Gå til innhold

Forklar meg dette om touchpad


aurstad

Anbefalte innlegg

På min bærbare pc er det en slik touchpad, der man bruker fingeren på en flate som så flytter pekeren på skjermen.. (dere skjønner hva jeg mener)

 

Tingen er da at jeg lurer på hvordan denne fungerer?

Hvis jeg bruker f.eks en negl så rører ikke pekeren seg. Bruker jeg noe annet, feks plastikk, metall, klær whatever.. ingen reaksjon på pekeren..

 

Bare hudkontakt får pekeren til å røre på seg..

 

Hvordan går dette?

 

Jeg tenkte først at det kunne ha noe med jording, at når man brukte fingeren så jordet man et punkt som så ble registrert av touchpad'n. Men hvis jeg holder en mynt på touchpad'n så er det ingen reaksjon..

Så det kanke være det heller...

 

Kan noen forklare meg dette?? plz! Jeg fåkke sove om natta!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den 2002-11-27 14:02, skrev aurstad:

Det er vist elektrisitet ja. Men kan du forklare hvorfor pekeren ikke flytter på seg når jeg holder i en mynt og rører på touchpad'n? Den skal jo også lede elektrisitet?

 

[/quote

 

Kva med å se på den linken?

 

Det står jo at den bruker den kapasitive metoden, slikk som tastaturet ditt.

 

Om du ikkje har peiling kva det er for noko, koffor bruker ikkje du noen av dei mange nattetimene dine til å søke etter stoff om denne metoden?

Lenke til kommentar

"Synaptics TouchPads work by sensing an electrical phenomenon called capacitance. Whenever two electrically conductive objects come near to each other without touching, their electric fields interact to form capacitance"

 

Selvsagt har jeg lest den siden, og den forklarer måten ganske bra..

 

Men det jeg lurte på.. som sagt.. var hvorfor det ikke funker når jeg holder en mynt i hånden og rører ved touchpad'n..

 

Det burde vel funke siden mynten leder elektrisistet også..

 

Virker som om du ikke leste det siste spørsmålet mitt..

Lenke til kommentar

Touchpad føler kapasitansforandringer med en gitt signatur. Ofte kalt kapasitiv giver.

 

 

En kondensator kan bestå av 2 metallplater. Mellom disse platene kan vi plassere et stoff ( dielektrikum ). Noen stoff, gjør at den opplagrede energien blir større ( kapasitanden øker. ) Null stoff, gir minst kapasitans ( vakuum ).

 

Så, hvis vi setter opp en frekvens mellom disse to platene, så kan vi lese strømmen som går til kondensatoren og dermed tolke egenskapene til dielektrikummet, raskt. Ulike dielektrikum, gir ulike strømmer.

 

Ved å sammenligne strømmer opp mot hverandre, så kan man velge ut hva giveren skal trigge/utløse på. En slik giver kan f.eks løse ut på kjøtt, men ikke på metall.

 

 

=)

Lenke til kommentar

hehe, Hondaen har svarene :smile:

 

Hondaen: si at du starter et eget forum / en avdeling dedikert til deg..

Ta 50 spenn for alle medlemmer som regger seg, og du kan svare på spørsmål og tjene penger :smile:

 

nesten genialt.

Noen som minner meg om at jeg skal bli ingeniør jeg også =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...