plankeby Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Savner en egen tråd om Get digitalsendinger, og om digitalt bakkenett som er på vei.... Undrer meg over følgende ved Get kabel TV. Sender Get sine digitale signaler etter DVB-C eller DVB-T standard, eller bryter Get standardiserte normer for digitale signaler? Jeg forstår at man må ha egen dekoder/kortløsning for kodete signaler, men det må da være en grunnpakke av ukodete digitale stasjoner også? F.eks. burde den analoge grunnpakken også være allement ukodet også digitalt. Hvis Get ikke støtter DVB-C eller DVB-T standarden, vil de jo ha en konkurranseulempe når digitale bakkesendinger kommer i gang for fullt til høsten i år (2007). Mail fra Get 5. januar: Viser til din henvendelse. Det er ingen planer i nær fremtid om å sende grunnsignalene digitalt fikk jeg beskjed om fra tekniskavdeling. Det vil komme info på det i pressen garantert, da det blir mulighet for det. Vennlig hilsen GET support Hva slags standard benytter dem da? Prøvde å få bedre svar i ny mail, men fikk bare overfladisk svar på at "ikke noe annet en Get sine bokser" kan benyttes for å ta imot digitale signaler. Tipper vi vil se TV og opptakere med DVB tuner erobre butikkene i slutten av 2007 og særlig i 2008. Skal Get da fremdeles binde kundene til sine egne dekodere, vil jeg gå over til digtalt bakkenett og selv velge aktuelle dekodere/opptakre, pluss kunne ta kanalene digitalt rett inn i TVn på de ukodede digitalsignalene. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Hva spør du egentlig om? Det virker som du svarer deg selv på det meste. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Hva spør du egentlig om? Det virker som du svarer deg selv på det meste. 7720001[/snapback] Spørsmålet er hva slags standard Get sender sine digitale signaler i. Min erfaring er at Get (dvs. UPC, forstår det sånn at ansatte ike er bytta ut?) ikke er flinke til å svare på spørsmål som er litt mer avanserte. Vet noen hva slags standard Get sender i? Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Kryptert DVB-C. http://groups.google.com/group/no.it.maski...75f9b22bd2611f5 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 OK, takk for link. Håper Get tar til fornuft og lar passende CAM-modul være tilgjengelig og/eller sender noen kanaler i standard DVB-C uten egen koding. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Nå er jo ikke dette spesielt for Get. Alle store kabel-TV-leverandører gjør tilsvarende. Alle har sin egen løsning på digital-TV hvor alt er kodet. Hvis de i det hele tatt skal begynne å sende ukodet digitalt, så tipper jeg at det ikke skjer før vi kommer så langt at det nærmer seg tiden for å slukke analoge sendinger helt i kabelnettet. Hvis eller når det skjer, håper jeg at de vil sende i DVB-T fordi det er standaren som de vanlige TV-ene vil være bygget for (ihvertfall til å begynne med). Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 .... Skal Get da fremdeles binde kundene til sine egne dekodere, vil jeg gå over til digtalt bakkenett og selv velge aktuelle dekodere/opptakre, pluss kunne ta kanalene digitalt rett inn i TVn på de ukodede digitalsignalene. Det spørs jo hva du vil se. Get har et mye større tilbud enn det kommende bakkenettet vil tilby. Med kabel-TV leier du en dekoder og kan bytte / oppgradere senere med små eller ingen utgifter. Med bakkenettet må du kjøpe boxen og når du vil oppgradere må du kjøpe ny. Hva som vil koste mest i praksis kan ingen svare på ennå. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Her er det ingen av selskapene som her rent mel i posen. De vil alle en ting. "holde på kundene og gjøre det så vanskelig som mulig for kunden å bytte". Dette er måten de holder på dem. Og det vil funke for "allmenheten". Vi her inn er en marginal gruppe av "elite" brukere. Vi vet hva forskjellen er på analogt og digitalt signal. Som det har vært i media i det siste så har EN fyr klaget over at han bestilte "digital TV" fra get og fikk det bare frem til boksen for så å få analogt helt til TVen. Dette har GET gjort siden de starte digitale sendinger i Oslo og Stavanger i 2003/2004. Hva som vil drive endringen vet jeg ikke...men jeg tror både Get og Canal digital har investert i ett løp som gjør at de er låst til en modell en stund fremover. NTV derimot skal lansere produkter i løpet av året og neste. Og jeg tror DE er de som har potensialet til å få en hel digital linje helt frem til TV skjermen. La oss håpe at massene da vil skjønne hva det betyr og vil tvinge alle andre leverandører til å gå i samme rettning. Det frustrerende med dette er at digitale sendinger i Norge er ett kvasi halvhjertet forsøk som er designet til å binde kunder og tvinge dem på propertiære løsninger. La oss håpe dette bare er midlertidig. Canal Digital parabol brukere er de eneste i Norge som med litt tid og penger kan få en heldigital linje til TVen i full PAL/HD kvalitet. (ihvertfall de jeg vet om). AKIRA Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 .... Som det har vært i media i det siste så har EN fyr klaget over at han bestilte "digital TV" fra get og fikk det bare frem til boksen for så å få analogt helt til TVen. Dette har GET gjort siden de starte digitale sendinger i Oslo og Stavanger i 2003/2004.Hvorfor skal du rakke ned på Get? Dette gjelder alle kabelnett som leverer digital-TV. Get planlegger å introdusere digitale dekodere med HDMI-utgang samtidig med lansering av HD-kanaler i løpet av 2007. Canal Digital kabel-TV har enda ikke offentliggjort liknende informasjon... ...NTV derimot skal lansere produkter i løpet av året og neste...... Feil. NTV skal ikke levere en eneste box. Det skal de vanlige hardwareleverandørene og kanskje andre etterhvert. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 .... Som det har vært i media i det siste så har EN fyr klaget over at han bestilte "digital TV" fra get og fikk det bare frem til boksen for så å få analogt helt til TVen. Dette har GET gjort siden de starte digitale sendinger i Oslo og Stavanger i 2003/2004.Hvorfor skal du rakke ned på Get? Dette gjelder alle kabelnett som leverer digital-TV. Get planlegger å introdusere digitale dekodere med HDMI-utgang samtidig med lansering av HD-kanaler i løpet av 2007. Canal Digital kabel-TV har enda ikke offentliggjort liknende informasjon... ...NTV derimot skal lansere produkter i løpet av året og neste...... Feil. NTV skal ikke levere en eneste box. Det skal de vanlige hardwareleverandørene og kanskje andre etterhvert. 7723127[/snapback] Tråden handler da om GET om jeg ikke tar helt feil, og det er GET jeg har erfaring med. Link gjerne til den informasjonen om HDMI, det vil sikkert være flere her som ikke har lest det. Og hvem forteller forhandlerne hva slags hardware spesifikasjoner de skal selge? Om det skal selges hardware som gir Digital signal fra mottaker til TV skjerm hele veien så er det NTV som bestemmer dette. Du skiller på gramatikk og ikke hva dette faktisk handler om. Men sikker klarerende for noen. AKIRA Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Info om Get og HDMI. Ja, jeg vet at det handler om Get. Men jeg har godt med erfaring med begge de to store kabelselskapene og Canal Digital er etter min mening litt værre på det meste..... Om det skal selges hardware som gir Digital signal fra mottaker til TV skjerm hele veien så er det NTV som bestemmer dette. Da får jeg være "gramatisk" igjen.... NTV bestemmer ikke dette, de er konsesjonsinnehaver og plattformoperatør. Det er opp til produsenter og leverandører om de vil levere mottakere med digital utgang til TV. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 I både Danmark og Sverige sendes flere TV kanaler åpnet og gratis i det digitale marksendte nettet. Har ikke satt meg inn i om kabelselskabene gjør det samme der. Poenget mitt er at det vil være synd om man hos Get i fremtiden er avhengig av egen dedikert løs dekoder til hvert TV og opptaker i huset, fordi man ikke sender noe åpent. Get har jo fram til 2006 alltid sendt en grunnleggende pakke åpent og resten kodet, hvorfor kan de da ikke fortsette med det også på den digitale DVB-C (eller T) plattformen? -Eneste grunn jeg kan se nå er at dem vil binde folk til sine egne dekodere og løsninger. Selvsagt er det også få som kan ta imot DVB signaler ennå også. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 I både Danmark og Sverige sendes flere TV kanaler åpnet og gratis i det digitale marksendte nettet. Har ikke satt meg inn i om kabelselskabene gjør det samme der. I Sverige fungerer det som her i Norge. Se f.eks. Com Hem som er en av de store operatørene. All digital kabel-TV krever dekoder, men man kan ofte velge mellom noen få typer. Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 I både Danmark og Sverige sendes flere TV kanaler åpnet og gratis i det digitale marksendte nettet. Har ikke satt meg inn i om kabelselskabene gjør det samme der. Poenget mitt er at det vil være synd om man hos Get i fremtiden er avhengig av egen dedikert løs dekoder til hvert TV og opptaker i huset, fordi man ikke sender noe åpent. Get har jo fram til 2006 alltid sendt en grunnleggende pakke åpent og resten kodet, hvorfor kan de da ikke fortsette med det også på den digitale DVB-C (eller T) plattformen? -Eneste grunn jeg kan se nå er at dem vil binde folk til sine egne dekodere og løsninger. Selvsagt er det også få som kan ta imot DVB signaler ennå også. 7725391[/snapback] Noe av poenget kan jo være at GET vil frigjøre plass på nettet sitt.. for hver kanal som sendes analogt i stedet for digitalt så mister de plass til 3 andre digitale kanaler eller noe sånt. 25 analoge eller 100 digitale kanaler.. Dessuten er du jo avhengig av en boks allikevel for å "dekode" det digitale signalet, hvis du ikke har en tv som har innebygget digital tuner da.. Kan kanskje ha noe med dette å gjøre? Kan også hende at jeg er helt ute på viddene, men det var hvertfall dette som slo meg når jeg leste denne tråden først.. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Spørsmålet er om kanalene må være kryptert eller ikke, ikke om de skal være analoge eller digitale. Om de ikke hadde vært kryptert kunne man kjøpt seg en hvilken som helst digital dekoder eller kort til PCen, og fått opp bilde med det. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Det blir nok bare å vente og se hva Get finner på. Poenget mitt er som "HeltNils" skriver. At analoge signaler skal bort er klart, men det betyr ikke at alle kanalene må være kodet. Det er ingen tekniske grunner til at TV hverdagen i nær fremtid ikke kan være som i dag, dvs. noen grunnkanaler åpne både på kabel og i marknettet (i DVB). Get/UPC har jo tidligere ikke valgt å kode(kryptere) alle analoge signaler, så hvorfor skal de begynne med å kode(lryptere) alle stasjoner nå på den digitale plattformen? Når det gjelder marksendt TV så er situasjonen i Sverige: "Med en digitalbox för marknät får du fri tillgång till SVTs alla kanaler, SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och SVT Extra, samt TV4. Allt du behöver köpa är boxen. Inget kort och inget abonnemang." Kilde www.svt.se Avrunder tråden for min del, da det blir litt sammenblanding av både Get og marksendt her. I tillegg misforstår nok noen hva jeg mener. Vil ellers tipse om avforum.no hvor det er noe mer aktivitet omkring dette Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Det er ingen tekniske grunner til at TV hverdagen i nær fremtid ikke kan være som i dag, dvs. noen grunnkanaler åpne både på kabel og i marknettet (i DVB).Jeg er enig, men det er ikke slik det fungerer, ser det ut til. Get/UPC har jo tidligere ikke valgt å kode(kryptere) alle analoge signaler, så hvorfor skal de begynne med å kode(kryptere) alle stasjoner nå på den digitale plattformen?De skal ikke begynne å kryptere nå. Digital-TV fra UPC/Get har vært kryptert fra dag en (og de har holdt på noen år). Og det er slik Canal Digital kabel-TV gjør og f.eks. svenske kabelnett gjør. Og det samme gjorde Viasat og Canal Digital da de begynte å sende digitalt via satelitt. Når det gjelder marksendt TV så er situasjonen i Sverige: "Med en digitalbox för marknät får du fri tillgång till SVTs alla kanaler, SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och SVT Extra, samt TV4. Allt du behöver köpa är boxen. Inget kort och inget abonnemang." Kilde www.svt.seOmtrent slik blir det til høsten her i Norge også, ref. NTV: "Alle husstander vil få tilgang til alle NRKs TV- og radiokanaler og døvetolketjenesten, uten ekstra kostnader. Det samme gjelder andre tilbud NRK måtte utvikle som allmennkringkaster. Du trenger dekoder men ikke noe abonnementskort, for å få inn NRKs tilbud. TV 2s allmennkanal vil være gratis ut 2009." Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Get/UPC har jo tidligere ikke valgt å kode(kryptere) alle analoge signaler, så hvorfor skal de begynne med å kode(kryptere) alle stasjoner nå på den digitale plattformen?De skal ikke begynne å kryptere nå. Digital-TV fra UPC/Get har vært kryptert fra dag en (og de har holdt på noen år). Og det er slik Canal Digital kabel-TV gjør og f.eks. svenske kabelnett gjør. Og det samme gjorde Viasat og Canal Digital da de begynte å sende digitalt via satelitt. Ja, glemte bort at enkelte deler av landet har hatt digitale sendinger fra UPC/Get en stund allerede. Får håpe at selv vanlige folk etterhvert vil undere seg over hvorfor de ikke kan få inn noen kanaler på sitt TV med digitaltuner (uten å måtte skaffe en boks til hvert TV og opptaker). Jeg vil håpe og tro at noen syntes det var urimelig hvis UPC/Get f.eks. hadde krypterte alle analoge sendinger for to år siden. Det vil nok ta 3-4 år før TV med digitaltuner har kommet litt inn i enkelte hjem rundt omkring. Kanskje vil noen da undre seg litt over hvorfor de ikke i det minste kan få noen få kanaler åpent inn uten dekoder til TVen på soverommet, barnerommet o.l. Selvsagt er det økonomiske interesser hos Get som gir dem interesse av å holde alle digitale signalene kryptert. En situasjon kan bli at Get vil miste kunder pga. sin krypteringiver. Da tenker jeg på at familier med to-tre TVer i huset ikke vil være interessert i å leie tre dekodere fra Get, kun får å se f.eks. NRK på de andre TVene i huset. Når man så har investert noen kroner i en takantenne, så kan det hende man finner ut at man vil kutte ut Get, fordi marksendt da tilfredstiller noen få åpne kanaler til øvrige TVer i huset og eventuelt dekoder til hoved TV (eller enda bedre en cam løsning til hoved TV). Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Til posten over: Når NTV har rullet ut så har ingen i Norge noe valg. Det må enten en tv med digital tuner i hvert rom eller en boks ved hver TV som har analoge tunere. Og det vil bare være mulig å få NRK og TV 2 sine gratisk kanaler. Alt annet må betales for. Det er realiteten innen 3 år når NTV er ferdig utrullet i hele Norge og det analoge bakkenette slukkes! Enten er du NTV kunde, Get eller Canal digital eller Viasat (eller noen av disse små lokale tilbyderne). Alle krypterer for å ha en form for abonoment situasjon. Men NTV i sine konsesjonsvilkår må tilby NRK sine kanaler og TV 2 gratis fra starten. Fordelen med dette er at digitaltuner markedet vil eksplodere i Norge over de neste 3 årene. Alt fra PVR bokser til TVer med innebygget tunere. De som ikke kjøper noe av dette eller ikke har råd....vil i 2010 ikke kunne se på TV. AKIRA Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Hvorfor i all verden skal NTV ha sterkere krav enn kabel TV? Det burde jo stilles krav om at Get også må tilby NRK sine kanaler åpent på sitt digitale nett. -Men kabelanlegg/selskap har kanskje langt mildere krav på hvordan de skal formidle format og sendinger Dette beviser jo bare at vi går inn en fremtid med stadig mer kryptering av TV- signaler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå