Gå til innhold

Rar bios

StudioN

Anbefalte innlegg

Etter å ha demontert maskinen, satt på ny cpu-vifte

o.a, skulle jeg starte opp igjen. Gikk inn i bios for å legge inn de rette innstillingene, lagret og skulle restarte. Dødt. Svart skjerm, men ellers går alt det andre. Prøvde å gå inn i bios igjen (etter reset på bios), forandret ingenting, men valgte "Save and exit". Samme skjedde. "Reset bios" enda en gang, inn i bios, forandret ingenting. Denne gang valgte jeg "Exit without saving". Hvorfor i huleste kan jeg ikke lagre noe i bios???

XP 2000+, Abit Kr7A...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du er inne i bios, sjekk da temperaturen på prosessor. Se om denne stiger hele tiden, eller om den stabiliserer seg. Det kan nemlig høres ut som om du har problem med temperaturen, det er ivertfall de samme symptomene. Det vil i såfall si at du ikke har klart å montere kjøleribben korrekt.

Lenke til kommentar

Hvilken vifte har du montert forresten? Dersom det er en silent twin vifte, eller en enermax vifte, så kan dette lage problemer på noen hovedkort. Prøv isåfall å montere viften på strømforsyningen.

Grunnen til disse problemene er turtallsavlesingen på disse viftene som ikke alle hovedkort er like kompatible med.

Edit: de vanlige

Byggeren

slappsicon12.bmpslapps.com

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-11-27 15:11 ]

Lenke til kommentar

Etter at Bios er flasha går den tilbake til "default settingene", derfor XP kjører med for lav frekvens siden CPU FSB Clock nå er 100 istedet for 133 som XP bruker. Har du kort med raid uten å bruke den er den også aktivert (mitt MSI kort) og CPU fan alarm, min kjøler er direkte koblet på power, men eg må disable denne etter Biosflashing.

Lenke til kommentar

Nei, alt det "maskinelle" er som det skal. Alt har funket før. Tok bare av prosessor, byttet northbridge-kjøler og satte i volcano7 (som har stått i maskinen før!). Etter dette kan jeg bare kjøre default i bios. Selv om jeg ikke forandrer noe, men "lagrer" når jeg forlater bios, så vil den ikke boote. Må resette bios og begynne på nytt...på default...AAAARGHH!!!

Lenke til kommentar

Du kommer inn i windows med deafult settings? I så fall kan du flashe BIOS, siden du byttet prosessor.

Har samme kort som deg (abit kr7a-raid), der står det i manualen at du må flashe bios hvis du installerer ny hardware (om det hjelder SMT3 vet jeg ikke). I manualen min står det t.o.m en guide til hvordan man skal flashe.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-27 15:06, skrev StudioN:

Noen som vet? Min XP2000 kjører nå på 1257mhz..

...snufs...

Høres veldig som om du kjører på 100Mhz bus. VELDIG. XP2000+ har 133Mhz * 12,5 =1666Mhz. Dine 1257 passer veldig bra med 100Mhz * 12,5 = 1250 . De "ekstra 7 Mhz'ene" kommer sikkert av at hovedkortet ikke gir helt nøyaktig 100Mhz (med ca. 0.5Mhz for høyt)

Reset bios, sjekk jumpring og evt. prøv å flashe bios på nytt. Prøv å sette cpu-vifta på System-FAN uttaket istedenfor CPU-FAN. Mange Bios'er har problemer med lave viftehastigheter og kan finne på utrolig mye rart hvis vifta går for sakte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...