Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Underlig Problem med WRT54GL

Anbefalte innlegg

Har et underlig problem med en Linksys WRT54GL her.

Har bredbånd innlagt i huset. Fra en 3com Officeconnect trådløs router/switch går det en kabel ut til et uthus.

I uthuset står pr. dags dato en 3com 4 ports switch med 2 pc'er tilkoblet.

Denne switchen ønsker jeg nå å bytte ut med Linsys'en for å få trådløs tilgang i uthuset.

-3com routeren har ip 192.168.1.1

-Har gitt Linksys'en ip 192.168.1.2

-Har slått av DHCP server funksjonen på Linksys'en.

-Plugger kabelen fra 3com routeren inn i ethernet port 1 på Linksys'en.

-Plugger pc'ene inn i en av de andre ethernet portene på Linksys'en.

Resultat - null nettilgang......

Føler jeg har prøvd alle mulige løsninger her men det er mulig jeg har gått meg blind...

Noen som har noen raske tips til noe jeg kan ha "glemt" i farten..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis du skal kjøre lan->lan så husk og sett lan gateway på linksysen

der skal det stå: 192.168.1.1 (i dag står det 0.0.0.0) og endre Local DNS til 195.159.0.100

da funker alt helt fint. veldig kjent problem det der.

7722662[/snapback]

Dette har jeg prøvd.

Jeg har disablet DHCP server.

Har prøvd først med original firmware og nå også med dd-wrt v23.

Straks jeg setter kabelen fra 3com routeren inn i Linksys'en skjærer alt seg.

Da er det null kontakt verken med Linksys eller noenting annet....

Hva er det jeg overser her....? :hmm:

Lenke til kommentar
får du ip?

Så lenge dhcp funksjonen er avskrudd skal den fungere som vanlig svitsj med kontaktpunkt... viss du fortsjatt får til å gå inn på linksysen så er dhcp på ennda. Den er aktivert så lenge du kan gå inn på den.

7722527[/snapback]

Uhm.... Så nedsnødd går det ann å være?

Klart han kjem seg inn på routern med dhcp servern deaktivert så lenge han er i samme ip range. Skjønner ikkje at du gidder å svare på denne posten når du bare feil informerer trådstartern.

Trådstarter:

Det virker som du har gjort alt rett. Det eineste eg kom på i farten er om du trenger ein kryssa kabel, men trur da at linksysen skal finne ut at den trenger å krysse den sjølv (auto mdx). Du får prøve linksysen med ein kortere kabel for å finne feilkilda.

Har sjølv 2 routere sammenkobla, 2 stk linksyser. Fra hovedroutern og ned til den andre routern, setter kabelen i ein av LAN portene og deaktiverer dhcp. Da har du i grunn nedgradert routern din til ein switch med eit accesspoint tilkobla.

Lenke til kommentar
får du ip?

Så lenge dhcp funksjonen er avskrudd skal den fungere som vanlig svitsj med kontaktpunkt... viss du fortsjatt får til å gå inn på linksysen så er dhcp på ennda. Den er aktivert så lenge du kan gå inn på den.

7722527[/snapback]

Uhm.... Så nedsnødd går det ann å være?

Klart han kjem seg inn på routern med dhcp servern deaktivert så lenge han er i samme ip range. Skjønner ikkje at du gidder å svare på denne posten når du bare feil informerer trådstartern.

Trådstarter:

Det virker som du har gjort alt rett. Det eineste eg kom på i farten er om du trenger ein kryssa kabel, men trur da at linksysen skal finne ut at den trenger å krysse den sjølv (auto mdx). Du får prøve linksysen med ein kortere kabel for å finne feilkilda.

Har sjølv 2 routere sammenkobla, 2 stk linksyser. Fra hovedroutern og ned til den andre routern, setter kabelen i ein av LAN portene og deaktiverer dhcp. Da har du i grunn nedgradert routern din til ein switch med eit accesspoint tilkobla.

7723763[/snapback]

Hei!

Det er akkurat dette jeg har prøvd så mange ganger...

Har også selv vært inne på tanken å prøve andre kabler. Tror det blir neste forsøk i kveld siden jeg for øyeblikket sitter på jobb.

Takk for tips!

Lenke til kommentar

Nei nå gir jeg opp dette her.

At de skal være så utrolig vanskelig å få denne Linksys'en til å fungere som en switch og aksesspunkt...

Jeg føler jeg har prøvd alt som er av muligheter. Nå også med andre kabler uten resultat.

Alt skjærer seg i det øyeblikk jeg setter inn kabelen som kommer fra den andre routeren.

Da mister jeg kontakt med alt og Linksys'en må resettes for at jeg i det hele tatt skal klare å få kontakt med den igjen.

Har prøvd frem og tilbake med original firmware og DD-WRT men ikke tale om at dette vil fungere....

Linksys WRT54GL - går snart rett i veggen og så i søppelbøtta...

Lenke til kommentar

Det er utrolig irtabelt å ikke få det til, spesielt på denne tiden av døgne, jeg kræsje laptopen min tidligere i kveld, og skal gjøre den ferdig før jeg legger meg.

Det er en stund siden jeg brukte linkysyen min som switch med kontaktpunkt... jeg deaktivert dhcp og da funka det med en gang her, fikk 5 porter svitsj og alt... slevsagt glemte jeg å slå på trådløse så da måtte jeg resete den med knappen på baksiden/under eller hvor det var, for jeg fikk ikke til å gå inn på den etter jeg tok det av...

Noen tidligere som skrev at jeg var nedsnød, men jeg kan da ikke noe for at jeg ikke kommer inn på ruteren uten å resete den når man slår av dhcp. Det har jeg aldri fått til med verken cnet eller 3com og heller ikke med linksys'n min

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Kan du poste et bilde av LAN settingen til WRT54GL'en?

Du har testet at du har nett gjennom kabelen som går inn til 3COMen?

7766545[/snapback]

Kabelen har jeg nett gjennom ja - det er den kabelen jeg er tilkoblet nå...

Skal få postet et bilde i løpet av morgendagen. Akkurat nå er det sengetid...

Lenke til kommentar

Slik er mitt oppsett for å komme inn på begge routerene.

Hovedroutern min er 10.0.0.1, og den andre routern som eg bruker som ein switch og accesspoint er 10.0.0.2.

IP24 boksen, nettverkskamera, printern og eller andre duppeditter har eg da fra ip 10.0.0.3 og utover til 10.0.0.10, og fra 11 og utover deler dhcp servern i router 1 ut adresser.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Rouer 1:

012120070505011rz.png

Router 2:

012120070505408oh.png

Lenke til kommentar
Noen tidligere som skrev at jeg var nedsnød, men jeg kan da ikke noe for at jeg ikke kommer inn på ruteren uten å resete den når man slår av dhcp. Det har jeg aldri fått til med verken cnet eller 3com og heller ikke med linksys'n min

7766546[/snapback]

Du har selvfølgelig helt rett. Om dhcp er avskrudd vil ikke PC`en du kobler til få ip og du får ikke kontakt. Men trådstarter har gitt Linksys`en fast ip, og man bør da kunne få kontakt via denne. Det ligger vel noe snø i det området tenker jeg. Hvem den faller på skal jeg ikke ta stilling til.

:)

Lenke til kommentar

Her er skjermbilder av oppsettet på begge routerene.

Først 3Com routeren som er hovedrouter og har DHCP aktivert.

t_3comi_69b8m_78b716c.jpg

Så Linksys'en som jeg ønsker å bruke som switch og trådløst aksesspunkt.

t_Linksysi_69b8m_8672e2c.jpg

Som nevnt lenger oppe i tråden trodde jeg av tidligere erfaringer at det skulle være så enkelt som dette.

Men ikke tale om at dette vil fungere. Så snart jeg setter in kabelen mellom de to routerene forsvinner all kontakt både med routere og omverden.

Jeg har prøvd alle mulige kabler uten resultat.

Setter jeg kabelen fra 3com routeren rett i PC'en eller via den gamle 10Mbit switchen er jeg rett på nett.

Og det rare her er at om jeg kabler som følgende så fungerer Linksysen fint som trådløst aksesspunkt:

3com router ---> gammel 10Mbit 3com switch ---> Linksys

Straks jeg fjerner den gamle switchen imellom her er det full skjæring....

Er 3com'en min og Linksysen bitre uvenner....?? :(

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar
Her er skjermbilder av oppsettet på begge routerene.

Først 3Com routeren som er hovedrouter og har DHCP aktivert.

1:Under network setup: Sett gateway ip, som ip-en til 3com routeren din.

Sett også local dns som 3 com routers ip.

2:Fungerer ikke det prøv å sette Static internet connection.

3:Fungerer ikke det igjen, kanskje du kan fikle litt med de 3 DNSmasq knappene i bunnen? ...aner ikke hva de er men:P

Jeg er rimelig sikker på at pkt 1 fikser problemet, men hvis ikkje så må du kanskje krysse/rette kablene mellom 3com-linksys?

Lenke til kommentar
Hei og morn.

Mener jeg ser feil i oppsett på linksysen på bildet du poster her.(er tidlig enda og er litt trøtt) Skal se litt på min/mine routere når jeg kommer hjem og komme tilbake på problemet ditt.

7773007[/snapback]

Morn,

setter pris på alle tips! Hører gjerne fra deg når du har sjekket oppsettet på dine routere. Hvis du ser en feil jeg ikke ser så er det helt topp for jeg har sannsynligvis sett meg blind etter mye prøving her.

Har ellers prøvd som Playmofetish sier å gi Linksys'en IP adresse som ligger innenfor IP pool'en til 3com routeren men uten positivt resultat...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...