Svar Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Heisann Har en del filmer (som jeg eier selvsagt) som jeg gjerne skulle hatt over til h.264 eller MPEG4. Jeg vil også gjerne ha lyden i 5-kanals, men det går i stereo også. Det hadde også vært fint med undertekst også (fra dvd filmen) Det er ikke nødveldig å få med menyer ol. Har prøvd diverse programmer uten hell. Det nermeste jeg har kommet er power dvd ripper, men det kan ikke rippe til h.264 eller MPEG- så langt jeg kan se. Har også provd super, men det kan bare ta 1 og 1 vob fil ser det ut som uten å slå de sammen. Om det trengs flere enn 1 program for å få dette til gjør ikke noe. Filene skal brukes under iTunes på en mac, men det gjør ikke noe om det er windows programmer som fungerer best til dette. Lenke til kommentar
O. B. Lix Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Det er laget en kjempegod guide på filmbits.net Lenke til kommentar
Svar Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Jeg får ikke kommet inn på den linken, trenger vist innlogging og jeg får heller ikke registrert meg. Edit: prøvde super på et klipp og det fungerte bra i OS X (resultatet altså) Bare jeg hadde funnet ut hvordan man kan få alle vob filene i en fil og på med undertekst nå så hadde jeg vært fornøyd. 5 kanals lyden hadde også vært fint å få med, men det ser ut som ikke går med super. Endret 14. januar 2007 av Svar Lenke til kommentar
O. B. Lix Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Ok da skal jeg vise dette her. MEN: Det er altså ikke skrevet av meg, men av "Psycho" fra Filmbits... Ok, dette er en guide til å mekke x264 filmer på den skikkelige måten. Mye av dette har jeg lært av Blaxtah. :wub: Step 1 Da kan du finne en dvd film du vil encode. Så laster dere ned Dvd Decrypter og installerer det selvfølgelig. Da starter dere opp DVD Decrypter og deretter, går dere til fanen Mode og haker av på for IFO. Under input finner dere selve filmen altså den lengste "filen" som da er omtrent det samme som filmens varighet. Alt annet kan dere velge bort. Så åpner dere Stream Processing så enabler dere Stream Processing. Så fjerner dere alle hakene untatt video og den lyden dere vil ha. Helst .DTS lyd for de som har det og ellers AC3 i det språket dere ønsker. Lyden dere velger skal ha så mange Ch som mulig. Da skal dere ha 2 haker totalt. 1 på video og 1 på audio. Subtitles fikser vi senere. Så velger dere hvor det skal lagres og starter dere decrypteringen. Da ser det forhåpentligvis ut omtrent som dette og det tar ca 7-15min. Step 2 Da kan dere laste ned Gordian Knot Da dere har installert det går dere til fanen hvor det står Ripping og trykker på 2 - Prepare the VOB's. Da skal ett programm som heter DGIndex åpnes. Deretter trykker dere F2 (i DGIndex) så trykker dere avbryt/cancel på det første vinduet som kommer opp. Da får dere opp ett vindu til da trykker dere ADD og legger til alle VOB filene og deretter trykker dere Ok. Så trykker dere F5 da kommer dette vinduet opp: Da venter dere ca 30 sekunder før dere trykker esc EN gang. Så trykker dere F4 og velger hvor dere vil lagre filen. (Det er en liten fil.) Step 3 Åpne Gordian Knot igjen. Helt nederst i venstre hjørne står det open, trykk der og finn frem .DV2 filen vi nettop lagde med DGIndex. Da kom det opp et video vindu. Trykk fanen View og hak av på Resized. Minimer video vinduet ikke lukk det. Så går dere til fanen Resolution i Gordian Knot. Videre går dere til feltet som heter Crop og velger Pixel. Så justerer dere der så dere blir kvitt alle de svarte kantene rundt filmen. (se video vinduet.) Under Output Resolution feltet setter dere W-Module til 16. Så drar dere den pilen oppover helt til width blir 720. Der hvor det står Aspect Error (også under Output Resolution feltet) den skal være så nærme null som mulig. For å endre på det må dere croppe litt mer (Som vi gjorde i sted for å fjerne de svarte kantene) bare prøv dere frem med ett par pixler. Til aspect ratio er så nærme 0 som mulig. (0.3 er bra nok.) Så åpner dere video vinduet og trykker Save & Encore nederst i venstre hjørne. Da får dere opp ett nytt vindu. Ikke bry dere om noen av instillingene men trykk save og lagrer filen hvor dere vil. Step 4 Da åpner dere .avs filen vi nettop lagde med notepad. Da skal dere ha noe ala DETTE. Last ned DENNE .avs filen og åpne den i notepad også. Dette er på en måte en mal dere skal bruke... Åpne også denne i notepad ved siden av deres orginale .avs fil. Så går dere til deres orginale .avs fil og under # PLUGINS finner dere LoadPlugin for DGDecode.dll og UnDot.dll så kopierer dere ut disse to linjene og limer det inn under # PLUGINS i malen deres. Så går dere tilbake til orginalfilen og finner # SOURCE og kopierer hele mpeg2source linjen inn under # SOURCE i malen deres. Så går dere til bake til orginalfilen.. Igjen.. Og finner # RESIZING og kopierer det som står BAK LanczosResize, kopierer det og går til # RESIZING & CROPPING i malen og limer inn dette BAK Lanczos4Resize. Gå tilbake til orginalfilen og finn # CROPPING kopier verdien bak crop og gå til malen og lim dette inn BAK verdiene som du tidligere kopierte inn bak # RESIZING & CROPPING. Altså, da skal det se sånn ut under # RESIZING & CROPPING i malen: Så lagrer dere malen. (Denne malen kan dere bruke hver gang dere skal encode en x264 film. Bare husk og skifte verdiene.) Step 5 Last ned x264-537 og installer denne. Deretter laster dere også ned megui og installerer denne også. Da dere har installert MeGui laster dere ned Megui Generic Profiles Så extracter dere den til hvorsomhelst da har dere en mappe som heter profiles. Åpne den og gå til video mappen. Så markerer dere alle filene der og kopierer. Så går dere til der hvor dere installerte MeGui går inn på profiles og videre inn i video mappen og limer inn disse filene.. Så starter dere MeGui hvis dere får spørsmål om dere vil oppdatere så trykker dere nei. Gå så til fanen Tools -> Settings da åpnes ett nytt vindu. Da trykker du på fanen Program Paths. Finner x264 og trykker der du kan velge path så går du til C:/Programfiler/x264/ eller hvor du installerte x264-537 greia og velger x264.exe. Så trykker dere Save og vinduet lukker seg. [imgw]http://home.no/psycho-290/bildr/17.JPG[/imgw] Deretter går dere til dit det står AviSynth Script (under video) og velger den malen vi fikset på i sted. Så setter dere output til dit dere vil ha filen og setter codec til x264, file type til MKV og video profile til PD-Xbox_LoRes. (Om du skal rippe 1080p eller 720p så velger du PD-Xbox_HiRes) Dere skal ikke gjøre noenting på Audio.. Dette fikser vi også senere! Så trykker dere AutoEncore nederst i høyre hjørne. Da kommer det opp ett nytt vindu. På output velger dere MKV, så velger dere output der dere vil. Under Automatic Encoding kan dere velge 1/3 DVD på storage medium. (det blir best kvalitet da.. du kan også velge 1cd aka 700mb men jeg anbefaler 1/3dvd) Når dere har valgt hvilke "Storage Medium" dere vil ha så går dere til mappen dere har lagret .d2v filen i sted (.VOB filene ifra da vi decryptet dvd'en) Der ligger det en audiofil .ac3 eller .dts noter størrelsen på den. I mitt tilfelle 116mb. Gå tilbake til MeGui vinduet og ved siden av "storage medium" står det "file size" da tar dere det som står der minus størrelsen på audio filen. I mitt tilfelle 1466 - 166 = 1300mb. Trekk ifra 2mb til sånn at du får plass til subs etc. Så trykker dere på Queue da lukker vinduet seg og dere kommer tilbake til selve MeGui. Gå til fanen Queue da skal dere kunne se 2 jobber der. Bare trykk start og la begge gjøre seg ferdig. Dette tar ganske lang tid. Step 6 Da er dere ferdige med Step 5 og har en .mkv fil right? Da er det på tide å legge til lyden. Last ned og innstaler MKVmerge Så starter dere programmet (mmg.exe). Så trykker dere add og legger til .mkv filmen vi nettop har mekket og audio filen (.ac3 eller .dts). Så velger dere output og trykker Start Muxing. Det går relativt fort. Skjekk at outputen funker og har lyd. Step 7 Da er det på tide å mekke subs, da må vi bruke DVDdecrypter igjen. Gjør det samme som sist bare at denne gangen