Gullars Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Har veldig lyst på denne skjermen =) https://prisguiden.no/vis_produkt.p...ncMaster%20191T Prisen er jo passe stiv, så det er viss ting eg lurer på før eg evt. kjøper han: Har høyrt at 15" lcd er like stor som 17"crt, og at 17"lcd er like stor som 19" crt. Kvifor er det slik? Er ikkje ein tomme ein tomme? Vil det også seia at denne er like stor som ein 21" crt? Det hadde jo vore kult! Ser at 17" modellen har fått svært gode resultat i testar. Er dette berre ein større modell av same skjerm, eller er det noko drit som eg bør halda meg unna? (har aldri sett test av han). I dag kostar han 8000,-. Kor mykje vil denne skjermen (sannsynlegvis) gå ned i pris i løpet av 1/2/3 år? Er utviklinga på skjermfronten stor, slik at eg om 2 år vil sitja igjen med ein "gammal og dårleg" skjerm?? Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 vi har denne skjermen i sjappa vår, og **** så digg den er. sylskarpt bilde, konge design og bra kvalitet over hele linja, anbefaler den på det sterkeste. den er heller ikke dyr, med tanke på hva du får. den koster sikkert halvparten om 1 år, men det er noe man må leve med. den er forresten testet på http://www.dinside.no, og den fikk terningkast 6. Vegard Nerland Salgskonsulent ComputerCity Sandvika Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 13:15, skrev Gullars:Har høyrt at 15" lcd er like stor som 17"crt, og at 17"lcd er like stor som 19" crt. Kvifor er det slik? Er ikkje ein tomme ein tomme? Vil det også seia at denne er like stor som ein 21" crt? Det hadde jo vore kult! Dette er sånn halvveis sant. Når man på en CRT skjerm målet tommer så måles hele bilderøret, inkl den delen som ikke viser noe bilde og som er gjemt bak plastikken. Derfor vil du se på mange 17" CRT at det står visible size: 16" Hvor stor synlig bildefalte er varierer, men 16" og 16.1" er vanligst på 17" CRT. på 19" CRT så er 18" det vanligste. På LCD skjermer derimot så er det ingenting som er skjult bak plastikk eller bare ikke viser bilde, så der er en 17" 17 tommer og en 19" 19" :smile: Det gir oss at en 16" LCD er like stor som en 17" CRT og en 18" LCD like stor som en 19" CRT. Men hvorfor sier da folk at en 15" LCD er like stor som en 17" CRT? Det kommer av at mange CRTer er bua, mens LCDene er flate. Det gjør at bilde oppfattes større. Oppløsninga på en 15" LCD (som er 1024x768) er også den oppløsninga det er mest normalt å ha på en 17" CRT. Men når vi er inne på oppløsning. en 19" LCD (og 17" og 18" LCD) har alle en oppløsning på 1280x1024. 1280x1024 er riktignok en vanlig oppløsning på 21" CRT, men også 1600x1200 er vanlig på 21" CRT. Personlig er jeg uenig i at en 15" LCD virker som en 17" CRT. Jeg mener at man må opp i 16" LCD for at det blir som en 17" CRT, men det virker vel ikke så fristende å si for produsentene :wink: huff, de ble litt rotete forklart dette her. Si ifra viss (når? =) du ikke skjønner no :smile: Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 13:15, skrev Gullars:Har høyrt at 15" lcd er like stor som 17"crt, og at 17"lcd er like stor som 19" crt. Kvifor er det slik? Er ikkje ein tomme ein tomme? Vil det også seia at denne er like stor som ein 21" crt? Det hadde jo vore kult! På CRT-skjermer oppgis størrelsen på bilderøret. Men noe av røret er skjult under plastkanten rundt skjermbildet, derfor er aktiv skjermflate mindre enn 17", 19" osv. Men på CRT er også den aktive bildeflaten oppgitt, så man kan sammenligne mellom forskjellige skjermer. Vanligvis har 17" skjermer ca. 16" aktiv skjermflate, og tilsvarende ligger det på rundt 18" hos 19" skjermer. Grunnen til at man snakker om at 15" LCD tilsvarer 17" CRT, og 17" LCD tilsvarer 19" CRT, er at LCD-skjermene kjører tilsvarende oppløsninger som CRT-skjermene (1024*768 og 1280*1024, respektive). En 19" LCD vil være nesten like stor som en typisk 21" CRT, men mens det på så store CRT-skjermer er vanlig å kjøre oppløsning 1600*1200, er LCD-skjermen du nevner dessverre begrenset til 1280*1024, så den kan ikke helt sammenlignes med 21" CRT. Quote: Ser at 17" modellen har fått svært gode resultat i testar. Er dette berre ein større modell av same skjerm, eller er det noko drit som eg bør halda meg unna? (har aldri sett test av han). 