Gå til innhold

Mac OS X inne på pc, men hvordan koble til nett?

Anbefalte innlegg

Det i quoten var det gamle spørsmålet mitt. Her kommer et nytt! Jeg har nå installert Mac OS X på min stasjonære pc. Men det kommer seg ikke på nett(ingen overraskelse). Så det jeg lurer på er hvordan jeg kan få OSet til å installere nettverkskortet mitt, som da er et eternetkort som er innebygd i hovedkortet.

Heisann!

Jeg har alltid hatt lyst å teste Mac OS, men har ingen mac. Så jeg lurer på om det er mulig å installere et Mac OS på en vanlig dell pc.

Takker for alle svar :)

edit:

Jeg mener da uten å slette windows. Og om det i såfall hvordan velger jeg hvilke OS jeg skal starte opp med? Og hvordan får jeg installert drivere? Går det ann å bruke de helt vanlige dell-driverne?

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Søk litt i forumet da. Det er mange tråder om dette.

For å svare på spørsmålene dine: Ja det er mulig, men det er ulovlig. Mac OS selges kun for Apple's maskiner. Du kan ikke bruke Windows drivere nei.

Lenke til kommentar
Ja det er mulig, men det er ulovlig. Mac OS selges kun for Apple's maskiner.

7719991[/snapback]

Jeg gidder ikke komme med argumenter siden det er tatt opp i de fleste trådene om dette, men det er uenighet om det er ulovlig å installere OS X på ikke-mac. Jeg mener det i utgangspunktet er lovlig.

Lenke til kommentar

Hm, det er i så fall trådløst jeg trenger mest. Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg skal gå fram under installasjonen da?

Og med de skjermkortsakene på den sida. Det står jo ikke hvilke drivere til hvilke skjermkort. Dell laptopen som skal ha OSet har et intrigert intel-skjermkort. Vil disse driverne fungere til dette?

Lenke til kommentar
Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg skal gå fram under installasjonen da?

7720540[/snapback]

Trolig ikke. Dette grenser til lovbrudd ettersom det i lisensavtalen står noe sånn som at OS X ikke må installeres på annet enn apples maskiner. Lisensavtalen har aldri blitt testet juridisk og det er uenigheter om det er lov eller ikke. Det diskuteres internt i forumstyret, men til de kommer med en uttalelse om saken, så tror jeg du må finne deg et annet forum til å hjelpe deg.

Endret av Plomma2
Lenke til kommentar
Uansett er det uetisk, da man må frem med metoder som OSX ikke er laget for i utgangspunktet.

7721872[/snapback]

Ikke for å virke bastant og teit, men etikken her bryr jeg meg lite om. Tror jeg nå har funnet ut hvordan jeg skal gå fram, så eneste problemet kan da blir å finne drivere. Men da denne pcen kun blir brukt til å se bilder på, er det kanskje ikke verdens største fare.

Jeg kan også legge til at grunnen til at jeg prøver Mac OS X er fordi jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en Mac laptop til sommeren. Så det er en grunn til alt strevet.

edit:

Ang. lover:

Lov om opphavsrett til åndsverk $39 h.
Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
Det er ulovlig å bruke osx på ikke-apple maskinvare, dette står i EULA-en.

7721763[/snapback]

Men hvis EULAen i seg selv er et ugyldig dokument grunnet dens fremstillelse, så kan man ikke si at det er ulovlig å utføre handlingene EULAen forbyr.

Med andre ord, inntil videre er det hverken lovlig eller ulovlig. En såkalt gråsone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...