Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Feilmelding, koble til internett gjennom switch


Anbefalte innlegg

Jeg har to pcer koblet til en Switch som er koblet til internett boksen fra Lyse (overgang fra fiber). Men jeg få bare til å koble til internett med en pc om gangen.

Får opp denne feilmeldingen når den andre maskinen prøver å koble til.

Windows systemfeil Det finnes en IP adressekonflikt med et annet system på nettverket.

 

Hva gjør jeg feil, hva må jeg gjøre?

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke router, men er noen ting som kan lønne seg.

 

En: Du må ha noe som kobler opp mot nettet(hvordan Lyse fungerer aner jeg ikke, men vil tro du trenger det hos de også). Enten da en router eller en pc. Har du en pc som skal koble opp, må den dele nettet videre(med to netverkskort)

 

To: De to maskinene kan ikke ha samme IP adresse, så hvis du har statisk må de settes til ulik adresse.

 

Tre: Det letteste er å ha en dhcp server så en slipper statisk IP.

 

- En router vil da fikse alle probleme dine som Thorvald har skrevet.

Lenke til kommentar
Med en router kan jeg da koble to pcer direkte inn i den? Slik at det bare er router jeg trenger og ikke noe mer. Det må ikke være slik at det er nødt til at en maskin må stå på.

7718803[/snapback]

 

Du kan koble begge maskinene til routeren hvis den har innebygd switch.

Lenke til kommentar
Trenger ikke router, men er noen ting som kan lønne seg.

 

En: Du må ha noe som kobler opp mot nettet(hvordan Lyse fungerer aner jeg ikke, men vil tro du trenger det hos de også). Enten da en router eller en pc. Har du en pc som skal koble opp, må den dele nettet videre(med to netverkskort)

 

To: De to maskinene kan ikke ha samme IP adresse, så hvis du har statisk må de settes til ulik adresse.

 

Tre: Det letteste er å ha en dhcp server så en slipper statisk IP.

 

- En router vil da fikse alle probleme dine som Thorvald har skrevet.

7718101[/snapback]

 

kjøp en grei router så har den innebygd dhcp server! :roll: da får du alle maskinene på nett, du kan også koble switchen din i en av utgangene på routern så kan du kjøre gigabit nettverk imellom pcene :thumbup:

Lenke til kommentar
Med en router kan jeg da koble to pcer direkte inn i den? Slik at det bare er router jeg trenger og ikke noe mer. Det må ikke være slik at det er nødt til at en maskin må stå på.

7718803[/snapback]

En typisk bredbåndsrouter består av selve routeren, en switch (typisk 4 porter) og evt. trådløst aksesspunkt (i en og samme boks), slik at du kan koble så mange PCer du vil (dog berenset av antall adresser i IP-nettet som vel blir 254 minus 1 til LAN-interfacet på routeren). Slik du beskriver problemet ditt virker det som om Lyse gir deg én offisiell adresse (hvis adressen din begynner noe annent enn 10.x.x.x eller 192.168.x.x så har du en offisiell adresse. I så fall er det bare å skaffe seg en bredbåndsrouter og koble WAN-porten på routeren til Lyse-nettet (og konfigure routeren med korrket tilkoblingstype og evt. brukernavn/passord hvis du bruker det i dag), så setter du opp PCene til å motta IP automatisk hvis du ikke har det i dag. Du trenger ikke ha en maskin på hele tiden, det er routeren som tar seg av internettrafikken.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Så for at jeg skal klare å være på internett med begge pcene samtidig så er jeg nødt til å ha noe mer enn det jeg allerde har?

 

Hvis det er rett. Hvilken router vil du anbefale? Jeg har nå en 6Mbit linje som skal fordeles likt mellom de to pcene, har planer om å oppgradere til 20Mbit snart.

Vil jeg da trenge den switchen jeg nettopp kjøpte? (Jeg kjøpte den hos komplett, og kan vell da returnere den?)

 

(Ut i fra forklaringen din, Pengu, så har jeg en offesiell adresse. Hvis det skulle ha noe å bety).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...