Gå til innhold

Oppstartsfiler til XP

Anbefalte innlegg

Har 2 disker og bestemte meg for å innstalere 98 på den ene for å kunne kjøre gammle spill og div. som ikke fungerer i kompatibilitetsmodus.

Edit : Diskene er selvsagt partisjonert opp i flere partisjoner.

XP kjører på c: på disk 1. Innstalerte 98 på disk 2 d:. Innstalasjonen gikk greit men 98 visste seg å bli fryktelig ustabilt, sansynligvis siden det ikke fikk ligge på c: ?

Bestemte meg derfor for bare å formatere partisjonen det lå på, som sagt så gjort.

Men, hvordan får jeg XP igang nåda ?

Får oppstartsskjermen til 98 opp et halvt sek. også kommer valgene opp om sikkermodus, kommandolinje osv.

Har knotet endel nå og greid å få boot.ini rett, tror jeg ivertfall. Men det var ingen nytte i, hva gjør jeg ?

Har prøvd å boote med xp cd`en, men siden diskene ligger på raidkontrollern finner den ikke dem.

Hvilke filer er det xp booter på ? rekkefølge ? Hvilke har 98 rota med ? hmmm, mye jeg lurer på nå ja.

Endret av AsconaB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den boota direkte på disken med w98 etter at jeg innstalerte det, gjorde ingen endringer i bios heller. Diskene kjører på raidkontrolleren så har ingen valg i bios mhv. valg av disk, kun floppy, cd-rom og kontrolleren.

Var så dum å tro at multiboot manageren kom automatiskt når det kom 2 os, men det var jo ikke tilfelle. Skulle nok skjekket dette litt bedre før jeg satte igang.

Må ha vært noen drivere jeg la inn som gjorde det ufattelig ustabilt da, kunne nesten ikke gjøre noe uten at det kom en feilmelding evt. blåskjerm.

Lenke til kommentar

Fant ut av den linken din at ntdlr er den første filen som blir lest.

Startet ved hjelp av oppstartsdiskett og skrev inn ntdlr.

Fikk da cdr101: not ready ved lesing fra stasjon k.

I XP var stasjon k partisjonen jeg innstalerte 98 på, når jeg starter ved hjelp av oppstartsdisketten er stasjon k et av cd-drevene.

I 98 hadde samme partisjonen (K) stasjonsbokstav D.

Er det mulig at det er ntdlr som det er feil i ? Eller er dette en fil det ikke gjøres endringer i ?

boot.ini har jeg som nevnt muligens fått konfigurert rett. (Takket være gammel dos kunnskap :p)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg vil anbefale deg at du tar vare på det du skal ha også formaterer du både Windows XP partisjonen og Windows 98 partisjonen, og installerer Windows 98 på C: og XP på den K: eller hva du no kaldte den. Da tenker jeg det blir riktig.

PS: Det med å konfiguere boot.ini har ikke noe med Dos kunnskaper å gjøre :p

Lenke til kommentar

Jaha, da var jeg tilbake fra pendlerjobb.

Hmm, tenkte å unngå det siden jeg kun sitter på modem linje og har lastet ned alle hotfix og sp2, noe jeg antagelig ikke gidder flere ganger !

Det må da gå å få ordnet dette på en eller annen måte ?

Noe som kan svare på ovennevnte spørsmål om ntdlr ?

Evt. andre tips...

Konfigurere boot.ini via dos er ikke bare bare skal jeg si deg, skal vedde på at ikke enhver kan klare det.

Edit : Har sett litt på linken til hårek og funnet at ntdlr er oppstartsfil til xp.... ?

Hva med 98 ? Hva loader det først ? Det må da gå å ordne dette uten å formatere og legge inn på nytt, alt er jo i skjønneste orden bortsett fra oppstartsfila. :hmm:

Endret av AsconaB
Lenke til kommentar

Du må være klar over at Ntldr bruker system file Bootsect.dos når du har installert win 98 i tillegg til Xp.

Fjerne den.

Elles etterpå du må bruke recovery consol for å ordne resten.

Det er commando ..bootcfg..som du bruker for å ordne opp boot.ini file, eller du kan editere den både intern og externt.

Til slutt kanskje du må ordne bootsector med fixboot.

Men gå stegvis fram, et ting om gangen og notere ned feilmeldninger du får.

Eller kopiere system filene Ntldr, ntdetect.com og en boot.ini som henviser til riktig partition med Windows xp i en diskett, slik at du kommer inn.

Lenke til kommentar

Hvor ligger bootsect.dos ? Denne skal jeg altså fjerne ?

Sitter på min laptop nå, har xp på samme partisjon på denne, kan jeg ta filene ntldr, ntdetect.com og boot.ini fra denne ? Hvor ligger filene ?

Litt vanskelig å finne i dos hvis de har attributer som skjult eller system.

Sikkert derfor jeg ikke finner bootsect.dos.....

Har ingen kjennskap til recovery consol eller fixboot, har så nær sagt; hvem hva hvordan ?

Lenke til kommentar

Hvis du bruker commando attrib, når du er i c: eller der du har den active primær partisjon vil du se de filene og attribute de har.

Men en ntldr og ntdetect kan du kopiere fra 386 folder på winplate eller fra et annet system. Boot.ini har du vel allerede hvis du har forandret den ?

recovery consol får du med å sette winplate og velger R for repair etter at den har lastet inn en del filer. (ikke rett fra start, du må vente til den laster inn, det ser ut som du installere windows, men du får valg om å installere eller reparere)

Da velger du repair , velge windows du skal reparere med å skrive det tall som gjelder og bare taste enter for passord hvis du har ikke passord på admin da.

Nå er du der du vil. Hvis du skriver Help, vi du få litt mer info om hva du kan gjøre der.

Attrib, fix, mix, boocfg og you name it.

Bootsect.dos finner du der sammen med ntldr.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Aha, ante ikke at det gikk å kun skrive attrib.

Men uansett, filen bootsect.dos befinner seg ivertfall ikke på c:

Kopierte ntldr og ntdetect fra i386 på xp plata, med ingen forskjell.

Fortsatt er det et blaff av win98 oppstartsbilde før valg om sikkermodus osv. kommer.

Begynner å tvile på om boot.ini er korrekt.

Den ser slik ut :

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Lurer også på hvor den finner det oppstartsbilde til 98 siden jeg har formatert partisjonen 98 lå på.

Har prøvd recovery consol nå, men den finner ikke diskene siden de står på raid-kontrolleren. Skal se om det ikke går å laste driveren til den når den spør om flere drivere.

Lenke til kommentar

Hmm, laget disk med raiddrivere men de vil ikke fungere. Kommer med en feil en stund etter at den har begynt å kopiere de fra disketten.

Hvordan kan jeg pause skjermen når jeg skriver attrib ? Kan jo det ved /p på dir kommandoen.

Skjønner heller ikke at den kommer med det samme når jeg har kopiert over ntldr og ntdetect.com, og boot.ini skulle vel være korrekt når xp ligger på c: på den første disken ? c: er primary og active.

Lenke til kommentar

Jeg har sett NÅ ,det med kontrolleren.

Når jeg nevnte å kopiere ntldr osv på en diskett, mente da floppy disk.

Med å ha de filene på en floppy og boote fra den vil du kunne komme til Windows.

I ditt tilfelle blir mer arbeid tror jeg.

Men, hva finner du av filer i root på C:\ ?

Hvis du skriver C:\ attrib og enter, kommer ikke fram diverse filer med SHR eller andre kombi av de bokstavene foran en del filer?

Men jeg tror ikke du kommer unna, at du må reparere bootsector på den primær partisjon, den er sikkert mongo.

Og er du sikker nå på at disk nr2 er ikke aktiv?

Det er en del fare momenter her. For at du skal vite hva er hva, kan du ikke kople fra den andre disken? Det er noe med bokstaver som kan skape problemer.

Gi litt mer info om dette, og jeg vil prøve å hjelpe.

Feilmeldningen du får når du laster inn drivere, har noe med setup.oem eller noe slik?

Begynner å tvile på om boot.ini er korrekt.

Den ser slik ut :

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

boot.ini er ikke det største problemet nå tror jeg. Men at du må vite i hvilken partisjon var windows installert er viktig, siden du sier at du hadde mange av de.

Fordi du kunne ha system partisjon på en Ide disk og bootpartisjon på en disk på Raid kontroller, ikke sant ?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Det er mange filer på c: med SHR og andre kombi, men det er så mange at jeg ikke får sett alle ved å skrive attrib, vet ikke hvordan jeg pauser bildet.

De jeg kan se nå med SHR er msdos.sys og io.sys. er nok flere "lenger opp" som jeg ikke får pausa for å se.

Skal prøve å forklare oppsettet litt bedre;

Disk 1 80Gb.

c: primær aktiv her ligger xp.

e: logisk

f: logisk

Disk 2 200Gb.

d: logisk

i : primær

j: logisk

k: primær aktiv her hadde jeg 98.

g: og h: er drev

Dette er slik det var i xp, er selvsagt ikke slik i dos.

Kan koble fra den andre disken ja. BEGGE diskene kjører på kontrolleren, drevene på ide. Diskene kjører for seg selv, ikke noe raid oppsett. (Raid 0 heter det kanskje?)

Feilmeldingen jeg får når jeg prøver å laste inn driver :

Filen \WinXP\Fasttrak.sys forårsaket en uventet feil (4096) på linje 2108 i d:\nt\base\boot\setup\oemdisk.c.

d:\nt........ dette er en referanse jeg ikke kjenner til på noen av diskene mine, skjønner ikke hvor den kommer fra ?

Men at du må vite i hvilken partisjon var windows installert er viktig, siden du sier at du hadde mange av de.

Fordi du kunne ha system partisjon på en Ide disk og bootpartisjon på en disk på Raid kontroller, ikke sant ?

Er som sagt 100 % sikker på at xp var på disk1 c: primær aktiv.

Skjønner ikke helt siste spørsmål, jeg har begge diskene på raid kontrollern.

Edit : Prøvde nå å kopiere ntldr, ntdetect.com og boot.ini til en diskett, men fikk selvsagt ugyldig systemdisk....

Endret av AsconaB
Lenke til kommentar

Heisann!

Du har 2 aktive partisjoner.

Har du koplet fra den "98" disken?

Jeg tror at fat partisjon vil komme foran de andre og dermed vil ikke den winxp bli funnet. Da blir bokstavene helt annet.

Du kan bruke Break/pause tast for å stoppe opp bilden.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Kunne du prøve å starte repair consol for windows etter at du har fjernet disken?

Vil du få den samme feilmeldning igjen? eller vil den klare å laste inn?

Når det gjelder d:\nt , jeg er ikke sikker men det kan gå slik:

k:\ partition som aktiv kan være C:

og C: med win kan være D:

eller D:= cdrom.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Har ikke koblet fra 98 disken nei.

Alle partisjonene er fat32, ingen ntfs.

Pause/Break fungerer ikke, evt. bildet kommer opp så fort at jeg ikke har muligheter i havet til å stoppe det før det er kommet helt ned.

Skal forsøke å koble fra 98 disken, men skulle det ha noe å si da ?

Annen ting jeg kom til å lure på er når jeg prøvde å starte opp med disketten med ntldr, ntdetect.com og boot.ini, var det da selve disketten som var ugyldig systemdisk eller var det partisjonen som ble referert til i boot.ini ? Skal det kanskje være flere filer på disketten for at den skal fungere ?

Lenke til kommentar
Har ikke koblet fra 98 disken nei.

Alle partisjonene er fat32, ingen ntfs.

Pause/Break fungerer ikke, evt. bildet kommer opp så fort at jeg ikke har muligheter i havet til å stoppe det før det er kommet helt ned.

Skal forsøke å koble fra 98 disken, men skulle det ha noe å si da ?

Annen ting jeg kom til å lure på er når jeg prøvde å starte opp med disketten med ntldr, ntdetect.com og boot.ini, var det da selve disketten som var ugyldig systemdisk eller var det partisjonen som ble referert til i boot.ini ? Skal det kanskje være flere filer på disketten for at den skal fungere ?

7760371[/snapback]

Alle er fat ja.

Det forandrer litt. Du kan merke den 98 partisjon som inactive med fdisk, kan du det?

Problemet er som du sier at du kan ikke velge fra bios hvilken disk du skal boote fra, så vi vet ikke.

Når det gjelder disketten og filene det skal være der, så det er viktig hvordan du formaterer disketten.

Hvis du overskriver ikke bootsector på floppy disken, det kan være behov for å gi et annet navn på ntldr.

Men siden det er ikke ntfs du kan skrive dir /w for å vise en skjerm.

Prøve å se de filene vi er etter, og i mellomtiden graver jeg opp i mine notater å finne forslag til løsning.

Lenke til kommentar

Skal koble fra disken imorgen å prøve, tror ikke C: med win kan være D: siden jeg ikke har noen mapper som het nt.

Kan jo være cdrom ja. I dos er K: D:, altså der jeg hadde 98.

Hmh, tror jeg skal ta kveld nå før det surrer seg til her, hehe.

Lenke til kommentar

Kan ikke sette 98 partisjonen som inactive siden disk 2 ikke dukker opp i fdisk.....

Prøvde akkurat nå å fjerne attributene på ntldr og ntdetect.com, det gikk så nå ser jeg dem. dir /w viser jo bare filene i wide istedenfor etter hverandre nedover. Får ikke pausa attrib kommandoen, men det behøver jeg jo ikke nå siden jeg har fjerna attributene på dem og kan se dem ved hjelp av dir.

Når det gjelder disketten og filene det skal være der, så det er viktig hvordan du formaterer disketten.

Hmm, skal jeg formatere den som systemdiskett mener du ? Jeg brukte format a: også la jeg de 3 filene på den.

Vi får ta det imorgen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...