Peivind Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Hei, Jeg skal bygge ny PC og samtidig bruke det jeg kan av mitt eksisterende utstyr. Er vel en "allrounder" på PCen. Spiller spill som FIFA og Battlefield, driver med video/lyd/bilde-redigering etc. Ønsker også at PCen skal være best mulig rustet for framtiden mtp oppgraderinger. Hadde planer om å bruke ca. kr 10 000,- på oppgraderingen, men nærmer meg nå kr 15 000,- Hadde virkelig satt pris på tilbakemeldinger på oppsettet mitt - om delene passer sammen og om dere mener jeg burde valgt annerledes. Er det for eksempel noe billigere jeg kan velge som er like bra og som gjør at jeg kommer nærmere kr 10 000,- i totalsum? Det jeg er mest usikker på er skjermkortet mitt. Vet at det jeg har valgt er bra, men er det verdt pengene? Burde jeg kjøpe rimligere nå og heller oppgradere senere? Forslag tas i mot med takk. Jeg trenger også forslag til valg av strømforsyning og kjøling da jeg ikke kan noenting om dette. Har to vifter i kabinettet i dag. En framme og en bak. Det jeg har tenkt å beholde er min Dell 2005FPW-skjerm som er den forrige versjonen av denne modellen. Hadde også tenkt å beholde DVD-brenneren min, men er usikker på om det er veldig negativt at grensesnittet på denne er IDE og ikke S-ATA. Noen synspunkter? En annen ting jeg er usikker på er om jeg kan bruke mitt kabinett, Chieftec Dragon DX-01B-D, på dette oppsettet. Tenker da spesielt på strømforsyningen. Kan jeg feks bytte ut den eksisterende strømforsyningen på 360W med en som er god nok? Håper mange svarer og hjelper meg med denne. Er masse penger for meg å bruke på dette, så jeg vil være sikker på at jeg gjør gode valg. Vet det er mange flinke folk på forumet her, så jeg setter min lit til dere. Lenke til kommentar
iver.no Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Er det nødvendig med den Raptor hardisken? den er 10000 rpm men hvis du skal ned til 10k så ville jeg nok enten tatt bort raptoren og heller kjøpt en seagate til eller tatt bort seagaten og tatt en litt større på 10000 rpm Slik? da har vel jeg gjort det jeg kan skjerened på ting Edit: beklager eventuelt dårligråd og skrive feil Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) lol 5500kr for skjermkort, kjøp evt et brukt eller bare kjøp x1900gt til 1200kr fra komplett, det kan klare opp mot 10 000 poeng i 3dmark05. vent til disse 8 kortene faller i pris til du virkelig trenger dem, dette kortet klarer glatt bf2 på fullt. 7900gt 7950 7900gtx ligger på rundt 8000-12000 poeng i 3dmark 05 alt etter. så det er virkelig valuta for pengene. du trenger ikke raptor, mange mener det er raskere med 2 wd sata-2 16mb cache i raid f.eks. derimot så merker jeg selv når jeg ikke har raid at jeg er ofte først inn på brettene på battlefield. bruker verken raptor eller raid. spar disse pengene, bruk en wd 250 16mb cache som systemdisk. hovedkort kan diskuteres jeg anbefaler asus 650 sli til 1025kr rundt om klarer 500 fsb. til backup kan du kjøpe samsung 400-500gb wd blir jævlig varm. den strømforsyningen du har http://www.chieftec.de/?page=products_big&...d=4&language=uk den holder til dette uten oc. til gtx må du nok opp i helst en kvalitets 500 watt. 600-1000kr. ram ville kjøp cl4 4-5-4-15 fra netshop, lå på tilbud til 1900kr, rullerer vel, koster vel 2200kr nå. skal du tweake systemed ditt kan du like godt kjøpe en e6300. Endret 14. januar 2007 av pizzafordi Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Jeg ville heller kjøpt 8800GTS, enn GTX. Hovedkortet ville jeg bytta ut med ASUS P5B-E som koster +- 1250.- Grunnen til det er at jeg aldri har likt MSI, vet ikke hvordan MSI kortet er, men vet ihvertfall at det ASUS kortet er utrolig bra. Edit: Kjøp Ny strømforsyning. Jeg kan på en måte ambefale Hiper 580W, men på en annen side ville jeg ikke kjøpt den. Grunnen til dette er at den ikke driver den varme lufta ut av pcn. Selv måtte jeg montere en 80mm vifte for å få ut varme lufta. Den er åpen hele veien og kun en vifte som ikke gjør noe positivt for å få lufta ut, bare kjøle den. Ville heller kjøpt en Hiper Type-R 580W som har en vifte som drar lufta ut. Edit: Du kan beholde kabinett og DVD-brenner. Endret 14. januar 2007 av exin89 Lenke til kommentar
