Gå til innhold

Salg av XP home-ubrukt! Verdi?

Anbefalte innlegg

Har en venn som var en smule rask da han skulle oppgradere fra piratkopiert XP proff til lovlig versjon. Var så lei av å hele tiden får "den festlige påminnelsen" fra Hr. Gates.

Så han dro avgårde og kjøpe beste (og biligste) versjon - og det var jo XP Home. Da gikk det jo ikke å bytte om - så han kjøpte da likeså godt en ny XP proff som vi byttet linsensnøkkel på. Det gikk greit.

Så er spørsmålet - han vil nå gjerne selge den XP Home-versjonen han har og som aldri har vært i bruk. Den har kun vært tatt ut av forseglingen - og det er det. (og det var derfor han ikke fikk byttet fra Home til Proff i butikken)

Har den noen verdi og hvor selger man slikt? Kan man kontrollere at den ikke har vært registrert tidligere(tenker da på for mulige kjøpere) Jeg vet at den ikke har vært i bruk eller forsøkt installert så den saken er grei.

Endret av husmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror at ny bruker vil få problemer med å aktivisere produktet hvis han allerede har gjort det. Så det kan vel bevise at det ikke har vært i bruk - men det er jo selvfølgelig vanskelig å se på kjøpstidspunktet.

Er også litt usikker på om det er lov (ifølge MS lisensavtale: EULA) å videreselge lisenser, selv om det er mere et "formelt" problem.

Endret av orange
Lenke til kommentar

Takker for svar så langt og jeg vet at han betalte omkring 1000 kr hos Datakjeden for lisensen. Den er IKKE aktivisert, ei heller installert noen gang.

Det kan da ikke være noen problem å selge en slik lisens videre når den er akkurat slik som kjøpt i butikk. Poenget hans er jo å få noen kroner for lisensen fremfor å legge den bare i "skuffen" og glemme den. Min venn er en av dem som ikke har MER ENN NOK penger, men absolutt så han klarer seg

Endret av husmann
Lenke til kommentar

Du kan prøve å selge den i bruktmarkedet:

http://bruktmarked.hardware.no/

Hva den er verd kommer an på hvilken av de 12 versjonene det er.

Norsk uten SP2 Fullversjon

Norsk uten SP2 Oppgraderingsversjon

Norsk uten SP2 OEM

Norsk med SP2 Fullversjon

Norsk med SP2 Oppgraderingsversjon

Norsk med SP2 OEM

Engelsk uten SP2 Fullversjon

Engelsk uten SP2 Oppgraderingsversjon

Engelsk uten SP2 OEM

Engelsk med SP2 Fullversjon

Engelsk med SP2 Oppgraderingsversjon

Engelsk med SP2 OEM

Full oversikt i prisguiden.

Siden det ikke finnes slitasje på slikt så kan du godt få bortimot nypris. F.eks 80% av nypris. Men lav popularitet kan senke prisen noe.

----------------------

Men litt på siden av diskusjonen så skjønner jeg ikke hvorfor Home ikke kunne brukes. Så lenge man fjerner den gamle XP-versjonen helt så skal det gå helt fint å innstallere Home. Home skal også fungere fint for de aller fleste hjemmebrukere. Videre så skjønner jeg heller ikke hvorfor han ikke ventet 2 uker til for å kjøpe Vista Home i stedet for det 5 år gamle OSet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...