just-_-me Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) har funnet et relè, som så litt artig ut. men det var nok ikke et vanlig rele. noen tips om hvordan/hvor man bruker det relèt der? Har prøvd og søke på det navnet som står på den, men ikke funnet noe brukbart, fordi den mest sannsynlig er en del år gammel. Bilder: Oversiktsbilde av fronten. Tekst som står på den; Spenning inn: 230V AC Tilstand "veske?" Flere "level" Rele noe sånt oversatt til norsk... En knott til og vri på, og noen status-lys. Et koblingsskjema jeg ikke helt skjønner. det jeg ikke skjønner er det "min / max" greiene. Endret 14. januar 2007 av just-_-me Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Det kan se ut til å være for å sense max og min nivå på en tank med væske. Det kan jo ikke fungere uten spesielle sensorer som kobles på pinne 5, 6, 7. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 ok, var noe sånt jeg tenkte på og. det er ikke lett og vite hva som skal kobles på de 3 pinnene, er masse elektronikk inni også- det kan jo ligne på en tank, på det koblings-skjema. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Vanskelig å si hvordan det fungerer, men vi kan jo spekulere: Drives av 230 V på pinne 20 og 10. Det har to releer, rele 1 bruker pinner 1, 3 og 4, rele 2 bruker pinner 7, 8 og 10. Så var det sensoren, da. Etter litt googling tror jeg at Cond. Liquids" betyr ledende væske. Det vil si at dette releet brukes for å overvåke nivået til en tank med ledende væske. Pinne fem kobles til en elektrode i tanken på max-nivået. Pinne seks kobles til en elketrode i tanken på min-nivået. Pinne syv kobles til jordingen til tanken/væsken, slik at væsken er jordet. Om begge releene slår om på samme nivå, eller om det er slik at et slår om på min, og det andre på maks må du nok finne ut av selv ;-) Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Det du har der er en nivåkontroller som styret nivået mellom to elektroder som er plassert i en tank. Elektrodene er plassert slik at nivået varierer mellom to ulike nivåer: - Når nivået i tanken kommer over max-nivået så slår reléet inn. - Når nivået i tanken kommer under min-nivået så slår reléet ut. En pumpe (styrt av reléet) som står og pumper ut av tanken vil da kunne brukes for å holde nivået innefor den gitte plasseringen av elektrodene. Klemme 7 kobles til tanken. Hvis tanken ikke er av ett ledende materiele så må en tredje elektrode plasseres i tanken lavere enn de to nivå-elektrodene. Dette er markert som den stiplete linjen. Videre kan følsomheten justeres med pot.meteret som sitter på enheten avhengig av hva som er i tanken. Vann og f.eks olje har ulik ledningsevne og for å være sikker at enheten reagerer så justerer man følsomheten. Statuslysene indikerer at det er spenning på enheten (grønt lys) og at releét er aktivt (rødt lys) Elecromatic heter nå Carlo Gavazzi og datablad for enheten finner du her: http://217.56.53.219/pdf/UK/SV110024.pdf Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Det du har der er en nivåkontroller som styret nivået mellom to elektroder som er plassert i en tank. Elektrodene er plassert slik at nivået varierer mellom to ulike nivåer:- Når nivået i tanken kommer over max-nivået så slår reléet inn. - Når nivået i tanken kommer under min-nivået så slår reléet ut. En pumpe (styrt av reléet) som står og pumper ut av tanken vil da kunne brukes for å holde nivået innefor den gitte plasseringen av elektrodene. Klemme 7 kobles til tanken. Hvis tanken ikke er av ett ledende materiele så må en tredje elektrode plasseres i tanken lavere enn de to nivå-elektrodene. Dette er markert som den stiplete linjen. Videre kan følsomheten justeres med pot.meteret som sitter på enheten avhengig av hva som er i tanken. Vann og f.eks olje har ulik ledningsevne og for å være sikker at enheten reagerer så justerer man følsomheten. Statuslysene indikerer at det er spenning på enheten (grønt lys) og at releét er aktivt (rødt lys) Elecromatic heter nå Carlo Gavazzi og datablad for enheten finner du her: http://217.56.53.219/pdf/UK/SV110024.pdf 7720034[/snapback] Tuuuusen takk for svaret ditt "Pingla". . Da vet jeg det. så de "føle-probene" eller hva jeg skal kalle det, (som skal på pinne 5 og 6) er noe spesielle greier, ikke bare en vanlig bryter.' nesten som og sette på et pot-meter, ikke sant? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 så de "føle-probene" eller hva jeg skal kalle det, (som skal på pinne 5 og 6) er noe spesielle greier, ikke bare en vanlig bryter.'En slik følerprobe (elektrode) kan se slik ut: Denne har dog 5 elektroder. Man kan fint lage noe slik selv av f.eks syrefaste staver, men det viktigste er at de er isolert i fra hverandre. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Det du har der er en nivåkontroller som styret nivået mellom to elektroder som er plassert i en tank. <snip> 7720034[/snapback] *Klappe meg selv på skulderen* Synes det var godt gjetta, jeg... Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 så jeg kan med andre ord, lage de "probene" selv? Slik: Hvis dette ikke skulle funke, kan den f.eks bli ødelagt da? (ikke at det gjør noe, litt dumt bare... ) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 så jeg kan med andre ord, lage de "probene" selv?7726132[/snapback] Hvorfor ikke? Hele poenget er at når probene er i kontakt med væsken, får du en lukket strømkrets med lav motstand. Når du ikke har kontakt, har du en åpen krets. Probematerialet vil helt avhenge av hva slags væske du bruker. Og hvis denne ikke er elektrisk ledende, så virker det ikke i det hele tatt. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 så jeg kan med andre ord, lage de "probene" selv?7726132[/snapback] Hvorfor ikke? Hele poenget er at når probene er i kontakt med væsken, får du en lukket strømkrets med lav motstand. Når du ikke har kontakt, har du en åpen krets. Probematerialet vil helt avhenge av hva slags væske du bruker. Og hvis denne ikke er elektrisk ledende, så virker det ikke i det hele tatt. 7726210[/snapback] så egentlig kunne jeg brukt to brytere? trodde nemlig at det var noe spesielle greier som skulle kobles til, men er det ikke det, så er det jo kult! for da kan jeg få testet det. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 så egentlig kunne jeg brukt to brytere? 7726944[/snapback] Jeg lurer på om jeg ikke ville ha satt i en motstand (1kOhm?) i serie med bryteren for å begrense "kortslutningsstrømmen" ... Det kan jo hende releet sørger for strømbegrensning selv, men det går ikke klart fram av databladet. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Jeg lurer på om jeg ikke ville ha satt i en motstand (1kOhm?) i serie med bryteren for å begrense "kortslutningsstrømmen" ... Det kan jo hende releet sørger for strømbegrensning selv, men det går ikke klart fram av databladet. Står følgende i databladet: Input Specifications: Level probe supply Max. 24 VAC Level probe current Max. 2.5 mA Sensitivity SV215 ON From 2-6 to 20-30 k½ (adj.) Sensitivity SV215 OFF (AC) From 3-13 to 30-40 k½ (adj.) Dvs. minimum motstand som må kobles i serie med en bryter på hver inngang er R=U/I = 24V/0,0025A = 9600ohm Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 ok, da skal jeg prøve det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå