Gå til innhold

Bok om objektorientert programmering i php5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du lest denne selv, eller fant du den bare på amazon?

7721197[/snapback]

Jeg har lest den.

Jeg antar at spørsmålet ditt egentlig betydde: "Hva er det som er spes med denne boken" og "hva handler den om".

Jo - den handler om hvordan opprette objekter i php 5, med arv, metodeoverlasting, innkapsling av data - objektorienterte prinsipper rett og slett og hvordan disse kan implementeres i php 5. Videre inneholder det nye features i php5, som unntakshåndtering ved hjelp av throw catch.

Patterns-delen inneholder en rekke designpatterns, som også kan brukes i php, som singleton, factory method, interfaces, aggregering og arv og hvordan skape høy kohesjon og lav kobling mellom klasser.

Practice-biten handler om hvordan en kan bruke kjente "rammeverk" (som pear)(?) istedet for å oppfinne hjulet på nytt og på nytt, hvordan en kan bruke phpDocumentor til å lage automatisk generert dokumentasjon (omtrent som javadoc), hvordan implementere versjonskontroll ved hjelp av CVS.

Sånn omtrent.

Endret av CruellaDeVille
Lenke til kommentar

Har du noen komentarer til den? Leser på amazon at noen finner den litt overveldende... Hvor god må man være for å lese denne boka?

EDIT: Fikk svar i den forrige posten din...hmm noe rart med pcen min :hmm:

EDIT igjen: Takker forresten for svar :) Tar den for seg praktiske eksempler om hvordan man bruker objekter?

Endret av nymo
Lenke til kommentar
Har du noen komentarer til den? Leser på amazon at noen finner den litt overveldende... Hvor god må man være for å lese denne boka?

7721237[/snapback]

Den er tung, og du må være fortrolig med objektorienterte prinsipper og design patterns for å kunne ha noe utbytte av den. Den forteller ingenting om variabler, datatyper, kontrollstrukturer, filhåndtering eller databasehåndtering. Er det slike ting du er på jakt etter anbefaler jeg boken Beginning PHP and MySQL 5, også fra Apress.

Den er forøvrig også veldig god, omhandler endel nye features i mysql 5, som triggers, functions og subqueries.

pdfchm.com er forøvrig et fantastisk nettsted - bare husk å registrere deg og logge på ;)

Lenke til kommentar

Jeg har liksom lest et par begynnerbøker nå og har lyst til å bevege meg litt lengre inn i php-verden. Bør jeg satse på denne boken da som en etterfølger til begynnerbøkene? Har bl.a. lest "Webprogrammering i php" av S.A.Horgen samt leser mye på forumer.

Lenke til kommentar
Jeg har liksom lest et par begynnerbøker nå og har lyst til å bevege meg litt lengre inn i php-verden. Bør jeg satse på denne boken da som en etterfølger til begynnerbøkene? Har bl.a. lest "Webprogrammering i php" av S.A.Horgen samt leser mye på forumer.

7721413[/snapback]

Jeg tror det aller beste er å programmere, programmere, programmere, se hva andre har gjort og forsøke å gjøre noe tilsvarende. Hvis det er objektorientert programmering finnes en rekke enkle prosjekter du kan begynne med, feks gjestebøker, shoutboxes, epostskript osv. Noe forholdsvis lite og overkommelig.

Del skriptene opp i klasser, post kode her og be om tilbakemeldinger. Jeg har inntrykk av at de fleste php-bøker er enten 0 eller 100, jeg har aldri sett en som legger seg på et mellomliggende nivå. Den første boken jeg nevnte inneholder mye tekst og modeller, mindre kode. En annen mulighet er å finne en bok med praktiske eksempler,

som feks Wiley & Sons - Secure PHP Development - Building 50 Practical Applications. Denne finnes også på pdfchm.com så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...