Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger svar på noen spørsmål anngående nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål her som jeg håper folk kan svare på...:

 

1. Hva er forskjellen på skjermet og ikke skjermet nettverkskabel?

 

2. Jeg har hørt at man burde sette opp en server PC mellom switch og Internett, men hvis jeg skal ha LAN sammen med et par kamerater som jeg kjenner og vet at de ikke kommer til å stjele båndbredden med p2p ol, kan jeg ikke da bare bytte ut den PC'en med en router i stede?

 

3. På skoler ol. trenger man da router/server mellom veggkontakten og switchen??

 

4. Hvis jeg skal ha LAN, så tar jeg en kabel fra en router/server og inn i en gigabit switch, fra den så tar jeg en kabel til hver av bordswitchenes uplink port (gigabit port) og fra bordswitchene til alle PC'ene??

 

5. Trenger jeg spessielle kabler for gigabit nettverk??

 

Håper dere skjønte det jeg mente og gidder å svare meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei.

1.skjermet kabel har ekstra skjerming så den ikke blir like lett påvirket av strømledninger og andre støykilder i nærheten :)

 

2. det er ikke noen problemer med og bruke en router som dhcp server, server er heller ikke mere stabilt sålenge det ikke er veldig mange koblet til.

 

3. det er litt forsjelig hvordan nettverket er der hvilken nett leverandør/ fiber,adslo osv...

vanligvis står det et modem først som omgjør signalene til ethernet signaler, men dette modemet deler bare ut en ip addresse. denne ip addressen går til en router med dhcp innebygd eller en dhcp server maskin.

 

4. ja det stemmer, husk at hvis du skal arrangere lan med flere enn ca 15 brukere er det lurt og ha en dedikert server maskin som kjører et linux basert operativsystem eller server 2003 :) da blir nettverket mye mere stabilt.

 

5. du trenger standarden cat5e eller bedre, bedre blir cat6 osv. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...