Gå til innhold

Dårleg ytelse med vannkjøling?

Anbefalte innlegg

Er det bra luftgjennomstrømming i kabinettet? Hva er lufttempen inne i kabinettet? Kanskje radiatoren klarer ikke å kjøle seg ned pga at det er bare varm luft der inne?

7720198[/snapback]

Det var det ja. To vifter framme(intake), 2 bak, ein oppe og ein på sida(exhaust). trur at det burde holde, men rom tempen er 29,4 grader her akkurat nå, og CPU tempen idle nå er 49 grader på 3,8 ghz ved 1,44V.

Er dette kanskje grunnen eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... men rom tempen er 29,4 grader her akkurat nå...

7720252[/snapback]

Det var svært høy romtemperatur til vinter å være. Er det ditt rom som er årsaken til den varme vinteren?

Forsøk å flytt maskinen til et rom med 19-21 grader og se hvordan temperaturen oppfører seg.

Lenke til kommentar

7720252[/snapback]

Det var svært høy romtemperatur til vinter å være. Er det ditt rom som er årsaken til den varme vinteren?

Forsøk å flytt maskinen til et rom med 19-21 grader og se hvordan temperaturen oppfører seg.

7731140[/snapback]

Eg kan prøve det idag... isame rom, då det er ca 19.21 grader

Lenke til kommentar

7720252[/snapback]

7731140[/snapback]

Eg kan prøve det idag... isame rom, då det er ca 19.21 grader

7732761[/snapback]

Du sier radiator ligger i bunnen. Hvordan står viftene i forhold til radiator og hvilken vei blåser de? Suger du kaldluft gjennom bunnen som har åpning? I såfall skal jo dette være en veldig gunstig løsning.

Lenke til kommentar
Vis radiator ligger i bunden har du stort nokk mellomrom mellom gulv eller pult eller hvor kabinettet står og kabinett?

7733667[/snapback]

Ehhh, eg har 4 hol(småe) i botnen av kabinettet og det er ca.1,5cm mellom botnen av kabinettet og golvet.... Og viftene drar lufta gjennom radiatorn og inni kabinettet.

Edit: var nede på 45 grader load når rom tempen var 19 grader :whistle:

Endret av tharshan
Lenke til kommentar
Vis radiator ligger i bunden har du stort nokk mellomrom mellom gulv eller pult eller hvor kabinettet står og kabinett?

7733667[/snapback]

Ehhh, eg har 4 hol(småe) i botnen av kabinettet og det er ca.1,5cm mellom botnen av kabinettet og golvet.... Og viftene drar lufta gjennom radiatorn og inni kabinettet.

Edit: var nede på 45 grader load når rom tempen var 19 grader :whistle:

7734603[/snapback]

Mener du at du ikke har hull som radiatoren akkurat dekker og at det ikke er tettet nøye mellom radiator og bunn langs ytterkanten av radiator?

I så fall er det ikke det minste rart at du har høye temperaturer.

Åpne opp i bunnen, tett langs ytterkant av radiator og bunn, sett viftene oppå, helst med mellomstykke, og igjen sørg for at det er tett i ytterkant av overgang(er) radiator - mellomstykke - vifte. Viktighet av tettning er relativt selvsagt. Du må ikke ha det 100% lufttett, men > 95% er både overkommelig og nyttig.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar
Men viss eg snur retninga på viftene då? hjelper det?

7736864[/snapback]

Niks. Først av alt må radiator få mulighet til å slippe så mye luft gjennom som mulig. Til dette må du ha åpent rom uten hindringer på den ene siden av radiatoren og tettning mellom vifte og radiator slik at så mye som mulig av luften trekkes/dyttes gjennom radiator og ikke ut mellom radiator og vifte. Deretter skal den ha så kald luft som mulig. Slik det er nå skulle du alt ha dette riktig. Du suger kald luft fra bunnen upp gjennom radiatoren og ut i kassen. Problemet er at du må åpne for hele radiatorflaten. Sjekk litt rundt og du finner bilder. Mange har montert radiator i toppen. Ikke optimalt men det er lett å se hvordan det monteres. Samme greie om radiator er bunnen av kassa.

Å snu retningen vil gjøre ting verre for deg. For det første tror jeg suging skal være mest effektivt, men det er marginalt. For det andre; du blåser da varm luft fra kassa gjennom radiator og ut/tilbake i kassen.

Lenke til kommentar

Kabinettet er av aluminium, og eg trur at eg har skjært nok nå :whistle:

Alt ligger på ein måte laust, og trur ikkje at vil gjere det verre.

Men kva synest dokke om viss eg kjøper Thermaltake kandalf LCS. Der får eg med trippel raditor, også kan eg bruke dne eg har nå.

VIl det hjelpe på temperaturen?

Edit: KOm heim og rom tempen var nede på 9,4 grader. Tok så med maskina mi ned og fekk ein idle temp på 22 grader! Men f*** CPUen min kommer ikkje over 4,3 ghz!

Endret av tharshan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...