loathsome Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 .. wow, for et langt ord. Kabinettluftgjennomstrøm. Anyway, til poenget. Jeg har en PC som funker knall. Totalt kjører den tre stk. 80mm vifter (og en 120mm som er festet på CPU-kjøleren, NINJA). Det jeg lurer på er; Hvordan skal jeg plassere disse? Har en på toppen, en på sidedøren og en bak. Hvilke skal suge luft inn, hvilke skal blåse ut osv. Akkurat nå blåser alle inn utenom den bak, den er av. Takk for svar Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Tror den på toppen bør suge inn, mens de to andre skal blåse ut. Fikk i alle fall den typen "oppsett" på mitt kabinett, og det var satt sammen av Lian Li\Microplex. Den viften på sidedøren kan ikke snues, så den er ikke monter feil. Har forresten lest et sted at du bør ha flere fvifter som suger ut enn som blåser inn for å skape et undertrykk i maskinen, på den måten blir det mindre støv eller noe sånn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Med undertrykk inne i maskinen vil vel tvert i mot støv trekkes inn i alle åpninger, eller tar jeg feil? Generell regel: luft inn nede, luft ut oppe! Lenke til kommentar
Othmaar Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Undertrykk vil trekke støv inn i maskinen, ja. Kjølemessig er riktig luftflyt viktigere en mengde vifter. Jeg hadde to sidevifter i mitt kabinett, og satte på to til. Temperaturen ser ut til å ha økt med et par grader. Generellt vil ma jo blåse ut høyt og trekke inn lavt da den kaldeste luften synker. Men lufttemperatur utenfor kabinettet avgjør dette. Min PC står på varmegulv og jeg undrer på om jeg skal trekke inn luft på toppen istedet for å blåse ut. Er uansett ikke ferdig med å justere, fikler litt ca en gang i uken. Endret 15. januar 2007 av Othmaar Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Jeg baserte mitt inlegg på det jeg leste HER Blandet undertrykk med overtrykk, var en missforståelse blandet med dårlig korttidshukommelse Etter å ha lest denne gangen ser jeg at det er en fordel med flere vifter som suger inn luft enn som blåser ut, noe det ikke er i mitt kabinett, og det er satt opp av "profesjonelle". Les den vifteguiden, så finner du sikkert svar på alt du lurer på ellers også. Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Hva med å lage best mulig luftgjennomstrømmning og heller blåse ut loa i ny og ne? Det gjør hvertfall jeg, og funker som fjell. Sliter verken med lo eller hybelkaniner. Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Ville satt viften bak og den på siden til å blåsse inn. Og den i toppen til å blåse ut. Varm luft stiger som kjente, og da er det greit at den blir sugd it av kabinettet via den i toppen og den i psu'en din (med mindre den er vifteløs). Burde uansett har fler vifter som blåser inn enn ut med tanke på støv. Håper dette klaret opp litt. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 jeg har slutta helt med kabb vifter, kjører åpen dør. åpen vendt bort ifra meg. blir det stilleste Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Vel, for å få perfekt luftgjennomstrømning så trenger du et nytt kabinett, ingen kabinett på markedet i dag er lagd noe særlig bra syntes jeg. Kabinettet må være høut og smalt med inntrekksvifte 120 mm i bånn ved prossessoren ( f.eks cpukjølervifta) Og en 120 mm vifte i toppen som trekker lufte ut gjennom psu'en og ut av kabinettet. Dette mener jeg er den ultimate luftkjølermetoden. Det betyr at du bare tenger 2 vifter + skjermkortvifte. Lufta i kabinettet mitt tar bare en rask tur gjennom hele kabinettet, slik at ny kald luft kan komme inn. Lenke til kommentar
charlie di meola Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) bør vel også nevnes at selv med overtrykk blir det plenty støv og kaniner hvis du ikke bruker støvfilter. har du derimot overtrykk+støvfilter på alle vifter som trekker inn luft så er det gull Endret 19. januar 2007 av charlie di meola Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Jeg vil ikke uroe meg så mye over at maskinen skal bli en støvsuger om du får noe overtrykk eller undertrykk, de små viftene er ikke kraftige nok for at det skal bli noe serlig problem. De du burde tenke på når du skal ha vifter, er å få den varme lufta ut av kabinettet så fort som mulig. Å ha en vifte som blåser inn bak mot prosessorevifte, blåser jo all den varmen som prosessoren produsere inn i kabinettet, og det er ikke bra. Om du har en vifte bak på kainettet med prosessoren så burde den blåse ut, for å få den varme lufta fra prosessoren ut. Har du en vifte i sidedøren over prosessoren, så burde den blåse inn. Da blåser den kald luft inn til prosessorekjøleren. Om vidtn er over sjermkortet så kommer det litt ann på ossen sjermkortkjølerm men den burde helst også blåse inn. Om du ikke har masse pci kort i pcen din, så kan du sette en vifte under sjermkortet til å blåse luft ut igjennom de ledige slotene bak på kabinettet, da får du blåst ut masse varm luft som sjermkortet produserer. Har du viftehull foran på kabinettet, så burde de(de) blåse inn, da tar den kalt luft foran kabinettet som er ved bakkenivå(om du har pcen på golvet) og blåser det inn i kabinettet. Har du vifte i toppen på kabinettet, så burde den blåse ut, siden varmluft stiger, og samler seg i toppen. Har du vifte i bunnen, så burde den blåse inn. Har du radiator med vifte(vifter) så burde de uansett blåse luft inn i kabinettet. Siden du alltid vil ha kaldes mulig luft til å bli trukket igjennom radiatoren. Blåser den luft fra kabinettet og ut i rommet, så trekker den varm luft som den heter fra pcen, igjennom radiatoren, og da får du høyere vann temperatur, og høyere prosessor temperatur også. Endret 19. januar 2007 av Hellemyr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå