EirikO Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Driver og skal redigere noen filmer, men det blir en del hakking når jeg overfører de til PC'en. Pc'en er vel ikke noe særlig over minstekravene, men da jeg sjekket CPU-bruken ser jeg at Studio10 (redigeringsprogrammet) bare bruker 30% og at resten er ledig. Burde ikke pc'en bruke hele CPU-kraften så jeg slipper å få hakkete film? Er det noen måte jeg kan få den til å speede opp litt? Det dreier seg om en bærebar pc og jeg har hørt at disse ofte setter ned farten for å spare strøm? Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Trur du kan evt. se på harddisken din... Dersom den ikke klarer å levere en stødig datastrøm, kan videoen din bli hakkete. Mener å huske at eldre utgaver av studio, hadde en funksjon, hvor man kan sjekke hastigheten på harddisken. Er disken nesten full, kan det også påvirke, samt evt defragmenter den. Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Det er en harddisk-test der, ja. Leser på ca. 2500 Kbyte/sek og skriver på 3000 Kbyte/sek... Skulle vel ikke hjelpe å ha større prosessor hvis den uansett bare bruker 30%? Lenke til kommentar
eXa Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 usj det var lavt! tror du burde sjekke litt mer rundt harddisken din jeg. kansje den står i en eller annen pio mode. du burde jo ha 20ganger så høy hastighet... Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 usj det var lavt! tror du burde sjekke litt mer rundt harddisken din jeg. kansje den står i en eller annen pio mode. du burde jo ha 20ganger så høy hastighet... 7722184[/snapback] Hmm.. pio mode?? Du fikk med deg at det er en bærebar maskin det er snakk om? (Uten at jeg aner om det har noe med saken å gjøre... ) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Det er en harddisk-test der, ja. Leser på ca. 2500 Kbyte/sek og skriver på 3000 Kbyte/sek... Skulle vel ikke hjelpe å ha større prosessor hvis den uansett bare bruker 30%? 7722132[/snapback] Det er svært lavt! Normale harddisker for bærbare skal klare rundt 25.000 kbyte/s i stødig datastrøm (på slutten av disken. På begynnelsen er den bortimot dobbelt så rask) Det at prosessoren bare jobber 30% tyder på at den bruker 70% av tida på å vente på en annen komponent i PCen. Trolig er det harddisken som er flaskehalsen. PIO-mode er en bakoverkompatibel hastighet på bussen. Noen ganger har ikke windows fått med seg at disken kan kjøres i en raskere modus. Du kan gå inn i egenskaper for system og klikke på harddisken (eller var det harddiskontrolleren) og "egenskaper". Der skal du finne ut om den er satt til PIO (treg) eller UDMA (rask) modus. Hvis den er satt til den trege hastigheten så kan du prøve å tvinge den til å bruke den raske hastigheten. Du velger det i det samme vinduet. Andre problemer kan være lite ram sånn at windows må bruke harddisken som midlertidig ram (swapfil). Smekk full harddisk kan også være et problem. Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Takker for gode forslag. Jeg har nå funnet et løsning. Tror nok problemet var at det ble for fullt på harddisken. Nå har jeg overført alt til ekstern harddisk, så tar jeg inn en og en film og sender den over til ekstern harddisk etterpå. Da går alt så mye bedre. Testen i Studio 10 viser også mye høyere hastighet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå