Vod kaNockers Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Faren min ga til meg en SONY HANDYCAM DCR-HC40E, den lagrer filmer på en mini DV kasett. Det er ikke noe manual med kamera, bare en USB kabel og lader, litt gammelt utstyr nå. Spørsmålet er: Hvordan får jeg overført filmer fra kasetten til PCen over den USB kabelen? Det er det faren min ikke får til, og ikke jeg heller. Jeg vet ikke hva det er som trenges for å kunne gjøre det, er ukjent med det området og alle forsøkene mine om å finne informasjon på internet er hjalp ikke. Noen som kan si hva jeg må gjøre? Lenke til kommentar
furu Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Har kameraet Firewire? Jeg har et Sony DCR-PC9 som er noen år gammelt. USB fungerer kun til overføring av bilder, mens jeg bruker firewire til film. Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Har kameraet Firewire? Jeg har et Sony DCR-PC9 som er noen år gammelt. USB fungerer kun til overføring av bilder, mens jeg bruker firewire til film. 7720469[/snapback] Ja, USB kabel funker kun til overføring av bilder. Hvordan overfører du filmer med firewire kabel? Er det samme måte som med bilder? Å gå inn i kamera og klippe ut og limme inn på PCen? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Mitt DV kamera kan overføre film med både USB og Firewire men billedkvaliteten blir best med Firewire. For overføring må du ha et videoredigeringsprogram. Når du har det og kobla til kameraet så skal det bare være og overføre filem vha. capture funksjonen i programmet. Filemen må spilles inn på maskina så det tar så lang tid som filmen måtte være. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Riktig... det kan være du får overført video med USB, men kvaliteten blir dårlig og/eller du kan bli plaget av mye dropouts. Bruk firewire, er mitt tips. Det går i real-time, men du styrer kameraet via PC'en. Feilpostet. Flytter til riktig kategori Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Aha, da skjønner jeg hvordan dette funker. Jeg har en funksjon på kamera her som heter USB-streamin, har det noe med dette å gjøre? Og tror dere jeg kan bruke Pinacle Studio 9 dil dette? Eventuelt hvilke andre programmer som dere vil anbefale? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Hadde Pinnacle 7.0 før så tror Pinnacle 9.0 skal klare brasene. Bruker selv Power Director 3.0. Nyere funksjon funker ikke grunnet manglende instruksjonssett i min aldrende AMD prosessor. Endret 14. januar 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 OK, takk for info alle sammen, skal prøve å få videoene inn på PCen nå. Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Får denne feilmeldingen (se bildet), menjeg skjønner ikke hvordan jeg kommer inn der jeg skal sette det riktige analog video input port, hvor skal jeg trykke for å komme til det valget? Noen som bruker det programmet og vet svaret? Lenke til kommentar
Kamerakjøper Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Får denne feilmeldingen (se bildet), menjeg skjønner ikke hvordan jeg kommer inn der jeg skal sette det riktige analog video input port, hvor skal jeg trykke for å komme til det valget? Noen som bruker det programmet og vet svaret? 7721919[/snapback] Jeg har samme kamera og samme program. DV er ikke analog tape så det er den siste delen av feilmeldingen som gjelder for deg. Et tips kan være at du ikke har satt kameraet i "Play"-modus. Du må trykke tre ganger på "på-knappen" slik at den grønne lampa ved siden av PLAY/EDIT lyser. Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Får denne feilmeldingen (se bildet), menjeg skjønner ikke hvordan jeg kommer inn der jeg skal sette det riktige analog video input port, hvor skal jeg trykke for å komme til det valget? Noen som bruker det programmet og vet svaret? 7721919[/snapback] Jeg har samme kamera og samme program. DV er ikke analog tape så det er den siste delen av feilmeldingen som gjelder for deg. Et tips kan være at du ikke har satt kameraet i "Play"-modus. Du må trykke tre ganger på "på-knappen" slik at den grønne lampa ved siden av PLAY/EDIT lyser. 7722043[/snapback] Kamera står på PLAY/EDIT og når jeg plugger i USB cabelen, står det på LCD displayet USB MODE, det er vel slik det skal være? Hvis du har samme kamera og software, har du noen ideer om hvorfor du får det til og jeg ike får det til? Har du neon spesielle drivere kanskje? EDIT: Bruker du USB eller Firewire cabel? Endret 14. januar 2007 av prostoman Lenke til kommentar
Kamerakjøper Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Kamera står på PLAY/EDIT og når jeg plugger i USB cabelen, står det på LCD displayet USB MODE, det er vel slik det skal være? Hvis du har samme kamera og software, har du noen ideer om hvorfor du får det til og jeg ike får det til? Har du neon spesielle drivere kanskje?EDIT: Bruker du USB eller Firewire cabel? 7722091[/snapback] Du må bruke Firewire for å få det til med Pinnacle Studio (såvidt jeg vet...). Du kan også overføre med USB hvis du bruker den medfølgende programvaren fra Sony. Men da blir kvaliteten veldig dårlig. Du trenger ingen spesielle drivere for å bruke Pinnacle og Firewire. Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Ok, takk, skal prøve å skaffe meg firewire cabelen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Du må passe på at du har firewireport på datamaskinen også. Og sjekke om den er 4 eller 6 pins. Utgangen på kameraet er 4 pins, så har du 4 pins på datamaskinen, trenger du en 4 til 4 pins firewirekabel. Hvis ikke, trenger du en 4 til 6 pins firewirekabel. Hvordan finner du ut om porten er 4 eller 6 pins? Hvis porten på PC'en er like stor som på kameraet, er den 4 pins. Hvis den er betydelig større, er den 6 pins. Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Takk for info, var innom en databutikk her i dag, det er tydligvis 4til6pins. De sa jeg må bestille hos en SONY forhandler eller noe, fordi de har kun 4 til 4. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Eller ein nettbutikk, som Komplett eller PSData. Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Haha, de har jo 100+ av de kablene jeg skal ha på PSdata, og den butikken jeg var på får varene sine fra PSdata, rart at de sa de ikke kunne bestille dem når de kan det. De var kanskje litt for raske med å svare, hehe. Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 De på butikken sa at de har spurt folk på PSdata og svaret de fikk var at SONY har ikke et standard tilkobling, og kablene de har vil derfor ikke passe i camera mitt. Vi har blant annet prøvd en kabel som de hadde på butikken, og den passet ikke. De anbefalte å henvende meg til en Sony forhandler. Vi har ingen her på lille Rena, vet dere noen Sony butikker på nettet hvor jeg kunne få tak i en kabel som passer? Lenke til kommentar
Kamerakjøper Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 De på butikken sa at de har spurt folk på PSdata og svaret de fikk var at SONY har ikke et standard tilkobling, og kablene de har vil derfor ikke passe i camera mitt. Vi har blant annet prøvd en kabel som de hadde på butikken, og den passet ikke. De anbefalte å henvende meg til en Sony forhandler. Vi har ingen her på lille Rena, vet dere noen Sony butikker på nettet hvor jeg kunne få tak i en kabel som passer? 7741293[/snapback] Sony lager ofte mye spesial-greier, men ikke i dette tilfellet. Jeg har en 6 pins kontakt i PC'en og bruker derfor en slik 4/6 kabel som Incanus linker til litt lenger opp. Det er en slik du trenger. Jeg kjøpte forøvrig min hos Expert. Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Så dere mener den på komplett vil passe? Da bestiller jeg den så fort jeg kommer på noe mer jeg trenger for å redusere fraktkostnader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå