messo Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Nå må du forklare spesifikt hvordan situasjonen var og hvorfor han ble ekskludert. Er han ekskludert fortsatt? Han er død av alderdom nå dessverre. Han var på besøk hos en dame som tidligere var utstøtt, for å snakke med hun, da hun ville bli en del av menigheten igjen. Hun var veldig angrende til sin tidligere livsførsel og viste at hun hadde omvendt seg. Da han kom tilbake for å ta dette opp med resten av de eldste i menigheten, fikk ønsket til kvinnen en kald motagelse. Rådet ble enige om et veldig urimelig krav, får å ta hun opp som medlem igjen. De krevde at hun skulle delta på alle møtene i et helt år, men som et ikke-vitne (de hadde en betegnelse på det som jeg ikke husker). Konsevensen var ihvertfall at ingen fikk lov å hilse eller prate med hun dette året, mens hun hadde en slik "mellomstatus". Alle JVs protokoller om en rettferdig "saksgang" ble oversett, og da han prøvde å ta saken videre opp i systemet, ble han møtt med anklager og indirekte trusler. De som sitter med makt over vanlige forkynnere i menighetene kan lett misbruke sin autorietet til å underkue og styre som man vil. Slik er menneskenaturen, og derfor er autoritære systemer med mye makt stasjonert hos noen få mennesker, direkte farlig. Lenke til kommentar
probin Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Ble lurt av dem for litt siden -.-.. kom en gammel mann på døra og spurte om jeg ville det bladet. sto om konserter og sånn! "FETT" tenkte jeg og tok imot. etterpå så jeg at det var sånn dårlig jehovas greier -.- SKUFFA! heldigvis har mamma kommet seg litt unna den driten der nå :O jehovas klarte ikke å svare på spm til mamma, så ho mista litt trua på det Lenke til kommentar
messo Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Min mor ble ekskludert så jeg vet hvordan det er. Men det er ikke mangel på kjærlighet som ligger til grunn for at folk blir ekskludert. Ingen vitner kan forestille seg at det er mangel på kjærlighet! Tror man på systemet, så har jo systemet alltid rett! Man ressonerer med at de er utstøtt på bibelsk grunnlag, men det er ikke alltid tilfelle. Mennesker er ikke ufeilbarlige, og da bør vi heller ikke sette mennesker i posisjoner hvor de kan uttale seg med en ufeilbarlig myndighet. Det er det like ille som det katolske systemet som JV ikke har så mye til overs for. Paven blir sett på som kristi representant og stedfortreder, på samme måte som Organisasjonen og det ledende råd blir sett på som dem med "mest lys" og med retten til å uttale seg autoritært om lære og liv. Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hva hadde hun gjort for og bli ekskludert? Hvilke trusler ble han møtt med? Du sier at hun hadde vist at hun hadde angret. Men hun måtte gå på møtene. Kanskje hun ikke hadde gått på møtene før det? Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Min mor ble ekskludert så jeg vet hvordan det er. Men det er ikke mangel på kjærlighet som ligger til grunn for at folk blir ekskludert. Ingen vitner kan forestille seg at det er mangel på kjærlighet! Tror man på systemet, så har jo systemet alltid rett! Man ressonerer med at de er utstøtt på bibelsk grunnlag, men det er ikke alltid tilfelle. Mennesker er ikke ufeilbarlige, og da bør vi heller ikke sette mennesker i posisjoner hvor de kan uttale seg med en ufeilbarlig myndighet. Det er det like ille som det katolske systemet som JV ikke har så mye til overs for. Paven blir sett på som kristi representant og stedfortreder, på samme måte som Organisasjonen og det ledende råd blir sett på som dem med "mest lys" og med retten til å uttale seg autoritært om lære og liv. De har ikke alltid rett. De tar feil noen ganger og erkjenner det. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Si at du vil studere 'hva er det bibelen egentlig lærer' boka og de vil komme inn og studere med deg. Jeg ville ha blitt med inn hvis jeg ble invitert. Har tre stykker av den lille gule boka Kjærligheten lurer jeg også litt på .. Når man til slutt får evig liv, da vil evnen til reproduksjon gå ut. Da vil man aldri få muligheten til å få kjenne kjærligheten og gleden det er å få barn. Man vil aldri dø, det betyr at man må forholde seg til de samme menneskene i evig tid, man vil ha de samme samtaleemnene, de samme vitsene, ingen ting nytt. Hvordan kan man få evig lykke, hvis man aldri får oppleve nye ting? Jeg har blitt forklart at det forventes at det åpenbares nye skrifter når det er blitt forkynt i hele verden, hva vil skje etter bibelen? Hvis det er noe etter bibelen, er den ikke komplett mener jeg. Synes det er for mye "følg med i neste bok"-prinsipp ute og går i den der bibelen. Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Det er som med jesus og disiplene for og si det enkelt. Lenke til kommentar
messo Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) De har ikke alltid rett. De tar feil noen ganger og erkjenner det. De har oftet tatt feil, og kun erkjent et par av tilfellene. Og da gjerne med en dårlig unskyldning. De fleste læremessige feil blir passert i stillhet, og blir i ettertid forklart med at de nå har fått "mer lys" over saken. Det er greit å si at man får mer lys etterhvert. Det som ikke er greit, er at en hel organisasjon på snart 7 millioner må bekjenne seg til absolutt HELE læren for å bli regnet som Guds venn, og en forkynner. Hvis man "går forran organisasjonen" ved å mene eller tenke noe annet (uansett hva det er), blir man "straffet" derretter. I 1974 ble det hauset opp stort at Harmageddon skulle finne sted. I forkant av denne store begivenheten ble folk oppfordret til ikke å gifte seg eller få barn (noe som forøvrig ble forynt internt i mange tiår før 70-tallet). Det kunne man saktens gjøre når Harmageddon var overstått. Det ble også lagt press på vitnene om å ta opp uforsvarlig store lån å donere til Organisasjonen. Rikets utbredelse måtte få full oppmerksomhet før Jesu Kristi dag fant sted. Folk jobbet og slet hardt i denne perioden, med stor vilje og lyst. Da profetien slo feil, ble det mye problemer for mange vitner både økonomisk og familiert. Rådet la skylden for den uforstandige forvaltningen over på vitnene, uten å erkjenne at de selv hadde oppfordret og lagt press på dem om å handle irrasjonelt fordi "enden var nær". I 1975 forlot flere hundre tusen vitner Organisasjonen. Kjærligheten lurer jeg også litt på ..Når man til slutt får evig liv, da vil evnen til reproduksjon gå ut. Dette gjelder så vidt jeg vet, kun de 144.000 som skal regjere i himmelen. Menneskene på jorden vil fortsette livet som "normalt", om man kan si det slik. Endret 28. august 2009 av messo Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Jeg har all litteratur fra 70-tallet og det nevner ingen 'profeti'. Dessuten ble det lagt vekt på og gjøre guds vilje og ikke være overdrevent opptatt av tidspunkter forut for 75. 1. Des 1976 sier "Hvis noen er blitt skuffet fordi de ikke har fulgt denne tankegang, bør de nå konsentrere seg om å rette på sin oppfatning og forstå at det ikke var Guds ord som slo feil eller bedro dem og brakte skuffelse, men at deres egen forståelse var basert på falske forutsetninger" 'noen' innbefatter alle som ble skuffet og følgelig også de personer som stod bak offentliggjørelsen av de opplysninger som bidro til at forhåpninger ble knyttet til det årstallet. Edit: vi er over 7 millioner nå. Endret 28. august 2009 av RobinTX Lenke til kommentar
messo Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Jeg har all litteratur fra 70-tallet og det nevner ingen 'profeti'. Dessuten ble det lagt vekt på og gjøre guds vilje og ikke være overdrevent opptatt av tidspunkter forut for 75. Jeg har også tilgang til de fleste publikasjoner som ble gitt ut fra slutten av 50-tallet og utover. Det er ganske mange kilo med bøker I den norske utgaven av "Rikets Tjeneste", ble følgende skrevet før 1975: "Vi har hørt at det er brødre som selger huset sitt og andre eiendeler og planlegger å bruke resten av dine dager i denne gamle ordning i pionertjenesten. Det er virkelig forsantdig å bruke den korte tiden som er igjen før denne onde verden endre, på den måten." Og Vakttårnselskapets ord er lov. De skriver dette om sin egen organisasjon: "Det er gjennom hans organisasjon Gud frambringer det lyset som Ordspråkene sier er læren eller loven til moren. Dersom vi skal vandre i sannhetens lys må vi ikke bare anerkjenne Jehova Gud som vår far, men hans organisasjon som vår mor" Watchtower 1. mai 1957, s274 En slik teologi er ikke noe bedre en katolikkene som hevder at tradisjonen veier like tungt som Bibelen. Eller mormonerne som hevder at de "nyeste profetene" alltid har det siste lyset over saken, som gjelder over tidligere regler og Bibelen selv. Om man må anerkjenne Organisasjonen som de som tolker skriften rett, stiller de seg i en posisjon som ikke er gitt noe menneske. Å herske over andres meninger, og om noen sier seg uenig så har de makt til å dømme dem til døden (ved harmageddon). Kun de rettroende og praktiserende vitnene vil ha en sjanse på å klare seg gjennom trengselen. Lenke til kommentar
