Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på sykepenger? Deltidsansatt.

King-Nothing

Anbefalte innlegg

Er deltidsansatt i en privat musikkskole. Jobber kun noen få timer i uka. Forrige uke dro jeg ikke dit fordi sønnen min var syk, og jeg måtte være hjemme med han. Han som driver musikkskolen mener at jeg ikke skal ha betalt siden jeg ikke var der, men jeg trodde at man har krav på sykepenger uansett. Han har fortsatt ikke kommet med noe kontrakt, så jeg har ikke skrevet under på noenting.

Har jeg krav på å få betalt for den dagen?

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jobbet der siden Sept 2006. Har bedt om kontrakt, men han har fortsatt ikke kommet med en. Men jeg kommer til å slutte i April uansett. Blir for useriøst for meg.

Ikke noe big deal dette, bare lurte på det sånn generelt. Sett at jeg hadde hatt kontrakt, da hadde jeg hatt krav på penger?

Lenke til kommentar
Er deltidsansatt i en privat musikkskole. Jobber kun noen få timer i uka. Forrige uke dro jeg ikke dit fordi sønnen min var syk, og jeg måtte være hjemme med han. Han som driver musikkskolen mener at jeg ikke skal ha betalt siden jeg ikke var der, men jeg trodde at man har krav på sykepenger uansett. Han har fortsatt ikke kommet med noe kontrakt, så jeg har ikke skrevet under på noenting.

7719169[/snapback]

Det at du er deltidsansatt har ikke noe å si. Å være deltidsansatt er akkurat det samme som å være fast ansatt bortsett fra at du jobber færre timer enn en som er i hel stilling.

Ved at det ikke er inngått noen arbeidsavtale er dette i seg selv et lovbrudd som kan pådra arbeidsgiver ansvar. Ved uenighet om forhold som avtalen skulle ha gjort klart mellom deg og arbeidsgiver, kan dere begge risikere å miste fordeler dere trodde var sikret da du begynte å arbeide.

Uenigheten må da løses ved at det gjøres konkrete vurderinger, og da er det ofte at de generelle reglene blir fulgt. De generelle reglene i ditt tilfelle vil da tilsi at du har krav på lønn om du har vært hjemme med sykt barn etter aml §12-9.

aml §14-5 sier forøvrig følgende om krav på skriftlig arbeidsavtale:

I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.

Lenke til kommentar

7719169[/snapback]

Det at du er deltidsansatt har ikke noe å si. Å være deltidsansatt er akkurat det samme som å være fast ansatt bortsett fra at du jobber færre timer enn en som er i hel stilling.

Ved at det ikke er inngått noen arbeidsavtale er dette i seg selv et lovbrudd som kan pådra arbeidsgiver ansvar. Ved uenighet om forhold som avtalen skulle ha gjort klart mellom deg og arbeidsgiver, kan dere begge risikere å miste fordeler dere trodde var sikret da du begynte å arbeide.

Uenigheten må da løses ved at det gjøres konkrete vurderinger, og da er det ofte at de generelle reglene blir fulgt. De generelle reglene i ditt tilfelle vil da tilsi at du har krav på lønn om du har vært hjemme med sykt barn etter aml §12-9.

aml §14-5 sier forøvrig følgende om krav på skriftlig arbeidsavtale:

I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.

7720194[/snapback]

Takk for godt svar!

Jeg etterlyste tidlig at jeg ville ha en kontrakt, men den har ikke kommet ennå. Det har også vært andre ting (som f.eks at jeg ikke får sykepenger) som gjør at jeg kommer til å slutte når semesteret er ferdig i April. Kunne egentlig bare sluttet i dag siden jeg ikke har skrevet under på noe som helst, men gidder ikke å bli uvenn med han pga dette. Det er snakk om så få timer at det er ikke verdt å jobbe der. Når man har 20min hver vei å kjøre, og er der enten 45 eller 90 min, så blir det for lite.

Lenke til kommentar
Takk for godt svar!

Jeg etterlyste tidlig at jeg ville ha en kontrakt, men den har ikke kommet ennå. Det har også vært andre ting (som f.eks at jeg ikke får sykepenger) som gjør at jeg kommer til å slutte når semesteret er ferdig i April. Kunne egentlig bare sluttet i dag siden jeg ikke har skrevet under på noe som helst, men gidder ikke å bli uvenn med han pga dette. Det er snakk om så få timer at det er ikke verdt å jobbe der. Når man har 20min hver vei å kjøre, og er der enten 45 eller 90 min, så blir det for lite.

Bare hyggelig.

Skjønner det er en del forhold der som gjør at det ikke frister å fortsette i jobben. Du kunne glatt gått på dagen ja, men jeg skjønner godt at du ikke ønsker å skape noen konflikt ved å gjøre det.

Dersom du utenom det overnevnte heller ikke har fått utbetalt sykepenger i andre tilfeller hvor du har krav på dette, kan du først sende et brev til arbeidsgiver hvor du krever sykepengene utbetalt innen en uke.

Dersom arbeidsgiver ikke har utbetalt sykepenger du har krav på innen fristen på en uke, kan du kreve at trygdekontoret utbetaler deg disse. Et slikt brev kan se ca slik ut:

Ditt navn

Adresse

Sted, Dato

Trygdekontoret

Adresse

Ditt navn, personnummer 00000000000

Jeg har vært syk i perioden ....til....

Da min arbeidsgiver til tross for skriftlig påkrav (se vedlagt kopi) nekter å utbetale meg sykepenger i arbeidsgiverperioden, krever jeg at trygdekontoret utbetaler meg disse jfr. folketrygdeloven §8-22.

Dersom sykepengene ikke utbetales meg av hverken Dere eller arbeidsgiver, ankes Deres avslag inn for ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden.

Med vennlig hilsen

Ditt navn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...