Peivind Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Takker for gode innspill. Vil bare legge til at jeg hverken kan eller vil overklokke eller noe lignende. Har foreløpig ikke noe kunnskap om dette, og kommer derfor ikke til å gjøre dette med det første i alle fall. Lenke til kommentar
Peivind Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Skulle opprinnlig kjøpe ASUS P5B-E som hovedkort, men ved valg av prosessor kom det fram av Kompletts sider at AUS P5B-E hovedkortet ikke støtter prosessoren jeg ønsker. Derfor ble det MSI-kortet. Vil helst ha ASUS jeg også da jeg bare har gode erfaringer med dette. Endret 14. januar 2007 av Peivind Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) ASUS P5B-E støtter Core 2 Duo E6600. Så det er ikke noe å lure på. Tror du har lest litt feil, for hos komplett står det: NB! Støtte for Intels nye Core2Duo og Core2Quad prosessor Endret 14. januar 2007 av exin89 Lenke til kommentar
Peivind Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Ok. Og kan du begrunne hvorfor du heller ville valgt XFX 8800 GTS istedenfor GTX? Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Skulle opprinnlig kjøpe ASUS P5B-E som hovedkort, men ved valg av prosessor kom det fram av Kompletts sider at AUS P5B-E hovedkortet ikke støtter prosessoren jeg ønsker. Derfor ble det MSI-kortet. Vil helst ha ASUS jeg også da jeg bare har gode erfaringer med dette. 7722537[/snapback] er du sikker på dette? Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Pga pris/Ytelse. Hvis du overklokker GTS til samme frekvens som GTX så får du akkurat samme ytelse. Og denne overklokken er ingen fare heller. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Pga pris/Ytelse. Hvis du overklokker GTS til samme frekvens som GTX så får du akkurat samme ytelse. Og denne overklokken er ingen fare heller. 7722565[/snapback] det er faktisk forskjell på dem, antall transistore forskjellig kjerne, muligens annerledes kretskort og ram i tillegg. se etter 8800gtx til max 4000kr, var et sånt tilbud nylig. det som er bra med 360 watteren den har 25 amper i forhold vanlige som ligger alt mellom 14-18 amper på 12 railen som gir strøm til skjermkort, så her har den en del å gi. et vanlig system ligger rundt 250-300 watt idle 200 Endret 14. januar 2007 av pizzafordi Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Ja jeg vet det er forskjell på dem, men i alle tester jeg har lest, får GTS som er overklokka til samme frekvenser som GTX samme score i alt, faktisk noen ganger bedre. Men merker nok at GTX er bedre når DX10 kommer ja. Lenke til kommentar
Peivind Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Vil bare understreke at jeg ikke skal overklokke. Veldig fint hvis dere begrunner valgene deres også. Dere er kjempeflinke Hva er det beste skjermkortet hvis jeg ikke velger XFX 8800? Jeg tenker også at det er greit være forberedt på DirectX 10 når det kommer. Alternativet er å velge et billigere skjermkort nå, og heller vente med å oppgradere til flere skjermkort støtter DivX 10. Når flere kort støtter dette vil sikkert prisene gå ned også. Hva synes dere? Er veldig fristende med det GTX-kortet Ellers noen som kan tipse litt mer om kjøling og strømforsyning til kabinettet mitt? Endret 16. januar 2007 av Peivind Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Eh... OMG I need the 1337 8800gtx card to run solitaire without lag on my computer Tror mange undervurderer skjermkort til under 4000 kr nå for tiden. Greit nok, 8800 serien er bra. MEN, man får faktisk veldig god ytelse i budsjettklassen nå. Man får jo nå x1900gt, 7900gs og x1950pro til under 1500kr. Selv så drar jeg bla Oblivion på 1280x1024 med eyecandies på uten problemer med mitt 7800gt. Det samme gjorde jeg før jeg oppgraderte til conroe Nei, spar heller de pengene til noe nyttig og kjøp deg heller et rimeligere skjermkort. Dersom du absolutt må ha DX10, så vent heller til den gts modellen med halvert minne kommer. Det du eventuelt kan bruke noen ekstra kroner på er kjøling til dette systemet og eventuelt noe støydemping. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Vil bare understreke at jeg ikke skal overklokke. Veldig fint hvis dere begrunner valgene deres også. Dere er kjempeflinke Hva er det beste skjermkortet hvis jeg ikke velger XFX 8800? Ellers noen som kan tipse litt mer om kjøling og strømforsyning til kabinettet mitt? 7722683[/snapback] det jeg prøver å fortelle deg du kan bruke kabinett og strømforsyning en stund til. dvs hvis du velger 1900gt som bruker 75 watt, disse gts korta ligger vel på 150 watt, så kan vise hva det bruker i strøm http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp har du disker fra før? Endret 14. januar 2007 av pizzafordi Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Hvis du ikke skal overklokke noe bør du gå for GTX hvis du har budsjett til det. En Thermaltake Big Typhoon VX kjøler min E6400 som kjører 3.2, og er god nok for 3.4, så den bør være et godt valg for en E6600 som ikke skal klokkes. Denne er også ganske så lydløs på laveste hastighet. Jeg klarer ihvertfall ikke høre den. Harddisk lager mere lyd enn den. Kabinett vet jeg ikke, men tror du kan få problemer med langt skjermkort i mange kabinetter, men ettersom hva jeg har sett i mitt Cooler Master Centurion 534 Sort, så skal det gå fint i det. Samtidig som det er andre fine løsninger kan jeg glatt ambefale det kabinettet, samtidig som det ser bra ut. Du kan også droppe å ha på de blå lysene foran hvis du ikke liker dem. Egentlig finest uten lyset på. Håper dette var til hjelp Edit: 8800 serien har veldig hyggelig lydnivå. Det som bråker mest i pcn min når jeg ikke har på max på alt av ekstra vifter er harddisken, så tror ikke du vil klage på støynivå ihvertfall Endret 14. januar 2007 av exin89 Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) glem kjøler hvis du skal unngå å tweake. pass på støv 1 gang i måneden.n følger med 1 kjøler. du kan jo sef kjøpe noe nice i heatpipe du ser på dem hva som er bra, kobber 700gram 120 mm vifte. ingenvits uten oc mener jeg. kan like godt senke volten i bios til cpuen din når du får den vifta vil rotere litt senere. Endret 14. januar 2007 av pizzafordi Lenke til kommentar
Peivind Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Vil bare understreke at jeg ikke skal overklokke. Veldig fint hvis dere begrunner valgene deres også. Dere er kjempeflinke Hva er det beste skjermkortet hvis jeg ikke velger XFX 8800? Ellers noen som kan tipse litt mer om kjøling og strømforsyning til kabinettet mitt? 7722683[/snapback] det jeg prøver å fortelle deg du kan bruke kabinett og strømforsyning en stund til. dvs hvis du velger 1900gt som bruker 75 watt, disse gts korta ligger vel på 150 watt, så kan vise hva det bruker i strøm http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp har du disker fra før? 7722733[/snapback] Ja. Har disker. Disse er ikke S-ATA disker men vanlige IDE på 80 GB og 300 GB. Tenker derfor å bytte ut disse med S-ATA disker. Endret 14. januar 2007 av Peivind Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Handleliste komplett Et lite forslag til handleliste... Kjølerene har jeg selv, og de er meget gode. Ang psu så kan du jo også eventuelt gå for en modular variant a la mist 600w bare for å ha noe å gå på senere og for å få det litt mer "luftig" i kabinettet. Lenke til kommentar
Peivind Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Hva er det beste skjermkortet jeg kan velge hvis jeg skal velge vekk 8800 GTX? Da med tanke på at jeg kan kjøpe et nytt skjermkort som støtter DivX 10 når den tid kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå