Gå til innhold

Er VISTA sine lisensnøkler knyttet til hovedkort?


Anbefalte innlegg

Hei Folkens

Jeg tenkte å kjøpe Vista når den kommer i butikken i slutten av denne måneden eller neste.

 

Jeg har hørt rykter om at lisensnøklene til Vista er knyttet til serienummer på hovedkortet, dersom du må bytte hovedkort eller kjøpe ny PC så forstår jeg det slik at du også må investere i ny Vista.

 

Har dere noe informasjon om dette?

Eventuelt hvor mange ganger kan man bytte PC før du må kjøpe ny lisens?

 

Jeg har en ASUS P4P800 hovedkort burde holde en stund til også for Vista. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man legger altså sammen poengene for hver hardware endring siden første installasjon av Vista, og om disse overskrider 25 poeng så vil Vista be om å bli reaktivert. Dette betyr at om du har en maskinvarebundet versjon av Vista (OEM) så må du kjøpe ny lisens.

 

Hvis du har OEM, og det er vel det eneste alternativet for tiden unntatt for folk med steintjukk lommebok, så ser det mørkt ut med tanke på oppgraderinger, evt HD krasj..

Et par nye HD'er så begynner det å se skummelt ut. System Hd altså, ikke lagrings disk.

Ditto...

 

Ny lisens....!

Lenke til kommentar

Hør , har man OEM Windows og har oppdatert ting og tang men fremdeles har samme hovedkort får man lov å reaktivere (bekreftet av microsoft) .

Dette da det anses som samme PC.

Funker ikke reaktivering via internett ,ringer man .

 

Skal man gjøre stor oppgradering seinere av et OEM OS system med nytt HK/ram/cpu osv må man beregne ny OS lisens, og at gammel Vista OEM lisens følger den som eventuelt overtar gmlt system (hovedkort+OS disk) eller den OEM lisensen dør .

 

Det er dette som i utgangspunket er hele hensikten til OEM lisenser

og også derfor de er så mye billigere enn full/retail versjoner.

 

Man bør da velge utfra dette og antatt fremtidige planer med sitt system

når man kjøper .

Man kan kjøpe ca. 3 OEM lisenser av Vista Ultimate før man når prisen av enn fullversjon.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...