19-tommeren har også fått svært gode testresultater. I tillegg til den nevnte testen hos Din Side, kan du jo sjekke disse testene: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1663&p=1 http://64.141.69.143/review.php?ID=123 http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1076 http://www.modfactor.com/reviews/monitors/samsungsyncmaster191tlcd/Samsung%20SyncMaster191TLCD.html http://www.targetpc.com/hardware/monitors/samsung_191t/ http://www.techwarelabs.com/reviews/display/samsung_19_lcd/ http://www.tweaknews.net/reviews/samsung191t/ Skulle ha nok å lese en stund, da? :smile: Quote: Er utviklinga på skjermfronten stor, slik at eg om 2 år vil sitja igjen med ein "gammal og dårleg" skjerm?? Utviklingen går svært fort på LCD-fronten, så jeg tror nok dessverre at svaret på det spørsmålet er ja. Edit: rettet opp i feilaktig quoting. Ellers tok innlegget så lang tid å skrive at Anders kom meg i forkjøpet... [ Denne Melding var redigert av: AlexK på 2002-11-27 14:43 ] Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 191T er en overlegen skjerm... aldri mer crt her! :smile: Størrelsen er behagelig, større enn min gamle 19" crt. Skriften er stor, men ikke plagsomt stor, ghosting er tilstede, men mindre enn på samtlige andre lcd jeg har prøvd. Du vil neppe angre på dette kjøpet... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Når det gjelder oppløsning, skjermstørrelse og pris så får man _nesten_ to av de billigste 17" LCD'ene til samme pris som den 19"eren. Hvis du er ute etter å se film eller spille ville jeg nok valgt 19"'eren, men hvis du vil ha større skrivebord til surfing og all annen 2D-bruk så ville jeg heller kjøpt 2 stk 17"ere. 2x17" = 2560x1024 oppløsning til ca 9-10.000 kr. 1x19" = 1280x1024 oppløsning til ca 8-9.000 kr. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Hvis 17" skal være like bra, må du nok se på 172T, og den ligger på nesten 6000... så da snakker vi om 11000+ for en flerskjerm setup... Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 27. november 2002 Forfatter Del Skrevet 27. november 2002 Hei tusen takk for alle dei gode svara Når det gjeld deg anders, var det greit forklart, og eg forstår kva du meiner =) Hadde det ikkje vore for tanken på at eg om eitt år kjem til å sitja med ein forelda skjerm og 8000 kroner fattigare, hadde eg kjøpt han på flekken... Til deg som foreslår 17"*2: Kva skal eg med det? Har eg nokre fordelar med å ha to skjermar då? Trur heller eg går for éin 19" =) Er det spådd eit fall i prisen på skjermar snart (berre sånt for sikkerhetsskuld)? er vel kanskje ingen som veit det... Vil til slutt nemna at eg har ein onkel som arbeider i eit importør(grossist?)-selskap. Nokon som veit om det er god forteneste på desse skjermane i webshopene, og om eg tener mykje pengar på å kjøpa direkte hjå onkelen min? (har ikkje snakka med han endå. han jobber ikkje direkte med dette, så det tek litt tid før eg får vite slikt av han...) That's it! Satsar på fleire svar Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 19:00, skrev Gullars:Til deg som foreslår 17"*2:Kva skal eg med det? Har eg nokre fordelar med å ha to skjermar då? Trur heller eg går for éin 19" =) Dobblet så høy oppløsning... er ikke det en tydelig nok fordel da? 2560x1024 i stedet for 1280x1024. Utrolig deilig å kunne ha oppe to fullskjermer samtidig eller mange vinduer samtidig uten å måtte bla mellom dem på oppgavelinja. (synd jeg ikke har dual langre da jeg solgte min ene 17" CRT) Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 27. november 2002 Forfatter Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 19:15, skrev Simen1: Quote: Den 2002-11-27 19:00, skrev Gullars: Til deg som foreslår 17"*2: Kva skal eg med det? Har eg nokre fordelar med å ha to skjermar då? Trur heller eg går for éin 19" =) Dobblet så høy oppløsning... er ikke det en tydelig nok fordel da? 2560 x1024 i stedet for 1280x1024. Utrolig deilig å kunne ha oppe to fullskjermer samtidig eller mange vinduer samtidig uten å måtte bla mellom dem på oppgavelinja. (synd jeg ikke har dual langre da jeg solgte min ene 17" CRT) Sikkert noko i det du seier, men det er vel heller til grafisk arbeid o.l.? Trur ikkje det er noko for meg =) Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Akkurat skifta til denne skjermen og er veldig godt fornøyd. At oppløsningen er som den er det ingen problemer med for min del og prisen hadde da vært en god stabel ekstra lapper. ang dual skjermsløsning så får du heller kjøpe en 19" til på vårparten :smile: ps. det følger med en dvi kabel så det slipper du å kjøpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå