kan være vært et forsøk.

Eneste programmet jeg har brukt i denne testforbindelse er Everest for minnelesing/latency, Superpi1M og 4 og 8M, og et par runder med 3DMark03 som du har testet .

Lenke til kommentar

@skylinepower

Den cpuen din er en 533fsb cpu den er orginalt klokka 133x21-2800mhz

En 800fsb cpu vil ved samme frekvens være klokka 200x12-2800mhz

En 1066fsb cpu vil ved samme frekvens være klokka 266x10.5-2800mhz

En 1333fsb cpu vil ved samme frekvens være klokka 333x8.5-2830mhz

Raskere fsb vil i de fleste tilfeller mene en raskere prosessor. Som også betyr at den på standard hastighet bruker raskere minnehastighet for kommunikasjon med cpu.

Dette finns det vitenskaplige bevis på som ikke jeg skal gi meg inn på her.

En 800fsb cpu vil kunne bruke PC3200 minne, 1066fsb cpu vil kunne bruke PC4200DDR2 minne,og en 1333fsb cpu vil kunne bruke PC5300DDR2 minne standard

Lenke til kommentar

Jeg ymtet frampå i tråden om P5B-E PLUS at jeg kjørte 8x399 istedet for 8x401 og spurte om noen viste hvorfor jeg gjorde dette? Ingen svarte der, men det har du nå gjort Nassuz :thumbup:

En rask test av SP1M med 8x399 vs 8x401 viser at 3-4 tiendeler i favør 1066 strap, så det er denne instillingen jeg har valgt å kjøre 24/7.

For de som overklokker og har problemer opp mot 400FSB, kan det være verd å prøve med FSB OVER 400. Altså motsatt av Nassuz forslag! Dette vil aktivere 1333 strap og kanskje gjøre at du kommer noe lenger. . .

Min forståelse av "strap" er at dette er tilsvarende slik vi stiller minnetimings for minne. Eks 4-4-4-12 for 400MHz som må slakkes til 5-5-5-15 for 500MHz. Når frekvensen på brikkesettet øker, settes slakkere timings for dette på samme måte som vi må slakke av på minne-timings når hastigheten på minne øker. Dette vil gi noe lavere ytelse fordi CPU må vente flere klokkeslag enn ved 1066 strap, før den kan få dataene den har bedt Nordbridge'en om å hente fra minne.

Geir

Lenke til kommentar

....hehe...joda ytelsen blir bedre,og det er vel noen som har hw som takler 1066strap over 400fsb. Men det er tøft som jeg sa. Du må også ha godt minne,god kjøling og evnen til å kunne tweake deg inn litt ettersom det ikke bare er å sette innstillingene i bios og tro det funker. Se på 475fsb@1066strap bildet mitt. Dæggærn å tøft det var første gangen.... :D

Skulle forøvrig teste Abit QuadGT som folk påstår kjører 1066strap all the way, men mitt kort var dødt....RMA.... Så jeg venter på nytt.

Godt jobba Geir :) ....har du noen resultater er det bare å poste vet du,hvis ikke er jeg interessert i pm......

Lenke til kommentar

Testa litt strap på det gamle gode Abit AB9 Pro.

...og tror du ikke det kortet holder på 1066 strap over 400fsb også.

Det er jo konge å vite for de 5 :!: som eier et slikt kort...lol...

Det kortet må du klokke fra bios, det finnes ingen pll som virker til setfsb eller clockgen.

Du kan bruke uguru da, men jeg stoler ikke på slik software. Kan teste for å være sikker, men så langt testet jeg med 380fsb,390, 399,410,420 og 430fsb.

1066 strap holder hele veien når jeg klokker fra bios.

TEST Abit AB9 PRO 1066strap:

FSB NS STRAP

380 61,2 1066

390 59,8 "

399 58,3 "

410 56,8 " :cool: 1066 strap holder seg

420 55,5 "

430 54,2 "

Minnetiminger var på alle testene 4-4-4-10 2T og latensy ble avlest fra Everest Ultimate.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hvordan er det med P5B-E Plus og strap? Holder den seg over 400fsb? Synes å huske at du, Nassuz, har et sånt? :)

8445850[/snapback]

Les HER om mitt P5B E Plus :)

Det holder ikke på 1066 strap over 400fsb nei, så skal du kjøre ex superpi på 425fsb bør du boote på 400 og bruke clockgen opp. Det samme med Asus P5B DLX og std P5B

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...