Thue Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Jeg har en gammel Mercury som bare står og samler støv. først prøde jeg og selge den, men fikk bare bud på 1000 lappen. Det hadde hvert litt gøy å prøvde og trimme den så mye som mulig, for minst mulig penger. Det er snakk om en Mercury 9,9 (ikke 15hk) tror det er en 87 eller 88 modell. Har hørtt at slik gamle motorer har rimelig bra med trimmings potensiale. Hva kan gjøres? Førr jeg begyner å bruke penger på dette prosjektet så lurer jeg på om noen har peiling på hvor mange hk jeg kan få ut av den tilslutt? Fordi jeg gidder ikke å begynne og mekke i massevis og bare få 11,5hk liksom. Hva koster en forgasser? Hva er Reeds? Alle tips motas med takk Lenke til kommentar
ole_kristian_ Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 det beste du kan jere er og selle an og kjøpe større.... det er dyrt og trimme Lenke til kommentar
Thue Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Du har et poeng der, ja. Men jeg velger heller å bruke litt penger på noe jeg kan ha det mye gøy med fremmover! så det er bare å poste tips vis dere har noe på lur! Hva koster en forgasser og hva er reeds? Lenke til kommentar
hallaballabrusk Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Du har et poeng der, ja. Men jeg velger heller å bruke litt penger på noe jeg kan ha det mye gøy med fremmover! så det er bare å poste tips vis dere har noe på lur! Hva koster en forgasser og hva er reeds? 7730545[/snapback] Dra av luftfilteret og eksosen? det er i allefall en hest. tror ikke det er forgassere til denne typen motor lenger, og hvis det står 9,9 på den er det antageligvis 15 også står det 9,8er det 10 :!: Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Hvis du bare vil ha det litt gøy med denna motoren og ikke det er så veldig farlig om den går til helvete, tar du og fjerner alt motstand for inntak av luft, fjerner alle hindringer for eksosen, f.eks legge all eksos ut i eksoshullet over vann, og ikke i propellen, du tar av dekslet, evnt bore hull, og luftfilter, så den får masse kald luft, og sjekke at ikke den er plombert...... litt risky det med bore hull i deksel og ta av luftfilter, fordi hvis det sklulle komme en sjø over båten/motoren vil den sluke en god del vann....... Lenke til kommentar
hallaballabrusk Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Hvis du bare vil ha det litt gøy med denna motoren og ikke det er så veldig farlig om den går til helvete, tar du og fjerner alt motstand for inntak av luft, fjerner alle hindringer for eksosen, f.eks legge all eksos ut i eksoshullet over vann, og ikke i propellen, du tar av dekslet, evnt bore hull, og luftfilter, så den får masse kald luft, og sjekke at ikke den er plombert...... litt risky det med bore hull i deksel og ta av luftfilter, fordi hvis det sklulle komme en sjø over båten/motoren vil den sluke en god del vann....... 7735307[/snapback] Trenger vel ikke hull i dekselet? Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Hvis han borrer et hull rett foran forgasseren og tar av luftfilteret vil han få inn mye mer kald ny luft enn om han bare tar av luftfileteret, da dette som oftest bare er plastik beskyttelese uten noe særlig inni..... Lenke til kommentar
hallaballabrusk Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Hvis han borrer et hull rett foran forgasseren og tar av luftfilteret vil han få inn mye mer kald ny luft enn om han bare tar av luftfileteret, da dette som oftest bare er plastik beskyttelese uten noe særlig inni..... 7735369[/snapback] Hva med og bare ta og luftfilteret så slipper man risken! Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Jaja seff men ikke så veldig store økninga dette gjør, og sånn jeg har oppfattet det er det bare en gammel motor det ikke er så veldig farlig med, så kommer jo helt ann på om han bare vil ha den og prøve seg, og få mest mulig effekt ut av, eller om den skal brukes til vanlig, Men skulle man dog være så uheldig at den skulle sluke litt vann, er det bare å åpne forgasseren og rense den, og dra gjennom alt vannet i sylinderne, og litt godt med 556.... Lenke til kommentar
hallaballabrusk Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Jaja seff men ikke så veldig store økninga dette gjør, og sånn jeg har oppfattet det er det bare en gammel motor det ikke er så veldig farlig med, så kommer jo helt ann på om han bare vil ha den og prøve seg, og få mest mulig effekt ut av, eller om den skal brukes til vanlig, Men skulle man dog være så uheldig at den skulle sluke litt vann, er det bare å åpne forgasseren og rense den, og dra gjennom alt vannet i sylinderne, og litt godt med 556.... 7735464[/snapback] ikke sikkert trådstarter ønsker og dra tråder gjennom forgasseren heller! Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 da lar vi det være opp til trådstarter å avgjøre da..... men er det bare meg elle svarer nesten aldri trådstartene på spørsmål vi stiller de? sjelden vi får høre hvordan det går også..... Lenke til kommentar
hallaballabrusk Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 da lar vi det være opp til trådstarter å avgjøre da..... men er det bare meg elle svarer nesten aldri trådstartene på spørsmål vi stiller de? sjelden vi får høre hvordan det går også..... 7735670[/snapback] så sant, så sant.. Lenke til kommentar
Thue Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Får og det sån, så er det en VELDIG god motor. Den starter på første HVER gang og har altid vært pålitelig. Så jeg vil ikke trimme den så grasalt at den ikke kan brukes til noe. Da lurer dere gjerne på: 'hvorfor trimme i det hele tatt?', jo fordi at motoren er for svak til å brukes på noen av mine båter, og siden jeg ikke får solgt den vil jeg prøve å trimme den. Får jeg et par hk til ut av motoren kan den kanskje brukes på en av båtene mine. Jeg vil ikke trimme den så enormt mye at den ikke kan brukes, men jeg vet også at trimming gjør at motoren får dårligere levetid, men den klarer vel en sessong eller to? Hva kan trimmes? som samtidig ikke er altfor dyrt Endret 17. januar 2007 av Thue Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Nos?! hehe vært fett å hatt Lenke til kommentar
hallaballabrusk Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Nos?! hehe vært fett å hatt 7744224[/snapback] idiotisk forslag! uannsett, trådstarter prøv og svar på dette: står det 9,9 eller 9,8 på den? Lenke til kommentar
Thue Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Nos?! hehe vært fett å hatt 7744224[/snapback] idiotisk forslag! uannsett, trådstarter prøv og svar på dette: står det 9,9 eller 9,8 på den? 7744747[/snapback] Er 150% sikker på at det står 9,9 på den, vil det si at den kan trimme til 15? Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Nos?! hehe vært fett å hatt 7744224[/snapback] idiotisk forslag! uannsett, trådstarter prøv og svar på dette: står det 9,9 eller 9,8 på den? 7744747[/snapback] Du får jo nos sett til pocketbike da.... dog koster dette litt mye men hadde jo vært sinnsykt kult å hatt da..... Lenke til kommentar
hallaballabrusk Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Nos?! hehe vært fett å hatt 7744224[/snapback] idiotisk forslag! uannsett, trådstarter prøv og svar på dette: står det 9,9 eller 9,8 på den? 7744747[/snapback] Du får jo nos sett til pocketbike da.... dog koster dette litt mye men hadde jo vært sinnsykt kult å hatt da..... 7744960[/snapback] 'Det viste jeg ikke og trådstarter, da skal det være en pakning mellom forgasser og motor. fjern den og skal ha 15hk se hva csvirus sier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå