Gå til innhold

Oppstartsfiler til XP

Anbefalte innlegg

Har nå kobla fra disk 2 hvor jeg hadde 98, men får samme feil når jeg prøver å laste inn raid driver.

Du sier at ntldr kanskje må ha et annet navn når jeg legger den på en diskett, hva da ?

Prøvde vanlig oppstart når jeg kobla fra disken jeg hadde 98 på, men det samme skjedde; kort blunk av 98 oppstartbilde også valgene opp normal, sikker osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikke sette 98 partisjonen som inactive siden disk 2 ikke dukker opp i fdisk.....

Prøvde akkurat nå å fjerne attributene på ntldr og ntdetect.com, det gikk så nå ser jeg dem. dir /w viser jo bare filene i wide istedenfor etter hverandre nedover. Får ikke pausa attrib kommandoen, men det behøver jeg jo ikke nå siden jeg har fjerna attributene på dem og kan se dem ved hjelp av dir.

Når det gjelder disketten og filene det skal være der, så det er viktig hvordan du formaterer disketten.

Hmm, skal jeg formatere den som systemdiskett mener du ? Jeg brukte format a: også la jeg de 3 filene på den.

Vi får ta det imorgen...

7760509[/snapback]

det var det som du skriver vedrørende formatering, format a: som er riktig.

Det er bare ikke den samme formatering på en old win wersjon, hvor du da må forandre-----så den er ok.

Nei du bruker ikke noe pause brytter på attrib. Men blir overasket at du har så mange filer på C:, slik at når du skriver attrib eller dir , kommer så mange at du på bruker pause??? har du drive å lagre filer direkte på root eller ,hvor kommer de fra? ( er den noe Dos , win95 der eller?)

Lenke til kommentar
Har nå kobla fra disk 2 hvor jeg hadde 98, men får samme feil når jeg prøver å laste inn raid driver.

Du sier at ntldr kanskje må ha et annet navn når jeg legger den på en diskett, hva da ?

Prøvde vanlig oppstart når jeg kobla fra disken jeg hadde 98 på, men det samme skjedde; kort blunk av 98 oppstartbilde også valgene opp normal, sikker osv.

7761819[/snapback]

Er det en raid kontroller du har? med en disk? eller det er en slag multi greie dette?

Annen ntldr----ikke så lenge du har riktig format på floppy.

"98 oppstartsbilde" Uansett du må kontrollere nå hva er det du har i din primær partition. har du installert win98 på en annen partition/disk riktig eller du har overskrevet !!!

Kontrollere litt.

Du ser fra filene der hva det er.

Følger opp etter nyetene.(tv)

Lenke til kommentar

Har 20 filer og 4 mapper på c: mange er txt og log filer.

Har selvsagt ikke drevet å lagret direkte på rota c:, denne partisjoene er kun til windows.

Noen av filene på c: ;

command.com

command.pif

config.dos

default.set

error.txt

frunlog.txt

install.log

lgsinst.log

netlog.txt

pmcs.txt

recorder.txt

setupxlg.txt

osv....

Fant også ntldr og ntdetect.com i windows mappa ?

Fant også en fil ved navn window~2.log som er på 1,4 Gb....., denne ble opprettet samme dag jeg la inn 98.

Win98 ble innstalert på k: det er jeg sikker på, hadde navngitt partisjonen for å ikke ta feil. Før jeg formaterte den lå win98 der.

Hmm, er litt usikker på hva jeg skal se etter for å finne ut om det er 98 eller xp som ligger i windows mappa, men skjønner ikke at det kan være noe annet en xp siden 98 lå på k:. Det eneste jeg kan skjønne er at 98 muligens kan ha rotet med filene der ?

Raid er integrert på hovedkortet. Multi greie ?

Endret av AsconaB
Lenke til kommentar

Har nå satt disk 1 på ide, istedenfor raid.

Det samme skjer.

Dette står under de 6 valgene :

Advarsel ! Windows har oppdaget en register-/konfigurasjonsfeil.

Velg bare kommandolinjen og kjør scanreg.

Scanreg er ugyldig kommando eller filnavn.

Følgende kommer når jeg velger normal;

Følgende fil mangler eller er skadet : d:\windows\himem.sys

--- " ------- d:\windows\dblbuff.sys

--- " ------- d:\windows\ifshlp.sys

Finner ikke win.com kan ikke fortsette lastingen av windows.

Så 98 lå nok på d: ja.

Skal prøve recovery nå som disken står på ide.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Jeg hadde skrevet en lang list med diverse for så å oppdage at du hadde skrevet allerede 2 poster. Det var som :blush:

Vel det viktiste med recovery var og er om bootsector er overskrevet. Det er du ikke sikkert enda.

Det gjenstår å få vite om windows din er ikke mongo.

Derfor vil det være riktig nå å starte Pc en din fra den flopyy disk som du har laget med ntldr og detect og boot.ini. Kommer du til windows ?

Deretter starter igjen uten floppy på vanlig .

Prøve.

Lenke til kommentar

Ok, uansett.

Starte med cd og gå i recovery consol.

Når du er i C:\windows skrive Fixmbr. Da skal oppstartssector til Win xp skrives om.

fra samme plass du skal reparere bootsector. Men siden du har jobbet så mye med det, du kan fixe mbr først , og etterpå fixboot hvis det viser seg at det trengs.

Lenke til kommentar

Oi, kom en advarsel her.

Advarsel

Denne datamaskinen ser ut til å ha en ikke-standardisert eller ugyldig hovedoppstartspost.

FIXMBR kan skade partisjonene hvis du fortsetter.

Dette kan gjøre alle partisjonene på gjeldende harddisk til utilgjengelige

Hvis du ikke har problemer med tilgang til stasjonen, bør du ikke fortsette.

Er du sikker på at du vil skrive en ny hovedoppstartspost (MBR) ?

Er det normalt å få den advarselen ? Tenker spesielt på :

Denne datamaskinen ser ut til å ha en ikke-standardisert eller ugyldig hovedoppstartspost.

Lenke til kommentar

Det er vanlig med det advarsel ja. Oppstarst sector er ikke ugyldig eller ikke standard. Din oppstartssector er overskrevet på grunn at du har prøvt å installere Dos eller win98.

Men det jeg tekte i mellomtiden vat det med raid /ide kontrolleren din.

Har raid vært alltid der eller ?

Var det noe jodd oppsett? Jodd er der du kan kople mange disker av div. størrelse og de vise seg som 1 under disk behandling.

Når det gjelder Mbr slik at du forstår:

Første sector på disken er mbr kode som er nødvendig for å starte windows og partitionstable som inneholder info om alle partitioner på disken.

Mbr kode , skrives om med fixmbr. Ikke partitions table.

Så om mbrkode går totalt til grunn vil ikke ha noe annen påvirkning enn at du kan ikke starte windows. Og det kan du ikke gjøre nå uansett

Så ikke frykte den.

men derfor ba jeg om å prøve med floppy. Med floppy og de filene der går vi forbi denne delen.

Så hvis du er i tvil du kan prøve igjen med floppy.

At du får ugyldig system disk, det må væra floppy som er ikke i orden.

Formatere (full, bare formatering) i winxp med å høyre klikk på floppy disk. Deretter kopiere inn de filene.

Prøve.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Har aldri hatt noe "jodd"(?) oppsett.

Kjørte fixmbr, akkurat det samme skjer, win98 bildet.

Skal prøve å formatere disketten på nytt, hvor henter jeg filene fra slik at jeg vet de er korrekt ? win xp cd ? boot.ini bruker jeg vel bare den jeg har på c: ?

Lenke til kommentar

Nå du har skrevet mbr, du trenger at ntldr ,bootsector ,detect og boot.ini er å finne på den c:\ root.

Du kan og utføre fixboot. Bootsector har en kopi av seg self, så den kan hentes seinere hvis det viser seg nødvendig.

Når det gjelder boot.ini i c:\, ja du kan bruke den.

var ikke den som du hadde editert ? Kontrolere den.

Etterpå, hvis problemer er still der, vi kan fjerne det meste av de filene i c:\,root beholde bare de filene for xp.

de andre filene du kan kopiere enten fra cdplate \386 eller fra en maskin med tilsvarende OS som du har på den "problem pc din".

(at det kommer 98 bilde opp, ikke glemme at de fleste av de filene på c: har ingeting å gjøre med winxp. Hvordan de har kommet der, ja det må være win 98 installasjon. Du trenger ikke mange filer i root på c: for å få windows i drift.)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Hmmm, finner ingen bootsector på c: ? Hva er den filens fulle navn ?

Skal se om jeg finner den hvis jeg fjerner attributene men da må jeg vite hele navnet....

Har formatert disketten på nytt (format a:) tatt ntldr og ntdetect.com fra \i386 på xp cd'en og boot.ini fra c:

Får fortsatt ugyldig systemdisk.

Skal prøve fixboot.

Lenke til kommentar

Nei, bootsector er ikke file, det er sector nr63 på harddisk.

Det er sector som repareres med Fixboot fra recovery consol.

Fixmbr ordner sector 0 på disken og fixboot ordner sector63 som er bootsector.

Bootsector er kjempe viktig. Bootsector skrives når du formatere en partotion.

Så en disk har en sector for MBR mens bootsector er å finne på hver eneste partition.

Når du starter fra floppy og du får meldningen du får så er det flopyy som er ikke god.

Har du stilt biosen å starte fra floppy?

Du kan prøve det og:

Forandre i bios å starte fra Cd rom. Ha wincdplate., men du taster ikke noe tast for å starte fra den.

Da er det slik at winplate brukes som start og vi vil se hva feilmeldning vi får.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Hahaha, juuuhuuuu, hurra. Nå er det julaften, bursdag og alt mulig på samme tid her.

fixboot gjorde susen, xp er oppe og går igjen.

Prøv og gjett om jeg er lettet og glad nå :)

Tusen takk for all hjelp, den har vært enestående.

Er slettes ikke alle som orker å sette seg inn i andres problemer som du har gjort her. Tusen takk igjen :)

Lenke til kommentar

Dette var veldig bra. Jeg likte veldig godt din holdning og tålmådighet.

takker jeg og .

Når du skal installere win98 igjen, det skal gå veldig fint å gjøre det men da du må bruke noe around metoder, på grunn at winxp er allerede installert.

Men nå kan du finne en file på din cdplate som heter ....dskprobe....

Kopiere og lim dskprobe.exe og 2-3 til til en folder .

Når du åpner Dskprobe, så du leser direkte i disken.

De første sectorene på disken ligger utenfør systemet, MBR er sector 0 bootsector er 63. De filene du kan ta kopi av og ha dem som sikkerhet hvis det går galt.

Leser du mer om MBR bootsector osv, vil du klare å ordne opp i problemer som eller virle umulige.

Ha det fint da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...