Gå til innhold

Firefox 3 og IE 8 i det fjerne

Anbefalte innlegg

Hvis noen hadde mekka plugins til opera så hadde den vært perfekt+ når du markerer en setning å søker på google så kommer det opp en ny fane, det gjør det i firefox, men syntes opera er best uansett, har brukt firefox og opera helt fra starten, liker opera best fremdeles.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv synes jeg Safari er fantastisk bra, på grunn av det minimalistiske designet. Den mangler alle de unødvendige knappene til de andre nettleserne, har bare fram, tilbake og en knapp som kombinerer oppdater og stopp. Synd at det ikke finnes noe tilsvarende til windows og linux.

Lenke til kommentar
Selv synes jeg Safari er fantastisk bra, på grunn av det minimalistiske designet. Den mangler alle de unødvendige knappene til de andre nettleserne, har bare fram, tilbake og en knapp som kombinerer oppdater og stopp. Synd at det ikke finnes noe tilsvarende til windows og linux.

7719349[/snapback]

Det er helt mulig å få til i Opera også - man enkelt kan redigere hvilke meny-/verktøylinjer og hvilke knapper, om noen, som man vil ha fremme. Hvis man vil fjerne en knapp fra en meny-/verktøylinje i Opera er det bare å høyreklikke på knappen og velge å fjerne den.

Lenke til kommentar
Hvis noen hadde mekka plugins til opera så hadde den vært perfekt

7719077[/snapback]

Det finnes plugins til Opera (nei, jeg tenker ikke på widgets), men du finner ikke på langt nær det samme utvalget som til firefox. (og man har heller ikke en egen plug-ins behandler i Opera, så det er en idé å vite hva en driver med...) På den annen side kan jeg ikke se at behovet for plugins er like stort i Opera som med Firefox/IE7, siden Opera kommer med veldig mange funksjoner innebygget.
når du markerer en setning å søker på google så kommer det opp en ny fane, det gjør det i firefox, men syntes opera er best uansett, har brukt firefox og opera helt fra starten, liker opera best fremdeles.

7719077[/snapback]

Min opera åpner slike søk i ny fane. Gå inn på innstillinger (alt+p), og fjern haken ved "avansert -> faner -> gjenbruk eksisterende fane".
Lenke til kommentar
Hvis noen hadde mekka plugins til opera så hadde den vært perfekt+ når du markerer en setning å søker på google så kommer det opp en ny fane, det gjør det i firefox, men syntes opera er best uansett, har brukt firefox og opera helt fra starten, liker opera best fremdeles.

7719077[/snapback]

Hold inne skift når du klikker på søk :) Eller gjør som qualbeen sier. Opera gir deg valg :D

Lenke til kommentar
IE 8 skal etter planen få bedre stilsett-funksjon (CSS), og bedre støtte for tilleggsprogrammer.

Noen flere enn meg som reagerte på dette? Har M$ tenkt til å finne opp sine egne CSS-tagger nå, slik som de engang gjorde meg HTML-attributtet marquee? Uff, isåfall.

Lenke til kommentar
IE 8 skal etter planen få bedre stilsett-funksjon (CSS), og bedre støtte for tilleggsprogrammer.

Noen flere enn meg som reagerte på dette? Har M$ tenkt til å finne opp sine egne CSS-tagger nå, slik som de engang gjorde meg HTML-attributtet marquee? Uff, isåfall.

7721426[/snapback]

Eller så gir de brukeren flere muligheter til visning av siden, f.eks. med tekststørrelse, vise bilder/ikke vise bilder osv.

Lenke til kommentar

7719349[/snapback]

Det er helt mulig å få til i Opera også - man enkelt kan redigere hvilke meny-/verktøylinjer og hvilke knapper, om noen, som man vil ha fremme. Hvis man vil fjerne en knapp fra en meny-/verktøylinje i Opera er det bare å høyreklikke på knappen og velge å fjerne den.

7719467[/snapback]

Du kan fikse på verktøylinja i både Firefox, Opera og IE. Mener å ha sett at det finnes en extension til Firefox som kombinerer oppdater og stopp Safari-style.

Tror det betyr at de skal forbedre måten IE leser CSS på. Nå er jo det helt grusomt. En side som ser perfekt ut i alle andre nettlesere kan være ugjenkjennelig i IE. :no:
Lenke til kommentar
Ikke noe særlig mye nytt om Opera 10, ser jeg... :)

7717939[/snapback]

Mht versjonsnummer er Opera kongen, ingen teller fortere enn dem :)

7718423[/snapback]

.. det betyr vel ikke automatisk at det er positivt?

- Opera; Fler bugs, derfor de raske oppdateringer og nye versjoner.

- Firefox; Stabil, trenger mindre oppdateringer.

:tease:

7718704[/snapback]

Vel, jeg sa ingenting om hvorvidt det er positivt eller negativt, men det er ett kjent fenomen at noen programmerere liker å telle versjonene med heltall, mens andre teller dem med desimaler... For meg personlig betyr det lite, dvs annet enn at vi har flere nå godt oppdaterte browsere å velge mellom.

Lenke til kommentar

7717939[/snapback]

7718423[/snapback]

Ikke glem at de har holdt på en stund nå da. 2.0 kom i 1995, 9.0 kom i 2006. ;)

Lenke til kommentar

7717939[/snapback]

7718423[/snapback]

Ikke glem at de har holdt på en stund nå da. 2.0 kom i 1995, 9.0 kom i 2006. ;)

7724208[/snapback]

Det gikk vel ikke like fort i slutten, men føler at de siste versjonene har kommet ganske kjapt(uten at jeg har plottet versjonsnummer mot tid her, mulig følelsen min spiller meg ett puss). Som sagt; det er ikke meg imot uansett. Opera er definitivt en av de beste nettleserne der ute, om ikke den beste. Skulle jeg valgt en leser som jeg skulle holdt meg til, så hadde jeg nok valgt Opera, nå kan jeg bruke flere og bruker både IE og Opera. FF er sikkert en bra leser, men jeg er liksom aldri blitt bitt av basillen, føler vel kanskje det er "noe" som mangler, det er vanskelig å "venne" seg til(og like) veldig mange forskjellige programmer. På jobben bruker vi IE6 og det er egentlig helt greit det også.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Gjenbruk eksisterende fane, var allerede på, funka ikke, funka det med shift.. :p

7721403[/snapback]

Gå inn på innstillinger (alt+p), og fjern haken ved "avansert -> faner -> gjenbruk eksisterende fane".

7719476[/snapback]

7721426[/snapback]

W3C utvikler ulike standarder, bl.a. html og css. Internet Explorer har aldri hatt noe godt ord på seg for å støtte disse standardene, istedet tuter de på med sine egne "standarder". I den siste tiden har fler og fler gått over fra IE til andre nettlesere (Firefox, Opera, Safari m.m.), og webdesignere bruker nok mindre IE-properitær kode i dag en før. Det fører til at Microsoft er nødt til å støtte normale css-koder (som andre nettlesere har støttet i årevis).

Jeg synes det er supert at IE endelig skal få bedre css-støtte. Dette gleder nok mange som utvikler nettsider. IE6 har bremset www-utviklingen i 6 år nå, så på tide at noe skjer :p

---

Ang. versjonsnummer: Har det noe å si hvilken versjon en nettleser er i?? Det jo bare et tall.. Det er ikke lenge siden firefox ble lansert i endelig versjon, så det er ikke rart de ikke har kommet lengre en til 2. Selv aner jeg ikke når Opera 1.0 ble sluppet, men versjon 2 kom i 1996 (kilde) I 2006 (ti år senere) kom versjon 9, så det blir nesten en versjon pr år. Firefox 3 skal visstnok komme i løpet av året, og IE 8 i løpet av 24 mnd. Ser ikke helt det store diskusjonstemaet rundt versjonsnummer akkurat ... :p

Lenke til kommentar
Følge standarder?

MS VET de er toast om de skulle finne på å konkurrere på likt grunnlag - kvalitet.  Er jo derfor IE er svinebundet til Windows og "Embrace, extend and extinguish" taktikker.

7717909[/snapback]

Synes ikke IE 7 er så hakkanes fæl jeg da, den mangler sikkerheten til Opera ellers er den bra, jeg bruker begge om hverandre.

7717928[/snapback]

Nå er antakelig du som 95% av alle IE-brukere som ikke vet hvorfor IE egentlig er så forferdelig dårlig, det har ingenting med sikkerhet, utseende, funksjonalitet og hastighet å gjøre, men det at IE rett og slett ikke klarer å vise websider. HTML4 kom vel i 97/98 eller noe sånt og enda har ikke IE full støtte for dette. XHTML1 som rundt 2000 og IE har ikke støtte for dette i det hele tatt. CSS må være den smarteste webteknologien noen sinne og gjør det til en drøm å designe websider, men CSS-støtten til IE er bare til å le av og jeg kunne sikker fortsatt her til det uendelige.

Alle konkurrentene til IE ligger lysår foran på dette viktigste området. (Ligger vel egentlig lysår foran på alle områder...)

Vis folk har lyst til å bruke en nettleser full av sikkerhetshull så gjerne for meg, da man kun rammer seg selv. Det er langt mer alvorlig at folk bruker en nettleser som direkte hindrer utviklingen av WWW, ikke bare for seg selv, men for alle.

Lenke til kommentar

Firefox med et par extensions og et par tabs oppe bruker jo like mye minne som et moderne spill.

Dette synes jeg er så uholdbart. En BROWSER bruker mer minne enn et lydstudio program (Reason 3.0 i mitt tilfelle) proppet fullt med samples, effekter, you name it... Latterlig rett å slett.

Holder meg til IE7, er faktisk fornøyd med den + admuncher. Opera liker jeg også veldig godt, sinnsykt kjapp browser. Firefox derimot, alt for treig og ressurskrevende for å være en simpel browser.

Lenke til kommentar

Hva skyldes Firefox sin minnebruk?

Jeg mener - hvis det faktisk blir brukt til noe fornuftig, så er ikke minne et problem idag. Men hvis det er bortkastede ressurser pga. dårlig koding, så er saken en annen.

Kan vi håpe på en bedring med ver.3? Er denne kodet fra bunnen eller bygger man videre på samme grunnmuren - som i dette tilfellet synes rent vekk...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...