messo Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Det sitatet du tar frem er en del av Vakttårnets unskyldning og ansvarsfraskrivelse, og kan leses i sin helhet i Vakttårnet for 1. desember 1976 på side 540. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Kjærligheten lurer jeg også litt på ..Når man til slutt får evig liv, da vil evnen til reproduksjon gå ut. Dette gjelder så vidt jeg vet, kun de 144.000 som skal regjere i himmelen. Menneskene på jorden vil fortsette livet som "normalt", om man kan si det slik. Hva er da vitsen? Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Haha, de har makt til og dømme folk til døden ved harmaggedon? Nå misforstår du kraftig. "Hvordan bruker du ditt liv?" Ja, det er det rosverdig og selge huset sitt og andre ting og tjene som pioner. De som gjør det bruker den tiden som er igjen til og forkynne. Det er rosverdig og bruke tiden på den måten (pionertjeneste) men man må ikke selge hus og alt man har for og klare det. Mange var for ivrige og trakk feilaktige slutninger. Man vet ikke når enden kommer. Vi lever i forventning hele tiden. Vi sier aldri "det er ikke kort tid igjen, lev livet! slapp av! Enden kommer ikke i hast". Selv om det drøyer i våre øyne så kommer enden til den fastsatte tid. Best og våre våken for tegnene enn at man sover. Endret 28. august 2009 av RobinTX Lenke til kommentar
messo Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Haha, de har makt til og dømme folk til døden ved harmaggedon? Nå misforstår du kraftig. Gjør jeg? La oss si at jeg er et vitne som har begynt å tvile på en perifer læresettning. Jeg argumenterer f.eks for at Jerusalems første ødeleggelse fant sted i 587 og ikke 607 slik som Vakttårnet hevder. På bakgrunn av dette blir jeg utstøtt, fordi min samvittighet ikke kan tillate meg å tro på noe som ifølge historien ser ut til å være feil. De eldste (med Organisasjonen i ryggen), kan dermed utsøte meg på bakgrunn av en uenighet om en hendelse som fant sted for flere tusen år siden. Når Harmageddon finner sted, vil jeg ifølge deres teologi bli drept. Alternativet er at jeg trosser min samvittighet og overbevisning og velger å føye meg for den offisielle læren. Resutaltet er at jeg er uærlig med meg selv, og lar frykten for evig død styre mine valg. På denne måten kan de med makt i menighetene "dømme meg til døden". Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Vel, du vil da måtte forkaste flere ting i bibelen som følge av det. Og da vil du kanskje ikke tjene Jehova lengre? Og du trekker deg tilbake siden du tviler på om dette er sannheten. Jeg vet ikke, spør de eldste om hvilken beslutning de tar på grunnlag av din situasjon. Husk at Jehova ser på hjertetilstanden til folk når han dømmer. Hvem vet om jeg eller du blir spart? Lenke til kommentar
EditeD Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Må si jeg ble kraftig irritert i sommer når de tok seg friheten til og gå inn den åpne verandadøren min som var oppe for lufting, mens jeg satt på rommet og så en film. Han sto på stua når jeg kom ut av rommet for og hente meg noe og drikke. Mannen hadde sikkert ringt på inngangsdøren, men i svarte svingende! Får han ikke svar, så er det bare og gå videre og plage noen andre! Kan ikke tro at han gikk rundt huset og inn i hagen, for og så gå inn i huset mitt! Det værste var at han begynte og koseprate om jeg kunne høre på noen ord om mobbing i skolen, eller hva det var. Måtte nermest jage vedkommende ut. Han la forresten igjen et hefte på verandaen min.. Makan til frekkhet! Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Jeg gikk fra hus til hus og plutselig når jeg nærmet meg døra så sprang en hund rundt hjørnet og beit hånda mi og flerret opp jakken min. Hvis den ikke hadde vært i bånd så hadde det nok blitt verre. Heldigvis så var det greit at jeg leverte bladene hos eieren. Lenke til kommentar
messo Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Vel, du vil da måtte forkaste flere ting i bibelen som følge av det. Og da vil du kanskje ikke tjene Jehova lengre? Og du trekker deg tilbake siden du tviler på om dette er sannheten. Jeg vet ikke, spør de eldste om hvilken beslutning de tar på grunnlag av din situasjon. Husk at Jehova ser på hjertetilstanden til folk når han dømmer. Hvem vet om jeg eller du blir spart? Nå var det overnevnte et tenkt eksempel siden jeg ikke er eller har vært et vitne, men jeg vet om en som måtte ut på grunnlag ev uenighet om dette årstallet. Vakttårnets påstand vil nok være at man ikke tror på Bibelen ved å hevde at historikerne har rett om dette årstallet. Selv har jeg studert med noen vitner i over et år, og funnet ut at en rekke argumenter som er grunnleggende for Organisasjonens lære, har veldig tynt bibelsk grunnlag. Man tjener Gud ved å være sann mot seg selv og Skriftene, ikke med å godta det en menneskeskapt og feilbarlig organisasjon måtte mene. Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Hva har et tynt grunnlag? Hva lærer skriftene? Endret 28. august 2009 av RobinTX Lenke til kommentar
messo Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hva har et tynt grunnlag? Det kan jeg gjerne fortelle deg, men vi bør kanskje ta det i en ny tråd, da det nok går ganske så off-topic. Er du intressert i å studere Bibelen litt nærmere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå