maartn Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Jeg er skikkelig i tvil om hvilket kamera jeg skal kjøpe nå. Ser at 900ti scorer bra i tester, men det gjør også 850is. Hvis man ikke skal bry seg om pris, hva er egentlig å anbefale? og dette med 10mp, er det så mye bedre enn 7.1mp? Hvis dette har vært tatt opp før beklager jeg, men fant ingen tråd. Mvh Martin Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Jeg er skikkelig i tvil om hvilket kamera jeg skal kjøpe nå. Ser at 900ti scorer bra i tester, men det gjør også 850is. Hvis man ikke skal bry seg om pris, hva er egentlig å anbefale? og dette med 10mp, er det så mye bedre enn 7.1mp? Hvis dette har vært tatt opp før beklager jeg, men fant ingen tråd. Mvh Martin 7720186[/snapback] Jeg hadde 850, men byttet den rask i en 900Ti. At 900Ti har 10Mp er uten betydning, hadde gjerne hatt 4mindre. Byggekvaliteten er mye bedre enn på 850. Batterideksel på 850 ble jeg redd skulle dette av da jeg åpnet den, skikkelig plastikk fealing. Grunnen til at jeg byttet er bedre tele og mer lyssterkt + byggekvaliteten. Men bra bilder gir ingen av de kameraene om man er vandt til speilrefleks! Mvh Ståle Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 850IS har optisk bildestabilisator og vidvinkel. Det har ikke 900Ti. Fordelen med 900Ti er at det er laget av Titanium, som er et noe mer solid materiale. At det har 10 megapixler, har ingen betydning. Joda, det har noe mer tele også, men for meg er vidvinkel mer viktig. Personlig ville jeg valgt 850IS, da jeg mener det er mer kamera for pengene. Materialet det er pakket inn i har mindre betydning for meg. Lenke til kommentar
maartn Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 ja nå ble jeg klokere Vanskelig valg det her.. har det veldig mye å si det med optisk bildestabilisator? Åssen bildestabilisator har 900ti ? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 ja nå ble jeg klokere Vanskelig valg det her.. har det veldig mye å si det med optisk bildestabilisator? Åssen bildestabilisator har 900ti ? 7721062[/snapback] Om den har bildestabilisator, så er den ihvertfall ikke optisk. Optisk er å foretrekke. Bildestabilisatoren kan utgjøre forskjellen på om du må bruke blits eller ikke. Bilder innendørs uten blits gir et mye mer "koselig" preg, enn det kalde, harde, blå blitslyset. Du kan også klare deg med noe mindre ISO, som er bra støymessig. Bildestabilisator gjelder kun dine egne bevegelser, og ikke på motiver i rask bevegelse, som barn eller dyr som leker. Lenke til kommentar
maartn Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 okey.. det har jeg merket med mitt gamle kamera.. at uten blits inne i litt mørke så blir bildet skurrete og dårlig. Blir det altså dårlig med 900ti? Synes det er pussig at canon har valgt å fjerne optisk bildestabilisator på toppmodellen, hvis dette var viktig og bra. 900ti koster liksom bare 3-400 kroner mer, så har litt lyst på nyeste modell i et robust design. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Bilder uten blits innendørs kan bli dårlig både med 850IS og 900Ti, men faren er mindre med Ixus 850IS. Jeg tipper Canon har laget Ti-serien som en slags "skrytemodell", mens man venter på en 1000IS eller noe sånt (en 850IS med ti megapixler). Ti er dermed egentlig ikke en toppmodell i samme serie som 850IS, der 850IS er toppmodellen (Ti og IS henviser til to serier). Lenke til kommentar
maartn Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 okey, jeg skjønner.. men så var det dette med skarpheten i hjørnene? er dette noe problem? Er det noe man ser ? Eller bare sånn proffer argumenterer mot? Få høre fleres mening om hvilket kamera jeg bør velge da! Vil gjøre riktig kjøp. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Ixus 850IS har litt uskarpe kanter på vidvinkel, men ikke på normal brennvidde (lik den 900Ti har). Men man har ihvertfall muligheten til vidvinkel om man trenger det. Jeg tror neppe du vil bli plaget av det, da slike småting vektlegges veldig sterkt i tester hvor det ellers er lite å utsette på kameraet. Lenke til kommentar
maartn Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 okey Noen som har kameraet og kan vise et vanlig bilde som er tatt med kameraet? Så kan jeg se om det faktisk er mulig å se noe uskarphet i hjørnene. Hadde vært fint.. Jeg tror det ender på 850is nå nemlig.. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) okey Noen som har kameraet og kan vise et vanlig bilde som er tatt med kameraet? Så kan jeg se om det faktisk er mulig å se noe uskarphet i hjørnene. Hadde vært fint.. Jeg tror det ender på 850is nå nemlig.. 7721558[/snapback] Får å si det rett ut, IS på disse kameraene her er null verdt. Og det å si at det er fint å ha og at bilder tatt uten blits er bedre enn med blits tyder på at man ikke har prøvd noen av disse kameraene. Ingen av disse kamera egner seg til å ta innebilder uten blits. 900Ti har også vidvinkel, men ikke fullt så vid. EDIT: [Flyttet denne opp, da dette ikke var en av fordelene] Fordeler med 900Ti: - 900Ti har mulighet for raskere lukkerhastighet noe som er kjekt på dagtid/utebilder. - 900Ti har bedre rekkevidde på blits både på tele og vidvinkel - 900Ti har bedre skjerm med flere punkter - 900Ti har bedre ytelse på serieopptak - 900Ti bedre oppløsning på video opptak - 900Ti har bedre tele - 900Ti er mer lyssterk på tele - 900Ti er mye bedre bygget Fordeler med 850IS: - 850IS har IS - 850IS har mer vidvinkel - 850IS har noe kortere nærgrense - 850IS koster 400kr mindre Endret 14. januar 2007 av Snakenor Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Jeg vil påstå at IS faktisk har noe for seg. Den virker faktisk, som poengtert både i tester og ut fra egne erfaringer. Ellers noen kommentarer til Snakenor sin opplisting av fordeler med 900Ti (uthevet): - 900Ti har også vidvinkel, men ikke fullt så vid. 900Ti sin vidvinkel er lik eller dårligere de fleste andre kamera i denne prisklassen. 37mm. Vanlig er 35-38mm. Altså intet spesielt med den. - 900Ti har mulighet for raskere lukkerhastighet noe som er kjekt på dagtid/utebilder. Lukkertiden er den samme på begge... 15-1/1600 sek. -900Ti har bedre rekkevidde på blits både på tele og vidvinkel Blitsrekkevidden er den samme. 50 cm – 4,0 m (vidv.) / 2,0 m (tele). - 900Ti har bedre skjerm med flere punkter 900 ti har 207.000 pixler på skjermen. 850IS har 207.000 pixler på skjermen. Altså det samme. Størrelsen og teknologien er også den samme. - 900Ti har bedre ytelse på serieopptak Husker ikke spesifikasjonene på serieopptak. - 900Ti bedre oppløsning på video opptak Videoopptak: Ja, bedre oppløsning, men da kun i 15bps og maks i tre minutter. -900Ti har bedre tele Mer tele? 111 mot 105? Ikke rare greiene, må jeg si. - 900Ti er mer lyssterk på tele Begge har samme lysstyrke på tele (f/5,8) - 900Ti er mye bedre bygget Bedre bygget... ja, det har titaniumhus, men fortsatt er de svakeste punktene, skjermen og objektivet, utsatt for støt. Sjelden jeg hører om kamera med fatal støtskade utenfor disse to punktene. Kilde: Min egen hjerne, og tekniske spesifikasjoner: Canon Ixus 900Ti Canon Ixus 850IS (svensk... på den norske nettsiden sto ikke spesifikasjonene på denne modellen). En "fordel" med 900Ti er at den har en fysisk større bildesensor. Men de ekstra 3 megapixlene spiser effektivt opp den fordelen. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Jeg vil påstå at IS faktisk har noe for seg. Den virker faktisk, som poengtert både i tester og ut fra egne erfaringer. Ellers noen kommentarer til Snakenor sin opplisting av fordeler med 900Ti (uthevet): - 900Ti har også vidvinkel, men ikke fullt så vid. 900Ti sin vidvinkel er lik eller dårligere de fleste andre kamera i denne prisklassen. 37mm. Vanlig er 35-38mm. Altså intet spesielt med den. - 900Ti har mulighet for raskere lukkerhastighet noe som er kjekt på dagtid/utebilder. Lukkertiden er den samme på begge... 15-1/1600 sek. -900Ti har bedre rekkevidde på blits både på tele og vidvinkel Blitsrekkevidden er den samme. 50 cm – 4,0 m (vidv.) / 2,0 m (tele). - 900Ti har bedre skjerm med flere punkter 900 ti har 207.000 pixler på skjermen. 850IS har 207.000 pixler på skjermen. Altså det samme. Størrelsen og teknologien er også den samme. - 900Ti har bedre ytelse på serieopptak Husker ikke spesifikasjonene på serieopptak. - 900Ti bedre oppløsning på video opptak Videoopptak: Ja, bedre oppløsning, men da kun i 15bps og maks i tre minutter. -900Ti har bedre tele Mer tele? 111 mot 105? Ikke rare greiene, må jeg si. - 900Ti er mer lyssterk på tele Begge har samme lysstyrke på tele (f/5,8) - 900Ti er mye bedre bygget Bedre bygget... ja, det har titaniumhus, men fortsatt er de svakeste punktene, skjermen og objektivet, utsatt for støt. Sjelden jeg hører om kamera med fatal støtskade utenfor disse to punktene. Kilde: Min egen hjerne, og tekniske spesifikasjoner: Canon Ixus 900Ti Canon Ixus 850IS (svensk... på den norske nettsiden sto ikke spesifikasjonene på denne modellen). En "fordel" med 900Ti er at den har en fysisk større bildesensor. Men de ekstra 3 megapixlene spiser effektivt opp den fordelen. 7723266[/snapback] 1. 37mm stemmer ja. [28 mot 37 Ikke rare greiene, må jeg si.] 2. Lukkertiden er 1/2000 - 15 s på 900Ti 3. Blitsrekkevidde 900Ti: 5,1 m (vidvinkel) 3,1 m (tele) [4,0 m (vidvinkel) 2,0 m (tele) på 850] 4. 230.000 bildepunkter på 900Ti 5. Serieopptak 2,1s. (1,7s. på 850) 6. Video opptak 1024x768 mot 640x480 [15bps på begge] Maks 4Gb 7. På tele har 900Ti f/4,9 8. Batterideksel er utrolig dårlig på 850. Og man får mer merker i plast ved fall. Kilde: Digit.no Din kilde har feil data Her er mer riktige på 900 Canon Endret 14. januar 2007 av Snakenor Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Kilde: Digit.noKan også sjekkes her:Canon PowerShot SD800 IS Digital ELPH (European name: Canon Digital IXUS 850 IS) Canon PowerShot SD900 Digital ELPH (European name: Canon Digital IXUS 900 Ti) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Hmm... Da spørs det om vi skal tro på Digit.no, den amerikanske Canon siden eller de skandinaviske Canon sidene. Digitalkamera kan ha annet navn og i mange tilfeller andre spesifikasjoner i USA enn i Europa. Digit kan ha tatt sine spesifikasjoner fra de amerikanske Canon-sidene, lik DPreview som så vidt jeg vet er en amerikansk side. Er spesifikasjonene på de skandinaviske Canon sidene feil, er det intet mindre enn svindel av Canon, evt. for å selge mer av et kamera de har større inntjeningspotensiale på (Ixus 850IS). Ellers er forskjellen på 28 og 37mm ganske store. Har du prøvd, vil du også merke dette. Ellers ber jeg om et bevis på at "min kilde" har feil data, mens din har riktige. Er alltid interessert i å ha mest mulig riktig kunnskap om et produkt, men må vite hvilke sider jeg skal stole på. Sikkert noen her med 850IS og noen med 900Ti som kan sammenligne spesifikasjonene ved praktisk bruk. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Kutt ut da. Du er utrolig til å kværrulere. Jeg har sagt at jeg har hatt begge... Og jeg har testet begge, og beholdt 900Ti. Så på objektivet på begge, så ser du at lysstyrken stemmer iallefall. Du er så gjennomsyret Canon fientlig og skal til enhver til kværrulere med de som sier imot deg. Ikke rart jeg anbefaler JP fremfor deg.! God natt! EDIT: Ja jeg vet at det er forskjell på 28 og 37. Men i innlegget her så presiserte jeg forskjellene som du prøver å få det til at ikke eksisterer. Canon toppmodell er seff bedre spesifisert enn modell under. Selv så har jeg 17mm som videste vidvinkel, så har prøvd skikkelig vidvinkel ja. Hverken 28 eller 37 er særlig vide... Endret 15. januar 2007 av Snakenor Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Kutt ut da. Du er utrolig til å kværrulere. Jeg har sagt at jeg har hatt begge... Og jeg har testet begge, og beholdt 900Ti. Så på objektivet på begge, så ser du at lysstyrken stemmer iallefall. Du er så gjennomsyret Canon fientlig og skal til enhver til kværrulere med de som sier imot deg. Ikke rart jeg anbefaler JP fremfor deg.! God natt! 7730976[/snapback] :!: Til din opplysning er Afseth meget flink og faglig oppdatert. Selv om du selv trenger å forsvare 900ti til de grader fordi du selv endte opp med den, betyr ikke det at det er det beste valget for alle. Noen trenger kanskje mer vidvinkel, og bildestabilisator. Titanhuset på 900ti er ikke verdt stort, annet enn å beskytte mot skrammer og riper. Mister du det i bakken er det like stor sjansen for at det tar kvelden, som om 850is tar kvelden. Jeg jobber selv i bransjen, og har aldri hørt om noen som har hatt problemer med batteriluken til 850is. Både 900ti og 850is har sine ulemper og fordeler, den som skal ha kameraet får velge hva som er viktigst, akkurat slik du har gjort. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Ikke oppdatert skikkelig tydeligvis, nok med å se på kameraene så ser du at de er forskjellig spesifisert på lysstyrke. Men mulig han ikke har sett på det. Jeg forsvarer ingenting, men fremla faktaforskjeller på disse to kamera. Dette tålte tydeligvis ikke Afseth siden han messer om stikk motsatt og at 900Ti bare er et skrytekamera. Han prater om ting han ikke vet og burde heller holde kjeft. Ja noen trenger kanskje det, og noen vektlegger alle fordelene med 900Ti.. Har aldri sagt at den ikke kan gå i stykker heller jeg, men at skallet tåler mer ved et fall. Har salv mistet mitt i bakken fra 2m høyde, og ble nesten ikke et merke på det. Har ikke sagt at det er problemer med batteriluken, men at den kjennes dårlig i forhold til 900Ti sin. S Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Ellers ber jeg om et bevis på at "min kilde" har feil data, mens din har riktige. Er jo bare å laste ned den norske brosjyren fra Canon Europa, den understøtter Snakenor's data: http://www.brochures.canon-europe.com/pdfs...-1161351939.pdf Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Ja se der, ser visst ut som jeg hadde rett ja. Er beviset godt nok for deg Afseth?? Ha en flott dag, nå reiser jeg på jobb :-) S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå