Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke jussbøker bør jeg velge?

Gjest Slettet+891234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234

Hello.

Noen som har noen oppfatninger om hvilke bøker som er å foretrekke? Det er snakk om bøker til 1. semester, 1. avdeling på jussen på UiO.

Avtalerett

Jo Hov: Avtaleslutning og ugyldighet, Oslo 2002 (ca 119 sider) BIBSYS

eller

Geir Woxholth: Avtalerett. Sjette utgave, Oslo 2006. BIBSYS

Kjøpsrett

Selvig, Erling: Kjøpsrett til studiebruk, 3. utgave, Oslo 2006.

eller

Hagstrøm, Viggo: Kjøpsrett, Oslo 2005.

Innføring i rettskildelære

Hovedlitteratur:

Andenæs, Mads H: Rettskildelære, Oslo 1997, del I-IV.

eller

Boe, Erik: Innføring i juss, 2. utg., Oslo 1996, del 3.

Er det noe poeng å kjøpe Knophs oversikt over Norges rett (står nevnt som innføringslitteratur i Erstatningsrett og Innføring i rettskildelære) eller noe støttelitteratur i Husleie- og eierseksjonsrett? På forhånd takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Jo Hovs bok i avtalerett og Erling Selvigs bok i kjøpsrett og er veldig fornøyd med de.

Jeg har lest både Boes og Andenæs' bok om innføring i rettskildelære, og jeg må si at Boe virkelig ikke kan skrive. Jeg ble rett og slett bare irritert når jeg leste boken hans, så jeg vil anbefale deg å ta Andenæs'.

Lenke til kommentar

Hagstrøms kjøpsrett er veldig "saklig og systematisk" lagt opp.

Har ikke sett på Selvig sin, men det kan virke, ut fra hva jeg har hørt, som om den kanskje er litt mer pedagogisk. På den andre siden slipper man særlig dilldall i Hagstrøm.

En annen bok som kan anbefales er "Jusleksion". Der står alle juridiske uttrykk osv forklart. Veldig grei å ha, synes jeg ihvertfall.

"Oversikt over ..." - bøkene kan også være en grei innføringslitteratur. For 1.semester blir det vel da om erstatningsretten. (2. semester arv+familie).

Du må også kjøpe domssamlingen for 1.avdeling.

Til slutt vil jeg anbefale å begynne lesingen så fort som mulig, så du er godt forberedt til kurs og forelesninger. Det er en stor fordel å ha lest stoffet på forhånd. (For mange kan det være en litt brå overgang fra videregående :whistle: ). Og ikke glem at lærebøkene ikke er "orakler", ta ting med en liten klype salt av og til.

Edit: Og helt til slutt: Gjør oppgaver. Lever inn fakultets- og kursoppgaver! Jus er minst like mye et skrivefag som et lesefag. På skrivebiten har ikke jeg gjort nok innsats, vet jeg med meg selv. :thumbdown:

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Det er sant som Klilleng sier om Selvig. Den er veldig pedagogisk og har kanskje en del dilldall, men han gjør det veldig enkelt å forstå.

Han starter boka med et stort eksempel og så viser han hele tiden tilbake til det eksemplet når han skal forklare noe.

For meg satte det ham oppe ved Josh. Andenæs og Peter Lødrup som for min del er kongene over juslitteratur.

Det kommer jo ann på hvordan du vil at bøkene skal være.

Lenke til kommentar
Er det noe poeng å kjøpe Knophs oversikt over Norges rett (står nevnt som innføringslitteratur i Erstatningsrett og Innføring i rettskildelære) eller noe støttelitteratur i Husleie- og eierseksjonsrett? På forhånd takk for svar. :)

7720975[/snapback]

Knoph Oversikt er en greit å ha bok. Dersom du skal fortsette på jussen vil de fleste emnene bli presentert i Knoph Oversikt.

Når det er sagt så er det de færreste som har tid og lyst til å lese innføringslitteratur. Juss er et typisk jobbefag og de fleste må påregne å jobbe (lese, skrive og kollokviere) veldig mye for å gjøre det "bra." Husk også på å ikke ha for høye ambisjoner helt i starten. Selv om du er en ener i klassen din på gymnaset er det ikke sikkert du er blant den beste halvparten på jussen.

Lykke til, et lurt råd er å ikke kjøpe bøker til mer enn det første faget før du begynner. F.eks. kan du få mange nyttige tips av fadderne dine som normalt har litt peiling på hva som er lurt og hva som er idiotisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Takker for svar, folkens. Gikk for Woxholth i avtalerett etter sterke anbefalinger fra en fadder, Selvig pga. den hadde slikt et pedagogisk cover og Andenæs fordi alle anbefalte han. Knophs er på vei i posten fra ark.no sammen med endel andre bøker der det ikke fantes alternativer. Takk for hjelpen, del _gjerne_ erfaringer og tips med meg. :)

Lenke til kommentar

Det som er greit med Boe sin bok er at den inneholder dommer fra offentlig rett.

Jeg brukte Boe da jeg gikk 1 avd. og var fornøyd med den.

I avtalerett gikk jeg den gangen for Hov, og synes dette var en kjempebra bok. Woxholt derimot virket ikke like bra den gangen. Men nå har jo den kommet i nyere og oppdatert versjon.

Vi hadde Selvig som eneste valget, og det er ikke et dårlig valg for å si det slik.

Når det gjelder innføringslitteratur, er det som Culpa skriver. MAn får lite tid til å lese innføringslitteratur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...