Gå til innhold

Hvordan lure 1333strap over 400mhz

Nassuz

Anbefalte innlegg

Det er kjent at på Intel 965 og karnsje 975X , at når vi klokker over 400fsb med 1066 strap satt i bios så slår automatisk 1333 strap inn automatisk når vi passerer 400fsb....bad,bad......

Dette er et problem som jeg faktisk fant ut var enkelt å løse.

Dette problemet gjelder først hvis vi foreksempel har en E6600 som vi vil kjøre på 425fsb.

Eksempel: Jeg har tatt en test for å lure at strap slår inn så jeg vet verdiene jeg nå gir er riktige. Bilder kan dere se i mappe under.

Latens på 425fsb skal være 53,5ns uten strap,men pga. 1333strap slår automatisk inn så får du bare 69,7ns....det er stor forskjell. Noe som betyr masse hvis du skal benche eller vil kjøre minnet ditt på full ytelse. Det er ikke til å unngå,den slår inn automatisk fra 1066 på 400fsb til 1333 strap over 400fsb.

Dette er en slags sikkerhetsfaktor i brikkesettet for å unngå krasj og bsod.

Men vi vil kontrolere dette,ikke brikkesettet.

Svaret er ClockGen,den bruker PLL som ikke overskriver verdiene i bios. Dermed kan vi unngå at vi får slappere minne :cool:

Så,skal man unngå 1333 strap så setter man de vanlige innstillingene man skal som for 425fsb i bios,MEN man setter bare 400fsb,så save og boot til windows med 400fsb. Åpne ClockGen,still 425fsb og så er det greit. Du har nå gått rundt den automatiske 1333 strappen,og kjører fortsatt på 1066 strap :)

Jeg testet dette,bilder i mappe under.

Det virker.....yessire...

Minitest: hele testen står minnet på 4-4-4-10, minnet kjører synkront 1:1 satt 533/1066 Asus P5B E Plus og Crucial 10th Anniversary PC 5300@2,35v

FSB LAT STRAP

380 59,9ns 1066

390 58,6ns "

400 56,7ns "

410 72,4ns 1333-her slår 1333 strap aut. inn

425 69,7ns "

450 66,0ns "

475 62,4ns "

500 59,3ns "

Så setter jeg 400fsb i bios og booter til win,nå bruker vi ClockGen fra 400fsb

FSB LAT STRAP

400 -er lik den over på 1066

410 55,5ns 1066

425 53,5ns "

450 50,6ns "

475 47,8ns "

500 umulig å starte :!:

Som dere ser så har du dere mye å vinne på å unngå 1333 strap,serlig superpi og andre applikasjoner er der MYE å hente her på å lure 1333 strap på denne måten.

Denne testen er bare et overblikk for å vise dere hvordan man kan unngå 1333 strap over 400fsb,på ingen måte vitenskapelig.

EDIT: ingen dyr eller mennesker ble skadet under dette forsøket :tease:

Bilder i post nr2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et virkelig eksempel som alle kan forstå,vi skal ikke dvele så mye ved latency,men heller se hvordan det virker når vi tvinger fram 1066 strap ved overklokking. Tar utgangspunkt i superpi,et benchprogram de fleste kjenner til.

I bios,sette alle verdier så jeg kan boote til windows på 440fsb, så kjøre et par tester. Se bilder under.

1.@440fsb = 1333 strap = 67,5ns latens = SuperPi 4M-1min 40,32sec

2.@440fsb = 1066 strap = 51,8ns latens = SuperPi 4M-1min 35,45sec

Her bootet jeg på 400fsb for så å bruke clockgen opp til 440,for å "holde" på 1066 strap.

Nesten 5 sekunder på et run er MYE vil jeg si.

Bilde:

th_1333440fsb.jpg

th_1066440fsb.jpg

Så av det lille jeg har tested så vil jeg tro at det er virkningsfullt å fremtvinge 1066 strap opp til ca 450fsb,over der blir det vanskelig forde da vil minnet ditt,nesten uansett merke begynne å få problemer,vi er da under 50ns og det begynner å bli rimelig stramt for DDR2.

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
har ikke vært borti clockgen ennå, men må det stilles hver gang du starter maskin?

7726251[/snapback]

NEI,hvis du foreksempel har minne som klarer å kjøre på 1066strap ved ex.420fsb så er det et valg ved clockgen(krysse av) som gjør at du får clockgen til å loade med windows.

Selv om jeg ALDRI vil annbefale slike program å loade med windows,det er kun valget for de late :!:

Lenke til kommentar

....og får jeg tillegge at hvis du ikke har godt minne som kan takle lav latency så vil dere få problemer allerede fra ca.410fsb.

Dette gjøres på egen risk,jeg testet med crappy PC 6400 (Kingston )

og de brikkene gjør egentlig max.425 eller 850mhz om du vil med stramme timings. Men på 413fsb med clockgen ville de ikke mer.

Du må bare prøve deg fram på egen risk,det er mye å hente hvis du treffer spikern på hodet her. Bare se på testen min i superpi,nesten 5 sekunder.

Lenke til kommentar

Skal prøve med en E6600, Asus commando og OCZ PC6400 2048MB Platinum XTC så fort jeg får skjermkortet mitt.

Lest edel om straps, men blir vel ikke helt klok på om jeg skal kjøre lav divider/høy fsb eller holde meg til 9 divider og opp mot 400 fsb.

Sånn jeg forstår det er det et "dødpunkt" i starten av en strap og deretter blir det strammere timings?

Vil cpu utvikle lik varme på samme Ghz uansett divider/fsb ratio?

Lenke til kommentar

...min erfaring er at lav multi og høy fsb alltid (nesten) vil være bedre enn høy multi lavere fsb. Men,det forutsetter at du har god ram som også kan kjøre stramme timingser på lav latency. Det er litt som å spørre etter,og få i både pose og sekk. Men det er jo det vi vil ha :D

Så derfor er det veldig viktig å ha god ram til ex. E6300-E6400. Med E6600 og opp kan rammen være litt mer tilgivelig pga vi kan kjøre med høyere multi. Men skal pcn yte topp må seff en E6600 ha god ram også,det er bare mer kritisk når vi klokker opp en lav multiplier pc.

Lenke til kommentar

....sjekk dette bildet her :dribble:

Måtte jobbe litt for å få til dette,dette er helt på grensa av hva rammen klarer.

Hvis noen klarer tilsvarende så post et bilde :) ...helst bedre...

Reboota nok en 5 ganger...pewh...

Tullete?....ja,men morro :!:

post-42959-1168905502_thumb.jpg

Lenke til kommentar
....sjekk dette bildet her :dribble:

Måtte jobbe litt for å få til dette,dette er helt på grensa av hva rammen klarer.

Hvis noen klarer tilsvarende så post et bilde :) ...helst bedre...

Reboota nok en 5 ganger...pewh...

Tullete?....ja,men morro :!:

post-42959-1168905502_thumb.jpg

7731393[/snapback]

Det er dette det handler om...å ha det gøy!!

Helt konge Nassuz :thumbup::thumbup::thumbup:

Clint

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Vi diskuterte dette litt i "overklokking av prosessor" forumet tidligere i dag.

Denne posten blir litt aktuell igjen da jeg på førstkommende mandag har et Abit QuadGT

på posten. Det kortet skal visst holde på 1066 strap over 400fsb :dribble:

Hvis så er tilfelle blir det meget interessant å teste, ytelsen vil være uber for et 965 chipset kort over 400fsb. Gleder meg.

Hvis noen fler har prøvd dette med forskjellig strap så please post litt resultater, det var mye å hente på dette hvis dere leser et par poster lengre opp. Gjør nøyaktig som jeg beskriver og test i vei,dere vil glise godt over ytelsesforbedringene I tell yah :)

Lenke til kommentar

ok, tingen er at jeg har vært i dette gamet lenge. Jeg er en praktisk mann, ingen tenkende teoretiker, jeg har noen ganger problemer med å få ned på papir det jeg vet, for jeg vet åssen pc/cpu/ram ol. fungerer, men å skrive allt ned på en forståelig måte kan til tider være vanskelig. Jeg føler det til tider vanskelig noen ganger å fylle ut mine poster med all teoretisk fakta. Selv om jeg vet åssen dette fungerer...lol...

Jeg vet,utfører ting og tester praksis, men føler at jeg ikke får utfyllt den teoretiske biten godt nok.

Derfor er det bra med et slikt forum, her er vi mange forskjellige mennesker med forskjellig ferdighetsnivå som deler erfaringer, er jo det som også er meningen med et forum som dette.

Denne posten er klar som et egg for meg, men jeg vet det er fler som stusser på dette med strap, så kunne en som vet eller kan teorien sin fylle ut litt om strap på en forståelig måte hadde fler blitt litt bevisst på hva det er vi snakker om her. Det er nemlig et meget interesant tema.

Alle innspill tas imot med takk :) ...på norsk please :p

Lenke til kommentar
Kan vel si at jeg forstod fint lite av det strap tingene.

Men la merke til i den ram lista, finner ikke Kingston ramen min der.

Har PC6000, så ingen PC6000 der.

EDIT: Link Kjøpt på netshop i høstferien 06.

7966248[/snapback]

Jeg er litt usikker, men jeg vil tippe på 50% sjangs for at det er Elpidiachip og 50% sjangs for at det er Infineonchip på de brikkene dine. Hvordan klokker de? kan du kjøre [email protected] på ca.1100mhz med de så tar jeg nok feil og da har du nok micron D9GMH chip.

Klokker de kun til ca 1000mhz uansett hvilken volt/timing du gir dem så tror jeg det er

Elpidia/Infineon

EDIT: ....kan være Promos chip også,eller Powerchip....lol... skal ikke være lett :!:

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Har ikke tuklet og finjuster ramen så mye, men den kjører nå på 900mhz 4-4-4-14 2.1v og de er såvidt lunkene når jeg tar på de i kabinettet.

Men kan tukle litt med dem imorra, har du noen programmer som er fine til å se hva ramen din er god for?

Men en liten ting som jeg lurer på...

La oss si at Samsung produsere disse D9GHM brikkene, hvorfor står det da ikke samusng på kjøleribba på ramen da? Tjener de mer med å selge dem til selskap som Kingston og Crutial, og la de selge de?

Samme med grafikk, det er nividia som laver kjernen (tror jeg :ermm: ) men de lar andre folk selge produktene deres, er det meste penger å tjene den veien, å selge brikkene eller kjernen til noen andre, og la de gi de ut?

Lenke til kommentar

Nei, D9GMH er micron chip. Det er Micron som produserer sine chip som de videreselger til Corsair,Kingston osv.

Andre produsenter av chip er som nevnt Elpidia,Promos,Samsung ol.

Minneprodusenter er noe annet, det er ex. Corsair og OCZ, de må nemlig kjøpe chip for å så lage sine egne Ram moduler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...