velger dere bort video og audio under stream processing så velger dere en subtitle Norsk er vel å anbefale. Deretter velger dere hvor det skal lagrer og starter decrypteringen. Når dere er ferdig med å decrypte laster dere ned og innstalerer SubRip. Så starter dere opp SubRip og velger Open Decryptet Vob's. Da får dere opp et nytt vindu trykk "Open IFO" så går dere til mappen vi nettop decryptet dvd'en til og finner .ifo fila. Så trykker dere Vertify. Og i boksen over velger dere Norsk, om det ikke står norsk der så er det sannsynligvis en linje hvor det står ?? da velger dere den siden vi bare valgte en subtitle da vi decryptet i sted så er det den. Deretter trykker dere start. I førsten får dere sikkert opp en del vinduer som ser slik ut: Det er fordi SubRip ikke kjenner igjen bostaven. Da taster dere bare inn hvilken bokstav det er og trykker ok. Når den er ferdig trykker dere på OCR spelling collections (det grønne iconet). Deretter correct. Så trykker dere på "Output Format" (blå puslespill icon) så velger dere ønsket format. (foretrekkelig .sub) deretter "Convert too this format". Deretter trykker dere på fanen Save og Save as og lagrer hvor dere vil. Trykk på fanen "Characters Matrix" i selve subrip programmet og "Save Character Matrix File" Da har dere lagret "gjenkjenningen" av bokstavene som vi måtte trykke inn i starten. Da går det litt kjappere neste gang du skal rippe en sub. Da kan du trykke: <valgfritt> -Del opp filmen. Hvis du vil dele filmen din i 2 biter. Feks cd1 og cd2. Så åpner du MkVmerge og under input legger du til .mkv filmen din som har lyd. Så går du til fanen Global og under Splitting trykker du "Enable Splitting" i "after this size" feltet skriver du størrelsen du vil den skal splitte i. Feks 700M. Så velger max. number of files selv. -Del opp Sub'en Hvis du har delt filmen må du også dele subfilen. Før du trykker File -> Save as i SubRip må du da trykke på "Split Text File" i Subtitles Vinduet (cd icon). Så skriver du inn lengden på den første filmen din (cd1) under "stop at" og trykker ok. Så trykker du Save -> Save as Subtitle.filmnavn.cd1. Så går du tilbake til "Split Text File" og under "Start at" skriver du inn lengden på den første filmen din (cd1) og under "Stop at" skriver du tiden på den siste sub'en i filmen. Så trykker du ok, Save -> Save as Subtitle.filmnavn.cd2. -Enkelt Lage sample Start MKVmerge igjen og add filmen du vil lage sample av. Velg output. Så går du til fanen global, hak av for "Enable Splitting" under Splitting og sett "after this size" til 10-15M som er en passerlig størrelse. Under max nuber of files skriver du 15 elns. Så trykker du start muxing. Så går du til mappen hvor du valgte å lagre dem så sletter du den største filen og velger en av de igjenværende til å være sample og sletter resten. Du kan også bruke virtualdub til dette men MKVmerge går like kjapt. </valgfritt> Puhhh, endelig. Min lengste post ever. x) Dette var en ordentlig "teskje" guide, så jeg håper alle skjønte det! Enjoy! -Psycho Endret 14. januar 2007 av O. B. Lix Lenke til kommentar
Svar Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Takker nå begynner jeg å få til noe Men 2 problemer har oppstått: 1: vist jeg forstår det riktig skal jeg få en .ac3 eller .dts fil når jeg ripper plata i begynnelsen. jeg får bare vob filer, ingen seperat lydfil 2: Jeg vil ha teksten inne i videofilen (som en del av filmen) ikke som en seperat fil (som guiden viser) Lenke til kommentar
Svar Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 Hei igjen Nå har jeg fått til det meste og jeg er nesten fornøyd. Problemet kommer til når jeg skal bruke MKVmerge for å legge på lyden. Det fungerer helt fint, men den sammmenslåtte fila blir en .mkv fil. Dette er totalt ubrukelig, da jeg vil ha filen til å kunne spilles av i Quicktime og da må jeg ha den i .mp4 format. Filen uten lyd er i MP4 format. Noen som har noen tips, eventuelt tips om programmer som gjør det samme som MKVmerge bare at resultatet kommer i mp4? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå